Resultaten 2022 Impulsaanpak winkelgebieden
In 2022 vonden er 2 rondes plaats van het programma Impulsaanpak winkelgebieden. Wij hebben de resultaten uit deze rondes voor u op een rijtje gezet.
Resultaten 2e ronde
Op 5 december 2022 sloot de 2e ronde voor de regeling specifieke uitkering Impulsaanpak Winkelgebieden. Uit de aanvragen blijkt dat er grote behoefte is aan de Impulsaanpak winkelgebieden. Wat opvalt, vergeleken met de 1e ronde, is dat de gevraagde uitkering per gemeente in deze 2e ronde hoger is. Dit komt doordat wij in deze ronde een aandeel meerekenen die een private partij heeft in de onrendabele top op totaal projectniveau. Zie de voorwaarden voor een verdere toelichting en een voorbeeldberekening.
- Wij ontvingen van 13 gemeenten een aanvraag. De aanvragen hadden betrekking op de aanpak van een enkele winkelstraat tot het versterken van het kernwinkelgebied.
- De aanvragen bedroegen iets meer dan € 30 miljoen.
- Er was € 22 miljoen ondersteuning beschikbaar.
De resultaten (bedragen en projecten) per gemeente leest u binnenkort op deze pagina.
Resultaten 1e ronde
- Wij ontvingen 16 aanvragen, waarvan 5 projectaanvragen afvielen omdat deze niet aan alle voorwaarden van de regeling voldeden.
- Wij verleenden € 21,6 miljoen ondersteuning voor de aanpak van een centraal winkelgebied of binnenstedelijke winkelstraat.
- Er was € 22 miljoen ondersteuning beschikbaar.
In de tabel vindt u hoeveel financiële ondersteuning de gemeenten ontvangen. Onder de tabel leest u meer over de gemeentelijke projecten.
Gemeente | Ontvangen ondersteuning in euro's |
---|---|
Alkmaar | 850.000 |
Bunschoten | 1.260.626 |
Den Helder | 1.463.244 |
Hardenberg | 679.256 |
Heerlen | 1.917.687 |
Hengelo | 4.800.253 |
Het Hogeland | 1.791.565 |
Hilversum | 1.143.163 |
Oldambt | 2.993.456 |
Roosendaal | 2.349.975 |
Sittard Geleen | 2.272.394 |
Projecten per gemeente
De winkelstraat Laat-west heeft veel leegstand met een aantal grote panden van vroegere publiekstrekkers als de V&D en Primark. De gemeente veranderde dit gebied in een verblijfslocatie. Fietsers en bevoorradingsverkeer hebben daarin geen doorgang meer. De gemeente sloopt het Primarkpand en herbouwt deze met commerciële functies op de begane grond en 70 woningen op de verdiepingen. Het V&D-pand (rijksmonument) bouwt de gemeente om in een woon- en retailgebouw. Deze impulsaanpak versterkt het ‘winkelrondje’ tussen hoofdwinkelstraat Langestraat (waaraan de grote ketens gevestigd zijn) en de Laat-west. De Laat-west wordt de plek om te winkelen, te dwalen en even uit te rusten tijdens het winkelen. Een aangename, koele plek met veel groen.
Het historisch centrum van Bunschoten staat onder druk door het toenemende toerisme. De bereikbaarheid en parkeermogelijkheden zijn onvoldoende, waardoor winkels weggetrokken zijn. De gemeente wil daarom een herontwikkeling van een leegstaand kantoorgebouw en de daarnaast gelegen, sterk verouderde winkelruimte. Ook wil ze een openbare parkeervoorziening en verbetering van het openbaar gebied (duurzaam, klimaatbestendig). Op deze manier kan het centrum een trekpleister blijven voor de bezoekers van het centrum. Commercie blijft een aantrekkelijk alternatief voor woningbouw en leegstand wordt voorkomen.
Het winkelhart in Den Helder bestaat uit een ‘rondje’ in het centrum met een deels overdekt winkelgebied. Het heeft een verouderde sfeer en oogt best rommelig. Er is leegstand, vooral in het meest centrale en overdekte deel: de Kroonpassage. Het doel van deze aanpak is het Stadshart op te waarderen. In de kern van het winkelrondje komt een supermarkt, met erboven 16 woningen. De winkels uit de Kroonpassage, die de gemeente deels sloopt, verhuizen naar de parterrelaag (plint) in het vroegere V&D-pand. De kelder van het V&D-pand krijgt een maatschappelijke functie. Op de verdiepingen komen 36 nieuwe huurwoningen. Het tussengelegen gebied richt de gemeente in als parkeerplaats voor bewoners en bezoekers.
Dit betekent dat er ongeveer 6.000 m2 (vooral leegstaande) winkelruimte verdwijnt. De gemeente voegt in plaats daarvan nieuwe woningen toe. Dit is gunstig voor de leefbaarheid van het stadshart en voor de huidige woningnood.
De Spinde ligt aan de zuidkant van het winkelgebied van Hardenberg en vormt een belangrijke entree. De bezoekersaantallen namen af, waardoor de Spinde nu voor het grootse deel leegstaat. Door de herontwikkeling van de Spinde vernieuwt de gemeente 3.650 m2 vloeroppervlakte voor de retail. Dat is ongeveer 12,8% van het totale vloeroppervlak. Hierdoor ontstaat niet alleen een beter winkelklimaat in het centrum. Het centrum wordt ook aantrekkelijker.
De aanleg van de nieuwe ingang van de parkeergarage zorgt voor een nieuwe route naar het winkelgebied. Bezoekers van de stad bereiken dit gebied via een logische looproute vanaf de parkeergarage onder het gemeentehuis. De gemeente voegt bebouwing toe van hoge kwaliteit en richt het openbaar gebied opnieuw in. Hierdoor krijgt het hele winkelgebied een flinke impuls.
In Heerlen vernieuwt de gemeente een gebied aan de rand van het centrum. Het bestaat uit voormalig winkelcentrum De Plu en 3 zogenaamde kopgebouwen. Dit gebied is verloederd, inspiratieloos en er is leegstand. Een weinig uitnodigende entree voor de bezoekers om via dit deel het centrum binnen te komen.
De winkelfunctie verdwijnt definitief. Het gebied ondersteunt nu het winkelen: wonen, horeca en aantrekkelijk verblijfsgebied. De gemeente bouwt onder andere 98 woningen (betaalbare woningen en woningen met een hogere prijsklasse), een foodhall, veel groen en water. Dit ‘visitekaartje’ straalt positief af op het gehele centrumgebied, en dus ook op het imago van de stad, de horeca- en retailondernemers en culturele instellingen.
In het gebied tussen Marskant, Willemstraat, Marktplein en Marktsteeg, is veel leegstand. Ongeveer 10 verblijfobjecten staan leeg, waaronder het vroegere V&D-pand. De oppervlakte van de leegstaande panden is ongeveer 50% van de totale oppervlakte aan retail in dit gebied. Hierdoor dreigt verloedering. Dit heeft geen positieve invloed op het functioneren van de binnenstad.
De gemeente wil dit gebied daarom veranderen in woongebied. Dit zorgt voor extra klanten voor de binnenstad. Winkels en andere retailfuncties worden verplaatst naar delen in de binnenstad waar leegstand is. Ook richt de gemeente het openbaar gebied opnieuw in om het kwaliteitsniveau en het verblijfsklimaat te verbeteren.
Het centrum van Uithuizen heeft te maken met veel leegstand, de supermarkten zijn niet ideaal verdeeld en er is gebrek aan goede zichtlijnen en looproutes. De gemeente gaat daarom aan de slag met het kernwinkelgebied en de aan beide kanten grenzende parkeerpleinen en supermarkten. In de Schoolstraat zit Albert Heijn en op het Molenerf de Jumbo, Lidl en Aldi. Ze wil 2 sterke ‘polen’ van supermarkten en een tussenliggend centrumgebied dat deze 2 verbindt.
Albert Heijn en Jumbo breiden uit en worden vernieuwd. Lidl verhuist naar een nieuw te bouwen grotere locatie. Aan beide zijden maakt de gemeente de parkeerterreinen beter bereikbaar, ruimer en groener. Grenzend aan Jumbo komt een nieuw opvallend gebouw met een commerciële parterrelaag (plint) en bovenliggende appartementen. En er komt een appartementsgebouw.
Nieuwe publiekstrekker is de ‘bibliotheek van de toekomst’, met tal van maatschappelijke en leerzame activiteiten. De oude locatie veranderde de gemeente in levensloopbestendige woningen.
De gemeente Hilversum gaat aan de slag met de Kerkbrink en passage Gooische Brink. Aan de Kerkbrink bevinden zich winkels en horecazaken, Museum Hilversum (vroegere raadhuis), de Grote Kerk en de voetgangersentree naar parkeergarage Gooische Brink. Het gebied heeft een grote leegstand: de helft van de winkels staat momenteel leeg. De Kerkbrink oogt grauw en grijs en is door de bus en 3 fietsroutes onoverzichtelijk en onveilig.
De gemeente wil de Kerkbrink/Gooische Brink weer dé plek laten worden waar alle Hilversummers en bezoekers samen komen. De gemeente verhuist en vernieuwt de bibliotheek, past de passage aan en richt de Kerkbrink opnieuw in. Dit zorgt voor nieuwe functies (cultuur, media, erfgoed, onderwijs), minder leegstand en een betere verbinding met het A1-gebied. De Kerkbrink straalt straks de identiteit van Hilversum uit waarbij cultuurhistorie en de Mediastad samengaan.
De oostzijde van de Langestraat-Noord is een steeds minder aantrekkelijk gebied, met weinig aansprekende winkelformules, slechte gevels, leegstand en een matige openbare ruimte. De gemeente wil dit gebied vernieuwen, samen met een deel van het ziekenhuisterrein. Ze wil bestaande panden opdelen in meer gangbare kleine en gemoderniseerde winkelunits met aantrekkelijke gevels. Ook wil ze de mix aan functies in het gebied veranderen. Er komt bovendien meer groen en een ondergrondse parkeergarage.
Door nieuwe functies toe te voegen (horeca met terras, stedelijk wonen en een culturele invulling op het ziekenhuisterrein) wordt winkelen minder belangrijk. Het verblijven krijgt juist meer aandacht. De huidige ‘versteende’ winkelstraat wordt in dit gebied onderbroken door een groen verblijfsgebied. Hierin gaan winkelen, wonen, cultuur en horeca hand in hand.
De gemeente streeft ernaar het huidige leegstandspercentage van ruim 40% in dit gebied terug te brengen naar minder dan 10%.
Het Roselaarplein en de Dr. Brabersstraat vormen samen het westelijke entreegebied van de binnenstad. De leegstand en de stenige bouw hebben een negatieve invloed op de belevingswaarde van deze compacte binnenstad.
De gemeente wil in plaats daarvan een aantrekkelijke woonstraat in het centrumgebied van Roosendaal. Dit doet ze onder andere door bestaande panden te om te bouwen tot woningen, horeca en woonwerkruimtes. Maar ook doet ze dit door de openbare ruimte aan te passen. Van een ‘place to buy naar een place to be and meet'. De straat krijgt een eigen karakter. Meer groen en minder stenen is een belangrijk aandachtspunt.
De gemeente haalt met dit plan een groot aantal winkelmeters uit de markt. Na het doorvoeren van alle ontwikkelingen, vermindert het retailoppervlak met ongeveer 18.000m2. Dit draagt vooral bij aan het kleinschaliger maken van de binnenstad.
De kern van Geleen Centrum heeft een ruimtelijke kwaliteit en is goed bereikbaar via de parkeergarage onder het centrale plein. Maar het heeft ook last van leegstand, dreigende verloedering en criminaliteit in het gebied eromheen. Het plan is om het gebied rondom het kerngebied van winkels te transformeren in een gebied waar wonen, werken, onderzoeken, leren en ontspanning samenkomen. De gemeente geeft winkelvloeroppervlak daarom een andere bestemming, vermindert de leegstand, bouwt stadswoningen en appartementen. Leegstaande en verloederde panden krijgen een invulling als ‘experience center’ met technologische en maatschappelijke innovaties voor de circulaire samenleving. Dit doet de gemeente in samenwerking met industriegigant Chemelot en kenniscluster Brightlands Chemelot Campus.
Vragen over Impulsaanpak winkelgebieden?
Stuur een mail naar iw@rvo.nl
Aanvragen
Wilt u Impulsaanpak winkelgebieden aanvragen? U vindt alle informatie hierover op Impulsaanpak winkelgebieden.
- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat