"Laten zien dat verantwoord ondernemen wél kan"
Internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in de textielindustrie staat op veel vlakken nog in de kinderschoenen. Esther Smit, medeoprichter en verkoopdirecteur van textielproducent Oxious, merkt dat producenten en markten afwachten en vooral naar elkaar kijken. Smit: "Maar we moeten juist iets doen om de textielindustrie te verduurzamen en sociaal gezond te maken."
Supplier of the year
Oxious – een samenstelling van oxygen en conscious – maakt textiel van gerecycled katoen in een eigen productielocatie in Turkije. Vanuit marketing-oogpunt is het merkverhaal van Oxious bijna te mooi om waar te zijn. Het bedrijf leverde sinds 2015 vooral merkloze hamamdoeken aan leveranciers van promotieartikelen. Totdat iemand bij ING de hamamdoeken inkocht. Smit: "Die persoon kende ons verhaal en vond dat we onze naam en het verhaal op de doeken moesten vermelden. Dit gebeurde steeds vaker en daarom zijn we een eigen, herkenbaar merk gaan bouwen."
Het merkverhaal van Oxious laat zien dat internationaal MVO toegevoegde waarde oplevert – óók economisch en commercieel. Duurzame storytelling wordt steeds meer gewaardeerd, merkt Smit. "Daar kan ik wel van genieten", lacht ze, "7 jaar geleden werden we in de branche nog 'die meisjes met die doekjes' genoemd. Dit jaar gingen we naar huis met de Supplier of the Year-award van de promotionele branche."
Op z'n Turks met een Nederlands sausje
Loes Stapper, Esthers zakenpartner, is getrouwd met een Turkse man en woonde al min of meer in Turkije. In een afgelegen dorp vonden ze een geschikte locatie van waaruit Loes de productie organiseert.
Smit: "Onze inzet was dat we wilden zorgen voor prima arbeidsomstandigheden en een goed loon. In het begin was het best moeilijk om vrouwen te werven om voor ons te werken. Een werkende vrouw is in die streek tamelijk ongewoon. De eerste sollicitanten kwamen dan ook met hun man, die het woord voerde en de beslissingen nam. Het is heel mooi om te zien hoe de vrouwen zich in de loop der jaren hebben ontwikkeld, professioneel én in de gemeenschap! De mentaliteit en regelgeving is natuurlijk anders. Als je daar rekening mee houdt, dan gaat het uitstekend: we doen het op z'n Turks met een Nederlands sausje."
"Daar kan ik wel van genieten: 7 jaar geleden werden we in de branche nog 'die meisjes met die doekjes' genoemd, dit jaar gingen we naar huis met de Supplier of the Year-award van de promotionele branche."
Ruimte voor innovatie
Oxious wil haar katoenen textiel niet alleen sociaal, maar vooral ook duurzaam en circulair produceren. Smit: "Katoen recyclen blijkt over de hele keten heel complex. Waar het wél gebeurt wordt er gerecycled PET – plastic dus – aan toegevoegd om de juiste sterkte te krijgen. Daar gaan we de wereld dus niet mee verbeteren: meer plastic in kleding betekent meer microplastics in de oceanen."
Om innovatie te versnellen heeft Esther samen met 4 vrouwelijke ondernemers het Circulair Katoen Initiatief in het leven geroepen. Ze kunnen nu zonder PET een katoen maken dat voor 40% bestaat uit textielafval, vertelt Smit. "Met de leerpunten uit het eerste experiment gaan we nu voor de 60%. Er is dus nog volop ruimte voor innovatie!"
Steun bij onderzoekketens
Kortgeleden heeft Oxious het B Corp-certificaat verkregen. Daarvoor werd het van onder tot boven doorgelicht op sociale en duurzaamheidsaspecten. Smit: "We kregen daardoor een goed beeld van de impact van al onze inspanningen." Het bedrijf scoorde boven verwachting: met 'Best for the World' bereikte het meteen de hoogste trede van het certificaat.
Aan de slag met internationaal duurzaam ondernemen
- Hoe begint u met duurzaam ondernemen, in Nederland en over de grens? Bekijk onze 7 tips om internationaal duurzaam te ondernemen.
- Wilt u weten hoe andere bedrijven omgaan met internationaal duurzaam ondernemen? In de Internationaal Duurzaam Ondernemen community vindt u tips en tricks van andere ondernemers en experts!
- Ministerie van Buitenlandse Zaken