Open voor aanvragen

SVOH: Aanvraagproces

Laatst gecontroleerd op:
7 november 2025

Vraagt u subsidie aan voor de Subsidieregeling Verduurzaming Onderhoud Huurwoningen (SVOH)? Dan hangt de manier waarop u aanvraagt af van uw subsidiebedrag. Bij de subsidieaanvraag vragen we u om een aantal documenten en gegevens. 

Aanvraagvolgorde

Subsidieaanvragen van minder dan € 25.000

Vraagt u voor minder dan € 25.000 subsidie aan? Dan vraagt u pas subsidie aan nadat u de duurzame maatregelen heeft uitgevoerd. Bij uw aanvraag deelt u de algemene benodigde gegevens. Ook geeft u de datum door waarop u startte met de uitvoering van de verduurzamingsmaatregelen.

Subsidieaanvragen van € 25.000 of meer

Vraagt u voor € 25.000 of meer subsidie aan? Dan vraagt u de subsidie aan vóór u start met de verduurzamingswerkzaamheden. 

Bij uw aanvraag deelt u deze gegevens:

  • Verwachte begin- en einddatum van de uitvoering van de maatregelen.
  • Ondertekende offertes met daarop de aantallen, oppervlakten en/of technische documentatie van uw uit te voeren duurzame maatregel(en).

Algemene benodigde gegevens

Deze gegevens heeft u nodig tijdens de subsidieaanvraag:

  • Complete adresgegevens van de woning waarvoor u subsidie aanvraagt. Vraagt u aan voor alle huurwoningen in een gebouw? Dan vragen wij u om de adresgegevens van het gebouw en de identificatiecode van het gebouw uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Meer hierover leest u op de website Geobasisregistraties.nl van de Rijksoverheid.
  • Een bankrekeningnummer (IBAN) waar u het subsidiebedrag op wilt ontvangen.
  • Bij woningisolatie, hoogrendementsglas, warmtepompen en zonneboilers vragen we u ook om een meldcode in te vullen. 

Ook geeft u in het digitale aanvraagformulier aan dat u aan deze eisen voldoet:

Benodigde gegevens per maatregel

Afhankelijk van de maatregelen die u laat uitvoeren, levert u nog extra documenten en gegevens bij ons aan. Bij een aanvraag van minder dan € 25.000 doet u dit bij uw subsidieaanvraag. Vraagt u aan voor € 25.000 of meer? Dan levert u deze informatie aan na uitvoering van de maatregelen, namelijk als u de vaststelling aanvraagt.

Voor alle energiebesparende maatregelen

  • Betaalbewijzen en facturen van de energiebesparende maatregelen, met in ieder geval deze gegevens:
    • Naam van de eigenaar en het adres van de huurwoning.
    • Naam en KVK-nummer van het uitvoerende bedrijf.
    • Een omschrijving van de uitgevoerde maatregelen.
  • Minimaal één foto van iedere energiebesparende maatregel per woning. U neemt deze foto tijdens de uitvoering van de werkzaamheden door het uitvoerende bedrijf. De foto toont de naam, merk, soort en dikte van het isolatiemateriaal, of het merk/type van het nieuwe ventilatiesysteem.

Voor isolatiemaatregelen

  • Het merk, oppervlakte en de aangebrachte dikte van het isolatiemateriaal. Tip: vraag uw uitvoerder om dit op uw factuur te zetten.
  • De meldcode van het isolatiemateriaal. Deze vindt u op de meldcodelijst isolatiematerialen.

Voor hoogrendementsglas

  • Vraag uw uitvoerder om een factuur met daarop:
    • De binnenwerkse maat van het glas en kozijn.
    • Bij Triple glas: het merk, de Ug-waarde, de Uf-waarde en type van het nieuwe isolerende kozijn en bijbehorende glas.
  • De totale binnenwerkse maat van glas- en deurisolatie van iedere geïsoleerde huurwoning, of een totaaloverzicht van de verschillende woningen in een gebouw.
  • De meldcode van het glas. Deze vindt u op de meldcodelijst hoogrendementsglas.

Voor duurzame warmteopties

  • Betaalbewijzen en facturen van de duurzame warmteoptie, met de volgende gegevens:
    • Het bedrag van de warmtepomp en/of zonneboiler.
    • De datum van installatie.
    • Naam van de eigenaar en het adres van de huurwoning.
    • Naam en KVK-nummer van het uitvoerende bedrijf.
    • Een omschrijving van de uitgevoerde maatregelen.
  • De meldcode van de warmtepomp en/of zonneboiler die u heeft gekocht. Deze vindt u op de meldcodelijst warmtepompen of op de meldcodelijst zonneboilers. Heeft uw apparaat (nog) geen meldcode? Dan levert u de productbeschrijving en technische documentatie van het product aan.
  • Een omschrijving van de warmteoptie met het typenummer, de naam van het merk of de fabrikant.

Voor onderhoudsmaatregelen

Voor onderhoudsmaatregelen stuurt u bij uw aanvraag ook deze informatie in:

  • Betaalbewijzen en facturen van de onderhoudsmaatregelen. Hierop staan in ieder geval deze gegevens:
  • Naam van de eigenaar en het adres van de huurwoning.
  • Naam en KVK-nummer van het uitvoerende bouwbedrijf.
  • Een onderbouwing van kozijnomvang in m2 op basis van de binnenwerkse maten.
  • Het merk/type van de nieuwe vervangende ventilatiebox.
  • Minimaal één foto voor iedere onderhoudsmaatregel per woning. U neemt deze foto tijdens de uitvoering van de werkzaamheden door het uitvoerende bedrijf. De foto toont het kozijn en het merk/type van de ventilatiebox.

Voor maatwerkadvies

Voor uw subsidieaanvraag voor het maatwerkdvies hebben we ook deze gegevens en verklaringen van u nodig:

  • Betaalbewijs en factuur van het maatwerkadvies dat een maatwerkadviseur uitvoerde.
  • Naam, adres, KVK-nummer en certificaatnummer van uw maatwerkadviseur, en de datum waarop de adviseur bij u is langs geweest voor het maatwerkadvies. Is uw adviseur geen certificaathouder? Dan geeft u de naam, adres, KVK-nummer en certificaatnummer door van de certificaathouder waarvoor de adviseur werkt.
  • U verklaart dat u geen andere subsidie heeft aangevraagd of gekregen voor het maatwerkdvies waarvoor u de SVOH aanvraagt.

Bij niet-monumentale huurwoningen stelt een EP-maatwerkadviseur het maatwerkadvies op. 
Voor monumentale huurwoningen krijgt u subsidie voor een Duurzaam Monumentenadvies. Hierbij stelt een ERM-gecertificeerd adviseur het advies op.

Iemand anders machtigen 

U kunt iemand machtigen om de aanvraag voor u te doen. U gebruikt hiervoor het webformulier Intermediair subsidies machtigen. Vul dit samen in met de persoon die u wilt machtigen. U hoeft dit formulier niet mee te sturen, maar u moet het wel bewaren. De gemachtigde kan daarna met zijn/haar eigen eHerkenning inloggen en de aanvraag voor u doen.

Aanvragen

U kunt SVOH aanvragen van 1 april 2022, 09:00 uur tot 31 december 2029, 17:00 uur. U logt in met minimaal eHerkenning niveau 2+.

Meer weten?

In opdracht van:
  • Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Bent u tevreden over deze pagina?