Marketing in Argentinië
Argentinië heeft een flinke afzetmarkt met ruim 46,8 miljoen inwoners in 2023. Daarnaast neemt het land deel aan het Mercosur-handelsverdrag. Hoewel dit verdrag nog in ontwikkeling is, ligt er nu een principeakkoord. Dit kan de handel met Argentinië in de nabije toekomst een stuk aantrekkelijker maken.
Maar hoe bereikt u de Argentijnse consument en verovert u de markt? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips voor de marketingmix product, plaats en promotie.
Product: wat zijn de trends?
Door meerdere economische crisissen in de afgelopen 20 jaar, zijn Argentijnen zuiniger geworden. Zo lopen ze vaker, in plaats van de auto te pakken, en kopen geen overbodige dingen. De Argentijnse consument richt zich tegenwoordig op een goede prijs-kwaliteitverhouding en kiest voor huismerken en aanbiedingen. Ook staan ze minder open voor nieuwe producten en geven de voorkeur aan lokale producten, omdat die vaak goedkoper zijn.
Dit geldt ook voor de jongere generaties. Hoewel zij iets meer gericht zijn op merken, vinden ze de prijs nog steeds belangrijk. Zuinigheid is het sleutelwoord wanneer het gaat om de Argentijnse consument.
Goedkope maar gezonde voeding
Argentijnen besparen op alcohol en bezorgmaaltijden. Zij kiezen vaak voor goedkope, maar smaakvolle producten. Ook zoeken ze naar aanbiedingen en vinden het niet erg om hiervoor meerdere winkels op één dag te bezoeken.
Witgoed repareren
In lijn met de algehele zuinigheid kiezen veel Argentijnen ervoor om hun producten te laten repareren in plaats van nieuwe aan te schaffen. Service is daarom een belangrijke beslisfactor bij een dergelijke aankoop.
Plaats: welke verkoopkanalen kunt u inzetten in Argentinië?
In Argentinië kunt u uw product via verschillende kanalen verkopen, maar de detailhandel is nog steeds verreweg het meest populaire kanaal. E-commerce is wel aan een opmars bezig.
E-commerce groeit hard
Ongeveer 37 miljoen Argentijnen hebben toegang tot het internet. Na Brazilië, Mexico en Colombia heeft Argentinië de grootste e-commercemarkt van Latijns-Amerika. De verwachting is dat deze flink groeit in de komende jaren. Verbeterde kwaliteit van de wegen en de beschikbaarheid van snel mobiel internet geven een flinke boost aan de e-commerce sector.
Google en Facebook zijn de meest bezochte websites. Qua e-commerce zijn MercadoLibre en Amazon de grootste spelers. Argentijnse consumenten kopen online vooral kleding, schoenen en elektronica.
Promotie: adverteren via verschillende kanalen
Adverteren gaat in Argentinië voornamelijk via agentschappen en managementconsultants. Reclame maken via de televisie is een goede optie. Argentinië heeft ongeveer 200 commerciële kabelmaatschappijen die een breed publiek bedienen. Maar adverteren via gratis tv blijft het populairst. Ook adverteren in de gedrukte pers is een goede optie. Argentinië heeft zo'n 150 dagbladen. In de weekenden bevatten deze vaak extra bijlagen waarin reclames staan.
Explosieve groei online advertenties verwacht
Zo'n 37 miljoen Argentijnen hebben toegang tot het internet. Dit aantal blijft groeien. Er zijn dus kansen genoeg voor online adverteerders om hun product aan te prijzen. Nu pakken search advertising en social media advertising het leeuwendeel van de online advertentie-uitgaven (Statista, 2021). Samen waren de online advertentie-uitgaven in 2022 goed voor $ 356 miljoen (Statista, 2023).
Verschil in cultuur, voorkeur en smaak
In elk land heerst een eigen cultuur met specifieke gewoontes. U kunt een marketingstrategie die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in Argentinië. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Voor meer informatie kunt u terecht op de do’s-and-don'ts pagina van Argentinië.
Heeft u vragen over marketing in Argentinië? Neem dan contact op. Onze adviseurs kunnen u helpen bij het vinden van kansen en zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.
Heeft u nog vragen? Onze adviseurs denken graag met u mee.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken