"Met ons eigen energienetwerk lossen we netcongestie op"
De Ecofactorij in Apeldoorn is een van de duurzaamste bedrijventerreinen van Nederland. Via een eigen energienetwerk maken bedrijven samen gebruik van duurzame energie. En ze lossen ook nog eens een actueel probleem op: netcongestie, de overbelasting van het elektriciteitsnet.
Alle vastgoedeigenaren op het bedrijventerrein zijn lid van Coöperatief Parkmanagement Ecofactorij. Via een eigen besloten vennootschap (bv) beheert de coöperatie een zogeheten 'gesloten distributiesysteem' voor energie. "Met zo’n systeem krijg je toestemming om binnen bepaalde richtlijnen zelf je energiesysteem in te richten", zegt Tom Smit, voorzitter van de coöperatie.
Slim omgaan met energie
Met het gesloten distributiesysteem wil de coöperatie slim en duurzaam omgaan met energie. Zo leveren bedrijven elkaar energie. "We zijn bezig ons energiesysteem verder te verbeteren en te verduurzamen", vertelt penningmeester Willard Beekman. "Hiervoor hebben we met succes een aanvraag gedaan bij RVO voor subsidie uit de regeling Missiegedreven Onderzoek, Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)."
Subsidies en belastingvoordeel
Voor het MOOI-project werkt de coöperatie samen binnen een consortium met Scholt Energy, VDL, Saxion en Universiteit Twente. Met de subsidie konden ze aan kennisontwikkeling doen. En voor de praktische toepassing krijgt de coöperatie financiële steun met bijvoorbeeld het belastingvoordeel van de Energie-investeringsaftrek (EIA) om met kunstmatige intelligentie (AI) slim te sturen op beschikbaarheid, afname en prijzen van energie. "Voor onze leden kunnen we daarmee de kostprijs voor energie verlagen", zegt Smit.
10 batterijen
Slim sturen helpt ook om netcongestie te voorkomen. Het elektriciteitsnet is dan overbelast doordat er te veel energie tegelijkertijd wordt opgewekt en verbruikt. "Dat is een groot probleem voor de Ecofactorij, sinds de netbeheerder begin 2023 om die reden ons energievermogen naar beneden heeft bijgesteld", zegt Jan-Reint Harbers, Beekmans collega bij Harbers Trucks. "Met het belastingvoordeel van de EIA op investeringen lossen we dit probleem deels op door 10 batterijen te plaatsen in ons netwerk. We slaan daarmee energie op voor momenten dat de vraag naar energie op ons bedrijventerrein piekt."
Digitale kopie
De batterijen komen bij verschillende bedrijven te staan, zoals bij Harbers Trucks. Die gebruikt ze om elektrische vrachtwagens op te laden. "Als het gezamenlijk netwerk die energiecapaciteit nodig heeft, nemen we de batterijen samen over", zegt Smit. Hoe het gesloten distributiesysteem het beste kan functioneren? Het MOOI-consortium bouwt een digitale kopie van het netwerk om dat te analyseren en te voorspellen.
3 zonneparken
Ondertussen staat het netwerk aan de vooravond van nog een grote verandering. Na een eerste zonnepark worden nog 2 zonneparken aangesloten. "De zonne-energie kunnen we direct gebruiken, opslaan of terugleveren aan het elektriciteitsnet", zegt Smit. "De netcongestie lossen we daarmee bijna definitief op voor ons bedrijventerrein."
- Ministerie van Klimaat en Groene Groei