UPF Q&A
Hier vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen over de subsidieregeling Oekraïne Partnerschap Faciliteit (UPF). Aan de antwoorden kunnen geen rechten worden ontleend.
Achtergrond
UPF is geen noodhulp. Het programma heeft als doel het duurzaam herstellen van de economie en samenleving in Oekraïne in de sectoren circulaire bouw, duurzame energie, gezondheidszorg, landbouw en water.
UPF 3 richt zich op het ondersteunen van projecten in partnerschappen om in samenwerking met het (Nederlandse) bedrijfsleven bij te dragen aan de wederopbouw in Oekraïne en duurzaam herstel van de Oekraïense economie en samenleving. UPF 3 projecten verlichten de druk op de Oekraïense economie en samenleving en leveren een bijdrage aan sectoren gezondheidszorg, water, circulaire bouw, duurzame energie en landbouw.
Het gaat om projecten waaruit een bredere lokale economische en maatschappelijke ontwikkeling voortkomt. De projecten hebben een langetermijneffect op de lokale gemeenschap of op een keten van ondernemingen en maatschappelijke organisaties. Bedrijven die een voorstel indienen vinden bij voorkeur aansluiting bij de geprioriteerde wederopbouwplannen van de (lokale) Oekraïense overheid . UPF 3 gaat niet om projecten die uitsluitend ten goede komen aan één (groep van) onderneming(en) of één maatschappelijke organisatie.
Ja, dat kan, maar het is niet toegestaan meer dan 2 UPF-projecten goedgekeurd te hebben gekregen van dezelfde groep, partner of fiscale eenheid waar deze onderneming deel van uitmaakt.
Nee, er is geen voorkeur voor grotere of kleinere projecten. U kunt projectvoorstellen indienen voor een totale omvang vanaf 0,5 miljoen tot 4 miljoen euro.
Nee, er zijn geen geoormerkte bedragen per sector. Er is geen evenredige verdeling over de sectoren.
2 RVO-adviseurs beoordelen uw aanvraag. Kleine onduidelijkheden in uw aanvraag bespreken zij met u. De RVO-adviseurs vragen de Nederlandse ambassade in Kyiv om advies over bijvoorbeeld de lokale context en impact. Ook raadplegen zij een adviescommissie. Uiteindelijk besluit RVO of een subsidie wordt toegekend volgens de in de Staatscourant beschreven voorwaarden en beschrijving.
Nee, dit is niet mogelijk. De tweede aanvraagronde heeft andere criteria en aangepaste doelstellingen waaraan uw aanvraag moet voldoen.
Op dinsdag 7 oktober organiseren we een informatiemiddag over de insteek van UPF 3. U kunt dan met onze adviseurs in gesprek en netwerken.
Op donderdag 16 oktober organiseren we een vervolgwebinar dat ingaat op de praktische kant van het indienen van uw aanvraag en het ontwikkelen van uw project.
Ja, deze subsidieronde is er een verplichte quick scan. Meer informatie volgt binnenkort.
De aanvrager vult de subsidieaanvraag, alle bijbehorende documenten en de rapportage in het Engels in. Het is niet mogelijk een voorstel in te dienen in een andere taal, waaronder het Oekraïens.
Jaarrekeningen dient u in het Engels of Nederlands in; deze hoeven niet officieel vertaald te zijn.
De jaar- en eindrapportages na goedkeuring van uw subsidie zijn in het Engels.
Nee, dat is niet mogelijk.
Uw projectplan moet gaan om een concreet en samenhangend project. De resultaten moeten bijdragen aan het doel dat binnen 4 jaar realistisch moet kunnen worden behaald.
Het project moet binnen 2 maanden na de beschikking starten. Haalbaarheidsstudies, inceptiefases, pilots en demonstratieprojecten komen niet in aanmerking voor deze subsidie.
Nee, deze subsidie is niet bestemd voor experimenten. Projecten moeten een concreet en tastbaar resultaat hebben. Door de risico's in Oekraïne is het minder aannemelijk dat projecten zonder eerder aantoonbaar succes zullen slagen.
Proces
Dit betekent dat wij de subsidieaanvragen rangschikken op volgorde van binnenkomst. Wij nemen alleen volledig ingevulde aanvragen in behandeling, inclusief alle benodigde documenten.
Heeft u uw aanvraag ingediend, maar is deze niet volledig? Dan heeft u de mogelijkheid uw aanvraag aan te vullen en zo volledig te maken.
Subsidie aanvragen voor UPF gaat via de Engelstalige apply pagina.
Hiervoor heeft u eHerkenning nodig, minimaal level 2+. Heeft u dit nog niet, dan raden wij aan dit eerst aan te vragen. Het aanvraagproces kan tijd kosten.
- Het online aanvraagformulier, in te vullen door de penvoerder. De link naar het e-loket volgt zodra UPF 3 open is voor aanvragen.
- Het partnerformulier, ondertekend door alle partners in het partnerschap, inclusief de penvoerder.
- Als een intermediair de aanvraag indient, dan is autorisatie van de intermediair nodig op een door elke partner getekend formulier.
- Het projectplan.
- Een projectbegroting inclusief een liquiditeitsprognose in het opgegeven Excel document.
- De samenwerkingsovereenkomst, getekend door alle partners van het project.
- Twee recente jaarrekeningen van de penvoerder (2025 en 2024) in het Nederlands of Engels.
Is de individuele bijdrage meer dan 25.000 euro? Dan ontvangen wij ook de 2 recente jaarrekeningen van de betreffende partners. Alle partners moeten aantoonbaar kunnen maken dat ze kunnen zorgdragen voor de eigen bijdrage binnen het project.
Op de Engelstalige apply pagina vindt u de beschikbare documenten voor uw aanvraag. Let erop dat u alle benodigde documenten volledig en in het Engels aanlevert.
Ja, zolang de regeling open staat voor aanvragen mag u uw aanvraag aanpassen door uw aanvraag in te trekken en opnieuw in te dienen. De kans bestaat dat u dan een minder gunstige positie krijgt in de volgorde van binnenkomst.
Nadat uw subsidieaanvraag is goedgekeurd, kunt u alleen onder bepaalde voorwaarden en met een wijzigingsverzoek wijzigingen aanvragen. Dit gebeurt na toestemming van uw RVO-adviseur.
Na het indienen van uw complete aanvraag krijgt u een ontvangstbevestiging. Dit is nog niet de bevestiging dat wij uw aanvraag in behandeling hebben genomen. Wij nemen alleen compleet ingevulde aanvragen in behandeling. U krijgt hiervan een aparte ontvangstbevestiging. Vanaf de datum van compleetheid krijgt u binnen 13 weken een bericht over de uitkomst.
Een adviseur kan u benaderen voor opheldering over eventuele onduidelijkheden in uw aanvraag.
Is uw aanvraag voldoende duidelijk om te kunnen beoordelen, maar scoort deze onvoldoende? Dan wordt u in principe niet benaderd.
Als wij uw aanvraag afwijzen omdat deze niet voldoende scoort volgens de criteria en minimale scores van de regeling, nemen we contact met u op. Bent u het niet eens met de uitkomst? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. In de afwijsbrief leest u hoe u dit doet.
Als het subsidieplafond is bereikt, is er geen subsidie meer beschikbaar voor uw project.
Als uw project voor eerdere subsidierondes is afgewezen om deze reden, betekent dit niet dat u (met voorrang of automatisch) voor UPF 3 in aanmerking komt. Lees de criteria voor UPF 3 goed door om te kijken welke aanpassingen uw projectvoorstel nodig heeft.
Voor meer informatie over wederopbouw in Oekraïne kijkt u op Nederlandse hulp voor Oekraïne van de Rijksoverheid.
Projectplan
In de beoordeling toetsen we of de partners de gezamenlijke doelstellingen nastreven, of de partners een deel van de benodigde inspanningen leveren en of zij risico's dragen.
We toetsen of de partners voldoende financiële en uitvoeringscapaciteit en aantoonbare ervaring hebben met vergelijkbare projecten.
We kijken ook naar de mate waarin de projectpartners belanghebbenden, incl. begunstigden, al hebben benaderd en of deze zich al (schriftelijk) hebben gecommitteerd aan het project.
In uw projectplan beschrijft u hoe kennis en/of activa overgedragen worden (via welke kanalen), hoe de communicatie/het overleg met de stakeholders geregeld is en hoe u ervoor gaat zorgen dat deze het project blijven ondersteunen.
Onderbouwt het projectplan dit niet of onvoldoende, dan kan dit leiden tot een lagere score.
In de beoordeling stellen we de volgende vragen:
- Hoe en hoe lang kennen de partners elkaar?
