STOZ: Toelichting routes en aanvraagproces
Via de Stimuleringsregeling Technologie in Ondersteuning en Zorg (STOZ) kunt u voor 3 verschillende projectsoorten subsidie aanvragen. Welke soort projecten dit zijn, leest u op deze pagina. Ook leest u meer over het aanvraagproces.
Vanaf 2 september 2024 is naast de implementatiestart en evaluatieroute, ook de opschalingroute beschikbaar voor de STOZ-regeling. Bekijk onderstaande video en lees de informatie op deze pagina om te bepalen welke route voor uw proces geschikt is.
Aanvraagroutes STOZ
De Stimuleringsregeling Technologie in Ondersteuning en Zorg (STOZ) biedt 3 aanvraagroutes. Voordat je een aanvraag indient voor STOZ maak je de keuze:
Wil je met jouw organisatie een visie of implementatieplan opstellen? Kies dan de implementatiestart.
Heb je al een geschikt proces op het oog en wil je met jouw organisatie digitale of hybride processen opschalen en borgen? Kies dan de opschalings- of evaluatieroute.
Implementatiestart
De implementatiestart is voor het ontwikkelen van een strategie en implementatieplan. Het maximale subsidiebedrag is 25.000 euro en bedoeld voor interne of externe loonkosten.
Opschalingsroute
De opschalingsroute is voor de implementatie en het opschalen van bewezen digitale of hybride processen. Deze processen moeten op het STOZ-overzicht staan. Dit overzicht vind je op onze website.
Evaluatieroute
De evaluatieroute is, net als de opschalingsroute, voor de implementatie en het opschalen van digitale of hybride processen. Het verschil met de opschalingsroute is dat de processen (nog) niet op het STOZ-overzicht staan. Daarom moet voor de projecten een evaluatie met uniforme waardebepaling worden uitgevoerd. Hiervoor kun je één van de vier voorgeschreven methodes gebruiken. Met deze route lever daarmee je een waardevolle bijdrage aan kennis en gebruikservaring.
Het maximale subsidiebedrag voor de opschalings- en evaluatieroute is 750.000 euro. En, maximaal 50% van het project is subsidiabel. De kosten die binnen het subsidiebedrag vallen zijn projectmanagement, implementatiekosten, investeringskosten, opleidingsactiviteiten en loonkosten.
Dien je aanvraag in via www.rvo.nl/stoz.
Implementatiestart
Wilt u onderzoeken of u de zorg of ondersteuning binnen uw organisatie kunt digitaliseren? Of weet u al dat u uw zorg of ondersteuning wilt digitaliseren maar weet u nog niet welke processen daarmee verbeterd kunnen worden? Dan kan de implementatiestart uitkomst bieden. Binnen een implementatiestart-aanvraag zoekt u uit of digitale of hybride processen voor zorg of ondersteuning iets voor uw organisatie kunnen betekenen en zo ja, wat.
De aanvraag bestaat uit:
- een (beknopt) activiteitenplan. Hierin geeft u aan hoe u tot een strategie voor digitale of hybride zorg wilt komen.
- een de-minimisverklaring. Deze is nodig om aan te geven dat uw organisatie nog ruimte heeft voor financiering binnen de de-minimisvrijstelling.
Schakelt u hulp in van een extern (advies)bureau? Dan is een offerte van dat bureau verplicht.
Opschalingsroute
Heeft u een duidelijk beeld van de processen van zorg of ondersteuning die u wilt digitaliseren en staan deze op het STOZ-overzicht? Dan kunt u binnen de opschalingsroute de daarvoor noodzakelijke technologie breder inzetten. Het uitvoeren van een onderzoek naar de waardebepaling is onder deze route niet verplicht. Voor dit type aanvraag gelden de volgende voorwaarden:
- Er zijn minimaal 3 aanbieders van zorg of ondersteuning met ieder 20 gebruikers waar deze gedigitaliseerde processen en de daarbij gebruikte toepassing(en) substantiële impact hebben gehad op één van de 2 doelen uit de regeling.
- De resultaten worden SMART gemonitord en geëvalueerd, waarmee de impact van het digitale proces in zorg of ondersteuning inzichtelijk wordt gemaakt. Wij adviseren u gebruik te maken van de ontwikkelde meetplannen - indien beschikbaar - op Digizo.nu.
- U deelt de opgedane kennis en ervaringen.
De aanvraag bestaat uit een:
- activiteitenplan, waarin u aangeeft hoe u het beoogde proces binnen uw organisatie wilt digitaliseren;
- begroting, waarin staat wat de kosten zijn voor deze activiteiten;
- verklaring van samenwerking en financiering eigen aandeel. Hierin geven alle samenwerkende partijen akkoord op samenwerking en verantwoordelijkheid voor eigen kosten.
Evaluatieroute
Heeft u een duidelijk beeld van de processen van zorg of ondersteuningdie u wilt digitaliseren en staan deze niet op het STOZ-overzicht? Dan kunt u de daarvoor noodzakelijke technologie binnen de evaluatieroute breder inzetten. Voor dit type aanvraag gelden de volgende voorwaarden:
- Er zijn minimaal 3 aanbieders van zorg of ondersteuning met ieder 20 gebruikers waar deze gedigitaliseerde processen en de daarbij gebruikte toepassing(en) substantiële impact hebben gehad op één van de 2 doelen uit de regeling.
- U voert een evaluatieonderzoek uit volgens een van de 4 waardebepaling methodes.
- U deelt de opgedane kennis, ervaringen en uitkomsten van het evaluatieonderzoek.
De aanvraag bestaat uit een:
- activiteitenplan, waarin u aangeeft hoe u het beoogde proces binnen uw organisatie wilt opschalen;
- begroting, waarin staat wat de kosten zijn voor deze activiteiten;
- verklaring van samenwerking en financiering eigen aandeel. Hierin geven alle samenwerkende partijen akkoord op samenwerking en verantwoordelijkheid voor eigen kosten;
- plan voor de evaluatie van de toepassing voor de waardebepaling.
Begrotingsformats
Voor de STOZ bieden we verschillende begrotingsformats aan. U bepaalt welk begrotingsformat u gebruikt op basis van de organisaties die meedoen aan de samenwerking.
Begroting A: (samenwerking) grote onderneming
Bent u een grote onderneming en/of werkt u samen met een grote onderneming die kosten maakt voor dit project? Dan is deze begroting het meest geschikt voor u. Met dit begrotingsformat zijn de kosten voor projectmanagement, implementatie en opleiding subsidiabel voor alle deelnemers. Aanvullend daarop zijn investeringskosten subsidiabel voor de penvoerder. Het subsidiepercentage is 50% voor alle partners en alle kosten.
Begroting B: (samenwerking) kleine of middelgrote onderneming
Bent u een kleine of middelgrote onderneming (kmo) en werkt u samen met andere kmo's die kosten maken voor dit project? Dan is deze begroting het meest geschikt voor u. Met dit begrotingsformat zijn alle kosten subsidiabel voor alle deelnemers. Het subsidiepercentage is 50% voor alle partners die een kmo zijn. Voor grote ondernemingen is het subsidiepercentage 15% voor projectmanagement, implementatie en investeringskosten. Opleidingskosten hebben voor alle partijen een subsidiepercentage van 50%.
Begroting C: rechtspersoon zonder winstoogmerk en geen zorgaanbieder
Vraagt u aan als rechtspersoon zonder winstoogmerk en bent u geen aanbieder van zorg? Dan is deze begroting verplicht. Bij dit begrotingsformat werkt u samen met minstens 5 aanbieders van zorg en/of ondersteuning. Met dit begrotingsformat zijn alle kosten subsidiabel voor alle partners. Voor de penvoerder is alleen het projectmanagement subsidiabel. Het subsidiepercentage is 50% voor alle deelnemers die een kmo zijn. Voor grote ondernemingen is het subsidiepercentage 15% voor projectmanagement, implementatie en investeringskosten. Opleidingskosten hebben voor alle partijen een subsidiepercentage van 50%.
Staat uw aanvraagvorm er niet bij maar wilt u wel aanvragen? Probeer dan begrotingsformats A én B. Dan kunt u de subsidiebedragen met elkaar vergelijken.
Stappenplan aanvraagproces
- Bepaal het doel dat u wilt bereiken met uw organisatie.
- Loopt uw organisatie tegen een probleem aan waar een digitaal of hybride proces voor zorg of ondersteuning de oplossing voor kan zijn?
- Is er een specifiek digitaal of hybride proces voor zorg of ondersteuning dat u meer wilt gebruiken?
Bepaal met welke partijen u moet samenwerken om uw doel te bereiken. Denk hierbij aan andere zorgaanbieders, leveranciers, inkopers van zorg en andere relevante partners.
- Kijk welke bijlagen u nodig heeft voor uw aanvraag: het activiteitenplan en de begroting. De benodigde bijlagen verschillen per route.
- Zodra de bijlagen beschikbaar zijn, vindt u ze op deze pagina.
Om uw aanvraag goed voor te bereiden, adviseren wij u onderstaande gegevens/documenten bij de hand te hebben.
- KVK-nummer van aanvrager, inkoper en andere deelnemers;
- Rekeningnummer van de aanvrager waarop de subsidie gestort kan worden;
- Namen contactpersonen met hun contactgegevens (06-nummer en emailadres);
- Bij Implementatiestart: bedrag verleende de-minimissteun in de afgelopen 3 jaar;
- AGB-code van aanvrager en andere deelnemers of andere bewijsstukken (bijvoorbeeld recente overeenkomst tussen aanbieder en inkoper);
- Type onderneming: mkb of groot bedrijf. Gebruik hiervoor de mkb-toets om dit te bepalen;
- Is de aanvrager btw-plichtig en zijn de andere deelnemers btw-plichtig? De organisatie is btw-plichtig als over de inkoopkosten van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, de btw kan worden teruggevorderd van de Belastingdienst. Is de aanvrager of een van de andere deelnemers btw-plichtig, dan mag de btw niet in de subsidiebegroting opgenomen worden;
- De sector waarin de aanvrager en de andere deelnemers actief zijn. U kunt kiezen uit:
- universitair medische centra
- ziekenhuizen en overige medisch specialistische zorg
- geestelijke gezondheidszorg
- huisartsen en gezondheidscentra
- verpleging en verzorging
- thuiszorg
- gehandicaptenzorg
- jeugdzorg
- sociaal werk
- overige zorg en welzijn
- De regio(‘s) waarbinnen de aanvrager en de andere deelnemers actief zijn;
- Machtigingen van de deelnemers aan de penvoerder.
- Dien uw aanvraag in via Mijn RVO.
- Maak gebruik van het juiste aanvraagformulier per aanvraagroute.
- Als uw aanvraag niet volledig is, nemen wij contact met u op om de aanvraag compleet te maken. Daarna nemen wij uw aanvraag pas in behandeling.
Een RVO-adviseur beoordeelt uw aanvraag binnen 4 tot 13 weken. Bij aanvragen boven de € 125.000 duurt de beoordeling maximaal 22 weken. Dit duurt langer omdat ook een externe adviescommissie uw aanvraag beoordeelt. Wij kunnen hierover contact met u opnemen.
- Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport