Marketing in Argentinië

Gepubliceerd op:
14 juni 2021
Laatst gecontroleerd op:
18 juni 2021

Argentinië heeft een flinke afzetmarkt met ruim 44,9 miljoen inwoners in 2019. Daarnaast neemt Argentinië deel aan het Mercosur-handelsverdrag. Hoewel dit verdrag nog in ontwikkeling is, ligt er nu een principeakkoord. Dit kan de handel met Argentinië in de nabije toekomst een stuk aantrekkelijker maken.

Maar hoe bereikt u de Argentijnse consument en verovert u de markt? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips. 

Heeft u nog meer vragen, of heeft u advies op maat nodig voor zakendoen in het buitenland? Neem dan contact op met een van onze regio-adviseurs. Zij kunnen gratis en vrijblijvend onderzoek doen naar het land waarin u wilt ondernemen. Ook helpen zij bij het vinden van zakenpartners.

Marketing en producten verkopen tijdens de coronapandemie

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Wat nu al duidelijk is, is dat de uitbraak van het coronavirus een flinke verschuiving heeft veroorzaakt in de aankopen van de Argentijnen in 2020. Zo geven Argentijnse consumenten aan dat ze meer producten in nabijgelegen winkels kopen (78%), meer lang houdbare voedingsmiddelen aanschaffen (68%), en nog beter op de prijzen letten (68%). Ook geeft 44% aan dat zij hun aankopen vaker online doen.

Producten verkopen in Argentinië: wat zijn de trends?

Door meerdere economische crisissen in de afgelopen 20 jaar, zijn Argentijnen zuiniger geworden. Zo lopen ze vaker in plaats van de auto te pakken, en kopen geen overbodige dingen. Argentijnse consumenten richten zich tegenwoordig op een goede prijs-kwaliteitverhouding. Zij kiezen voor huismerken en aanbiedingen. Ook staan ze minder open voor nieuwe producten en geven de voorkeur aan lokale producten, omdat die vaak goedkoper zijn.

Dit geldt ook voor de jongere generaties. Hoewel zij iets meer gericht zijn op merken, vinden ze de prijs nog steeds belangrijk. Zuinigheid is het sleutelwoord wanneer het gaat om de Argentijnse consument.

Goedkope maar gezonde voeding

Argentijnen besparen op alcohol en bezorgmaaltijden. Zij kiezen vaak voor goedkope, maar smaakvolle producten. Ook zoeken ze naar aanbiedingen en vinden het niet erg om hiervoor meerdere winkels op één dag te bezoeken.

Witgoed repareren

In lijn met de algehele zuinigheid kiezen veel Argentijnen ervoor om hun producten te laten repareren in plaats van nieuwe aan te schaffen. Service is daarom een belangrijke beslisfactor bij een dergelijke aankoop.

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten in Argentinië?

In Argentinië kunt u uw product via verschillende kanalen verkopen, maar de detailhandel is nog steeds verreweg het meest populaire kanaal. E-commerce is wel aan een opmars bezig.

E-commerce groeit hard

Ongeveer 30 miljoen Argentijnen hebben toegang tot het internet. Na Brazilië en Mexico heeft Argentinië de grootste e-commercemarkt van Latijns-Amerika. De verwachting is dat deze flink groeit in de komende jaren. Verbeterde kwaliteit van de wegen en de beschikbaarheid van 4G kunnen een flinke boost geven aan de e-commerce sector.

Google, YouTube en Facebook zijn de meestbezochte websites. Qua e-commerce zijn MercadoLibre, eBay en Amazon de grootste spelers. Argentijnse consumenten kopen online vooral kleding, schoenen, huis- en tuinproducten, beeld- en geluidsproducten, telecomproducten en verzorgingsproducten.

Marketing: verover de Argentijnse markt

In elk land heerst een eigen cultuur met specifieke gewoontes. Het daarom belangrijk dat u goed op de hoogte bent van culturele verschillen. Voor meer informatie kunt u terecht op de do’s-and-don'ts pagina van Argentinië.

Explosieve groei online advertenties verwacht

Zo'n 30 miljoen Argentijnen hebben toegang tot het internet. Dit aantal blijft groeien. Er zijn dus kansen genoeg voor online adverteerders om hun product aan te prijzen. Nu pakken search advertising en social media advertising het leeuwendeel van de online advertentie-uitgaven (Statista, 2021). Samen waren zij in 2020 goed voor $ 359 miljoen. De verwachting is dat in 2025 social media advertising een totale waarde bereikt van $ 301 miljoen dollar, en search advertising goed is voor $ 277 miljoen dollar.

Adverteren via verschillende kanalen

Adverteren gaat in Argentinië voornamelijk via agentschappen en management consultants. Reclame maken via de televisie is een goede optie. Argentinië heeft ongeveer 200 commerciële kabelmaatschappijen die een breed publiek bedienen. Maar adverteren via gratis tv blijft het populairst. Ook adverteren in de gedrukte pers is een goede optie. Argentinië heeft zo'n 150 dagbladen. In de weekenden bevatten deze vaak extra bijlagen waarin reclames staan.

Hoe kan RVO u helpen?

U kunt een marketingstrategie die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in Argentinië. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak.

Heeft u vragen over marketing in Argentinië? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs kunnen u helpen bij het vinden van kansen en zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.

Benieuwd naar uw exportmogelijkheden?

Onze adviseurs helpen u gratis verder.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?