Marketing in Suriname
Suriname is met ruim 0,6 miljoen inwoners een interessante en relatief onontdekte markt voor Nederlandse ondernemers. Een goed marketingplan helpt bedrijven om succesvol zaken te doen in Suriname. Het is nuttig om de mogelijkheden goed te onderzoeken.
Hoe bereikt u de Surinaamse consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips.
Suriname is lid van het Caribische handelsblok Caricom. Binnen dit blok zijn er minder beperkingen in het verkeer van goederen, diensten, personen, kapitaal en technologie. De potentiële markt is daardoor bijna net zo groot als de Nederlandse. Toch betekent dit niet dat het gemakkelijk is om veel geld te verdienen in Suriname. Doorzettingsvermogen en ondernemerschap zijn erg belangrijk om succesvol te zijn.
Product: laaggeprijsde levensmiddelen populair
Op dit moment kampt Suriname met een economische crisis. Mede door het coronavirus is het werkloosheidspercentage gestegen. Ook kent het land een sterke inflatie. Surinamers geven het meeste uit aan huisvesting en elektriciteit, gevolgd door voedsel en non-alcoholische dranken. Laaggeprijsde levensmiddelen zijn daarom onverminderd populair.
Prijs: kopers gaan voor goedkoop
Suriname is een importland; het overgrote deel van de levensmiddelen wordt uit het buitenland gehaald. Geld besparen is een noodzaak en vaak kiest men voor merkloze producten of budgetversies. Surinamers zijn scherp op aanbiedingen en bezoeken verschillende winkels voor de beste deal.
Plaats: welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?
In Suriname kunt u uw product via verschillende kanalen verkopen. De distributiekanalen die het meest voorkomen, zijn groothandel (zowel particulier als vanuit de overheid) en onafhankelijke agenten of distributeurs. Ook is er de traditionele verkoop op straat.
Detailhandel nog steeds het populairst
De detailhandel in Suriname is nog steeds het meest populaire kanaal. De meeste winkels bevinden zich in en rondom Paramaribo. Ook zijn hier diverse shopping malls met westerse (luxe)merken te vinden. Mensen doen hun boodschappen bij supermarkten of de lokale convenience stores.
E-commerce in opkomst
Vrijwel iedereen in Suriname is in het bezit van een smartphone. 90% van al het internetverkeer verloopt via de mobiele telefoon. De laatste jaren is E-commerce in opkomst. Kleding, elektronica en levensmiddelen verkopen online het best. De meeste Surinaamse webshops richten zich op de verkoop van levensmiddelen of het bezorgen van boodschappen.
Social media zijn belangrijk
Door de enorme groei in smartphonegebruik zijn veel Surinamers actief op social media. Het populairste kanaal is Facebook: maar liefst 72% van de bevolking heeft een account. Naast het onderhouden van sociale contacten wordt het platform ook gebruikt om producten en diensten aan te bieden en evenementen te promoten. Om dezelfde redenen maakte ook Instagram de laatste jaren een sterke groei door. In augustus 2021 hadden 151.000 Surinamers een Instagram-account. Daarvan was 53% vrouw.
Promotie: verover de Surinaamse markt
De Surinaamse advertentiemarkt werd lange tijd gekenmerkt door traditionele advertentiekanalen. Online adverteren heeft de afgelopen jaren echter een groeispurt doorgemaakt.
Search advertising en social advertising groeien rap
Adverteren via het internet groeit in rap tempo. Verder blijkt ook social media een effectieve manier van adverteren. Internetadvertenties bereiken vooral jongeren en mensen in de stedelijke gebieden.
Televisie- en radioreclames werken goed
Bijna elk huishouden in Suriname heeft een televisie. Het land heeft 2 staatstelevisiestations en een tiental commerciële omroepen. Ook wordt er nog veel naar de radio geluisterd. Naast een staatsradiostation zijn er een groot aantal commerciële zenders waarop geadverteerd wordt. Wel is er sprake van een langzame verschuiving naar online media.
Tijdschriften en dagbladen
De dagbladpers in Suriname bestaat uit zes kranten, waarvan vier Nederlandstalige. Hiervan is Times of Suriname met een oplage van 40.000 de grootste. Ook online nieuwswebsites als Starnieuws en Suriname Herald zijn erg populair.
Parbode is een Surinaams opiniemaandblad met reportages, achtergronden, interviews, cultuur en columns. Het blad wordt verkocht in Suriname, Nederland en de Nederlandse Antillen en heeft een bereik van ongeveer 50.000 lezers.
Denk aan cultuurverschillen
Een succesvolle marketingstrategie in Nederland is niet zomaar om te zetten naar Suriname. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Kijk hiervoor op onze pagina Do's-and-don'ts.
Meer informatie
Kijk ook naar de volgende bronnen voor meer informatie:
- Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in Suriname. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.
- Worldpress.org heeft een overzicht van de Surinaamse dagbladen.
- De data van bovenstaande teksten komt van Statista.
Heeft u nog vragen? Onze adviseurs denken graag met u mee.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken