MIA\Vamil aanvragen
Wilt u gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) of de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil)? Vraag dan belastingvoordeel bij ons aan met eHerkenning (niveau 2+). Dien uw aanvraag op tijd in en lees hoe u het voordeel verwerkt in uw belastingaangifte.
Stappenplan MIA\Vamil aanvragen
Volg onderstaand stappenplan voor het aanvragen van belastingvoordeel.
U krijgt alleen belastingvoordeel als het bedrijfsmiddel waarin u investeert:
- op de Milieulijst staat;
- én voldoet aan de eisen in de omschrijving op de Milieulijst. Het gaat dan om de omschreven bestemming, bestanddelen en de toelichting.
Op welke Milieulijst kijkt u?
- Gebruik de Milieulijst en het aanvraagformulier van het jaar waarin u de koopovereenkomst of opdracht aan de leverancier (investeringsverplichting) bent aangegaan. Valt die datum in 2025? Dan gebruikt u de Milieulijst 2025.
Zoek in de Milieulijst 2025 - Noteer de bedrijfsmiddelcode. Die vult u straks in op het aanvraagformulier.
Ligt de datum van uw koopovereenkomst of opdracht aan de leverancier in 2024? Dan geldt de Milieulijst 2024. Maar u kunt voor deze investering geen MIA\Vamil meer aanvragen, omdat u dan niet meer aan de indientermijn voldoet (stap 2).
U vraagt belastingvoordeel aan over uw investeringskosten. Het gaat dan om:
- aanschafkosten;
- voortbrengingskosten;
- of milieu-advieskosten.
Zorg dat u uw aanvraag op tijd doet. Per kostensoort gelden verschillende indientermijnen.
Aanschafkosten
U kunt belastingvoordeel krijgen voor de aanschafkosten van uw investering. Dit zijn de kosten van de aanschaf van een bedrijfsmiddel bij een leverancier. Dit bedrijfsmiddel staat op de Milieulijst. Hieronder vallen:
- aanschafprijs;
- aankoopkosten, zoals transportkosten, invoerrechten en notariskosten;
- kosten voor het bedrijfsklaar maken van het bedrijfsmiddel, zoals installatie- en montagekosten.
Wanneer vraagt u MIA\Vamil aan voor aanschafkosten?
Dit doet u binnen 3 maanden na de aankoopverplichting. Dit is de datum van de koopovereenkomst. Gebruik niet de offerte-, factuur-, installatie- of betaaldatum. Koopovereenkomsten zijn bijvoorbeeld:
- het akkoord op een offerte (getekend of per e-mail);
- het geven van een opdracht tot levering, zoals een getekend of digitaal verzonden bestelformulier;
- mondeling akkoord, zonder voorbehoud, van een aanbod tot koop.
Voorbeeld: geeft u op 1 juni akkoord op de offerte? Dan dient u vóór 1 september uw aanvraag in.
Voortbrengingskosten
U kunt ook belastingvoordeel krijgen voor voortbrengingskosten. Dit zijn kosten voor het in eigen beheer maken, samenstellen of bedrijfsklaar maken (monteren/installeren) van het bedrijfsmiddel waarin u investeert. Dit bedrijfsmiddel staat op de Milieulijst. Hieronder vallen:
- arbeidskosten (loon en overhead) van eigen of ingehuurde medewerkers;
- kosten voor materialen uit eigen magazijn;
- kosten voor onderdelen bij meerdere leveranciers die u zelf koopt en installeert.
Wanneer vraagt u MIA\Vamil aan voor voortbrengingskosten?
Dit doet u binnen 3 maanden na het einde van het kalenderkwartaal waarin u de kosten maakt. Een kalenderkwartaal duurt 3 maanden en start op: 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.
Voorbeelden:
- Betaalt u op 1 augustus het salaris voor arbeid uit? Het kalenderkwartaal loopt tot 1 oktober. Dan dient u binnen 3 maanden na het einde van dat kwartaal uw aanvraag in, dus vóór 1 januari.
- Gebruikt u op 1 juli materialen uit eigen voorraad? Dan dient u vóór 1 januari uw aanvraag in.
- Bestelt u op 1 juni onderdelen? Dan dient u vóór 1 oktober uw aanvraag in.
Uitzondering: neemt u het bedrijfsmiddel al in gebruik binnen hetzelfde kalenderkwartaal als het kwartaal waarin u de kosten maakt? Dan dient u de aanvraag, voor de in dat kwartaal gemaakte kosten, in binnen 3 maanden na de datum van ingebruikname.
Voorbeeld: neemt u uw bedrijfsmiddel op 15 augustus in gebruik? Dan dient u vóór 15 november uw aanvraag in.
Milieu- en advieskosten
Tot slot kunt u ook belastingvoordeel krijgen voor milieu- en advieskosten. Dit zijn kosten voor onderzoek naar de milieueffecten van uw bedrijfsvoering, en advies over milieuvriendelijke alternatieven. Bekijk hiervoor de voorwaarden.
Wanneer vraagt u MIA\Vamil aan voor milieu- en advieskosten?
Milieu- en advieskosten vraagt u altijd aan in combinatie met aanschafkosten en/of voortbrengingskosten. U houdt hiervoor dus dezelfde momenten als hierboven aan.
Voor uw aanvraag heeft u eHerkenning nodig op niveau 2+ (eH2+) met een machtiging 'RVO-diensten op niveau eH2+' of 'Alle diensten op niveau 2+'. Beide regelt u bij een van de leveranciers van eHerkenning.
Volg de volgende stappen:
- Ga naar Mijn RVO en kies 'MIA en Vamil aanvragen' onder 'Direct regelen in het aanvraagportaal'. Dit portaal werkt het beste met Google Chrome en Firefox.
- Log in met uw eHerkenning.
Treedt u op als intermediair of tussenpersoon? Dan heeft u ook een ketenmachtiging nodig. Heeft u geen ketenmachtiging, dan kunt u nog een aanvraag indienen via eLoket met uw eigen eHerkenningsmiddel. Kies dan 'MIA en Vamil aanvragen' onder 'Direct regelen in eLoket'. - Ga naar 'Nieuwe aanvraag' en kies voor het formulier EIA, MIA of Vamil aanvragen.
- Vul het online formulier in.
- Controleer uw aanvraag en klik op 'Indienen'.
- U krijgt per e-mail een ontvangstbevestiging.
Wat u verder moet weten:
- Als er berichten voor u klaarstaan in het aanvraagportaal, dan ontvangt u van ons een e-mail. Het adres dat wij hiervoor gebruiken is noreply@rvo.nl. Zorg ervoor dat deze e-mails niet in uw spambox terechtkomen. Houd uw mailbox in de gaten. We raden u aan om meerdere medewerkers toegang te geven tot het e-mailadres dat u noemt in uw aanvraag.
- U hoeft geen bijlagen mee te sturen. Pas als wij uw aanvraag beoordelen, vragen wij om extra informatie. Zie voor meer informatie over ons beoordelingsproces onder 'Na uw aanvraag'.
- Bent u een samenwerkingsverband, zoals een maatschap of vennootschap onder firma? Dan doet u één aanvraag vanuit het samenwerkingsverband.
- Heeft u (nog) geen KVK-nummer, maar wel een RSIN-nummer? Vraag dan aan via eLoket (kies 'RSIN-nummer' of 'niet inschrijfplichtig' in het eLoket-formulier).
- Het aanvraagportaal is nog in ontwikkeling. Heeft u feedback? Dan horen wij dat graag. Stuur een e-mail naar nieuwaanvraagportaal-emv@rvo.nl.
Na uw aanvraag
Bekijk wat u kunt verwachten of moet doen, nadat u een aanvraag heeft gedaan.
Kort na de verzending van uw aanvraag ontvangt u per e-mail een bevestiging met een referentienummer. Gebruik dit nummer bij contact over uw aanvraag en om uw aanvraag terug te vinden:
- Is het 6e teken van uw referentienummer een 0? Bijvoorbeeld M202501234. Bekijk of beheer dan uw aanvraag onder 'Direct regelen in het aanvraagportaal' in Mijn RVO.
- Is het 6e teken een 5? Kies dan voor 'Direct regelen in eLoket' in Mijn RVO.
Log in met eHerkenning en open uw aanvraag onder 'Mijn aanvragen'. U vindt de berichten over uw aanvraag onder 'Documenten'.
- Hebben we voldoende informatie over uw aanvraag? Dan sturen we u binnen 10 werkdagen een beslissing over uw aanvraag.
- Is deze beslissing positief? Dan ontvangt u een verklaring dat u voor uw investering belastingvoordeel mag krijgen. U verwerkt deze verklaring in uw belastingaangifte.
- Hebben we toch extra informatie nodig? Dan sturen we u binnen 10 werkdagen een bericht waarin we u om meer informatie vragen. Denk bij deze extra informatie bijvoorbeeld aan:
- Een kopie van de koopovereenkomst, zoals een ondertekende opdrachtbevestiging of offerte;
- Een kostenspecificatie (uit bijvoorbeeld een gespecificeerde offerte of opdrachtbevestiging);
- Een technische specificatie/beschrijving van de bedrijfsmiddelonderdelen (uit bijvoorbeeld een offerte of brochure);
- Een kopie van certificaten, vergunningen en rapporten als dit nodig is volgens de omschrijving van het bedrijfsmiddel op de Milieulijst.
- We streven ernaar uw aanvraag binnen 8 weken na ontvangst van alle gevraagde informatie te beoordelen. U ontvangt dan een beslissing over uw aanvraag.
- Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u binnen 6 weken na de datum van onze beslissing een bezwaar indienen bij ons. Hoe u dit doet, leest u in onze brief met de beslissing.
Voor de MIA
- Betaalt u alle kosten in één kalenderjaar? Dan past u de milieu-investeringsaftrek toe in uw aangifte over dat jaar.
- Betaalt u alle kosten verspreid over meerdere jaren? Dan geldt het volgende:
- Neemt u het bedrijfsmiddel in gebruik in het jaar van investeren? Dan past u de aftrek toe in uw aangifte over dat jaar.
- Neemt u het bedrijfsmiddel niet in gebruik in het jaar van investeren? Dan trekt u alleen het bedrag af dat u in het jaar van investeren betaalde. In de aangiftes over de volgende kalenderjaren verwerkt u de betalingen die u in die jaren doet.
U mag de milieu-investeringsaftrek niet later toepassen dan het kalenderjaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik heeft genomen.
- Heeft u geen winst gemaakt? Dan geldt het volgende:
- Valt u onder de vennootschapsbelasting? Dan verrekent u de aftrek in het voorgaande jaar en alle jaren daarna. Overleg dit met uw belastingadviseur.
- Valt u onder de inkomstenbelasting? Dan verrekent u de aftrek in de 3 voorafgaande jaren en de 9 volgende jaren. Overleg dit met uw belastingadviseur.
Voor de Vamil
U kunt een milieuvriendelijke investering op een willekeurig moment afschrijven. U verlaagt hiermee de fiscale winst op een moment dat u dit het beste uitkomt. Bijvoorbeeld in een jaar waarin uw winst hoog is. Dit levert u een liquiditeits- en rentevoordeel op.
Willekeurig afschrijven betekent dus dat u naast de gewone afschrijving zelf bepaalt hoe en wanneer u een bedrijfsmiddel afschrijft. Houd daarbij rekening met de volgende punten:
- De willekeurige afschrijving is beperkt tot 75% van de investeringskosten die u heeft opgegeven. De overige 25% schrijft u normaal af.
- De boekwaarde van het bedrijfsmiddel mag niet lager worden dan de restwaarde.
- Neemt u het bedrijfsmiddel direct na aanschaf in gebruik? Dan mag u meteen beginnen met afschrijven.
- Neemt u het bedrijfsmiddel niet in gebruik in het investeringsjaar? Dan mag u maximaal afschrijven over het bedrag dat u betaalde in het investeringsjaar.
Bedrijfsmidel niet langer in uw bezit?
Paste u in vorige jaren al aftrek toe voor uw bedrijfsmiddel? En is het bedrijfsmiddel niet langer meer in uw bezit (bijvoorbeeld door verkoop)? Dan geldt soms een terugbetalingsverplichting. U doet dit via de desinvesteringsbijtelling in uw belastingaangifte. Lees meer over de desinvesteringsbijtelling.
U kunt de kosten in een ingediende aanvraag niet verhogen. Wel kunt u een extra aanvraag doen. Of de aanvraag intrekken en een nieuwe aanvraag indienen. Houd wel rekening met de indientermijnen. Die blijven gelden, ook voor de extra of nieuwe aanvraag.
Wilt u uw aanvraag wijzigen of intrekken via het aanvraagportaal?
Wijzigen
- Wijzigt uw bedrijfsvorm (bijvoorbeeld: een fusie, een zelfstandige wordt BV of andersom)? Geef dit dan per e-mail aan ons door. Stuur uw e-mail naar miavamil@rvo.nl.
- Verandert alleen de naam van uw bedrijf en blijven het KVK-nummer en RSIN-nummer gelijk? Dan heeft dit geen gevolgen voor de MIA\Vamil.
- Heeft u een nieuwe contactpersoon of een andere contactpersoon bij dezelfde intermediair? Dan wijzigt u dit zelf in het aanvraagportaal. Ga naar Mijn RVO en kies ‘Aanvraag beheren’ onder ‘Direct regelen in het aanvraagportaal’. U kunt dit wijzigen onder het tabblad ‘Mijn gegevens’.
- Wijzigt uw adres? Geef dit dan door aan de Kamer van Koophandel (KVK). Wij gebruiken de adresgegevens van de KVK.
Intrekken
- Ga naar Mijn RVO.
- Kies 'Aanvraag beheren' onder 'Direct regelen in het aanvraagportaal'.
- Log in met uw eHerkenning.
- Ga naar 'Mijn aanvragen' en open de juiste aanvraag.
- Ga naar 'Taken' en trek met de knop 'Intrekken aanvraag' uw aanvraag in.
Wilt u uw aanvraag wijzigen of intrekken via eLoket?
- Ga naar Mijn RVO.
- Kies 'Aanvraag beheren' onder 'Direct regelen in eLoket'.
- Dien in eLoket via 'Mijn aanvragen' een verzoek in.
U tekent dit verzoek als belastingplichtige zelf of u laat deze ondertekenen door uw gemachtigde.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat