“Goede afstemming is motor van succes elektrische trucks”
De gedachte dat elektrische trucks niet werkbaar zijn, verdwijnt steeds meer in de transportwereld. Alles valt of staat bij goede afstemming en planning, weet familiebedrijf Schotpoort Connect. “Dat is echt de verdienste van de goede samenwerking die we hebben met onze klanten en met RVO”, vertelt directeur Marc Seesing.
Familiebedrijf Schotpoort Connect heeft als logistiek dienstverlener dagelijks 2 elektrische vrachtwagens (trekker en oplegger) op de weg die een vast traject rijden van 500 km per dag. Daarnaast heeft het bedrijf 4 elektrische vrachtwagens voor ritten van circa 250-350 km per dag en 20 e-bestelbussen. Ook alle personenauto’s zijn elektrisch. Ze zijn daarmee één van de koplopers in Nederland als het gaat om elektrisch vrachttransport.
Afscheid nemen van diesel door subsidie
De afstemming tussen een transportbedrijf en de klant is daarbij cruciaal, met als gezamenlijke wens: afscheid nemen van de diesel. “Klanten willen graag dat we een rol spelen in duurzaam transport. Wij onderschrijven dat met onze ambities op de CO2-prestatieladder. RVO maakt het mogelijk dat we via de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) en de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) de boel in gang hebben kunnen zetten”, vertelt Seesing.
Samen met de klant de stap zetten
Seesing merkt bij Schotpoort Connect dat het helpt om open het gesprek met klanten te voeren. “Elektrisch rijden heeft een meerprijs. Vooral bij een truck is dat serieus. Daarover voeren we het gesprek met onze opdrachtgevers. Zo ontstaat er ruimte om samen de stap te zetten.”
Geen subsidie? Geen aankoop
Het is dezelfde openheid waarmee Schotpoort in gesprek is gegaan met RVO over de AanZET-subsidie. “Bij de aanvraag hebben we gesproken over de voorwaarde dat als we de subsidie niet kregen, we dan van de koop mochten afzien. Dat was een belangrijke. Een klant van ons gaf overigens aan dat ook die dan met ons wilde kijken hoe we die stap toch konden realiseren.” Accountantskantoor Stolwijk Kelderman, aangesloten bij kwaliteitskoepel SRA en vaste adviseur van Schotpoort Connect, ondersteunde bij dit proces met de klant.
Kijk op subsidie veranderd
Die puzzel hoefde niet gelegd te worden. Schotpoort kreeg de AanZET-subsidie. Tot enthousiasme van Seesing, die eerlijk aangeeft dat zijn kijk op de subsidie in positieve zin is veranderd. “Ik dacht eerst: het is veel te weinig. Maar je moet ook met een bril naar de toekomst kijken. Als je nu ziet wat eraan komt qua wet- en regelgeving, dan is deze subsidie een mooi instrument. Denk bijvoorbeeld aan de vrachtwagenheffing en de CO2-beprijzing, Ik snap ook dat de subsidie door deze nieuwe regelingen met de jaren wordt afgebouwd.”