Subsidie ERTMS goederenlocomotieven
De Tijdelijke Subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven is voor ondernemers in het spoorwegvervoer die hun goederenlocomotieven voorbereiden op het nieuwste Europese treinbeveiligingssysteem.
Budget en aanvraagperiode
Voor wie?
Bent u eigenaar van een spoorwegonderneming en heeft u goederenlocomotieven? Of bent u een leasemaatschappij en bezit u goederenlocomotieven? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de subsidie ERTMS (European Rail Traffic Management System).
Welke aanpassing of ontwikkeling?
De subsidie ERTMS is bedoeld om series goederenlocomotieven aan te passen aan ETCS systeemversie 2.0 of hoger. ETCS staat voor European Train Control System. Een aangepaste locomotief is geschikt voor ETCS Level 2, dat werkt met radiosignalen. Het kan gaan om:
- upgraden van al aanwezige ETCS-systemen, of
- retrofit, waarbij u nieuwe ETCS-systemen installeert.
De subsidie ERTMS is er ook voor de ontwikkeling van maximaal 2 prototypes voor een serie van minimaal 20 goederenlocomotieven. Hierbij laat u een ETCS systeemversie 2.0 of hoger inbouwen, geschikt voor ECTS level 2.
Voorwaarden
Wilt u subsidie ontvangen dan gelden deze voorwaarden:
Uzelf
- bent eigenaar van de goederenlocomotief waarvoor u subsidie aanvraagt;
- heeft voor deze locomotief geen eerdere subsidie ontvangen vanuit de Subsidieregeling ERTMS of de Tijdelijke reparatieregeling Subsidieregeling ERTMS;
- dient maximaal één aanvraag per maand in;
- zorgt voor een nieuwe voertuigvergunning na de ombouw of ontwikkeling van de goederenlocomotief, voor toelating in minimaal hetzelfde inzetgebied in Nederland als vóór de ombouw of ontwikkeling;
- stemt in dat wagenlijsten worden verstrekt aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit is om te controleren of de aangepaste of nieuw ontwikkelde locomotieven in Nederland rijden;
- bent niet betrokken in procedures van de Europese Commissie voor terugvordering van onverenigbare staatssteun;
- verklaart bij uw aanvraag dat uw onderneming niet in moeilijkheden is.
De goederenlocomotief
- had een voertuigvergunning of was aantoonbaar in bestelling vóór 14 juli 2017;
- is bij ombouw vóór 1 januari 2030 voorzien van ETCS systeemversie 2.0 of hoger en heeft dan ook de benodigde voertuigvergunning;
- is bij ontwikkeling vóór 1 april 2027 voorzien van ETCS systeemversie 2.0 of hoger;
- staat geregistreerd in het European Vehicle Register, het nationale voertuigregister of een vergelijkbaar register in een andere Europese lidstaat;
- wordt de eerste 3 jaar na de ingangsdatum van de voertuigvergunning 10 dagen of meer per jaar op het spoor in Nederland ingezet;
- blijft 3 jaar na de ingangsdatum van de voertuigvergunning in uw bezit. Verkoopt u de gesubsidieerde goederenlocomotief binnen 3 jaar? Dan meldt u dit aan ons en betaalt u (mogelijk) een deel van de subsidie terug.
Hoeveel subsidie?
U krijgt maximaal 50% vergoed van de kosten die u maakt. De subsidie is een bijdrage voor aanpassing van de goederenlocomotief, via een upgrade of retrofit. Of het draagt bij aan de ontwikkeling van een prototype.
De subsidie bedraagt:
- maximaal € 200.000 per goederenlocomotief voor ombouw of aanpassing;
- € 2 miljoen voor ontwikkeling van een prototype. Voor deze ontwikkeling is maximaal € 4 miljoen beschikbaar. Dit bedrag staat hier niet voor gereserveerd. Zijn er aanvragen voor subsidie van aanpassing eerder binnengekomen? Dan krijgen die voorrang op aanvragen voor ontwikkeling. Aanvragen kan tot het subsidiebudget op is.
Budget
Hieronder ziet u hoeveel budget er is aangevraagd voor aanpassing van goederenlocomotieven en ontwikkeling van prototypes, tot en met 3 juni.
Soort aanvraag | Aangevraagd budget |
Aanpassing locomotief | € 29.071.558 |
Ontwikkeling prototype | € 1.039.745 |
Waarvoor subsidie?
U kunt subsidie krijgen voor kosten vanaf 1 januari 2025 tot het einde van het project voor:
- aanschaf en installatie van software en hardware om de goederenlocomotief aan te passen;
- het niet kunnen gebruiken van de goederenlocomotief (onttrekking) tijdens de aanpassing en ontwikkeling. Bij een aanpassing gaan we ervan uit dat de goederenlocomotief maximaal 4 weken stilstaat. Bij ontwikkeling van een prototype is dit maximaal één jaar;
- de voertuigvergunning door de aanpassing of ontwikkeling;
- het ontwerpen van een prototype;
- loonkosten.
Berekening loonkosten
Heeft u loonkosten, bijvoorbeeld door de inzet van projectmedewerkers? Het uurtarief waarvoor u subsidie kunt krijgen bestaat uit de directe loonkosten van de uren die aan de uitvoering van de subsidiabele activiteiten is besteed. Deze uren deelt u door het aantal productieve uren per jaar dat in uw organisatie gangbaar is. Vervolgens vermeerdert u dit getal met 50 procent voor indirecte kosten.
De directe loonkosten bestaan uit:
- bruto loon volgens de CAO-salaristabel of de individuele arbeidsovereenkomst
- vakantie-uitkering
- niet van winst afhankelijke eindejaarsuitkering of 13e maand
- werkgeversdeel pensioenpremie
- werkgeversdeel sociale zekerheidspremies en ziektekostenuitkeringen
Voorbeelden van indirecte kosten zijn:
- kosten voor huisvesting
- kantoorapparatuur
- binnenlandse reizen voor werkoverleg
Na uw aanvraag
- Nadat u subsidie hebt aangevraagd, krijgt u een ontvangstbevestiging. Daarin staat het zaaknummer waarmee u met ons kunt communiceren over uw aanvraag.
- Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst.
- Ontvangen we op de dag dat de subsidiepot leeg raakt meerdere volledige aanvragen? Dan bepalen we de onderlinge rangschikking van volledige aanvragen via loting.
- U ontvangt zo snel mogelijk een beslissing. We informeren u binnen de wettelijke termijn van 13 weken.
- Hebben wij subsidie aan u verleend? Dan krijgt u per brief een verleningsbeschikking. Deze brief bevestigt dat aan u subsidie is verleend en ook voor welk bedrag en welke voorschotten u ontvangt.
Verplichtingen
Als uw project subsidie krijgt moet u aan een aantal verplichtingen voldoen. De belangrijkste zijn:
- U houdt een correcte projectadministratie bij.
- U voert het project uit volgens het projectplan en de verplichtingen in de beschikking.
- Voor eventuele wijzigingen in de uitvoering van het project vraagt u vooraf schriftelijk toestemming. Gebruik hiervoor de knop 'wijzigingen doorgeven'.
- De voertuigvergunning voor de aangepaste goederenlocomotief heeft minimaal hetzelfde gebruiksgebied in Nederland als voor de aanpassing van die goederenlocomotief.
- Het in de handel brengen van het ontwikkelde prototype is aangetoond met een complete, bij het Spoorwegbureau van de Europese Unie ingediende aanvraag tot typegoedkeuring.
- Na de ingangsdatum van de voertuigvergunning is de goederenlocomotief in 3 aangesloten kalenderjaren elk jaar op ten minste 10 dagen in Nederland ingezet. Dit wordt bepaald met wagenlijsten die bij de infrastructuurbeheerder zijn ingediend.
- Bij een (dreigend) faillissement van uw onderneming laat u dit direct schriftelijk weten. Het kan hierbij gaan om schuldsaneringsregeling natuurlijke personen, surseance van betaling of faillietverklaring.
Wijzigingen doorgeven
U ontvangt subsidie voor een (meerjarig) project. U bent daarom verplicht om belangrijke wijzigingen in uw project direct te melden. Geef wijzigingen door met ons formulier, via de knop hieronder.
Voortgang project rapporteren
Bedraagt uw subsidie € 25.000 of meer en duurt het project langer dan 12 maanden? Dan dient u eenmaal éénmaal per jaar een voortgangsrapportage in, via de knop hieronder. De data waarop u moet rapporteren, staan in de subsidiebeschikking.
Subsidievaststelling aanvragen
Bent u klaar met uw project? Vraag binnen 22 weken na de afronding vaststelling aan van uw subsidie. Dit doet u voor elk project. Wij bepalen de definitieve subsidie na uw vaststelling-aanvraag.
Stuur deze bijlagen mee als u subsidievaststelling aanvraagt:
- controleverklaring van een accountant of accountant-administratieconsulent als het subsidiebedrag bij vaststelling € 125.000 of meer is;
- financiële verantwoording;
- toelichting op afwijkingen op de gemaakte kosten als deze 10% of meer afwijken van de begrotingspost;
- eindverslag;
- kopie van de voertuigvergunning die is verleend voor de aanpassing of ontwikkeling.
Meer weten?
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat