Bijlagen bij uw aanvraag voor projectsubsidies
U wilt subsidie voor uw project aanvragen uit het European Maritime Fisheries and Aquaculture Fund (EMFAF). Met uw aanvraag stuurt u bijlagen mee. Hierin legt u uw plannen uit.
Op deze pagina leest u een toelichting op alle bijlagen. Welke u meestuurt vindt u op de pagina van uw subsidie.
Projectgegevens
U stuurt verschillende bijlagen mee waarin u uw project uitlegt.
Met uw aanvraag stuurt u een projectplan mee. Hierin beschrijft u waarom u het project gaat uitvoeren. U gebruikt hiervoor het format op de pagina van uw subsidie. Hierin staan alle onderwerpen die u uitlegt, zoals uw doelen, activiteiten en de planning. Ook vertelt u hoe u een kennisinstelling betrekt bij uw project, bijvoorbeeld voor het controleren van de resultaten. Deze organisatie ondertekent uw projectplan.
Bij het projectplan hoort ook een begroting. Deze sluit aan op de activiteiten in het projectplan. U onderbouwt uw begroting met verschillende bijlagen, zoals offertes.
Fasen bij projecten langer dan één jaar
Als uw project langer duurt dan één jaar kunt u het in fasen verdelen. Hierin zitten activiteiten die bij elkaar passen. In het projectplan beschrijft u de belangrijkste activiteiten.
U communiceert over uw project. Hier zijn regels voor. In uw communicatieplan beschrijft u de communicatieactiviteiten. U gebruikt het format op de pagina van de subsidie. Meer over de regels leest u op Communicatieactiviteiten.
Soms heeft u voor een activiteit een vergunning, ontheffing of andere vorm van toestemming nodig. Of moet u een milieubeoordeling uitvoeren. Zorg ervoor dat u deze documenten heeft voordat u aan de activiteiten begint. Als u deze al heeft stuurt u ze mee. Dit is bijvoorbeeld een ontheffing, melding, bestemmingsplan of milieueffectrapportage.
Is er een kennisinstelling betrokken bij uw project? U stuurt kopieën van de meest recente statuten en jaarrekening van de organisatie mee. Hiermee beoordelen wij of de organisatie voldoet aan de voorwaarden.
Geeft u opdracht aan een kennisinstelling voor de begeleiding van uw project? Stuur dan de offerte mee. Het is niet nodig om nog 2 offertes op te vragen. Dit hoeft ook niet als de kennisinstelling een deelnemer is in het samenwerkingsverband.
Uw vaartuig heeft een certificaat van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Als u het vaartuig gebruikt voor een project, kan het zijn dat u dit bij de ILT moet melden. Wilt u weten of dit nodig is bij uw project? Vraag dit na bij de ILT. Zo voorkomt u dat u een project gaat doen met wijzigingen die niet mogen.
Als u een vaartuig wilt gebruiken voor uw project stuurt u een e-mail naar ILT. U gebruikt hiervoor het e-mailadres visserij@ilent.nl. In de e-mail staan de volgende gegevens:
- De subsidie die u aanvraagt. Zorg ervoor dat deze ook in de onderwerpregel staat.
- Een korte omschrijving van de wijzigingen die u wilt uitvoeren.
- Het vaartuig dat u wilt gebruiken.
- De eigenaar van het vaartuig.
De ontvangstbevestiging van deze e-mail voegt u als bijlage toe.
Kosten
U voegt verschillende bijlagen toe over de kosten.
Er zijn meerdere soorten kosten: loonkosten, bijdragen in natura (ook eigen arbeid), afschrijvingen en kosten voor derden. U kunt verschillende methoden gebruiken om deze kostensoorten te berekenen. Welke methode u kiest bepaalt welke bijlagen u meestuurt. U leest welke dit zijn op Subsidie voor kosten. Kunt u btw niet verrekenen? Dan stuurt u hiervan ook bewijsstukken mee.
Opdrachten boven de € 25.000
Geeft u aan één opdrachtnemer een opdracht voor goederen of diensten boven de € 25.000? En gebruikt u geen vereenvoudigde kostenoptie (VKO)? Dan gelden de volgende regels:
- Bent u een aanbestedende dienst en moet u een opdracht aanbesteden? Dan stuurt u informatie over de gunningsprocedure en de beslissing mee.
- Als u niet heeft aanbesteed stuurt u 3 offertes mee. U beschrijft waarom u voor een opdrachtnemer heeft gekozen.
- Kunt u niet 3 offertes opsturen, bijvoorbeeld bij heel gespecialiseerde werkzaamheden of unieke producten of machines? Vraag ontheffing aan. Onderbouw dan waarom dit niet kan en dat de prijs van uw product of dienst marktconform is.
U heeft genoeg financiële middelen voor uw project. U voegt hierover bewijsstukken toe. Bijvoorbeeld de toezegging van een lening of een andere subsidie. Gebruikt u eigen vermogen? Toon aan dat uw bedrijf financieel gezond is. U stuurt hiervan bewijsstukken mee, bijvoorbeeld uw meest recente jaarrekening, een jaarlijkse winstopgave of vergelijkbare stukken. Stuur dit mee van elke deelnemer in een samenwerkingsverband.
U betaalt kosten van het project eerst zelf. U hoeft niet het hele project in één keer te betalen. Tijdens het project kunt u deelbetalingen aanvragen.
Bedrijfsgegevens
U stuurt een aantal bijlagen mee over uw bedrijf.
U vult de mkb-toets (Engels) in. De resultatenpagina van de toets stuurt u mee met uw aanvraag. In een samenwerkingsverband vult elke deelnemer een toets in. U vindt meer uitleg op Mkb-toets.
Heeft uw bedrijf partner- of verbonden bedrijven? Bijvoorbeeld als u meerdere bv’s heeft of als een andere ondernemer 50% van de stemrechten heeft in uw onderneming? U telt de gegevens bij elkaar op, zoals het aantal werknemers, de omzet en het balanstotaal. U stuurt ook kopieën van hun meest recente statuten en jaarverslagen mee.
Krijgt u andere subsidies voor het project? U stuurt hiervan bewijs mee.
Heeft u nog andere documenten die uw aanvraag onderbouwen? Voeg deze in het aanvraagformulier toe onder Overige bijlagen.
Type bijlagen
U uploadt de bijlagen in het digitale aanvraagformulier. U kunt deze type formaten uploaden:
- Word
- Excel
- PowerPoint
- tekstdocument (txt)
- JPG
- PNG
- BMP
- gif
Documenten in een andere taal
U mag documenten in een andere taal meesturen. Het moet voor ons duidelijk zijn wat er in dit document staat. Lukt dit niet, bijvoorbeeld door vaktaal? Dan kunnen we u vragen om een vertaling van het document.
- Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur