Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SpUk SLA)
De Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SpUk SLA) biedt financiële steun voor projecten die zorgen voor schonere lucht en gezondheidswinst. Alleen provincies en gemeenten die het Schone Lucht Akkoord (SLA) hebben ondertekend komen in aanmerking voor deze uitkering.
Budget en looptijd
De 3e ronde van SpUk SLA is open voor aanvragen van 1 april 2023 om 9:00 uur tot 29 september 2023 om 17:00 uur.
Voor wie is deze specifieke uitkering?
De uitkering is bestemd voor gemeenten en provincies die het Schone Lucht Akkoord hebben ondertekend. Heeft u het akkoord nog niet ondertekend? Doe ook mee.
U mag ook meedoen als u in eerdere rondes heeft aangevraagd.
Welke projecten komen in aanmerking?
Gemeenten en provincies kunnen een uitkering aanvragen voor een eigen project. Ook kunt u samenwerken en samen een aanvraag indienen. De samenstelling van de groep waarmee u aanvraagt mag per keer wisselen. U kiest zelf een penvoerder die onder andere de aanvraag doet, voor de communicatie zorgt en namens de samenwerking de uitkering ontvangt en verdeelt.
Afhankelijk van het project kan het nodig zijn om uw plaatselijke GGD te betrekken. Neem altijd contact op met de GGD als het project de gezondheid van burgers betreft. Twijfelt u? Neem dan contact op met de afdeling Milieu en Gezondheid van uw GGD of mail naar spuksla@rvo.nl.
U kunt meerdere aanvragen indienen. Per aanvraag mag u maar één project invullen. U stuurt een begroting mee als bijlage.
Projectcategorieën
U dient elk project in onder één van de 3 volgende categorieën: emissieverlagende projecten, pilotprojecten of overige projecten. De voorwaarden verschillen per soort project. Het is daarom erg belangrijk om te weten onder welke categorie uw project valt. Klik op de naam van een categorie voor meer informatie.
Emissieverlagende projecten zijn gericht op een directe en structurele verlaging van de belangrijkste verontreinigende stoffen in de lucht: stikstofoxiden (NOx), fijn stof (PM10 en PM2,5), ammoniak (NH3) en zwaveldioxide (SO2). De laatste 2 zijn stoffen die in de lucht via chemische processen worden omgezet in schadelijk (secundair) fijn stof.
Het gaat er bij deze projecten om dat deze verontreinigende stoffen niet in de lucht komen (emissie). Het gaat dus niet om projecten die de verontreiniging bijvoorbeeld afvangen, filteren en/of opslaan, maar om het voorkomen van de luchtverontreiniging.
Minstens 70% van de kosten moet zijn voor technische, sociale of juridische maatregelen gericht op emissieverlaging. Met een sociale maatregel bedoelen wij projectmatige activiteiten om een blijvende gedragsverandering te bereiken. De activiteiten bestaan tenminste uit onderzoek, monitoring en evaluatie van de effecten.
Met een rekentool kunt u de gezondheidswinst berekenen. Meer gezondheidswinst is met name te bereiken:
- bij grotere verlagingen van emissies;
- op lagere hoogtes boven het aardoppervlak;
- in dichter bevolkte gebieden.
De stuurgroep van het Schone Lucht Akkoord stelt jaarlijks een uitvoeringsagenda vast. Daarin staat omschreven wie deelneemt aan welke pilots in 2023. Wordt u dit jaar genoemd als deelnemer aan een pilot? Dan vraagt u cofinanciering aan via deze specifieke uitkering. Ook zijn er pilots met een open inschrijving. Hiervoor kunnen alle deelnemers aan het Schone Lucht Akkoord een aanvraag indienen.
Bekijk de pilotbeschrijvingen in bijlage 1 van de uitvoeringsagenda 2023.
Thema’s van de pilots:
- Regionale samenwerking Schone Lucht
- Hoogblootgestelde gebieden
- Toezicht en handhaving luchtemissies bij mobiele werktuigen
- Industrie
- Houtstook en particuliere huishoudens
- Binnenvaart en havens
- Landbouw Vergunningverlening Toezicht en Handhaving
- Participatie en citizen science
Overige projecten zijn:
- innovatieve maatregelen: voor uw project gebruikt u technieken, maatregelen of sociale innovaties die nieuw zijn voor Nederland. Of u gebruikt een nieuwe combinatie van deze technieken. Ze zijn gericht op het verbeteren van de luchtkwaliteit. Uw project is gericht op het oplossen van knelpunten, het beperken van risico’s of het verkrijgen van kennis door onderzoek en testen.
- kennisontwikkeling, advies en training: het product is het eindresultaat van een onderzoek, verkenning, inventarisatie, toets of berekening. Het product is gericht op het inventariseren of evalueren van maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Hieronder valt ook training of scholing bijvoorbeeld het trainen van bevoegd gezag en omgevingsdiensten in het strenger vergunnen.
- communicatie- of participatieactiviteiten: u organiseert activiteiten waardoor particulieren, bedrijven en organisaties zich bewust worden van de oorzaken en gevolgen van slechte luchtkwaliteit. Of u stimuleert deze groepen om zelf actie te ondernemen.
Aan deze voorwaarden moet uw aanvraag voldoen
Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste voorwaarden van SpUk SLA per onderwerp. Deze voorwaarden zijn oorspronkelijk gepubliceerd in de Staatscourant. Bekijk andere relevante publicaties onder Meer weten over de SpUk SLA.
De uitkering bedraagt 50% van de kosten. De andere 50% betaalt u zelf of u zorgt voor andere financiering. Let op: deze aanvullende financiering mag niet van Europese, nationale, provinciale of gemeentelijke overheden komen (anders dan u zelf).
De totale in aanmerking komende kosten van het project zijn ten minste € 25.000.
Alleen kosten die u na 1 januari 2023 maakt komen in aanmerking. Onder de kosten vallen:
- voorbereidingskosten, aankoopkosten en begeleidingskosten
- bouwkosten
- kosten voor startmetingen en monitoring
- kosten voor ontwikkelen en testen van innovatieve maatregelen
- kosten voor communicatie- of participatie-activiteiten
- kosten voor kennisontwikkeling, advies en training
- juridische kosten
- kosten ten behoeve van gedragsbeïnvloeding
- onderzoeks- en ontwikkelingskosten
U moet de btw waar mogelijk verrekenen met het BTW-compensatiefonds. Zie de regeling artikel 6 lid 5 en de toelichting voor meer uitleg.
U mag meerdere aanvragen indienen. Hieraan is geen maximum gesteld. Er is wel een maximumbedrag dat u kunt ontvangen. U ontvangt in totaal maximaal € 1 miljoen in 2023.
De maximum uitkering per project is afhankelijk van het soort project:
- voor emissieverlagende projecten: maximaal € 500.000
- voor pilotprojecten: maximaal € 500.000
- voor overige projecten: maximaal € 100.000
Het project moet starten binnen 6 maanden nadat u bericht krijgt dat de uitkering aan u is toegekend. Uw project moet afgerond zijn binnen 3 kalenderjaren na het jaar dat de uitkering wordt verleend.
Bereid uw aanvraag voor
Bereid uw aanvraag goed voor. Onder 'Relevante downloads voor uw aanvraag' vindt u blanco formats voor de begroting, de rekentool en een toelichting van de rekentool. Deze gegevens en bijlagen heeft u nodig:
- KVK-nummer en NAW-gegevens van de aanvrager/penvoerder
- Contactpersoon en contactgegevens van de aanvrager en alle deelnemende partijen aan een samenwerkingsverband
- IBAN (rekeningnummer) op naam van de aanvrager. U hoeft hiervoor niets in te leveren, we controleren de tenaamstelling automatisch.
- Projectnaam
- Projectplan en -samenvatting, waarin u aanleiding, doel en inhoud van het project beschrijft
- Start- en einddatum van het project
- Begroting waaruit blijkt:
- de in aanmerking komende kosten
- bedrag aan betaalde btw dat u terug kunt vragen bij het BTW-compensatiefonds
- inzicht in de financiering van de kosten die niet door deze uitkering worden gedekt
- inzicht in de verdeling van de kosten en bijdragen (als het gaat om een samenwerkingsverband)
- Onderbouwing voor (indirecte) verlaging van emissies of gezondheidswinst
- Verwachte gezondheidswinst en ingevulde rekentool (alleen verplicht voor emissieverlagend project)
- Stukken ter onderbouwing van de ingevulde waarden in de rekentool (alleen verplicht voor emissieverlagend project)
Relevante downloads voor uw aanvraag
Gebruik de volgende bestanden om uw aanvraag voor te bereiden.
Verplichte bijlagen per projectcategorie
In onderstaande tabel ziet u de bijlagen die u bij een aanvraag voor elk soort project moet uploaden.
Bijlage | Emissieverlagend project | Pilotproject | Overig project |
---|---|---|---|
Begroting | Ja | Ja | Ja |
Ingevulde rekentool | Ja | optioneel | optioneel |
Onderbouwing van de waarden in de rekentool | Ja | optioneel | optioneel |
Projectplan | Ja | Ja | Ja |
Aanvullende documenten, bijvoorbeeld schriftelijke onderbouwing gezondheidswinst | optioneel | optioneel | optioneel |
Vraag de SpUk SLA aan
U dient uw aanvraag in tussen 1 april 2023 om 9:00 uur tot 29 september 2023 om 17:00 uur.
U logt in met eHerkenning. U heeft minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau 2+ nodig. Heeft u deze niet? Vraag deze dan op tijd aan.
Wat moet u doen na uw aanvraag?
De minister verdeelt het bedrag op volgorde van binnenkomst van de aanvragen. De minister beslist binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag. Deze termijn kan één keer met maximaal 13 weken worden verlengd. U krijgt 80% als voorschot. De andere 20% krijgt u na vaststelling.
Verantwoord het project via SiSa
Uw verantwoording over de besteding en uitvoering van deze uitkering verloopt jaarlijks via de SiSa-systematiek (single information, single audit). De SiSa-coördinator van uw gemeente of provincie kan u meer vertellen.
Meld wijzigingen in het project
U moet het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) laten weten als
- het project niet op tijd start;
- het project niet (helemaal) op tijd afgerond wordt;
- u uw kennis, ervaring of adviesproducten niet (op tijd) kunt delen;
- u weet van andere omstandigheden die van belang zijn.
Wijzigingen in het project kunnen tot een wijziging of het intrekken van de uitkering leiden.
Geef uw wijzigingen door via de knop 'Aanvraag beheren':
U logt in met eHerkenning. U heeft minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau 2+ nodig. Klik vervolgens nog een keer op ‘Aanvraag beheren’. Direct na het inloggen klikt u op de zaak (de aanvraag) waarvoor u een wijziging heeft. U kiest dan onder de optionele acties voor: Indienen wijzigingsverzoek. U kunt ons ook mailen op spuksla@rvo.nl.
Deel uw kennis
U bent verplicht uw ervaringen, de resultaten en ontwikkelde kennis, advies (bijvoorbeeld adviesrapporten) en training met de andere SLA-partijen te delen. U doet dit binnen 3 maanden na afronding.
Op zoek naar inspiratie voor een nieuw project?
Op basis van eerdere aanvragen geven wij graag wat inspiratie voor nieuwe projecten. Hier vindt u naast concrete voorbeelden ook een overzicht van gefinancierde projecten per thema.
Hoe keerden we de specifieke uitkering in het verleden uit?
Het totale budget was in 2022 € 10 miljoen. Hiervan keerden we bijna € 9 miljoen uit. Hoe dat bedrag verdeeld is, ziet u in de afbeelding hieronder.

Budgetverdeling SpUk SLA 2022
Thema | Budgetaandeel |
---|---|
Mobiliteit en verkeer | 44% |
Binnenvaart en havens | 33% |
Participatie en citizen science | 8% |
Industrie | 4% |
Mobiele werktuigen | 1% |
Landbouw | 1% |
Houtstook | 1% |
Overig | 8% |
De categorie 'Overig' omvat projecten
- ter bescherming van hoogblootgestelde gebieden
- ter bevordering van regionale samenwerking en
- ter uitbreiding van het meetnet
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat