Laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer - EPBD

Laatst gecontroleerd op:
14 juli 2025
Gepubliceerd op:
12 november 2019

Met de voorgaande Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) zijn vastgoedeigenaren soms verplicht om laadinfrastructuur aan te leggen voor elektrische voertuigen. In de herziene EPBD IV worden deze verplichtingen verder aangescherpt.

Bestaande verplichtingen in Bbl

Sinds 10 maart 2020 moet er verplicht laadinfrastructuur worden aangelegd bij sommige nieuwbouw en grote renovaties. Vanaf 1 januari 2025 geldt daarnaast een verplichting voor bestaande utiliteitsbouw. Deze is opgenomen in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Lees meer over de verplichtingen voor laadinfrastructuur voor nieuwbouw en bestaande bouw op het Informatiepunt Leefomgeving.

Verplichtingen laadinfrastructuur nieuwe woningbouw

Bij woongebouwen met meer dan 10 parkeervakken op het bouwwerkperceel moet voor elk parkeervak leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd om laadpunten aan te leggen. Dit is sinds 10 maart 2020 verplicht voor nieuwe woongebouwen en voor bestaande woongebouwen die ingrijpend gerenoveerd worden. 

Verplichtingen laadinfrastructuur nieuwe utiliteitsbouw

Bij utiliteitsgebouwen (zoals kantoren, winkels, horeca en scholen) met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein moet minimaal 1 oplaadpunt voor de hele parkeergelegenheid worden aangelegd. Ook moet er leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd voor 1 op de 5 parkeervakken. Dit is sinds 10 maart 2020 verplicht voor nieuwe utiliteitsgebouwen en voor bestaande utiliteitsgebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd.  

Gewijzigde verplichtingen vanaf 2026

De eerste eisen uit de EPBD IV gelden vanaf halverwege 2026. Meer nieuwbouw moet in de nieuwe eisen voorzien worden van laadpalen. Ook voor parkeervakken bij bestaande utiliteitsbouw en industrie wordt verplicht laadinfrastructuur aangelegd.

Fietsenstalling in de EPBD IV

Afhankelijk van het soort vastgoed en het aantal parkeerplekken voor auto's moet u volgens de nieuwe eisen zorgen dat er plek is voor een aantal fietsen. Lees meer over fietsenstalling in de EPBD IV 

Stroomschema's met eisen EPBD IV

Bekijk hieronder de 2 stroomschema’s voor de verschillen in de eisen. 

Dit eerste stroomschema toont nieuwe eisen die de EPBD IV stelt aan de hoeveelheid parkeerplaatsen en fietsenstallingen:

Het stroomschema hieronder gaat dieper in op technische eisen:

Begrippenlijst

Geef uw mening

Wilt u meedenken over de EPBD IV en de gevolgen daarvan op de nieuwe regels voor laadinfrastructuur in het Bbl? Geef dan tot en met 25 augustus uw mening in de internetconsultatie.

Adviezen oplaadpunten

Als u oplaadpunten aanlegt, neem dan deze adviezen mee:

  • Maak oplaadpunten geschikt voor gebruik door derden zoals bezoekers. Dit kan op dezelfde manier als voor publiek toegankelijke oplaadpunten. Ook als een oplaadpunt niet op een terrein staat dat voor elk publiek toegankelijk is. Bijvoorbeeld een parkeergelegenheid van een bedrijf dat alleen voor medewerkers en bezoekers toegankelijk is. Maar er zijn meerdere manieren om zo'n oplaadpunt geschikt te maken voor betaald gebruik door bezoekers. Bijvoorbeeld met een slim metersysteem en een ad-hoc betaalmogelijkheid, of met authenticatiesoftware voor roaming.
  • Overweeg slim laden en pas ‘load balancing’ toe. Zo kunt u mogelijk voorkomen dat u de elektriciteitsaansluiting moet verzwaren als u het aantal oplaadpunten uitbreidt.
  • Denk aan databeveiliging. Naast een beveiligde meetinrichting is het belangrijk dat de oplaadpunten en de installaties professionele waarborgen hebben voor databeveiliging en cybersecurity. Hiermee is inbraak of verstoring van het elektriciteitssysteem te voorkomen.

Informatie voor bedrijven en gemeenten

Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) biedt informatie voor gemeenten en bedrijven die laadpalen willen plaatsen. Zo is er een startgids voor bedrijven en een basisset met eisen die gemeenten gebruiken voor de publieke laadpunten.

Informatie voor VvE’s

Wilt u een oplaadpunt plaatsen op het terrein van een VvE? Dan vindt u veel nuttige informatie op vveladen.nl. Een stappenplan en een juridische toolkit helpen VvE’s op weg bij het plaatsen van laadpunten. Heeft u financiering nodig? Via de SVVE komen VvE’s in aanmerking voor subsidie voor een oplaadpuntenadvies of voor de installatie van basislaadinfrastructuur.

Installatieadvies

Het installeren van een oplaadpunt is in alle gevallen maatwerk. Onze pagina Aan de slag met laadinfrastructuur biedt handreikingen. Het advies is daarnaast om hiervoor hulp te vragen aan een erkend installateur. Deze is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen en kan daarom goed inschatten wat de beste mogelijkheid is. Ook een laadpaal-aanbieder heeft alle kennis in huis.

Zoekt u een laaddienstverlener of laadpuntexploitant? In Nederland zijn veel daarvan aangesloten bij eViolin. Op de website van eViolin vindt u een overzicht. U kunt ook eenvoudig via internet een bedrijf in de buurt zoeken. U maakt hieruit zelf een keuze.

Veelgestelde vragen

In opdracht van:
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Bent u tevreden over deze pagina?