DUMAVA: Veelgestelde vragen
Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over de Subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA).
Vragen over aanvragers DUMAVA
Nee, alleen eigenaren van maatschappelijk vastgoed kunnen DUMAVA aanvragen. Erfpacht telt ook als eigendom.
U kunt DUMAVA aanvragen per adres of per kadastrale aanduiding. U kunt dus als organisatie meerdere aanvragen indienen.
Een organisatie is een onderneming als deze economische activiteiten uitvoert als hoofdactiviteit. 'Economische activiteit' betekent hier het leveren van goederen of diensten tegen een vergoeding. Gemeenten en scholen zijn bijvoorbeeld geen ondernemingen.
Let op: onder deze definitie gelden de meeste zorginstellingen als onderneming.
Wanneer de onderneming meer dan 250 medewerkers heeft óf de omzet van de onderneming meer dan 50 miljoen is, dan is er sprake van een grote onderneming en mag er maximaal 30% subsidie verleend worden.
Dit meldt u altijd via dumava@rvo.nl, zodat wij dit ook in onze systemen kunnen aanpassen. Vermeld hierbij ook altijd naam, telefoonnummer en email-adres van de huidige en toekomstige contactpersoon.
Wijziging van contactpersoon binnen dezelfde organisatie kunt u in Mijn RVO zelf overdragen.
Wijzigt het KVK-nummer? Dan moet u dit ook bij ons melden.
Vragen over verduurzamingsadvies
Om aan te vragen voor losse maatregelen heeft u een energie-advies nodig. Dit energie-advies hoeft niet opgesteld te zijn door een gecertificeerd bureau.
Vraagt u aan op basis van een Maatwerkadvies, dan moet dit Maatwerkadvies voldoen aan de BRL9500-MWA-U of de BRL9500-04 en opgesteld zijn door een gecertificeerd EP-U-maatwerkadviseur. Is het Maatwerkadvies opgesteld voor 1 juli 2023? Dan mag het advies zijn opgesteld door een gecertificeerd EP-U adviseur.
Een portefeuilleroutekaart geldt ook als energie- of maatwerkadvies als deze voldoet aan de voorwaarden uit bijlage 1 van de DUMAVA regeling of wordt aangevuld om aan deze voorwaarden te voldoen. Vraagt u subsidie aan voor een integraal project? Dan vult u de portefeuilleroutekaart aan met
1. een berekening van het energielabel van de huidige situatie en
2. een berekening van het energielabel van de eindsituatie.
Na het uitvoeren van de maatregelen laat u een definitief energielabel opstellen en registreren.
U krijgt geen subsidie voor het opstellen van de portefeuilleroutekaart.
Vragen over verduurzamingsmaatregelen
Er kan dan gekozen worden voor losse maatregelen. In plaats daarvan kan u ook subsidie aanvragen voor een integraal project in het deel van het gebouw dat labelplichtig is. Het Maatwerkadvies en de te nemen maatregelen hebben dan betrekking op dit deel van het gebouw.
Vragen over projectkosten
Het is niet verplicht om uw begroting te onderbouwen met offertes. Deze optionele onderbouwing kan wel de beoordeling van uw aanvraag versnellen en vragen voorkomen.
De aftoppingsbedragen zijn exclusief btw. Als uw organisatie niet btw-plichtig is, dan mag u de kosten inclusief btw indienen. De aftoppingsbedragen worden dan verhoogd met het percentage btw.
Vragen over monumenten
Om DUMAVA aan te vragen voor een integraal verduurzamingsproject is een DuMo-advies (niveau 3) verplicht. Voor losse maatregelen is een DuMo-advies niet verplicht.
Om een integraal project aan te vragen voor een monument gebruikt u code P.3 op de DUMAVA Maatregelenlijst.
De gekozen maatregelen moeten samen leiden tot een verbetering van de energieprestatie van het monument. Het primaire energiegebruik moet ten minste 20% lager worden door het project. U laat dit zien met een berekening.
Vragen over vaststelling
- Een overzicht van de geïnvesteerde projectkosten per maatregel en het aantal aangeschafte stuks/m2/kW etc. per maatregel.
- Gespecificeerde en herleidbare facturen, met daarop een onderbouwing van alle kosten die betrekking hebben op het verduurzamen.
- Opdrachtbevestiging waaruit de facturen naar verwijzen.
- Betaalbewijzen van deze facturen.
- Bewijs dat de maatregelen aan de technische vereisten voldoen.
U kunt maar één keer vaststelling indienen. Dit doet u als alle werkzaamheden zijn afgerond waarvoor u subsidie heeft aangevraagd.
Wijzigingen over activiteiten die onder de subsidie vallen moet u bij ons melden. Dit kan met een wijzigingsverzoek in Mijn RVO, of u meldt dit via dumava@rvo.nl.
Het totaalbedrag aan subsidie kan niet hoger zijn dan er verleend is. Het is wel mogelijk om kosten met elkaar te verrekenen wanneer de precieze kosten voor de ene maatregel hoger zijn dan begroot en de werkelijke kosten voor de andere maatregel lager.
Nee. Als u een maatregel niet uitvoert, is het niet mogelijk om de subsidie die ervoor verleend is te verdelen over andere maatregelen.
Overige vragen
U vraagt subsidie aan voordat u start met de verduurzamingsactiviteiten of een contract tekent met een aannemer.
Na het uitvoeren van de verduurzamingsmaatregelen waarvoor u subsidie heeft aangevraagd, moeten de elektra- en gasaansluiting gekoppeld zijn aan een slimme meter.
In dat geval verdeelt u de investeringskosten van de gezamenlijke installaties over de verschillende gebouwen. Bijvoorbeeld als percentage van het thermisch vermogen dat elk gebouw gebruikt. Het deel van de investeringskosten dat betrekking heeft op uw gebouw, neemt u mee in de aanvraag.
Nee, u kunt alleen DUMAVA subsidie aanvragen voor bestaand maatschappelijk vastgoed. Voor de uitbouw krijgt u daarom geen subsidie. Bij gedeelde installaties moet u een splitsing maken in de investeringskosten om DUMAVA aan te vragen.
- Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties