MIA\Vamil aanvragen
Wilt u gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) of de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil)? Dan moet u uw investering eerst bij ons melden (aanvragen) met eHerkenning. Zorg dat u dat op tijd doet. Bekijk wanneer u uw investering bij ons meldt. En hoe u het belastingvoordeel na uw aanvraag gebruikt in uw belastingaangifte.
Het stappenplan in het kort
Doorloop het stappenplan om te zien hoe u een aanvraag doet voor uw investering. Of bekijk de video met onder andere uitleg over het aanvraagformulier. Uitgebreidere informatie over een aantal stappen vindt u op deze pagina.
Uw melding doet u met eHerkenning
Om uw MIA\Vamil-aanvraag te doen logt u in met eHerkenning. U heeft eHerkenning nodig op niveau 2+ (eH2+) met een machtiging 'RVO-diensten op niveau eH2+'. Beide regelt u bij een van de eHerkenning-leveranciers.
Voor intermediairs
Bent u intermediair van het bedrijf waarvoor u de aanvraag doet? Gebruik dan uw eigen eHerkenning en niet dat van het bedrijf. Wij werken aan een nieuw aanvraagportaal voor de MIA\Vamil. Een intermediair heeft dan naast eHerkenning, ook een ketenmachtiging op niveau eH2+ of hoger nodig. Wij informeren u ruim van te voren als er iets wijzigt in het aanvraagproces.
Meld uw investering op tijd
U meldt de aanschafkosten, voortbrengingskosten of milieu-advieskosten van uw investering bij ons. Zorg dat u de melding op tijd doet, er gelden verschillende indientermijnen.
Aanschafkosten
U kunt belastingvoordeel krijgen voor de aanschafkosten van uw investering. Dit zijn de kosten van de aanschaf van een (nagenoeg) gebruiksklaar bedrijfsmiddel bij een leverancier. Dit bedrijfsmiddel staat op de Milieulijst. Hieronder vallen:
- aanschafprijs;
- aankoopkosten, zoals transportkosten, invoerrechten en notariskosten;
- kosten voor het bedrijfsklaar maken, zoals installatie- en montagekosten.
Wanneer meldt u de aanschafkosten bij ons?
U meldt de aanschafkosten binnen 3 maanden na de aankoopverplichting. Dit is de datum van de koopovereenkomst. Gebruik niet de offerte-, factuur-, installatie- of betaaldatum. Koopovereenkomsten zijn bijvoorbeeld:
- het akkoord op een offerte (getekend of per e-mail);
- het geven van een opdracht tot levering,
- zoals een getekend of digitaal verzonden bestelformulier;
- mondelinge aanvaarding, zonder voorbehoud, van een aanbod tot koop.
Voorbeeld: geeft u op 1 juni akkoord op de offerte? Dan meld u deze kosten vóór 1 september.
Voortbrengingskosten
U kunt ook belastingvoordeel krijgen voor voortbrengingskosten. Dit zijn kosten voor het in eigen beheer vervaardigen, samenstellen of bedrijfsklaar maken (monteren/installeren) van het bedrijfsmiddel waarin u investeert. Dit bedrijfsmiddel staat op de Milieulijst. Hieronder vallen:
- arbeidskosten (loon en overhead) van eigen of ingehuurde medewerkers;
- kosten voor materialen uit eigen magazijn;
- kosten voor onderdelen bij meerdere leveranciers die onder eigen regie worden gekocht en geïnstalleerd.
Wanneer meldt u de voortbrengingskosten bij ons?
De hoofdregel is dat u voortbrengingskosten meldt binnen 3 maanden na het einde van het kalenderkwartaal waarin u de kosten maakt. Voorbeelden:
- Betaalt u op 1 augustus het salaris voor arbeid uit? Dan meld u deze kosten vóór 1 januari.
- Gebruikt u op 1 juli materialen uit eigen voorraad? Dan meld u deze kosten vóór 1 januari.
- Bestelt u op 1 juni onderdelen? Dan meld u deze kosten vóór 1 oktober.
Uitzondering: neemt u het bedrijfsmiddel al in gebruik binnen hetzelfde kalenderkwartaal als u de kosten maakt? Dan meldt u de in dat kwartaal gemaakte kosten binnen 3 maanden na de datum van ingebruikname.
Voorbeeld: neemt u uw bedrijfsmiddel op 15 augustus in gebruik? Dan meldt u deze kosten vóór 15 november.
Milieu-advieskosten
Tot slot kunt u ook belastingvoordeel krijgen voor milieu- en advieskosten. Dit zijn kosten voor onderzoek naar de milieueffecten van uw bedrijfsvoering en advies over milieuvriendelijke alternatieven. Bekijk hiervoor de voorwaarden.
Wanneer meldt u deze kosten?
Milieu- en advieskosten meldt u altijd in combinatie met aanschafkosten en/of voortbrengingskosten. Bekijk deze momenten hierboven.
Pas MIA\Vamil toe in uw belastingaangifte
Bekijk deze stap en meer over wat u kunt verwachten of doen nadat u een aanvraag heeft gedaan.
Binnen enkele uren na de verzending van uw aanvraag ontvangt u per e-mail een bevestiging met een referentienummer. Gebruik dit nummer bij contact over uw aanvraag.
Als u met uw eHerkenning (weer) inlogt via 'Uw aanvraag direct regelen', dan vindt u onder 'Mijn aanvragen' de aanvraag en onze berichten hierover terug. Ook kunt u op deze plek de gevraagde informatie voor een eventuele controle naar ons toesturen. En een wijzigings- of intrekkingsverzoek indienen.
Heeft u een aanvraag gedaan? Dan hoeft u niet te wachten op onze beoordeling van uw aanvraag. U kunt de MIA\Vamil meteen toepassen in uw belastingaangifte(s).
Voor de MIA:
- Betaalt u alle kosten in één kalenderjaar? Dan past u de milieu-investeringsaftrek toe in uw aangifte over dat jaar.
- Betaalt u alle kosten verspreid over meerdere jaren? Dan geldt het volgende:
- Neemt u het bedrijfsmiddel in gebruik in het jaar van investeren? Dan past u de aftrek toe in uw aangifte over dat jaar.
- Neemt u het bedrijfsmiddel niet in gebruik in het jaar van investeren? Dan trekt u alleen het bedrag af dat u in het jaar van investeren betaalde. In de aangiftes over de volgende kalenderjaren verwerkt u de betalingen die u in die jaren doet.
U mag de milieu-investeringsaftrek niet later toepassen dan het kalenderjaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik heeft genomen.
- Heeft u geen winst gemaakt? Dan geldt het volgende:
- Valt u onder de vennootschapsbelasting? Dan verrekent u de aftrek in het voorgaande jaar en alle jaren daarna. Overleg dit met uw belastingadviseur.
- Valt u onder de inkomstenbelasting? Dan verrekent u de aftrek in de 3 voorafgaande jaren en de 9 volgende jaren. Overleg dit met uw belastingadviseur.
Voor de Vamil:
U kunt een milieuvriendelijke investering op een willekeurig moment afschrijven. U verlaagt hiermee de fiscale winst op een moment dat u het beste uitkomt. Bijvoorbeeld in een jaar waarin uw winst hoog is. Dit levert u een liquiditeits- en rentevoordeel op.
Willekeurig afschrijven betekent dus dat u naast de gewone afschrijving zelf bepaalt hoe en wanneer u een bedrijfsmiddel afschrijft. Houd rekening met:
- De willekeurige afschrijving is beperkt tot 75% van de in aanmerking komende investeringskosten. De overige 25% schrijft u normaal af.
- De boekwaarde van het bedrijfsmiddel mag niet lager worden dan de restwaarde.
- Neemt u het bedrijfsmiddel direct na aanschaf in gebruik? Dan mag u meteen beginnen met afschrijven.
- Neemt u het bedrijfsmiddel niet in gebruik in het investeringsjaar? Dan mag u maximaal afschrijven over het bedrag dat u betaalde in het investeringsjaar.
Wij beoordelen steekproefsgewijs of de gemelde milieu-investeringen voldoen aan de voorwaarden en technische eisen van de MIA\Vamil. U krijgt binnen 10 werkdagen bericht of uw melding binnen de steekproef valt.
Steekproef
Valt uw melding in de steekproef? Dan streven we ernaar om deze binnen 3 maanden te controleren. U ontvangt van ons een schriftelijk verzoek voor aanvullende informatie over het gemelde bedrijfsmiddel. Denk aan:
- een kopie van de koopovereenkomst, zoals een ondertekende opdrachtbevestiging of offerte
- een kostenspecificatie (uit bijvoorbeeld een gespecificeerde offerte of opdrachtbevestiging)
- een technische specificatie/beschrijving van de bedrijfsmiddelonderdelen (uit bijvoorbeeld een offerte of brochure)
- een kopie van certificaten, vergunningen en rapporten als dit vereist is volgens de omschrijving van het bedrijfsmiddel op de Milieulijst
Voor bedrijfsmiddelen met een doelvoorschrift (generieke codes) gelden enkele bijzonderheden bij de controle van de melding. Ook kan een van onze medewerkers het bedrijfsmiddel ter plekke komen beoordelen.
Het resultaat van de beoordeling leggen wij vast in een advies aan uw belastinginspecteur. U ontvangt hiervan een kopie.
Voor uw belastingaangifte hoeft u niet te wachten op de uitkomst van onze beoordeling. Blijkt uit de beoordeling dat de investering niet aan de voorwaarden voldoet, dan dient u een verbeterde aangifte in. Uw belastinginspecteur beslist uiteindelijk of uw gemelde investering voldoet aan de wettelijke eisen.
- Bent u het niet eens met onze beoordeling? Dan kunt u na de vaststelling van uw belastingaangifte bezwaar indienen bij uw belastinginspecteur.
- Bent u het eens met de beoordeling? Dan houdt u hiermee rekening in uw belastingaangifte. Heeft u al aangifte gedaan, dien dan (als nodig) een verbeterde aangifte in.
Wilt u uw ingediende aanvraag wijzigen of intrekken? Log (weer) met uw eHerkenning in via 'Uw aanvraag direct regelen'. En dien vervolgens via 'Mijn aanvragen' hiervoor een verzoek in. U tekent dit verzoek als belastingplichtige zelf of u laat deze ondertekenen door uw gemachtigde.
U kunt de gemelde kosten in een ingediende aanvraag niet laten verhogen. Wel kunt u een aanvullende aanvraag doen of de aanvraag intrekken en een nieuwe aanvraag indienen. Houd wel rekening met de indientermijnen. Die blijven gelden, ook voor de aanvullende of nieuwe aanvraag.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat