Tijdelijke subsidieregeling walstroom zeeschepen klimaat 2024-2026
Bent u van plan om te investeren in de aanleg van een walstroomvoorziening in een AFIR-haven of een AFIR-terminal? Of is deze walstroomvoorziening vooral bedoeld om de CO2-emissie van zeeschepen te verminderen? Dan kunt u mogelijk subsidie krijgen voor de aanleg van deze walstroomvoorziening via de Tijdelijke subsidieregeling walstroom zeeschepen klimaat 2024-2026.
Looptijd
Doel
Met deze walstroomregeling stimuleren we de realisatie van walstroomvoorzieningen voor zeeschepen in zeehavens. Hierdoor vermindert de uitstoot van CO2. Ook stimuleren we hiermee minimale walstroomvoorzieningen voor zeehavens die onder artikel 9 van de AFIR-verordening vallen. AFIR staat voor Alternative Fuels Infrastructure Regulation.
Voor wie?
Deze regeling is bedoeld voor u als u een in Nederland gevestigde natuurlijke- of rechtspersoon bent. U moet van plan zijn, eventueel samen met andere partijen, een walstroomvoorziening aan te leggen voor de energievoorziening in een Nederlandse zeehaven, AFIR-haven of AFIR-terminal.
Waarvoor kunt u subsidie aanvragen?
Deze subsidieregeling kent de mogelijkheid om voor 3 soorten projecten subsidie aan te vragen. Dit moeten projecten zijn die zich richten op de aanleg van een walstroomvoorziening op een terminal in een Nederlandse zeehaven die vallen onder:
- Categorie A: terminals met een AFIR-status;
- Categorie B: terminals zonder een AFIR-status, die wel bijdragen aan de AFIR-verplichting op havenniveau;
- Categorie C: terminals die niet bijdragen aan een AFIR-verplichting en gericht zijn op CO2-reductie.
Voor elk van de hierboven genoemde 3 opties gelden unieke voorwaarden waaraan u moet voldoen om voor subsidie in aanmerking te komen. Hieronder lichten we eerst de algemene voorwaarden toe en daarna de specifieke voorwaarden per optie.
U komt in aanmerking voor de Tijdelijke subsidieregeling walstroom zeeschepen klimaat als u een walstroomvoorziening aanlegt:
- De voorziening die u aanlegt is grotendeels voor de energievoorziening van zeeschepen in Nederlandse zeehavens of een AFIR Terminal.
- De walstroom is beschikbaar op gelijkwaardige en niet-discriminerende wijze en tegen marktvoorwaarden aan belangstellende gebruikers bij de betreffende kade of terminal.
- U mag pas na de subsidiebeschikking beginnen met de aanleg van de walstroomvoorziening.
- De startdatum ligt maximaal 6 maanden na de datum van de beschikking tot subsidieverlening.
- De aanleg van de walstroomvoorziening is binnen 4 jaar klaar.
- Er is sprake van een walstroomvoorziening met hoogspanning die, inclusief het ontwerp, de installatie en het testen van de systemen, voldoet aan de technische specificaties van norm IEC/ISO/IEEE 80005-1:2019 voor walstroomvoorzieningen.
Dit zijn terminals binnen een AFIR-haven die voldoen aan één van de volgende drempels:
- meer dan 100 containerzeeschepen van meer dan 5.000 brutoton; of
- meer dan 40 ro-ro-passagiersschepen of
- hogesnelheidspassagiersvaartuigen van meer dan 5.000 brutoton; of
- meer dan 25 passagiersschepen van andere types dan ro-ro-passagiersschepen of hogesnelheidspassagiersvaartuigen van meer dan 5.000 brutoton.
AFIR-terminals zijn meestal grote terminals voor de overslag van containers of overstap van passagiers.
Specifieke voorwaarden
Voor de AFIR-terminals geldt als specifieke voorwaarde dat u een onderbouwing moet overleggen waaruit blijkt dat de betreffende terminal daadwerkelijk als AFIR-terminal kan worden aangemerkt. Dit kunt u doen door gegevens te overleggen die aantonen dat voldoende zeeschepen van de betreffende AFIR-scheepssegmenten de zeehaven hebben aangedaan in de afgelopen 3 jaar voorafgaand aan de aanvraag.
Er zijn ook AFIR-havens met meerdere relatief kleinere terminals die ook in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Dergelijke terminals ontvangen aanlopen van zeegaande containerschepen, cruiseschepen en ferry’s, die groter zijn dan 5.000 brutoton, maar het aantal aanlopen ligt onder de hierboven aangehaalde drempels.
Specifieke voorwaarden
Om voor subsidie in aanmerking te komen gelden voor deze terminals de volgende 2 specifieke voorwaarden.
- Met de aanvraag dient u een verklaring van de havenbeheerder op te sturen waaruit blijkt dat de walstroomvoorziening nodig is om op havenniveau te kunnen voldoen aan de verplichting uit de AFIR-verordening. U dient hiervoor het RVO format te gebruiken, deze is binnenkort als download beschikbaar.
- De betreffende terminal moet in het kalenderjaar voorafgaand aan de subsidieaanvraag door ten minste 50 zeeschepen zijn aangedaan. Hierbij geldt niet de verplichting dat deze zeeschepen groter moeten zijn dan 5.000 brutoton.
Specifieke voorwaarde
Voor de aanschaf en installatie van een walstroomvoorziening op een kade in een zeehaven geldt dat deze kade of de betreffende terminal in het voorafgaande jaar door ten minste 50 zeeschepen is aangedaan.
Het kan voorkomen dat een terminal, die niet kan worden aangemerkt als AFIR-terminal, meerdere kades heeft. In dat geval mag u de aanlopen van zeeschepen op al deze kades bij elkaar optellen om te voldoen aan deze voorwaarde.
Budget
Het budget voor terminals die zelf een AFIR-status hebben en voor terminals die zelf geen AFIR-status hebben, maar die wel bijdragen aan het behalen van de AFIR-verplichting op havenniveau (categorie A en B), bedraagt € 170 miljoen voor de hele looptijd van de regeling.
- In 2024 is hiervan € 150 miljoen beschikbaar
- In 2025 zal de subsidieregeling opnieuw open gaan met een nog vast te stellen subsidieplafond
Voor categorie C, terminals die niet bijdragen aan een AFIR-verplichting en die gericht zijn op CO2-uitstoot reductie, is € 10 miljoen beschikbaar.
Indien het budget in 2024 niet volledig uitgeput is, gaat deze subsidieregeling in 2025 opnieuw open met een nog vast te stellen subsidieplafond.
Subsidiebedragen
Voor AFIR-terminals (categorie A en B) geldt dat de subsidie maximaal 45% van de subsidiabele kosten is.
Voor categorie C, terminals die niet bijdragen aan een AFIR-verplichting en die gericht zijn op CO2-uitstoot reductie, is de subsidie maximaal 30% van de subsidiabele kosten.
Aandachtspunten
Voor de berekening van de daadwerkelijke subsidie, naast de genoemde percentages, is het van belang of de gevraagde subsidie ten hoogste € 5,5 miljoen bedraagt. In dat geval wordt de hoogte van de subsidie bepaald door het betreffende subsidiepercentage te vermenigvuldigen met de subsidiabele kosten.
Als de subsidie meer dan € 5,5 miljoen bedraagt, moet eerst de exploitatiewinst op de subsidiabele kosten in mindering gebracht worden.
Wat is een AFIR-haven?
Een AFIR-haven is een haven die in de 3 kalenderjaren voorafgaand aan de subsidieaanvraag gemiddeld werd aangedaan door:
- meer dan 100 containerzeeschepen van meer dan 5.000 brutoton; of
- meer dan 40 ro-ro-passagiersschepen of hogesnelheidspassagiersvaartuigen van meer dan 5.000 brutoton; of
- meer dan 25 passagiersschepen van andere types dan ro-ro-passagiersschepen of hogesnelheidspassagiersvaartuigen van meer dan 5.000 brutoton.
Uw aanvraag voorbereiden
Verplichte bijlagen
Bij iedere aanvraag moet u een aantal verplichte bijlagen meesturen. Maak gebruik van de beschikbare documenten onder het kopje 'Downloads'.
Downloads
Maak gebruik van de documenten in onderstaand overzicht en de beschikbare downloads - indien voor uw aanvraag van toepassing.
Bijlagen samenwerkingsverband indien van toepassing
Overige bijlagen indien van toepassing
- Mkb-toets
- als de gevraagde subsidie meer dan € 5,5 miljoen bedraagt, moet u ook een realistische prognose van de exploitatiewinst meesturen
- aangevraagde en/of verkregen vergunning(-en)
- rapporten ter onderbouwing van de technische of economische claims die u in het projectplan doet
- offertes
- toezeggingen van de bank of investeerder(s)
- een samenwerkingsovereenkomst
- als er sprake is van een samenwerkingsverband, stuurt u van elke deelnemer een machtigingsformulier mee. Iedere deelnemer ondertekent dit formulier en machtigt hiermee de penvoerder voor de subsidieaanvraag en verdere correspondentie hierover.
- een verklaring van de exploitant waarin aangegeven wordt dat ingestemd wordt met de subsidieaanvraag.
Downloads
Aanvragen
Vanaf 26 maart 2024, 9:00 uur, kunt u hieronder de subsidieregeling walstroom zeeschepen klimaat aanvragen.
U heeft eHerkenning niveau 3 nodig voor uw aanvraag. Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan op de website van eHerkenning. eHerkenning aanvragen duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen. Meer informatie vindt u op de pagina Mijn machtigingen.
Na uw aanvraag
U ontvangt zo snel mogelijk een beslissing, maar uiterlijk binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag. Alle aanvragen behandelen we op volgorde van binnenkomst. Hierbij hanteren we de datum waarop wij een volledige subsidieaanvraag binnenkrijgen. Het kan voorkomen dat er op een dag meerdere volledige subsidieaanvragen worden ingediend en dat het subsidieplafond wordt bereikt. In dat geval zal een onderlinge rangschikking worden vastgesteld door middel van een loting.
Onvolledige aanvragen
Als een subsidieaanvraag bij de eerste indiening nog niet volledig is, krijgt u de mogelijkheid om deze aan te vullen. Dit betekent dat de eerste datum van binnenkomst komt te vervallen.
Uw aanvraag beheren
Wijziging doorgeven
Als er iets wijzigt in uw project, dient u een wijzigingsverzoek in via Mijn RVO.
Verplichtingen na uw aanvraag
- U dient jaarlijks een voortgangsrapportage in. U krijgt hiervoor tijdig een herinneringsmail.
- U moet een eindrapportage indienen
- U verleent medewerking aan een evaluatie. U verstrekt gegevens die gaan over de effecten van uw uitgevoerde activiteiten tot 5 jaar na de datum van de subsidievaststelling.
- Ook moet u tot 5 jaar na de datum van subsidievaststelling gegevens kunnen verstrekken over de hoeveelheid jaarlijkse geleverde elektriciteit van de walstroomvoorziening. Hierbij hoort ook een inschatting van de behaalde CO2-reductie.
Vaststelling aanvragen
Zo snel mogelijk na de afronding van uw project, maar uiterlijk 13 weken na de einddatum van uw project, dient u een verzoek tot vaststelling in. Gebruik het format om uw vaststelling aan te vragen (binnenkort beschikbaar).
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat