EMFAF: Deelbetaling aanvragen bij projecten
Uw project voor een subsidie uit het European Maritime Fisheries and Aquaculture Fund (EMFAF) is goedgekeurd. Als u bezig gaat met uw project maakt u kosten. Hiervoor kunt u een deelbetaling aanvragen. U krijgt in totaal maximaal 90% van het subsidiebedrag als deelbetaling.
Wanneer aanvragen?
Duurt uw project langer dan één jaar? U vraagt op een aantal momenten een deelbetaling aan. In de beslisbrief leest u wanneer dit moet. U mag tussendoor een extra deelbetaling aanvragen.
Duurt uw project maximaal één jaar? U mag op elk moment een deelbetaling aanvragen, maar dit is niet verplicht.
Bijlagen bij uw aanvraag
Met uw aanvraag voor een deelbetaling laat u de voortgang zien van uw project. U stuurt hiervoor verschillende documenten mee. Ook geeft u de gemaakte en betaalde kosten op. In de beslisbrief staat voor welke kosten u subsidie krijgt. U leest meer over de kostensoorten en berekeningen op Subsidie voor kosten.
Hieronder vindt u een toelichting op alle bijlagen. Op de pagina van uw subsidie leest u welke bijlagen u meestuurt. Om de aanvragen goed te kunnen beoordelen gebruiken we voor sommige bijlagen formats. U vindt deze op de pagina van uw subsidie.
Bij uw aanvraag voor een deelbetaling stuurt u altijd een tussenrapport mee. Gebruik hiervoor het format op de pagina van uw subsidie.
In het tussenrapport beschrijft u welke activiteiten u heeft uitgevoerd en geeft u een overzicht van de financiën. Deze 2 onderdelen sluiten op elkaar aan. Voert u het project uit in een samenwerkingsverband? Dan geeft u per deelnemer aan welke activiteiten deze heeft uitgevoerd.
U stuurt bewijsstukken mee van de communicatieactiviteiten rond uw project. Hieruit wordt duidelijk dat u zich heeft gehouden aan uw communicatieplan. En dat u voldoet aan de communicatieverplichtingen van het EMFAF. Dit zijn bijvoorbeeld posters, brochures en websites. Heeft u een duurzaam bord of poster geplaatst? Dan maakt u hiervan een foto met daarop het unieke kenmerk. Bij een website stuurt u een schermafbeelding mee waarop ook de URL staat.
Er zijn meerdere soorten kosten: loonkosten, bijdragen in natura (ook eigen arbeid), afschrijvingen en kosten voor derden. U kunt verschillende methoden gebruiken om deze kostensoorten te berekenen. Welke methode u kiest bepaalt welke bijlagen u meestuurt. Deze informatie vindt u op Subsidie voor kosten.
Heeft u deze bewijsstukken al eerder meegestuurd? Dan hoeft u dit niet nog een keer te doen.
Toelichting op facturen en betaalbewijzen
Moet u een factuur meesturen? Zorg dat deze voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Moet u een betaalbewijs meesturen? Dit is een kopie van uw bankafschrift of een print van het rekeningoverzicht op internet. U geeft duidelijk aan welke activiteiten u heeft betaald. Op het betaalwijs via internetbankieren staan in ieder geval uw bankrekeningnummer, naam, adres, woonplaats en de rentedatum.
Is er een verschil tussen de betaalde bedragen en factuurbedragen? Geef op het document aan waarom.
U stuurt dit overzicht mee als u:
- kosten heeft voor afschrijvingen, kosten voor derden en bijdragen in natura (alleen (on)roerende goederen);
- de werkelijke kosten opgeeft en geen vereenvoudigde kostenoptie (VKO) gebruikt. U gebruikt hiervoor het format op de pagina van uw subsidie.
Opdrachten boven de € 25.000
Geeft u aan één opdrachtnemer een opdracht voor goederen of diensten boven de € 25.000? En gebruikt u geen VKO? Dan gelden de volgende regels:
- Bent u een aanbestedende dienst en moet u een opdracht aanbesteden? Dan stuurt u informatie over de gunningsprocedure en de beslissing mee.
- Als u niet heeft aanbesteed stuurt u 3 offertes mee. U beschrijft waarom u voor een opdrachtnemer heeft gekozen.
- Kunt u niet 3 offertes opsturen? Vraag ontheffing aan. Onderbouw dan waarom dit niet kan en dat de prijs van uw product of dienst marktconform is.
Heeft u deze bewijsstukken al eerder meegestuurd en is er niets veranderd? Dan hoeft u dit niet nog een keer te doen. Ook hoeft u niet opnieuw de ontheffing aan te vragen.
Heeft u voor het uitvoeren van uw project een vergunning of een andere vorm van toestemming nodig? U stuurt dit document mee. Dit is bijvoorbeeld een ontheffing, melding of bestemmingsplan.
Heeft u deze bewijsstukken al eerder meegestuurd? Dan hoeft u dit niet nog een keer te doen.
Type bijlagen
U uploadt de bijlagen in het digitale aanvraagformulier. U kunt deze type formaten uploaden:
- Word
- Excel
- PowerPoint
- tekstdocument (txt)
- JPG
- PNG
- BMP
- gif
Documenten in een andere taal
U mag documenten in een andere taal meesturen. Het moet voor ons duidelijk zijn wat er in dit document staat. Lukt dit niet, bijvoorbeeld door vaktaal? Dan kunnen we u vragen om een vertaling van het document.
Na uw aanvraag voor een deelbetaling
Binnen 80 dagen na uw complete aanvraag krijgt u een beslissing. Hierin staat of u een deelbetaling krijgt en hoe hoog dit bedrag is. Wij storten het bedrag binnen 6 weken na de brief op uw rekening. Doet u een project in een samenwerkingsverband? Elke deelnemer krijgt een eigen deelbetaling voor zijn gemaakte en betaalde kosten.
- Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur