Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SPUK SLA)
De Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SPUK SLA) biedt financiële steun voor projecten die zorgen voor schonere lucht en gezondheidswinst. Alleen provincies en gemeenten die het Schone Lucht Akkoord (SLA) hebben ondertekend, komen in aanmerking voor deze uitkering.
Budget en aanvraagperiode
Voor wie?
De uitkering is bestemd voor gemeenten en provincies die het Schone Lucht Akkoord hebben ondertekend. Voor de Inruilregeling brom- en snorfiets komen alleen gemeentelijke projecten in aanmerking. Heeft u het akkoord nog niet ondertekend? Doe ook mee op Schoneluchtakkoord.nl.
U mag ook meedoen als u in eerdere rondes al heeft aangevraagd.
Welke projecten komen in aanmerking?
Gemeenten en provincies kunnen een uitkering aanvragen voor een eigen project. Ook kunt u samenwerken en samen een aanvraag indienen. De samenstelling van de groep waarmee u aanvraagt mag per keer wisselen. U kiest zelf een penvoerder die onder andere de aanvraag doet, voor de communicatie zorgt en namens de samenwerking de uitkering ontvangt en verdeelt.
Afhankelijk van het project kan het nodig zijn om uw plaatselijke GGD te betrekken. Neem altijd contact op met de GGD als het project de gezondheid van burgers betreft. Twijfelt u? Neem dan contact op met de afdeling Milieu en Gezondheid van uw GGD of mail naar spuksla@rvo.nl.
U kunt meerdere aanvragen indienen. Per aanvraag mag u maar één project invullen. U stuurt een begroting mee als bijlage.
Projectcategorieën
U dient elk project in onder één van de 4 volgende categorieën:
- emissieverlagende projecten
- pilotprojecten
- inruilprojecten volgens de Inruilregeling brom- en snorfiets, of
- overige projecten.
De voorwaarden verschillen per soort project. Het is daarom erg belangrijk om te weten onder welke categorie uw project valt. Klik op de naam van een categorie voor meer informatie.
Emissieverlagende projecten zijn gericht op een directe en structurele verlaging van de belangrijkste verontreinigende stoffen in de lucht: stikstofoxiden (NOx), fijn stof (PM10 en PM2,5), ammoniak (NH3) en zwaveldioxide (SO2). De laatste 2 zijn stoffen die in de lucht via chemische processen worden omgezet in schadelijk (secundair) fijn stof.
Het gaat er bij deze projecten om dat deze verontreinigende stoffen niet in de lucht komen (emissie). Het gaat dus niet om projecten die de verontreiniging bijvoorbeeld afvangen, filteren en/of opslaan, maar om het voorkomen van de luchtverontreiniging.
Minstens 70% van de kosten moet zijn voor technische, sociale of juridische maatregelen gericht op emissieverlaging. Met een sociale maatregel bedoelen wij projectmatige activiteiten om een blijvende gedragsverandering te bereiken. De activiteiten bestaan tenminste uit onderzoek, monitoring en evaluatie van de effecten.
Met een rekentool kunt u de gezondheidswinst berekenen. Meer gezondheidswinst is met name te bereiken:
- bij grotere verlagingen van emissies;
- op lagere hoogtes boven het aardoppervlak;
- in dichter bevolkte gebieden.
De stuurgroep van het Schone Lucht Akkoord stelt jaarlijks een uitvoeringsagenda vast. Daarin staat omschreven wie deelneemt aan welke pilots. Wordt u dit jaar genoemd als deelnemer aan een pilot? Dan vraagt u cofinanciering aan via deze specifieke uitkering. Ook zijn er pilots met een open inschrijving. Hiervoor kunnen alle deelnemers aan het Schone Lucht Akkoord een aanvraag indienen.
In juni 2024 is een nieuwe uitvoeringsagenda gepubliceerd. Deze vervangt de vorige uit 2023. Bekijk de pilotbeschrijvingen in bijlage 1 van de uitvoeringsagenda.
Thema’s van de pilots:
- Regionale samenwerking Schone Lucht
- Hoogblootgestelde gebieden
- Toezicht en handhaving luchtemissies bij mobiele werktuigen
- Industrie
- Houtstook en particuliere huishoudens
- Binnenvaart en havens
- Landbouw Vergunningverlening Toezicht en Handhaving
- Participatie en citizen science
Inruilprojecten zijn gemeentelijke inruilregelingen voor brom- en snorfietsen, gericht op inwoners met een laag inkomen. Hierbij geldt dat:
- de sloop en aanschaf van de brom- of snorfiets moet gebeuren bij een bedrijf dat is erkend door de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW);
- de deelnemer aan de gemeentelijke regeling inwoner is van de gemeente en de tenaamgestelde van het te slopen voertuig was voor publicatie van de gemeentelijke regeling;
- de gemeente bepaalt wat de inkomensgrens is voor deelnemers aan de regeling;
- de gemeente per brommer of snorfiets een eenmalige subsidie van € 1200 mag geven.
Hieronder vindt u een handreiking Inruilregeling brom- en snorfiets met meer informatie.
Overige projecten zijn:
- innovatieve maatregelen: voor uw project gebruikt u technieken, maatregelen of sociale innovaties die nieuw zijn voor Nederland. Of u gebruikt een nieuwe combinatie van deze technieken. Ze zijn gericht op het verbeteren van de luchtkwaliteit. Uw project is gericht op het oplossen van knelpunten, het beperken van risico’s of het verkrijgen van kennis door onderzoek en testen.
- kennisontwikkeling, advies en training: het product is het eindresultaat van een onderzoek, verkenning, inventarisatie, toets of berekening. Het product is gericht op het inventariseren of evalueren van maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Hieronder valt ook training of scholing bijvoorbeeld het trainen van bevoegd gezag en omgevingsdiensten in het strenger vergunnen.
- communicatie- of participatieactiviteiten: u organiseert activiteiten waardoor particulieren, bedrijven en organisaties zich bewust worden van de oorzaken en gevolgen van slechte luchtkwaliteit. Of u stimuleert deze groepen om zelf actie te ondernemen.
Hoeveel uitkering krijgt u?
U ontvangt in totaal maximaal € 700.000 in 2025. Dit maximum geldt voor emissieverlagende, pilot- en overige projecten. Bij de Inruilregeling brom- en snorfiets is het maximum € 500.000.
U mag meerdere aanvragen indienen voor emissieverlagende, overige en pilotprojecten. Gemeenten mogen één aanvraag indienen voor een inruilproject voor brom- en snorfietsen.
De maximum uitkering per project is afhankelijk van het soort project. U ontvangt:
- voor emissieverlagende projecten: maximaal € 500.000
- voor pilotprojecten: maximaal € 500.000
- voor overige projecten: maximaal € 100.000
- voor inruilprojecten voor brom- en snorfietsen: € 1,50 per inwoner. Gemeenten tot 100.000 inwoners die een aanvraag doen, krijgen € 25.000 bovenop dit variabele bedrag.
Belangrijkste voorwaarden
Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste voorwaarden van SPUK SLA per onderwerp. De precieze voorwaarden zijn gepubliceerd op overheid.nl.
De uitkering bedraagt 50% van de kosten bij projecten in de categorie emissieverlagend, pilot en overig. Bij inruilprojecten brom- en snorfietsen krijgt u 66,67% van de kosten uitgekeerd. De rest betaalt u zelf of u zorgt voor andere financiering. Let op: deze aanvullende financiering mag niet van Europese, nationale, provinciale of gemeentelijke overheden komen (anders dan u zelf).
De totale in aanmerking komende kosten van het project zijn ten minste € 25.000.
Alleen kosten die u na 1 januari 2025 maakt komen in aanmerking. Onder de kosten vallen:
- voorbereidingskosten, aankoopkosten en begeleidingskosten
- bouwkosten
- kosten voor startmetingen en monitoring
- kosten voor ontwikkelen en testen van innovatieve maatregelen
- kosten voor communicatie- of participatie-activiteiten
- kosten voor kennisontwikkeling, advies en training
- juridische kosten
- kosten ten behoeve van gedragsbeïnvloeding
- onderzoeks- en ontwikkelingskosten
- een sloop- en aanschafsubsidie
Bij de aanvraag hoort een begroting met een specificatie van de kosten zoals bedoeld in artikel 6 van de regeling SpUk SLA. U moet de btw waar mogelijk verrekenen met het BTW-compensatiefonds. Meer weten hierover? Ga naar Wet op het BTW-compensatiefonds
Het project moet starten binnen 6 maanden nadat u bericht krijgt dat de uitkering aan u is toegekend. Uw project moet afgerond zijn binnen 3 kalenderjaren na het jaar dat de uitkering wordt verleend.
Uw aanvraag voorbereiden
Bereid uw aanvraag goed voor. Onder 'Relevante downloads voor uw aanvraag' vindt u binnenkort blanco formats voor de begroting en de rekentool. Deze gegevens heeft u nodig:
- KVK-nummer en NAW-gegevens van de aanvrager/penvoerder
- Contactpersoon en contactgegevens van de aanvrager en alle deelnemende partijen aan een samenwerkingsverband
- IBAN (rekeningnummer) op naam van de aanvrager. U hoeft hiervoor niets in te leveren, we controleren de tenaamstelling automatisch.
- eHerkenning met minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau 2+ om te kunnen inloggen. Heeft u geen eHerkenning op de juiste niveaus? Vraag deze dan op tijd aan op de website van eHerkenning
- Het inwonertal per 1 januari 2024 volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (alleen verplicht bij projecten binnen de Inruilregeling brom- en snorfiets)
Gegevens project
Verder levert u over uw project deze gegevens en -documenten aan:
- Projectnaam
- Projectplan en -samenvatting, waarin u aanleiding, doel en inhoud van het project beschrijft
- Start- en einddatum van het project
- Begroting waaruit blijkt:
- de in aanmerking komende kosten
- bedrag aan betaalde btw dat u terug kunt vragen bij het BTW-compensatiefonds
- inzicht in de financiering van de kosten die niet door deze uitkering worden gedekt
- inzicht in de verdeling van de kosten en bijdragen (als het gaat om een samenwerkingsverband)
- Onderbouwing voor (indirecte) verlaging van emissies of gezondheidswinst
Rekentool
Het format voor de rekentool is verplicht bij een aanvraag in de categorie emissieverlagende projecten. U levert aan:
- Verwachte gezondheidswinst via de ingevulde rekentool
- Onderbouwing van de ingevulde waarden in de rekentool
Relevante downloads voor uw aanvraag
Verplichte Bijlagen per project
In onderstaande tabel ziet u de bijlagen die u bij een aanvraag voor elk soort project moet uploaden.
Bijlage | Emissieverlagend project | Pilotproject | Inruilproject | Overig project |
Begroting | ja | ja | ja | ja |
Ingevulde rekentool | ja | optioneel | optioneel | optioneel |
Onderbouwing van de waarden in de rekentool | ja | optioneel | optioneel | optioneel |
Projectplan | ja | ja | ja | ja |
Aanvullende documenten, bijvoorbeeld schriftelijke onderbouwing gezondheidswinst | optioneel | optioneel | optioneel | optioneel |
Aanvragen
In de 5e ronde van de SPUK SLA vraagt u aan van 3 februari 2025, 9:00 uur, tot 19 september 2025 om 17:00 uur. U logt in met eHerkenning. U heeft minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau 2+ nodig. Heeft u deze niet? Vraag deze dan op tijd aan.
Na uw aanvraag
De minister verdeelt het bedrag op volgorde van binnenkomst van de aanvragen. De minister beslist binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag. Deze termijn kan één keer met maximaal 13 weken worden verlengd. U krijgt 80% als voorschot. De andere 20% krijgt u na vaststelling.
Verantwoord het project via SiSa
Uw verantwoording over de besteding en uitvoering van deze uitkering verloopt jaarlijks via de SiSa-systematiek (single information, single audit). De SiSa-coördinator van uw gemeente of provincie kan u meer vertellen.
Meld wijzigingen in het project
U moet het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) laten weten als:
- het project niet op tijd start;
- het project niet (helemaal) op tijd af is;
- u uw kennis, ervaring of adviesproducten niet (op tijd) kunt delen;
- u weet van andere belangrijke omstandigheden.
Wijzigingen in het project kunnen tot een wijziging of het intrekken van de uitkering leiden.
Geef uw wijzigingen door via de knop 'Beheer uw aanvraag':
U logt in met eHerkenning. U heeft minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau 2+ nodig. Klik vervolgens nog een keer op ‘Aanvraag beheren’. Direct na het inloggen klikt u op de zaak (de aanvraag) waarvoor u een wijziging heeft. U kiest dan onder de optionele acties voor: Indienen wijzigingsverzoek. U kunt ons ook mailen op spuksla@rvo.nl.
Deel uw kennis
Kennisdeling is een belangrijk onderdeel van het Schone Lucht Akkoord. Een eis voor uitkering uit de SPUK SLA is daarom dat u uw ervaringen, de resultaten en ontwikkelde kennis, advies (bijvoorbeeld adviesrapporten) en training met de andere SLA-partijen deelt. Het invullen van het onderstaande formulier is verplicht. Lever het aan binnen 3 maanden na afronding van het project. Stuur het ingevulde formulier via e-mail naar spuksla@rvo.nl.
Op zoek naar inspiratie?
Op basis van eerdere aanvragen geven wij graag wat inspiratie voor nieuwe projecten. In ons overzicht vindt u naast concrete voorbeelden ook gefinancierde projecten per thema.
Resultaten in 2024
Inruilprojecten voor brom- en snorfietsen staan niet in de diagram hieronder. Hiervoor was in 2024 € 3,5 miljoen beschikbaar. Hiervan is € 2,4 miljoen benut.
Thema | Budgetaandeel |
---|---|
Mobiliteit en verkeer | 54% |
Mobiele werktuigen | 16% |
Participatie en citizen science | 12% |
Binnenvaart en havens | 7% |
Houtstook | 6% |
Landbouw | 4% |
Industrie | 1% |
Meer weten?
- Veelgestelde vragen over SPUK SLA
- Schone Lucht Akkoord
- Uitvoeringsagenda Schone Lucht Akkoord 2023
- Publicatie in de Staatscourant, aanvulling 5e ronde 2025
- Publicatie in de Staatscourant, 5e ronde 2025
- Publicatie in de Staatscourant, Inruilregeling brom- en snorfiets
- Publicatie in de Staatscourant, 4e ronde 2024 (geconsolideerd)
- Publicatie in de Staatscourant, 3e ronde 2023 (geconsolideerd)
- Publicatie in de Staatscourant, 2e ronde 2022 (geconsolideerd)
- Publicatie in de Staatscourant, 1e ronde 2021
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat