Kennis en onderwijs
Kennis is belangrijk voor onze welvaart. Om de Nederlandse arbeidsmarkt toekomstbestendig te maken en om onze kenniseconomie te beschermen, investeert Nederland in het verbeteren van kennis en onderwijs. Bovendien is het beschermen van kennis essentieel voor een ambitieuze samenleving zoals die van Nederland. Lees op deze pagina hoe de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) u helpt bij kennisbescherming en kennisoverdracht.
Ondernemers, onderwijsinstellingen en kennisinstellingen zoeken regelmatig verbinding met elkaar. Het kan hierbij gaan om het delen van ervaringen, maar het kan ook gaan om unieke samenwerkingen waar beide partijen baat bij hebben. Ook zoeken gelijkgestemden elkaar op om kennis te delen, om er zo samen sterker van te worden. RVO ondersteunt initiatieven die bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs en hoe we omgaan met kennis.
Uitgelichte regelingen
Voor initiatieven die kennis en onderwijs bevorderen of stimuleren is er een breed aanbod van subsidies en regelingen. RVO voert een aantal hiervan uit, die we hieronder toelichten. Natuurlijk zijn we niet de enige organisatie die hierbij helpt. Daarom vindt u op deze pagina ook een overzicht met stimuleringsregelingen van andere organisaties.
Met het O2LAB programma dat RVO uitvoert, wil de overheid blijvend aandacht voor ondernemendheid en ondernemerschap (O2) in het onderwijs stimuleren. Dit gebeurt onder andere via samenwerkingen tussen onderwijs en ondernemers. Het streven is dat onderwijs en bedrijfsleven steeds meer gaan samenwerken. Naast dat wij geloven in mooie samenwerkingen tussen beide partijen zijn er tal van relevante onderzoeken en rapporten die de kracht van deze samenwerking bevestigen. Ondernemerschapsonderwijs is de toekomst en RVO ondersteunt dit met O2LAB.
Wilt u een praktijk- of werkleerplaats aanbieden zodat mensen beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt? Kijk of u gebruik kunt maken van de Subsidieregeling praktijkleren.
Wilt u 1 of meer van uw medewerkers of nieuwe medewerkers laten omscholen naar een beroep in de techniek of ICT? Als werkgever kunt u aanspraak maken op financiële ondersteuning van de Subsidieregeling omscholing naar kansrijke beroepen in de ICT en techniek.
Voor de studenten en docenten in ondernemerschapsonderwijs is kennis over intellectueel eigendom belangrijk - zeker bij het opstarten van een nieuw bedrijf. Daarvoor is de gratis lesmodule 'ThatsIP' ontwikkeld. Octrooicentrum Nederland en Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom stellen de lesmodule beschikbaar voor alle onderwijsinstellingen. Ook is er een Engelstalige versie beschikbaar. Lees meer over ThatsIP.
Doe kennis op over duurzame landbouw. Deel kennis met uw collega's. Of zet de eerste stap naar verduurzaming. Met de GLB-kennisvouchers en projecten krijgt u een deel van de kosten terug.
Andere partijen
Kennisdelen: praktijkvoorbeeld
De urgentie om de luchtvaartindustrie te verduurzamen, neemt toe. In dat licht werkt de Dutch Turbulence Task Force aan een veelbelovende aanpak. Het samenwerkingsverband tussen de TU Delft, start-up Dimple en Transavia ontwikkelt innovatieve technieken om de wrijvingsweerstand van vliegtuigen – en daarmee het brandstofverbruik – te verminderen.
"De TSH-regeling stimuleert en bevordert de verbinding tussen alle partijen in onze waardeketen. Er is een mooie samenwerking tussen de kennis van de TU, de drive van een start-up als Dimple en vliegtuigmaatschappij Transavia. Daarnaast kunnen we dankzij de regeling internationaal de samenwerking opzoeken."
Uw kennis beschermen
Kennis kunt u beschermen met octrooien. Denk aan een technisch product of proces. Het aanvragen van een octrooi en het proces er naartoe is niet altijd even eenvoudig. Onze adviseurs van Octrooicentrum Nederland (OCNL) denken daarom graag met u mee. Neem alvast een kijkje op de octrooipagina. Wat is voor u van toepassing en hoe kan OCNL u het beste helpen?
Naast dat octrooien perfect zijn om kennis te beschermen, bieden ze ook een scala aan kennis voor anderen en voor u. Want dankzij octrooidatabanken zoals Espacenet, kunt u onderzoek doen naar bestaande octrooien en ook inspiratie opdoen. Het zoeken in de databanken vergt enige kennis, die brengt OCNL u graag bij tijdens gratis webinars en workshops. Ook bieden zij webinars en workshops aan die zich meer focussen op het aanvraagproces.
"Het is belangrijk dat je slim omgaat met intellectueel eigendom. Door je innovaties te beschermen, of juist door je kennis op een goede manier te delen met bijvoorbeeld samenwerkingspartners of investeerders."
Kennisbescherming voor studenten
Studenten van de Hogeschool Rotterdam kunnen bij de Startup Academy een workshop over octrooien volgen. De academy is de plek voor studenten van de hogeschool die ondernemer zijn of willen worden. Maar eigenlijk moeten álle opleidingen van Hogeschool Rotterdam octrooi-onderwijs aanbieden, vindt Ans Boersma, manager van de Startup Academy.
*muziek speelt* Ans Boersma – Manager Startup Academy Hogeschool Rotterdam: Startup Academy is een dienst van Hogeschool Rotterdam. Het is voor studenten die of al een eigen bedrijf hebben, of een idee hebben of een prototype hebben voor een startup. *muziek speelt* Beelden van studenten die hun startup idee presenteren. Wij helpen ze met ondernemerscoaching, we organiseren heel veel evenementen waar studenten kunnen netwerken. We organiseren één keer per jaar een startup day en masterclasses. *muziek speelt* Inez – Student Mens en Techniek | Gezondheidszorg Technologie: Dit is een geodriehoek. Die kennen we allemaal van de middelbare school. Wij hebben een startup opgezet waarbij wij aanpassingen hebben gemaakt aan de geodriehoek voor mensen met een spierziekte of een handicap. Ans Boersma: Er zijn studenten die echt hele toffe ideeën hebben, maar ze hebben echt geen idee dat ze daar een octrooi voor moeten aanvragen. En daarom is het voor ons heel belangrijk dat wij structureel samenwerken met een onafhankelijke partij, zoals Octrooicentrum Nederland. *muziek speelt* Beelden presentatie Startup Academy. Inez: Wij wisten eigenlijk helemaal niks. Wij komen van een technische opleiding. Dus wij hebben helemaal een workshop gehad met wat is een octrooi, welke soorten zijn er, hoe werken de databases? En een beetje ons stappenplan, van wat nu verder? Het eerste wat wij hebben geleerd is dat ons product niet openbaar gemaakt mag worden. Onbeschermd. Aytron - Student Mens en Techniek | Gezondheidszorg Technologie: Ja, we waren zo trots dat we het overal gingen laten zien. Ja, dat was niet de bedoeling. Nee. Inez: Dus hij is nu ook niet te zien in het filmpje. *record scratch* Inez: Helaas inderdaad, helaas voor jullie. Ans Boersma: Studenten van de Hogeschool Rotterdam, van welke opleidingen dan ook, krijgen geen les over intellectueel eigendom. Daarom is het echt heel belangrijk dat wij dit aanbieden vanuit de Startup Academy. Het einddoel is dat opleidingen de workshop aan gaan bieden van het Octrooicentrum Nederland, binnen het onderwijs. Aytron: Ik denk dat wij als bedrijf gebruik kunnen maken van de kennis die we hebben opgedaan over intellectueel eigendom. En dan vooral over het onderzoeken en het aanpassen van ons bestaande product. Inez: Door de kennis die wij hebben opgedaan zijn we heel bewust geworden van de gevaren, maar ook van de mogelijkheden voor onze startup. En we hebben zin en vertrouwen in de toekomst. *muziek fadet uit* Beeldmerk Rijksdienst voor Ondernemend Nederland verschijnt in beeld. Beeldtekst: Benieuwd naar ons aanbod voor het Hoger Onderwijs? rvo.nl/ie-onderwijs Octrooicentrum Nederland Laat innovatie tot haar recht komen.
Samenwerking bedrijfsleven en onderwijs
In de O2LAB serie 'De betrokken ondernemer' delen ondernemers hun verhaal over hoe zij met het onderwijs samenwerken. Bekijk hieronder de video van één van de ondernemers: Marloes de Ruiter.
OPGEWEKTE MUZIEK
Ik ben Marloes de Ruiter, eigenaar van WeProcess. WeProcess is een bedrijf dat andere bedrijven helpt bij het digitaliseren en automatiseren van hun bedrijfsprocessen. We zijn inmiddels zo’n drie jaar bezig, in 2018 gestart, en twee vaste werknemers in dienst. En naast WeProcess ben ik ook voorzitter van de stichting Zoetermeerse Zakenvrouwen die ik heb opgericht in 2017, om ambitieuze en ondernemende vrouwen in de regio Zoetermeer met elkaar te verbinden.
Ik werk samen met onder andere de Haagse Hogeschool waar we stages aanbieden, zowel meewerk- als afstudeerstages. Daarnaast ben ik ook betrokken bij de MKB Digitale Werkplaats Haaglanden, waar ik werk als expert en ook gastcolleges geef aan studenten.
De MKB Digi Werkplaats is voor mij een goede toegang tot studenten en tot het onderwijs. Het biedt voor mij een plek om jong talent al vroeg te leren kennen en met hen samen te werken aan mooie projecten.
Tijdens het begeleiden van deze projecten vind ik het heel erg belangrijk dat we studenten meegeven dat ze op zich zelf moeten gaan staan, een stukje ondernemerschap ook.
Ik vind het heel leuk om studenten uit te dagen om een beetje buiten de kaders te denken, die de school ze wellicht meegeeft. En ik vind het ook erg belangrijk dat ze zelf uitzoeken wat ze moeten doen, dus niet dat ze aan het handje meegenomen moeten worden. Ik probeer hen echt neer te zetten als zelfstandige professionals die in de toekomst zo de arbeidsmarkt op kunnen.
Ik vind het sowieso leuk om met deze studenten samen te werken, daarnaast brengt het mijn bedrijf ook ontzettend veel. Niet alleen mijn bedrijf, maar ook mijn klanten. Mijn klanten zijn vaak nog niet zo ver gedigitaliseerd. Wat je vooral ziet ontstaan is dat zij een bedrijfsproces hebben, wat voor hun heel normaal en standaard is, maar wat voor een IT-student van nu echt compleet onlogisch is.
Ik zou andere ondernemers zeker mee willen geven om de samenwerking te zoeken met onderwijs.
Het is belangrijk om up-to-date te blijven met de digitale ontwikkelingen, die toch al zo snel gaan. Iets wat voor een bepaald bedrijf heel vernieuwend is, zit vaak er bij studenten al redelijk ‘ingebakken’. Daarnaast loop je als bedrijf het risico om te vergrijzen, omdat er natuurlijk best een tekort is aan goed digitaal personeel op de arbeidsmarkt.
Wat is er dan beter om nu al die samenwerking te starten met die scholen en daar het jong talent al op te zoeken? En, ja het is toch de toekomst, dus die moet je verkennen en omarmen.
(Het logo van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, met daaronder op hemelblauwe achtergrond met witte letters de tekst O2LAB programma en daarnaast met blauwe letters op witte achtergrond de tekst Samen ondernemerschapsonderwijs stimuleren, daarna verschijnt op de hemelblauwe achtergrond met witte letters de tekst Interesse in samenwerken met het onderwijs? en daarnaast met blauwe letters op witte achtergrond de tekst www.rvo.nl/o2lab-betrokkenondernemer , daarna verschijnt op de hemelblauwe achtergrond met witte letters de tekst Digitaliseringsvraagstuk? Informeer bij MKB Digiwerkplaats en daarnaast met blauwe letters op witte achtergrond de tekst www.mkbdigiwerkplaats.nl )
OPGEWEKTE MUZIEK