Valse berichten
Soms worden er berichten gestuurd uit naam van RVO. Bijvoorbeeld e-mails, brieven, sms’jes of WhatsApp-berichten. Het lijkt dan alsof u bericht van ons krijgt, maar dat is niet zo. Dit wordt ook wel phishing genoemd.
Betaalverzoeken en persoonsgegevens
Bij phishing willen de daders vaak geld van u. Of persoonlijke gegevens waarmee zij misbruik van u of uw bedrijf kunnen maken. Wanneer u persoonsgegevens deelt, loopt u risico om slachtoffer te worden van identiteitsfraude. Ga zorgvuldig om met uw identiteitsgegevens, paspoort, ID-kaart of rijbewijs.
RVO stuurt nooit directe betaalverzoeken. Als u een bedrag aan ons moet betalen, krijgt u een brief. Ook kunt u betaalinformatie altijd terugvinden in Mijn RVO. Wij sturen nooit een bericht over betalingsachterstanden via e-mail. Ook vragen wij u nooit via WhatsApp, e-mail of telefoon om geld over te maken.
Twijfelt u of een bericht van RVO is?
Krijgt u een bericht van RVO waarin om geld gevraagd wordt? Of om persoonlijke gegevens? Dan heeft u waarschijnlijk te maken met een vorm van phishing. Klik nooit op een link in zo’n bericht, open nooit een bijlage en ga niet in op het verzoek. Twijfelt u of een bericht van RVO is? Volg dan deze 3 stappen.
Phishing kan echt lijken. Toch zijn bepaalde gegevens vaak vervalst. Bijvoorbeeld een e-mailadres of een bankrekeningnummer. Dit zijn de gegevens van RVO die u kunt controleren in een bericht:
E-mailadressen
Onze mailadressen eindigen op @rvo.nl. Bijvoorbeeld:
Deze mailadressen eindigen anders, maar zijn ook betrouwbaar:
- rvo.nl@nieuwsservice-rvo.nl
- rvo@pleio.nl
- RVO@blauwsurvey.com (gecontracteerd onderzoeksbureau)
Op de website van Digital Trust Centre (opgericht voor het ministerie van Economische Zaken) leest u meer over hoe u een phishingmail kunt herkennen.
Bankrekeningnummer
Wij gebruiken verschillende rekeningnummers. U vindt deze op Rekeningnummers van RVO.
Website
Onze website is https://www.rvo.nl. Onze Engelstalige website is https://english.rvo.nl. Pagina’s op onze website beginnen altijd met deze URL.
Via Mijn RVO ziet u welke berichten u heeft ontvangen van ons. Staat het bericht hier niet bij en twijfelt u of het van ons komt? Neem dan contact met ons op.
Heeft u bovenstaande stappen doorlopen en weet u dat u een vals bericht heeft ontvangen? U helpt ons enorm door dit aan ons door te geven. U leest hieronder hoe u dit doet.
Een vals bericht van leveranciers
RVO maakt gebruik van verschillende platformen, bijvoorbeeld DigiD of eHerkenning. Daar kan ook phishing voorkomen. Bijvoorbeeld een bericht dat u moet inloggen met eHerkenning om een bedrag aan RVO over te maken. Ook hiervoor geldt: klik nooit op een link in zo’n bericht, open nooit een bijlage en ga niet in op het verzoek. Inloggen via DigiD en eHerkenning gebeurt altijd via onze website.
Een vals bericht melden
Heeft u een vals bericht ontvangen? U kunt ons helpen door dit aan ons door te geven.
Direct mailen aan RVO
Stuur een mail naar phishing@rvo.nl. Dit zorgt dat de betreffende afdeling hier direct bericht van krijgt. Heeft u een valse e-mail ontvangen? Deze kunt u makkelijk aan ons doorsturen. Bent u telefonisch benaderd? Geef dan door waar de persoon over belde (over een bepaalde regeling, of een subsidie) en wat zijn of haar naam was. Heeft u een WhatsApp-bericht of een sms ontvangen? Maak dan een schermafbeelding en voeg deze toe bij de mail.
Melden op Fraudehelpdesk.nl
Op de website fraudehelpdesk.nl kunt u zien welke valse e-mails er zogenaamd door RVO zijn verstuurd. U kunt hier een fraudemelding doen, zodat anderen dit voorbeeld ook kunnen zien.
Wat gebeurt er daarna?
Heeft u een vals bericht aan phishing@rvo.nl gestuurd? Dan krijgt u een bevestiging wanneer wij uw e-mail hebben ontvangen. Wij geven uw melding door aan de juiste afdeling en nemen maatregelen waar dat kan. U krijgt daar geen bericht over.