Do's-and-don'ts in Frankrijk
Bij het zakendoen in Frankrijk kunt u rekening houden met de Franse cultuur en gebruiken. Verdiep u in de zakelijke omgangsvormen en doe er uw voordeel mee. Lees onderstaande tips en bekijk de video.
Zakelijke cultuur en omgangsvormen in Frankrijk
Spreek goed Frans
Wilt u volledig geaccepteerd worden door uw Franse zakenpartner? Dan is het goed als u meer dan alleen camping-Frans spreekt. Ook een Franse versie van uw website maakt indruk. De Franse taal is een belangrijk onderdeel van de zakelijke cultuur.
Investeer in relaties
Investeer in uw zakelijke relaties, bijvoorbeeld door regelmatig met hen te gaan lunchen. Neem niet gelijk dossiers mee naar het eerste gesprek. Praat over algemene onderwerpen en toon interesse in het land. Zakendoen komt hierna. In Frankrijk is het opbouwen van vertrouwensrelaties essentieel.
Respecteer hiërarchie
Respecteer de hiërarchie in het bedrijf. De baas is de baas. Zorg dat u contact heeft met de juiste persoon: degene die besluiten mag nemen of degene die zo hoog mogelijk in de hiërarchie staat. Dat is het niveau waarop u zaken doet in de Franse cultuur.
Kleed u met zorg
Presenteer uzelf altijd smaakvol en met stijl, eenvoudig maar elegant. Wat de Fransen betreft is uw zakelijke uitstraling een weerspiegeling van uw succes en sociale status. Kom goed voor de dag.
Voice-over:
Do's and dont's voor zakendoen in Frankrijk.
Presentatrice:
De zakelijke cultuur in Frankrijk wijkt af van die in Nederland, maar óók van de cultuur in andere buurlanden, zoals Duitsland of het Verenigd Koninkrijk.Waar Nederlanders bekend staan om hun directheid, zijn Fransen bij een eerste contact veel gereserveerder. Zij zijn daarnaast formeler dan wij en meer hiërarchisch ingesteld.
De Franse zakencultuur is anders dan de Nederlandse. Zo investeert men eerst in de relatie voordat men tot zaken overgaat en is gevoel voor hiërarchie belangrijk. Om te zorgen dat je geen missers maakt, hebben we de belangrijkste do’s en don’ts voor je op een rijtje gezet.
We beginnen met de do’s.
Spreek de Franse taal of volg een cursus om het basis-Frans onder de knie te krijgen.
Om volledig geaccepteerd te worden en verder te komen als ondernemer, is het beter om meer dan alleen het camping-Frans te spreken. Dit, ondanks het feit dat steeds meer Fransen Engels spreken.
Zorg voor een Franstalige versie van je website en je presentatiemateriaal.
Presenteer jezelf als heer altijd smaakvol en met stijl.
Voor dames geldt: kleed je eenvoudig, maar elegant.
Je zakelijke uitstraling is een weerspiegeling van je succes en sociale status.
Investeer in je zakelijke relaties door regelmatig met hen te gaan lunchen.
Frankrijk is een duidelijk ‘contactland’; het opbouwen van een vertrouwensrelatie is daarbij essentieel. Zorg dat je in contact staat met de juiste persoon.
Dat wil zeggen: degene die besluiten mag nemen of hiërarchisch het hoogst in rang is.
Respecteer de geldende hiërarchie in het bedrijf waarmee je zakendoet.
De baas is de baas. Praat over neutrale onderwerpen zoals sport en hobby’s.
Toon daarnaast interesse in de stad en regio voordat je zakendoet.
Bouw een netwerk op in de economische sector en de regio waarin jouw zakenrelaties en contacten werkzaam zijn. Bouw daarnaast een band op met de regionale en plaatselijke autoriteiten.
In Frankrijk spelen de autoriteiten immers een belangrijke rol in de economische wereld.
Zorg dat je goed geïntroduceerd wordt bij een potentiële klant, bijvoorbeeld via een kennis of al bestaande zakenpartner. Netwerken zijn in Frankrijk erg belangrijk.
Zet alle mondelinge afspraken op schrift. In de Franse zakenwereld wordt namelijk alles schriftelijk vastgelegd.
Naast de besproken do’s zijn er ook een aantal don’ts. Dingen die je beter kunt vermijden wanneer je zakendoet met Fransen zijn de volgende.
Ga niet rechtstreeks en te direct van toon op je doel af.
Directheid wordt meestal niet op prijs gesteld.
Praat niet te hard, dat kan je Franse zakenpartner als storend ervaren.
Tutoyeer niet te snel en houd het in eerste instantie op ‘vous’ – zelfs wanneer jullie wel elkaars voornamen gebruiken. Vraag niet naar het privéleven van je gesprekspartner,
tenzij hij of zij daar aanleiding voor geeft. Neem bij je eerste gesprek niet gelijk je dossiers mee; zakendoen komt later. Gebruik de zakenlunch ook in eerste instantie niet om zaken te doen, maar om een relatie op te bouwen.
Kom niet spontaan binnenvallen wanneer je in de buurt bent. De meeste Fransen geven de voorkeur aan het maken van een afspraak. Doe geen zaken via e-mail, maar face-to-face.
Benader de Franse markt niet als één uniforme markt.
Daarvoor is Frankrijk te uitgestrekt en cultureel gezien te divers.
Benader het land eerder als regionale deelmarkten.
Neem eventueel een lokale Franse medewerker aan die de plaatselijke markt en gewoonten kent.
Respecteer de tijd van je zakenpartner en verschijn niet te laat op afspraken.
Voice-over:
Meer informatie over zakendoen met Frankrijk?
Kijk dan op RVO.nl/Frankrijk
Do's-and-don'ts in Frankrijk
"Verdiep u in de Franse zakencultuur om uw Franse zakenpartner respectvol te benaderen. Bekijk de video en ontdek de belangrijkste do’s-and-don’ts om succesvol zaken te doen in Frankrijk."
Wees niet te direct
Ga niet rechtstreeks en te direct van toon op uw doel af. Directheid wordt niet altijd gewaardeerd. Fransen kunnen uw directheid als onbeleefd en grof ervaren.
Tutoyeeer niet te snel
Blijf aan het begin van uw relatie formeel, tutoyeer niet te snel. Houd het in eerste instantie op ‘vous’, ook al worden er voornamen gebruikt.
Doe zaken niet per e-mail
Fransen doen geen zaken per e-mail. Ze willen hun zakenrelatie eerst beter leren kennen. Fransen doen zaken het liefst face-à-face.
Benader Frankrijk niet als 1 markt
Benader de Franse markt niet als één uniforme markt. Daarvoor is Frankrijk te uitgestrekt en cultureel gezien te divers. Verdeel het land in regionale deelmarkten. Zodat u iedere markt gepast kunt benaderen.
Vragen over ondernemen in Frankrijk?
Onze adviseurs helpen u graag verder.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken