SAH: Aanvraagproces
Wilt u de Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH) aanvragen? Hier leest u stap voor stap alles over het aanvraagproces.
Wanneer vraagt u de SAH aan?
U kunt de SAH aanvragen van 1 mei 2020 09:00 uur tot 31 december 2024, 17:00 uur. Bekijk voordat u een aanvraag indient of u in aanmerking komt voor deze subsidie. Alle informatie hierover vindt u op SAH: Voorwaarden.
Vraagt u subsidie aan voor € 25.000 of meer? Dan moet u eerst uw subsidieaanvraag indienen, daarna start u met de werkzaamheden. Vraagt u subsidie aan voor minder dan € 25.000? Dan moet u in ieder geval gestart zijn met de werkzaamheden vanaf 18 september 2019.
Bent u een woningcorporatie, institutionele belegger, zakelijke- of particuliere verhuurder of gemengde VvE? Voor uw aanvraag heeft u minimaal eHerkenning niveau 2+ nodig, met machtiging RVO-diensten op niveau 2+. Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dit dan eerst aan.
Bent u een particulier verhuurder zonder KVK-nummer en zonder eHerkenning, maar heeft u wel een DigiD? Log dan in met uw DigiD-inloggegevens. Heeft u geen DigiD? Vraag dan eerst uw DigiD aan.
Bent u gemachtigd door een verhuurder of gemengde VvE met het webformulier Intermediair subsidies machtigen? U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 2+ nodig, met machtiging RVO-diensten op niveau 2+. Gebruik uw KVK-nummer om in te loggen.
Via onderstaande aanvraagknop start u uw aanvraag. U gaat dan naar de online omgeving waar u uw aanvraag indient. U kunt tussentijds uw aanvraag opslaan. U hoeft deze dus niet in één keer af te ronden. Na het inloggen vindt u onder het tabblad ‘Mijn overzicht’ uw aanvraag terug.
Bijlagen
Wij beoordelen alleen volledige aanvragen. Zorg daarom dat u onderstaande documenten meestuurt met uw aanvraag:
- het ‘Invuldocument adresgegevens woningen en kosten SAH’ (CSV-bestand). In dit document vult u de woningen in waarvoor u subsidie wilt aanvragen. U vult dit bestand met Excel in. Dit bestand kunt u later in het aanvraagformulier uploaden. Het bestand vindt u hieronder.
- Bent u nog niet aangesloten op een warmtenet? Dan stuurt u de overeenkomst met een warmteleverancier mee (in bestandsformaat pdf). U leest wat daarin moet staan onder de benodigde gegevens en verklaringen op de voorwaardenpagina.
Let op: woningen die via dezelfde overeenkomst met de warmteleverancier worden aangesloten op een warmtenet, combineert u in één subsidieaanvraag. U vult de gegevens van deze woningen dus in één CSV-bestand in.
Direct na uw subsidieaanvraag krijgt u een bevestiging in uw e-mail. U vindt de bevestiging ook terug in de online omgeving waar u uw aanvraag heeft ingediend, onder ‘Berichten’. Binnen 13 weken ontvangt u van ons bericht over uw aanvraag.
Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan ontvangt u binnen 10 werkdagen een voorschot van ons. Is het subsidiebedrag minder dan € 25.000? Dan ontvangt u 100% van het subsidiebedrag als voorschot. Is het subsidiebedrag € 25.000 of meer? Dan krijgt u als verhuurder 50% van het subsidiebedrag als voorschot. Een gemengde VvE ontvangt 70% voorschot.
U meldt de jaarlijkse voortgang alleen als u een subsidieaanvraag heeft ingediend voor € 25.000 of meer.
Krijgt u een subsidie van € 25.000 of meer? Dan moet u ons ieder jaar informeren van de voortgang van uw werkzaamheden. U doet dit met het voortgangsformulier, via onderstaande knop. U doet dit ieder jaar in de maand waarin u ook de subsidieaanvraag heeft gedaan. Totdat de werkzaamheden zijn afgerond en u vaststelling heeft aangevraagd.
Bijvoorbeeld: heeft u in april 2021 uw subsidieaanvraag ingediend? Vul de voortgangsrapportage dan weer uiterlijk in, in april 2022. Daarna uiterlijk in april 2023, enzovoorts.
Wijzigingen doorgeven
Wijzigt uw situatie? Bijvoorbeeld: uw contactpersoon gaat uit dienst, uw organisatie fuseert, u krijgt een nieuw bankrekeningnummer, of werkzaamheden zijn vertraagd of gaan niet meer door. Het is belangrijk dat u deze wijzigingen aan ons doorgeeft. U doet dit wanneer u ook uw jaarlijkse voortgang bij ons indient.
U hoeft alleen vaststelling aan te vragen als u een subsidieaanvraag heeft ingediend voor € 25.000 of meer. Heeft u subsidie aangevraagd voor minder dan € 25.000? Dan hoeft u dus geen vaststelling aan te vragen
Uw werkzaamheden moeten binnen 6 jaar uitgevoerd zijn. Dit berekenen wij vanaf de datum dat u uw subsidieaanvraag heeft ingediend. In bijzondere situaties kunt u één jaar uitstel aanvragen. Wilt u uitstel aanvragen? Stuur een e-mail naar sah@rvo.nl. Geef in de mail aan waarom u uitstel aanvraagt en motiveer dit goed. Wij nemen daarna per mail of telefonisch contact met u op.
Zijn de werkzaamheden uitgevoerd en zijn álle woningen klaar? U vraagt dan vaststelling aan via onderstaande knop. Het is belangrijk dat het hele project is afgerond. U kunt maar één keer vaststelling aanvragen.
Welke bijlagen moet u meesturen?
Met uw vaststellingsaanvraag stuurt u de volgende facturen mee als bijlagen. Zorg ervoor dat deze zoveel mogelijk uitgesplitst zijn op het adres van de woning.
- de gasafsluiting/verwijderen gasmeter
- de warmtenetaansluiting aanpassingen in de woning
- de eventuele overige kosten van de warmtenetaansluiting
- het invuldocument adresgegevens van woningen en kosten (zie CSV bestand onder stap 2)
- Vaststelling aanvragen
Let op: gaat u een woning toch niet aardgasvrij maken, terwijl u er wel subsidie voor heeft aangevraagd? Wijzig dan voor deze woning(en) de waardes in ‘nul’ in het CSV-bestand voor vaststelling. Dit CSV-bestand kunt u als u vaststelling aanvraagt downloaden en daarna uploaden.
Handleidingen
Wilt u graag meer informatie over de stappen die u moet doorlopen? Hieronder vindt u 3 uitgebreide handleidingen over de SAH aanvragen en vaststelling aanvragen.
Meer weten?
Kijk op SAH: Veelgestelde vragen.
- Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties