Open voor aanvragen

ISDE: Stappenplan zakelijke gebruikers

Laatst gecontroleerd op:
11 november 2024
Gepubliceerd op:
18 juli 2017

Voor zakelijke gebruikers gelden er bij de ISDE andere aanvraagstappen dan voor particuliere gebruikers. De belangrijkste: u vraagt eerst subsidie aan en sluit dan pas een overeenkomst met een uitvoerder. Lees in deze 8 stappen hoe u uw zakelijke aanvraag goed afrondt.

Stap 1: Kies het apparaat

Zorg dat u weet welk apparaat u wilt laten installeren in/aan uw gebouw of te verhuren woning en dat u de voorwaarden kent. De voorwaarden per apparaat vindt u via de pagina voor zakelijke gebruikers.

Stap 2: Controleer het apparaat op de Meldcodelijst

Laat u een warmtepomp of zonneboiler installeren? Controleer voordat u een aanvraag doet, of deze op de Meldcodelijst staan. Hiermee weet u zeker dat de warmtepomp of zonneboiler voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de subsidie. 

Staat uw warmtepomp of zonneboiler niet op de Meldcodelijst? Of vraagt u aan voor een kleine windturbine? Stuur dan bij uw aanvraag de productbeschrijving en technische documentatie van het apparaat mee. Wij controleren dan of het voldoet aan de technische eisen.

Stap 3: Vraag de subsidie aan

U heeft alleen recht op subsidie als u subsidie aanvraagt vóórdat u een overeenkomst sluit met een uitvoerder. Vraag dus altijd eerst de subsidie aan, nog voordat u akkoord geeft op een offerte, of opdracht geeft om het apparaat te reserveren of installeren. U mag voor meer apparaten subsidie aanvragen.

Inloggen en aanvragen

U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau eH2+ nodig.

Bent u een particuliere verhuurder van woon- of bedrijfsruimtes? Dan zien wij u ook als zakelijke gebruiker. U kunt subsidie aanvragen voor zonneboilers en warmtepompen. 

Heeft u geen KvK-nummer en kunt u daarom geen eHerkenning aanvragen? Gebruik dan uw DigiD om in te loggen.

Stap 4: Wacht op de beslissing

U krijgt direct na uw aanvraag een ontvangstbevestiging per e-mail. Daarin staat het referentienummer van uw aanvraag. U vindt de bevestiging ook terug als u weer inlogt op Mijn RVO, en klikt op 'Aanvraag bekijken en beheren'. In het digitale aanvraagportaal dat daarna volgt, staat de bevesting onder 'Berichten'.

Let op: u bepaalt zelf hoelang u wacht met de maatregel uitvoeren. Aanvragers die zeker zijn dat ze willen verduurzamen, met of zonder subsidie, nemen soms het risico om niet te wachten op de beslissing. Als u niet aan alle subsidievoorwaarden voldoet, kan het zijn dat we uw aanvraag afwijzen. U krijgt dan geen subsidie. 

Beslissing

Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst. Na beoordeling van uw aanvraag, ontvangt u een beslissing per brief. Bij een positieve beslissing staat hierin vermeld welk bedrag u verleend krijgt.

Stap 5: Sluit de overeenkomst

Heeft u een positieve beslissing ontvangen op uw subsidieaanvraag? Dan kunt u opdracht geven aan uw bouw(installatie)bedrijf voor de levering en montage en het apparaat (of de apparaten) gebruiken.

Stap 6: Laat het apparaat installeren

Laat het apparaat installeren door een bouwinstallatiebedrijf. Vraag de uitvoerder om een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie)factuur, én om een inbedrijfsstellingsformulier.

Stap 7: Neem het apparaat op tijd in gebruik

Neem de installatie binnen 2 jaar in gebruik. De startdatum voor deze periode is de datum van de brief met de positieve beslissing van RVO. 

Uitstel aanvragen

Lukt het u niet om de installatie binnen 2 jaar in gebruik te nemen? Vraag dan uitstel aan. Dit doet u door in te loggen op Mijn RVO via de knop 'Aanvraag bekijken en beheren'. Via het digitale aanvraagportaal dat daarna volgt, stuurt u een 'Wijzigingsverzoek’ in. Meld de reden van de vertraging en de geplande datum van ingebruikname. Voeg bij uw verzoek een kopie toe van de koopovereenkomst en een onderbouwing van de nieuwe installatiedatum. U krijgt uitstel als er een duidelijk vooruitzicht is dat u het apparaat binnen een afgesproken periode in gebruik neemt.

Stap 8: Vraag een vaststelling aan

Heeft u de installatie in gebruik genomen? Vraag ons dan om de subsidie uit te betalen. Dit doet u met een vaststellingsverzoek. Hiermee toont u aan dat het apparaat is geïnstalleerd, in gebruik is genomen en is betaald. Uw verzoek bevat een:

  • factuur;
  • betaalbewijs; 
  • inbedrijfsstellingsformulier (alleen bij een warmtepomp). 

Het inbedrijfsstellingsformulier vult uw monteur in als die uw installatie oplevert. Stuur uw vaststellingsverzoek binnen 13 weken nadat u de installatie in gebruik neemt.

Via de knop hieronder komt u op Mijn RVO, daar klikt u op 'Vaststelling aanvragen'.

Let op! Foutmelding of meldcode apparaat niet meer op lijst
Krijgt u de foutmelding 'Geen overeenkomende data gevonden' als u een vaststelling indient en daarbij de meldcode selecteert? En staat deze meldcode wel in de lijst vermeld? Om toch verder te kunnen met uw aanvraag, selecteert u de optie 'Overig' en vult u in het toelichtingsveld de meldcode (KA-code) in. We werken intussen aan een oplossing voor dit probleem. Onze excuses voor het ongemak.

Het kan ook voorkomen dat de meldcode van uw apparaat niet meer voorkomt op de meldcodelijst in ons aanvraagportaal. Selecteer dan meldcode 'OVERIG'. Noem vervolgens de bij u bekende meldcode van uw apparaat in het toelichtingsveld. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Klimaat en Groene Groei
Bent u tevreden over deze pagina?