Open voor aanvragen

ISDE: Stappenplan zakelijke gebruikers

Laatst gecontroleerd op:
26 mei 2025

Voor zakelijke gebruikers gelden er bij de ISDE andere aanvraagstappen dan voor particuliere gebruikers. De belangrijkste: u vraagt eerst subsidie aan en sluit dan pas een overeenkomst met een uitvoerder. Lees in deze 8 stappen hoe u uw zakelijke aanvraag goed afrondt.

Stap 1: Kies het apparaat

Bepaal welk apparaat u wilt laten installeren in/aan uw gebouw, en zorg dat u de voorwaarden kent. De voorwaarden per apparaat vindt u via de pagina voor zakelijke gebruikers.

Stap 2: Controleer het apparaat op de Meldcodelijst

Laat u een warmtepomp of zonneboiler installeren? Controleer voordat u een aanvraag doet, of deze op de Meldcodelijst staan. Hiermee weet u zeker dat de warmtepomp of zonneboiler voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de subsidie. 

Staat uw warmtepomp of zonneboiler niet op de Meldcodelijst? Of vraagt u aan voor een kleine windturbine? Stuur dan bij uw aanvraag de productbeschrijving en technische documentatie van het apparaat mee. Wij controleren dan of het voldoet aan de technische eisen.

Stap 3: Vraag de subsidie aan

U heeft alleen recht op subsidie als u subsidie aanvraagt vóórdat u een overeenkomst sluit met een uitvoerder. Vraag dus altijd eerst de subsidie aan, nog voordat u akkoord geeft op een offerte, of opdracht geeft om het apparaat te reserveren of installeren. U mag voor meer apparaten subsidie aanvragen.

Inloggen en aanvragen

U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau eH2+ nodig.

Heeft u geen KvK-nummer en kunt u daarom geen eHerkenning aanvragen? Gebruik dan uw DigiD om in te loggen.

Stap 4: Wacht op de beslissing

U krijgt direct na uw aanvraag een ontvangstbevestiging per e-mail. In deze mail staat het referentienummer van uw aanvraag. Uw aanvraag kunt u ook bekijken onder 'Mijn aanvragen'.

Let op: u bepaalt zelf hoelang u wacht met de maatregel uitvoeren. Aanvragers die zeker zijn dat ze willen verduurzamen, met of zonder subsidie, nemen soms het risico om niet te wachten op de beslissing. Als u niet aan alle subsidievoorwaarden voldoet, kan het zijn dat we uw aanvraag afwijzen. U krijgt dan geen subsidie. 

Beslissing

Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst. Na beoordeling van uw aanvraag, ontvangt u een beslissing per brief. Bij een positieve beslissing staat hierin vermeld welk bedrag u verleend krijgt.

Stap 5: Sluit de overeenkomst

Heeft u een positieve beslissing ontvangen op uw subsidieaanvraag? Dan kunt u opdracht geven aan uw bouw(installatie)bedrijf voor de levering en montage en het apparaat (of de apparaten) gebruiken.

Stap 6: Laat het apparaat installeren

Laat het apparaat installeren door een bouwinstallatiebedrijf. Vraag de uitvoerder om een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie)factuur, én om een inbedrijfsstellingsformulier.

Stap 7: Neem het apparaat op tijd in gebruik

Neem de installatie binnen 2 jaar in gebruik. De startdatum voor deze periode is de datum van de brief met de positieve beslissing van RVO. 

Uitstel aanvragen

Lukt het u niet om het apparaat binnen 2 jaar te gebruiken? Vraag dan uitstel aan. Dit doet u onder 'Mijn aanvragen'. U stuurt een 'Wijzigingsverzoek’. Geef in het verzoek aan waarom er vertraging is en wanneer u het apparaat gaat gebruiken. Voeg ook een kopie van de koopovereenkomst toe en leg uit waarom u kiest voor de nieuwe installatiedatum. U krijgt alleen uitstel als duidelijk is dat u het apparaat binnen een afgesproken periode gaat gebruiken.

Stap 8: Vraag een vaststelling aan

Heeft u de installatie in gebruik genomen? Vraag ons dan om de subsidie uit te betalen. Dit doet u met een vaststellingsverzoek. Hiermee toont u aan dat het apparaat is geïnstalleerd, in gebruik is genomen en is betaald. Uw verzoek bevat een:

  • factuur;
  • betaalbewijs;
  • inbedrijfsstellingsformulier (alleen bij een warmtepomp). 

Het inbedrijfsstellingsformulier vult uw monteur in als die uw installatie oplevert. Stuur uw vaststellingsverzoek binnen 13 weken nadat u de installatie in gebruik neemt.

Let op! Foutmelding of meldcode apparaat niet meer op lijst
Krijgt u de foutmelding 'Geen overeenkomende data gevonden' als u een vaststelling indient en daarbij de meldcode selecteert? En staat deze meldcode wel in de lijst vermeld? Om toch verder te kunnen met uw aanvraag, selecteert u de optie 'Overig' en vult u in het toelichtingsveld de meldcode (KA-code) in. We werken intussen aan een oplossing voor dit probleem. Onze excuses voor het ongemak.

Het kan ook voorkomen dat de meldcode van uw apparaat niet meer voorkomt op de meldcodelijst in ons aanvraagportaal. Selecteer dan meldcode 'OVERIG'. Noem vervolgens de bij u bekende meldcode van uw apparaat in het toelichtingsveld. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Klimaat en Groene Groei
Bent u tevreden over deze pagina?