- Wat is de rol van iedere partner? Heeft iedere partner een rol die noodzakelijk is voor het project?
- Hoe onderscheiden de partners zich van elkaar? Waarom juist deze partner?
- Hoe ziet de management- en overlegstructuur eruit? Hoe worden besluiten genomen? Hoe vaak vindt er overleg plaats?
- Zijn de partners gericht op gezamenlijk onderschreven doelstellingen?
- Hoe worden de projectresultaten gedeeld?
- Wat gebeurt er als partners zich niet aan de onderlinge afspraken houden?
Nee, alleen ondernemingen of maatschappelijke organisaties met een private rechtspersoonlijkheid mogen onderdeel uitmaken van het partnerschap.
De penvoerder moet in staat zijn om eventuele financiële tegenvallers en onvoorziene kosten in het project te kunnen opvangen. Uit het projectplan moete blijken in hoeverre de penvoerder "volledig aanspreekbaar en verantwoordelijk is jegens de minister voor de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten en de naleving van de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen". Hier vallen ook alle financiële verplichtingen onder.
Onderbouwt uw voorstel dit niet of niet voldoende, dan kan dit leiden tot een lagere score.
Aanvullend op de vereisten van een partner moet de penvoerder ook:
- Een statutaire zetel in Nederland hebben;
- Minimaal 3 FTE in loondienst hebben;
- Aantoonbare ervaring hebben met het uitvoeren van activiteiten on Oekraïne.
Elke partner moet:
- de juiste aantoonbare expertise (kennis en ervaring) hebben voor de uit te voeren project-activiteiten. Dit betekent minimaal 2 jaar ervaring, opgedaan in de afgelopen 10 jaar. U onderbouwt dit aan de hand van eerdere, vergelijkbare projecten;
- zijn opgericht vóór 15 augustus 2023;
- noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de activiteiten, en
- een significante rol binnen het partnerschap vervullen.
Verder gelden de volgende voorwaarden voor alle partners:
- Partners zijn, ook financieel, in staat de eigen bijdrage te voldoen, het project uit te voeren en risico's van het project op te vangen.
- Partners dragen ten minste 10% van de subsidiabele kosten uit eigen middelen bij.
- Partners houden zich aan de OESO-richtlijnen.
- Per partner verlenen we niet meer dan 2 projecten. Toekenning van eerdere subsidies bij eerdere rondes tellen mee.
Let op:
- Oekraïense (semi-)overheidsinstellingen kunnen geen onderdeel uitmaken van het partnerschap. Het is wel mogelijk deze instellingen te betrekken als begunstigden.
- Partnerschappen die eerder hebben samengewerkt behalen vaker betere resultaten dan nieuwe partnerschappen.
Ook als de projectpartner geen subsidie krijgt, moet de aanvrager (penvoerder) de rol van elke partner in het project goed en gedetailleerd omschrijven, inclusief de activiteiten en verantwoordelijkheden en hoe de aanvrager hierover gaat rapporteren.
We toetsen ook of de partners voldoende aangetoonde organisatorische en financiële capaciteit hebben voor de uit te voeren projectactiviteiten.
Een samenwerkingsovereenkomst is nodig omdat dit het moment is waarop alle partners hun goedkeuring geven aan het projectplan. In dit document moet staan dat de partners overeenkomen over:
- het doel van het project,
- het bereik van het project,
- de verdeling van de rollen en verantwoordelijkheden,
- de verplichtingen die iedere partner moet nakomen.
In de samenwerkingsovereenkomst benoemt u:
- de rol van alle partners,
- de bijdragen van alle partners aan het project,
- de medewerking die partners verlenen en de verantwoordelijkheden die zij hebben,
- hoe de afstemming plaatsvindt,
- hoe u het naleven van de gemaakte afspraken waarborgt,
- hoe u het naleven waarborgt van de aan de subsidieverlening te verbinden verplichtingen.
Alle partners moeten de samenwerkingsovereenkomst ondertekenen. Handtekeningen namens partners of in opdracht van of bij afwezigheid accepteren wij niet.
Op de Engelstalige apply pagina vindt u een voorbeeld samenwerkingsovereenkomst. Die kunt u gebruiken.
Alle activiteiten in het projectplan moeten bijdragen aan het hoofddoel van het project. In het projectplan geeft u een uitgebreide, met meetbare data en voorbeelden onderbouwde beschrijving per doelgroep of begunstigde van:
- de uitgangspositie: de huidige situatie, de uitdagingen en noden;
- de projectaanpak: een onderbouwing per projectactiviteit waarom de projectpartners voor deze aanpak hebben gekozen. Geef hierbij voorbeelden van eerdere projecten en aantoonbare, meetbare resultaten;
- de beoogde, meetbare resultaten of KPI's als gevolg van de projectactiviteiten.
Het projectplan moet het volgende bevatten:
- een uitgewerkte beschrijving van de activiteiten;
- een beschreven uitgangssituatie voor aanvang van de activiteiten;
- de beoogde resultaten waaronder de bijdragen aan het doel van dit subsidieprogramma: het specifiek ter verlichting van de Oekraïense publieke sector bijdragen aan wederopbouw in Oekraïne en duurzaam herstel van de Oekraïense economie en samenleving, uitgezonderd noodhulp, in de sectoren gezondheidszorg, water, circulaire bouw, duurzame energie of landbouw;
- de afbakening van het project;
- een onderbouwing van de wijze waarop de activiteiten inspelen op de lokale noden in Oekraïne en aansluiten bij het beleid en de prioriteiten van de Oekraïense overheid en/of de interventiestrategie van internationale organisaties met betrekking tot de wederopbouw;
- een onderbouwing van de wijze waarop de activiteiten bijdragen aan een structureel herstel van de Oekraïense economie en samenleving. Dit heeft betrekking op de verbetering van de leefomstandigheden van de lokale bevolking – met speciale aandacht voor kwetsbare groepen, in het bijzonder vrouwen, jongeren en oorlogsveteranen;
- een onderbouwing van het bredere en langere termijn economisch en maatschappelijk effect;
- een omschrijving van de samenwerking tussen de partners waaruit blijkt waarom elke partner nodig is voor de uitvoering van het project waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Elke partner vervult dus aantoonbaar een duidelijke, actieve en significante rol binnen het partnerschap;
- een omschrijving van de samenwerking met en tussen de belangrijkste stakeholders;
- een beschrijving van de lokale partijen (begunstigden) die kennis en/of goederen gaan ontvangen, inclusief een onderbouwde beschrijving van hun rol in en bijdrage aan het project;
- een onderbouwing hoe goederen (indien van toepassing) aan lokale partijen worden overgedragen en nazorg wordt georganiseerd, inclusief een onderbouwing van over het boren van hoe de langere termijn impact van het project; wordt geborgd;
een onderbouwing van hoe over hoe de partners in staat zijn om het project uit te voeren in de, vanwege de oorlogssituatie complexe, Oekraïense context; - een risicoanalyse met een overzicht van de belangrijkste aan het project gerelateerde risico’s en bijbehorende mitigerende maatregelen, waarbij onder andere gedacht kan worden aan de volgende risico’s:
• uitvoeringsrisico’s in een oorlogssituatie;
• financiële uitvoeringsrisico’s;
• risico’s omtrent veilig ondernemen;
• overige risico’s die van toepassing kunnen zijn op het project.
Het projectplan moet duidelijk zijn en niet verwijzen naar andere documenten en bijlagen.
Het is niet mogelijk om het projectplan gedeeltelijk goed te keuren en daarmee een deel van de activiteiten te schrappen. Niet-subsidiabele kosten kunnen wel, in overleg met de aanvrager, geschrapt worden.
UPF is een vraaggestuurde faciliteit. De Nederlandse overheid wil met UPF een bijdrage leveren aan het herstel en de wederopbouw van Oekraïne, specifiek ter verlichting van de druk op de Oekraïense publieke sector. Daarom verwachten wij van aanvragers een uitvoerige en aan de hand van feiten onderbouwde beschrijving van de lokale Oekraïense noden die verband houden met de oorlogssituatie en hoe de projectpartners deze planmatig gaan aanpakken.
U toont dit aan door te verwijzen naar recente beleidsnota’s of rapporten gepubliceerd door de Oekraïense autoriteiten, internationale organisaties of (officiële) aanbevelingsbrieven van de Oekraïense overheid.
Het volstaat niet om aan te geven dat het projectplan volgens de partners volledig aansluit bij het beleid van de Oekraïense nationale of lokale overheid en/of de interventiestrategieën van internationale organisaties.
Alle kosten moeten redelijk, logisch en noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de activiteiten waarvoor u subsidie aanvraagt. Licht u daarom alle kosten in de projectbegroting toe. Doet u dit niet, dan loopt u de kans dat deze geschrapt worden.
UPF is een (90%) subsidieregeling. Het is volgens de Nederlandse wet- en regelgeving niet toegestaan om winstopslag te verwerken in de begroting.
Voor kosten van projectmanagement en coördinatie geldt een maximum van 10% van de totale subsidiabele kosten.
De volgende kosten zijn niet subsidiabel:
- kosten voor het ontwikkelen van de aanvraag en het aanvragen van de subsidie en andere kosten die voor indiening het indienen van de aanvraag zijn gemaakt;
- omzetbelasting (btw) voor zover dit geen kostenpost is;
- financieringskosten en rentevergoedingen;
- kosten veroorzaakt door inflatie en wisselkoersschommelingen;
- kosten voor productontwikkeling;
- licentiekosten;
- kosten voor de aankoop van grond en bestaande gebouwen;
- kosten van tenaamstelling en instandhouding van rechten van intellectueel eigendom;
- onvoorziene kosten;
- kosten gemaakt na de einddatum van het project, met uitzondering van de kosten voor de verplichte externe audit.
Zie paragraaf 5 van de regeling voor een overzicht van alle subsidiabele kosten.
De subsidieregeling verleent maximaal 90% van de subsidiabele kosten. U dient een begroting en projectplan in voor 100% van de subsidiabele kosten en activiteiten. Daarvan splitst u de 10% eigen bijdrage en u toont aan hoe en wie deze 10% financiert.
Dit is het geïndexeerde subsidiabele maximale uurtarief dat u mag rekenen voor de uren van de direct betrokken personeelsleden in het partnerschap voor de gemaakte subsidiabele activiteiten. Dit gaat om een vergoeding of tegemoetkoming van de daadwerkelijke loonkosten en niet om commerciële, marktconforme tarieven. Er geldt een maximum van 700 euro per dag.
Nee, dat mag niet. Inflatie, onvoorziene kosten en koersverschillen zijn niet subsidiabel. Deze komen voor rekening en risico van de aanvrager.
U moet verklaren dat:
- het project niet-commercieel financierbaar is. De aanvrager moet onderbouwen dat het project niet in aanmerking komt voor (lokale) commerciële financiering. Een verklaring van een financiële instelling kan hierbij helpen. Anders moet u toelichten en onderbouwen waarom het project commercieel niet financierbaar is;
- de door de projectpartners opgevoerde kosten zonder winstopslag zijn;
- de partners op de hoogte zijn van de OESO-richtlijnen en hiernaar zullen handelen.
Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
De Nederlandse overheid en RVO vinden het belangrijk dat Nederlandse bedrijven een voorbeeld zijn voor anderen op het gebied van internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Als u met (financiële) ondersteuning van de overheid onderneemt in het buitenland, dan verwachten wij dat u dit op een verantwoorde manier doet.
Nadat u een subsidieaanvraag heeft ingediend, vragen wij u om een MVO-scan in te vullen.
Internationale MVO-risico's en gepaste zorgvuldigheid (due diligence)
Projecten verminderen of voorkomen potentiële negatieve gevolgen voor mens en milieu. Dit kan door een MVO-risicobenadering. Dit proces, ook wel gepaste zorgvuldigheid of due diligence genoemd, bekijkt de sociale- en milieurisico’s van uw activiteiten in het buitenland en uw keten, de manier waarop u deze voorkomt of vermindert en hierover communiceert.
Internationale MVO-richtlijnen bij UPF
Als u gebruik wil maken van de subsidiemogelijkheden die UPF biedt, dan gelden de volgende internationale MVO-richtlijnen:
- De OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen. Deze gelden ook voor het Nederlandse MKB en lokale bedrijven die ondersteuning van de Nederlandse overheid krijgen.
- Activiteiten op de FMO-uitsluitingslijst komen niet in aanmerking voor subsidie van UPF.
MVO in uw aanvraag
- Geef aan wat de internationale MVO-risico's zijn in relatie tot mens, milieu en maatschappij binnen uw project. Geef aan hoe u hiermee omgaat. Gebruik de MVO-risicochecker om een eerste beeld te krijgen.
- Stel een gezamenlijk integriteitsbeleid en implementatieplan voor het project op.
- Krijgt u de aangevraagde subsidie toegekend? Dan bespreekt onze adviseur de genoemde internationale MVO-risico's met u tijdens het startgesprek.
- In de subsidietoekenning kunnen wij specifieke maatregelen opnemen om geïdentificeerde internationale MVO-risico's te voorkomen of te beperken.
- Tijdens het project rapporteert u over de maatregelen die u heeft genomen om de MVO-risico's te voorkomen, verkleinen of compenseren. U en uw partners communiceren hier actief en transparant over richting ons.
Meer informatie vindt u op:
Management
Veilig ondernemen gaat over hoe interessant de unieke kennis, technologie of product van uw bedrijf is voor anderen. Zeker bij onderwerpen als vitale infrastructuur (bijvoorbeeld energie en water) in risicovolle landen is het belangrijk de risico's te minimaliseren. Uitval, verstoring of manipulatie van deze processen en diensten kunnen grote gevolgen hebben voor onder andere het functioneren en slagen van uw project.
Tref mogelijke maatregelen en accepteer eventuele restrisico's. Dit doet u als volgt:
- Beveilig uw bedrijfsgegevens maximaal.
- Beveilig de in te zetten technologie en technische systemen volgens de laatst stand van ontwikkelingen en updates.
- Overweeg of u de laatste technologie of de meest geavanceerde technische systemen moet inzetten.
- Bouw in de technologie of technische systemen een extra beveiliging of waarschuwing in.
- Kies voor een andere dataopslag dan u in Nederland gewend bent te gebruiken.
Voor meer informatie over vitale infrastructuur, zie de webpagina van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid.
- U moet binnen 2 maanden na ontvangst van de beschikkingsbrief starten met het project.
- Het project moet binnen 4 jaar zijn afgerond. Uit uw projectvoorstel moet blijken dat uw project binnen die tijd kan worden afgerond.
Nee, wij kijken naar het projectplan en de liquiditeitsprognose voor een voorschot of betaalschema tot in principe 90% van het toegekende subsidiebedrag. Dit stemmen wij met u af. De resterende 10% van het subsidiebedrag betalen wij uit na afronding van het project.
Als wij uw aanvraag goedkeuren, dan nemen wij contact met u op. Samen overleggen we wanneer u (de delen van) het toegekende subsidiebedrag ontvangt. Wij kunnen u ook helpen bij het veilig communiceren over uw project.
Ja, dit is verplicht. De kosten hiervan zijn subsidiabel; u kunt deze bij het indienen van de subsidieaanvraag opnemen in de projectbegroting.
Hiervoor heeft u vooraf onze goedkeuring nodig als de wijziging meer dan 10% per resultaat is van de budgetcategorie. Is deze wijziging van 10% minder dan 5.000 euro? Dan heeft u hiervoor onze goedkeuring niet nodig.
Let op: u moet inhoudelijk gerelateerde budgetwijzigingen melden. Bijvoorbeeld wanneer een activiteit wordt of is vervangen door een andere activiteit binnen hetzelfde budget, veroorzaakt door een verschuiving.
Outcome Harvesting is een monitoring- en evaluatiemethode om uitkomsten op te halen en te analyseren. De methode monitort veranderingen, geen activiteiten. We vragen u te monitoren via deze methode om inzicht te krijgen in de effecten die UPF teweeg heeft gebracht. Vanuit uw adviseur krijgt u tijdens het startgesprek hier meer informatie over.
De subsidieontvanger moet dit meteen bij ons bekend maken. Samen kijken we naar de mogelijkheden binnen het subsidieprogramma.
Als een project schade oploopt of niet uitgevoerd kan worden, dan meldt de subsidieontvanger dit bij ons. We kijken dan naar de beste oplossing: een project kan bijvoorbeeld tijdelijk worden stopgezet tot de situatie verbetert of helemaal worden stopgezet. In het laatste geval moet de subsidieontvanger het niet-gebruikte deel van de subsidie terugbetalen.
Leidt de oorlogssituatie tot hogere kosten en kiest de subsidieontvanger ervoor om het project voort te zetten, kan hij tot het sluiten van de subsidieaanvraagperiode een verhoging van de verleende subsidie aanvragen. Dit kan alleen als er nog subsidiemiddelen beschikbaar zijn onder het subsidieplafond.
De subsidieontvanger is zelf verantwoordelijk voor de veiligheidsrisico’s in Oekraïne.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken