Energie-investeringsaftrek (EIA) aanvragen
Op deze pagina leest u hoe u Energie-investeringsaftrek (EIA) aanvraagt, wat de indientermijnen zijn en wat u kunt verwachten na uw aanvraag. Het investeringsbedrag dat in aanmerking komt voor EIA, past u toe in uw belastingaangifte.
Hoe vraagt u aan?
U kunt uw aanvraag op 2 manieren indienen. Dit kan via ons:
- nieuwe aanvraagportaal
- oudere aanvraagportaal (eLoket)
Hieronder leest u wat de verschillen zijn en wat dit voor u betekent.
- U ontvangt geen brieven. Ons contact met u is helemaal digitaal via e-mails en berichten in dit portaal.
- Houd u er rekening mee dat dit nieuwe portaal nog in ontwikkeling is en nog niet helemaal voldoet aan onze kwaliteitseisen. Uw aanvraag nemen wij gewoon in behandeling, net als de aanvragen via ons oudere portaal (eLoket).
- U regelt uw aanvraag via MijnRVO. Dat gaat zo:
- U kiest op MijnRVO de knop 'Aanvragen en beheren' onder de alinea 'Direct regelen in het aanvraagportaal'.
- U logt in met eHerkenning met minimaal niveau 2+ met een machtiging 'RVO-diensten op niveau eH2+'.
Regelt een tussenpersoon (intermediair) uw aanvraag? Dan heeft uw intermediair een ketenmachtiging nodig. Hiermee geeft u de intermediair toestemming om dit voor u te doen.
U regelt uw eHerkenning en bijhorende machtiging bij een van de leveranciers van eHerkenning.
- U heeft een KVK-nummer nodig om een aanvraag te doen. Heeft u (nog) geen KVK-nummer, maar wel een RSIN-nummer? Vraag dan aan via ons oudere portaal eLoket (u kiest dan 'RSIN-nummer' of 'niet inschrijfplichtig' in het eLoket-formulier).
- U hoeft geen bijlagen mee te sturen met uw aanvraag. Pas als wij uw aanvraag beoordelen, vragen wij (misschien) om extra informatie.
- Ons contact met u gaat digitaal én per post.
- U regelt uw aanvraag via Mijn RVO. Dat gaat zo:
- U kiest op MijnRVO de knop 'Aanvragen' onder de alinea 'In eloket'.
- U logt in met minimaal eHerkenning niveau 2+ met machtiging 'RVO-diensten op niveau eH2+'. Beide regelt u bij een van de leveranciers van eHerkenning.
Regelt u als intermediair een aanvraag voor uw klant? Gebruik dan uw eigen eHerkenning en niet dat van het bedrijf. Een ketenmachtiging werkt namelijk niet in eLoket.
- U hoeft geen bijlagen mee te sturen. Pas als wij uw aanvraag beoordelen, vragen wij (misschien) om extra informatie.
- Bent u een samenwerkingsverband, zoals een maatschap of vennootschap onder firma? Dan doet u één aanvraag vanuit het samenwerkingsverband.
Wanneer vraagt u aan?
U kunt 2 soorten kosten EIA aanvragen: aanschafkosten en voortbrengingskosten. Hiervoor gelden verschillende aanvraagtermijnen.
Aanschafkosten
De aanschafkosten zijn de kosten voor de aanschaf van het bedrijfsmiddel. Voor deze kosten vraagt u EIA aan binnen 3 maanden nadat u de koopovereenkomst heeft gesloten. Dit is het moment waarop u een opdracht heeft gegeven of een bestelling heeft gedaan.
Ga altijd uit van de datum van de koopovereenkomst. En dus niet van de offerte-, factuur- of betaaldatum. Als u de aanvraag te laat doet, loopt u het belastingvoordeel mis.
Voortbrengingskosten
De voortbrengingskosten zijn de kosten voor de inzet van eigen personeel, voor materialen uit eigen magazijn en voor werkzaamheden die onder uw regie worden uitgevoerd door derden.
Voor deze kosten vraagt u EIA aan binnen 3 maanden na het einde van elk kalenderkwartaal waarin u de voortbrengingskosten heeft gemaakt. Dit geldt niet als u het bedrijfsmiddel in de loop van het kalenderkwartaal in gebruik neemt. Is dit het geval? Dan moet u binnen 3 maanden na de datum van ingebruikname aanvragen.
Lees meer over de aanschaf- en voortbrengingskosten op de pagina Voorwaarden Energie-investeringsaftrek (EIA).
Na uw aanvraag
Heeft u een aanvraag gedaan via ons nieuwe aanvraagportaal? Dan ontvangt u binnen enkele uren per e-mail een ontvangstbevestiging met een referentienummer. Gebruik dit referentienummer bij contact over uw aanvraag.
In het nieuwe aanvraagportaal gaan de berichten allemaal digitaal.
Wilt u uw aanvraag inzien?
- Ga naar MijnRVO.
- Kies 'EIA aanvragen en beheren' onder de alinea 'Direct regelen in het aanvraagportaal'
- Log in met uw eHerkenning.
- Open 'Mijn aanvragen'.
- Kies uw aanvraag met ons referentienummer.
Heeft u een aanvraag ingediend via het oudere aanvraagportaal (eLoket)? Dan ontvangt u binnen enkele uren per e-mail een ontvangstbevestiging met een referentienummer. Gebruik dit referentienummer bij contact over uw aanvraag.
U ontvangt al onze brieven nog via de post. De belangrijkste berichten zijn ook digitaal beschikbaar in uw online omgeving. Denk bijvoorbeeld aan onze beslissing over uw aanvraag, ons verzoek om extra gegevens, uw antwoorden op onze vragen of intrekkingsverzoek.
Wilt u uw aanvraag inzien?
- Ga naar MijnRVO.
- Kies ‘Aanvraag beheren' onder de alinea 'In eLoket'.
- Log in met uw eHerkenning.
- Open 'Mijn aanvragen'.
- Kies de aanvraag met ons referentienummer.
Controle
Na ontvangst van uw aanvraag voeren wij een technische en financiële controle uit. Om vast te stellen of uw investering aan de eisen voldoet, kunnen wij aanvullende informatie bij u opvragen. Of een controlebezoek uitvoeren.
Beslissing
U ontvangt een beslissing over uw aanvraag. Is deze beslissing positief? Dan ontvangt u een EIA-verklaring. Normaal gesproken ontvangt u de beslissing binnen 8 weken na uw aanvraag.
Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u binnen 6 weken na de verzenddatum van de beslissing een bezwaarschrift indienen. In de brief bij de beslissing staat hoe u dat kunt doen.
Belastingaangifte
Heeft u een EIA-verklaring ontvangen? Dan verwerkt u die in uw aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. De Belastingdienst stelt de aanslag vast en kan de EIA accepteren of (gedeeltelijk) afwijzen.
Lees meer over het opgeven van de EIA bij de belastingaangifte
Veelgestelde vragen nieuw aanvraagportaal
Hieronder vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over het aanvragen van EIA via het nieuwe aanvraagportaal.
Kreeg u bij het inloggen met eHerkenning de melding 'U heeft geen machtigingen die gebruikt kunnen worden voor deze dienst'? Of een melding die daarop lijkt (dit verschilt per eHerkenningsleverancier)?
Dan helpen deze pagina's u misschien om in te loggen:
U vraagt de EIA digitaal aan.
- Ga naar het EIA-aanvraagportaal.
- Kies 'Aanvragen en beheren' onder de alinea 'Direct regelen in het aanvraagportaal'.
- Log in met uw eHerkenningsmiddel niveau 2+ (eH2+) met een machtiging 'RVO diensten op niveau 2+' of 'Alle diensten op niveau 2+'.
Wilt u een volledige aanvraag indienen voor een ander bedrijf?
- Log in per bedrijf met eH2+ en een ketenmachtiging 'RVO diensten op niveau 2+' of 'Alle diensten op niveau 2+'.
- Bij een juist gebruik van ketenmachtiging ziet u rechtsboven in uw scherm 'Handelend namens [Bedrijfsnaam]' staan.
- Lukt het niet om namens een ander bedrijf in te loggen? Log dan in op de website van uw eHerkenningsleverancier. Hier controleert u het niveau van uw eHerkenningsmiddel, samen met de bedrijven en periode waarvoor u bent gemachtigd.
- Vraag de ketenmachtiging op tijd aan en houd hierbij rekening met een levertijd van een aantal weken.
- Niet alle leveranciers van eHerkenning bieden een ketenmachtiging aan op niveau eH2+, wel op niveau 3. Een eventuele ketenmachtiging op niveau 2+ regelt u dan bij een andere leverancier. Heeft u een eHerkenningsmiddel en ketenmachtiging op niveau 3? Dan kiest u bij inloggen voor 'RVO diensten op niveau 3' of 'Alle diensten op niveau 3'.
Wilt u een volledige aanvraag intrekken?
- Log dan in met ketenmachtiging in het aanvraagportaal.
- Open de aanvraag.
- Kies rechtsboven in uw scherm onder 'Taken' voor 'Aanvraag intrekken'.
Wilt u een aanvraag indienen voor een bedrijf in oprichting (i.o.)?
- Dan kunt u geen eHerkenning aanvragen, omdat u nog geen KVK-nummer heeft.
- Stuur dan een e-mail met uw gegevens (naam, adres, plaats en telefoonnummer) naar eia@rvo.nl.
- Wij nemen dan contact met u op.
- Wilt u een ingediende aanvraag als pdf downloaden? Gebruik hiervoor de downloadknop rechtsonder op de bevestigingspagina.
- Wilt u een conceptaanvraag als pdf downloaden? Bij stap 8 'Indienen' kunt u een pdf maken en downloaden.
- Intermediairs en tussenpersonen hebben een ketenmachtiging nodig als zij voor andere bedrijven EIA aanvragen. Lees meer over ketenmachtiging
- Kies de dienst (machtiging) 'RVO diensten op niveau eH2+' of 'Alle diensten op niveau 2+'.
De intermediair of tussenpersoon met een ketenmachtiging kan ook de EIA-aanvragen zien die eerder door u (of een andere intermediair) in het nieuwe aanvraagportaal zijn ingediend.
Dat doet u met de volgende stappen:
- Ga naar het EIA-aanvraagportaal.
- Klik bij 'Direct regelen in het aanvraagportaal' op 'EIA Aanvragen en beheren'.
- Log in met e-Herkenning niveau 2+.
- Open uw aanvraag onder 'Mijn aanvragen'.
- Open bij uw taken (rechtsboven) het 'Verzoek aanvullende informatie'.
- Vul hier uw antwoorden in op de (eventuele) vragen.
- Verzend uw antwoorden.
U ontvangt e-mails dat er berichten voor u klaarstaan in het aanvraagportaal.
Hebben wij bijvoorbeeld vragen? Dan ontvangt u een e-mail dat er een bericht voor u klaarstaat in het aanvraagportaal. Het adres dat wij hiervoor gebruiken is noreply@rvo.nl. Zorg ervoor dat deze e-mails van ons niet in uw spambox terechtkomen. Houd uw mailbox in de gaten.
We raden u aan om meerdere medewerkers toegang te geven tot het e-mailadres dat u noemt in uw aanvraag.
Microsoft Edge en Google Chrome werken het beste. Het kan zijn dat u met andere webbrowsers problemem ervaart.
- U logt in op de website van uw eHerkenningsleverancier.
- Hier controleert u het niveau van uw eHerkenningsmiddel én de looptijd van uw (keten)machtigingen.
- U kunt natuurlijk ook contact opnemen met uw eHerkenningsleverancier.
- Wijzigt uw bedrijfsvorm (bijvoorbeeld: fusie, zelfstandige wordt BV of andersom)? Geef dit dan per e-maill aan ons door. Stuur uw e-mail naar eia@rvo.nl.
- Verandert alleen de naam van uw bedrijf en blijven het KVK-nummer en RSIN-nummer gelijk? Dan heeft dit geen gevolgen voor de EIA.
- Heeft u een nieuwe contactpersoon of een andere contactpersoon bij dezelfde intermediair? Dan wijzigt u dit zelf in het aanvraagportaal in het tabblad ‘Mijn gegevens’.
- U kunt in aanvraagportaal voor een ingediende aanvraag de investeringskosten niet ophogen. Dit betekent vaak dat u een nieuwe aanvraag moet indienen. Houd daarbij rekening met de indientermijn: die blijft gelden.
- Wijzigt uw adres? Geef dit dan door aan de Kamer van Koophandel (KVK). Wij gebruiken de adresgegevens van KVK.
- Ministerie van Klimaat en Groene Groei