Auping gaat voor circulair ondernemen: "MVO zit in de kern van onze bedrijfsvoering"

Gepubliceerd op:
13 april 2023

Beddenmaker Auping is al jaren bezig met internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Mark Groot Wassink, directeur Innovatie & Duurzaamheid, legt uit waarom dat voor Auping heel normaal is. Sarafina Boermans, adviseur maatschappelijk verantwoord ondernemen bij RVO, benadrukt wat daarvan de voordelen zijn.

auping

Internationaal MVO loont!

Auping is een Nederlandse matrassen- en beddenproducent uit Deventer. Een familiebedrijf dat sinds 1888 bestaat. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in de kern van de gehele bedrijfsvoering, vertelt Groot Wassink. In Nederland, maar ook wanneer het bedrijf zaken doet in het buitenland. "Alles wat wij doen wordt gekleurd door ondernemen met oog voor de wereld om ons heen."

Daarnaast is er de ontwikkeling van een volledig circulair matras. Per jaar worden er in Nederland 1,5 miljoen matrassen weggegooid en deels verbrand. Groot Wassink: "Dat is natuurlijk ontzettend slecht voor het milieu en zonde van de materialen. We hebben daarom een circulair matrassenassortiment ontwikkeld. De materialen van deze matrassen zijn na gebruik eenvoudig van elkaar te scheiden en herbruikbaar voor een nieuw matras."

Circulair matras

Auping gebruikt uitsluitend staal en polyester voor zijn circulaire matrassen. Die materialen behouden volgens Groot Wassink dezelfde kwaliteit wanneer ze gerecycled worden. "Dit betekent dat de grondstoffen van een matras na een jaar of 10 heerlijk slapen, volledig hergebruikt kunnen worden. Zo sluiten we de kringloop."

auping

"We kiezen ervoor om ons volledige assortiment circulair te maken, niet voor enkel één 'groen' matras."

Mark Groot Wassink
Directeur Innovatie & Duurzaamheid bij Auping

RVO-adviseur Boermans vult aan: "Het circulaire Evolve matras illustreert mooi hoe Auping via MVO werkt aan een toekomstbestendig bedrijfsmodel. Ze integreren een langetermijnperspectief in het bedrijf, waardoor ze verder vooruit kijken. Auping heeft daarbij nagedacht over grondstoffen, het veiligstellen daarvan en het indien mogelijk verruilen of geheel hergebruiken van de materialen. MVO biedt daarmee een sterke business case. Het leidt tot meer innovatie en vaak ook (kosten)efficiëntie. Ook geeft het de kans tot het aanboren van nieuwe markten.”

Teamwork met Duitse leveranciers

Mensen kunnen volgens Groot Wassink met een gerust hart slapen op een circulair matras. "Ze zijn zeer brandveilig en ventileren de nieuwe materialen nog veel beter dan de materialen die we hiervoor gebruikten." De duurzaamheid en circulariteit van producten is volgens Groot Wassink niet iets waar de klant zich druk over zou moeten maken bij de aanschaf ervan. "Mensen zoeken vooral een matras waarop ze heerlijk kunnen slapen." Boermans vult aan: "Tegelijkertijd zien we dat een goede reputatie leidt tot tevreden medewerkers en loyale klanten."

Het bedrijf heeft meerdere verkoopvestigingen in Europa en distribueert wereldwijd. Maar ook voor de productie is Auping afhankelijk van het buitenland. Groot Wassink: "Het Duitse familiebedrijf AGRO International levert de pocketvering-kern voor onze matrassen. De ontwikkeling van ons circulaire matras was ook voor hen een uitdaging. AGRO moest daarvoor ingrijpende aanpassingen doorvoeren in hun materiaalkeuze en productieproces. Door een gezamenlijk bezoek aan de leverancier van AGRO en goed teamwork, is dat uiteindelijk gelukt."

Auping

"MVO leidt tot meer innovatie en vaak ook (kosten) efficiëntie. Ook geeft het de kans tot het aanboren van nieuwe markten."

Sarafina Boermans
Adviseur maatschappelijk verantwoord ondernemen bij RVO

Volledig circulair in 2030

De ambities van Auping stopten niet bij de ontwikkeling van één circulair matras. Groot Wassink: "In 2020 behaalden we als bedrijf de B Corp status, waarmee we vrijwillig de hoogste standaarden nastreven op het vlak van sociale en ecologische prestaties, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. We hebben inmiddels besloten om ons volledige assortiment om te gaan zetten naar deze nieuwe techniek, in plaats van enkel één 'groen' matras. Als bedden- en matrassenmarktleider in de Benelux én koploper in de circulaire economie streven we ernaar om in 2030 volledig circulair te zijn."

Boermans juicht dit toe. "Het is heel inspirerend om te horen dat Auping deze ambitie heeft. We hopen dat heel veel bedrijven in hun voetsporen treden: het loont om liever vandaag dan morgen aan de slag te gaan met MVO. Ter illustratie: MVO wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker bij het verkrijgen van financiering, ook door aankomende wetgeving. Bij banken krijg je inmiddels geen grote financieringen meer als je geen duurzaamheidsambitie en verbonden acties hebt."

Open over internationaal MVO

Belangrijk bij internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen is dat bedrijven ook open zijn over hoe zij MVO in de praktijk brengen. Auping publiceert dit jaar voor de 3e keer een Auping CSR Report. Groot Wassink: "Dat rapport geeft inzicht in onze wereldwijde ambities, doelstellingen en dromen op het gebied van duurzaamheid, welzijn en de gezondheid van mensen. Ook beschrijft het wat we in 2021 hebben bereikt."

Transparantie bieden kan best spannend zijn, legt Boermans uit: "Zeker als je inzicht biedt in hoe je als organisatie bent omgegaan met bijvoorbeeld een ontdekte misstand in je productieketen. Maar dat is juist de kern: inzicht bieden in hoe je maatschappelijk verantwoord onderneemt. Dat is heel waardevol voor stakeholders, zoals aandeelhouders, werknemers, belangengroeperingen én consumenten."

Aan de slag met internationaal duurzaam ondernemen

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?