Laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer - EPBD

Laatst gecontroleerd op:
12 november 2024
Gepubliceerd op:
12 november 2019

Met de voorgaande Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) zijn vastgoedeigenaren soms verplicht om laadinfrastructuur aan te leggen voor elektrische voertuigen. In de herziene EPBD IV worden deze verplichtingen verder aangescherpt.

Bestaande verplichtingen in Bbl

Sinds 10 maart 2020 moet er verplicht laadinfrastructuur worden aangelegd bij sommige nieuwbouw en grote renovaties. Vanaf 1 januari 2025 geldt daarnaast een verplichting voor bestaande utiliteitsbouw. Deze is opgenomen in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Lees meer over de verplichtingen voor laadinfrastructuur voor nieuwbouw en bestaande bouw op het Informatiepunt Leefomgeving.

Wijzigingen vanaf 2026

De eisen uit de herziene EPBD IV moeten nog worden opgenomen in het Bbl. Dit duurt ongeveer 2 jaar. De 1e eisen uit deze EPBD IV gelden daarmee vanaf halverwege 2026. Meer nieuwbouw moet voorzien worden van laadpalen. Ook voor parkeervakken bij bestaande utiliteitsbouw en industrie wordt verplicht laadinfrastructuur aangelegd. Ook zijn er straks verplichtingen om te zorgen voor parkeerplaatsen voor fietsen. Lees daarover meer onder Gewijzigde verplichtingen vanaf 2026.

Verplichtingen laadinfrastructuur nieuwe woningbouw sinds 10 maart 2020

Bij woongebouwen met meer dan 10 parkeervakken op het bouwwerkperceel moet voor elk parkeervak leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd om laadpunten aan te leggen. Dit is verplicht voor nieuwe woongebouwen en voor bestaande woongebouwen die ingrijpend gerenoveerd worden. 

Verplichtingen laadinfrastructuur nieuwe utiliteitsbouw sinds 10 maart 2020

Bij utiliteitsgebouwen (zoals kantoren, winkels, horeca en scholen) met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein moet minimaal 1 oplaadpunt voor de hele parkeergelegenheid worden aangelegd. Ook moet er leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd voor 1 op de 5 parkeervakken. Dit is verplicht voor nieuwe utiliteitsgebouwen en voor bestaande utiliteitsgebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd. 
 

Begrippenlijst

Verplichtingen laadinfrastructuur bestaande utiliteitsbouw vanaf 2025

Bij bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeervakken op het terrein moet vanaf 1 januari 2025 minimaal 1 oplaadpunt zijn aangelegd. 

Gewijzigde verplichtingen vanaf 2026

De EPBD IV bevat afspraken over de eisen waar toekomstige parkeerplaatsen aan moeten voldoen. Deze worden verwerkt in het Bbl, maar de details zijn nog niet uitgewerkt. Houd deze pagina in de gaten voor de laatste informatie.

In 2026 worden de volgende verplichtingen verwacht:

Voor nieuwe of ingrijpend gerenoveerde woningbouw 

Gaat u nieuwe woningen bouwen of ze met veel aandacht (grondig) renoveren? En heeft het gebouw meer dan 3 parkeervakken? Dan moet u leidingen voor bekabeling aanleggen naar alle parkeerplekken. Ook moet 50% van de parkeerplekken voorbekabeling hebben om laadpunten te plaatsen.  U moet ook minstens één laadpunt installeren. Tot slot heeft het gebouw minimaal 2 parkeerplaatsen voor fietsen voor iedere wooneenheid.

Voor nieuwe of ingrijpend gerenoveerde niet-woningbouw

Gaat u utiliteitsbouw of gebouwen met andere gebruiksfuncties bouwen of grondig renoveren? En heeft het gebouw meer dan 5 parkeervakken? Dan moet u voldoen aan de volgende eisen:

  • Alle parkeervakken hebben leidingen voor de bekabeling voor laadinfrastructuur. 
  • Minimaal 50% van alle parkeervakken heeft voorbekabeling om laadpunten te plaatsen. 
  • Minimaal 20% van alle parkeervakken heeft een laadpunt. Is het gebouw een kantoor? Dan heeft minimaal 50% van alle parkeerplekken een laadpunt.
  • Het gebouw heeft fietsparkeerplaatsen voor minimaal 10% van de maximale, of 15% van de gemiddelde gebruikerscapaciteit van het gebouw.

Voor bestaande niet-woningbouw

Bezit u bestaande utiliteitsbouw of een ander type gebouw met meer dan 20 parkeervakken? Dan moet u minimaal voldoen aan één van de deze regels:

  1. Minimaal 50% van alle parkeervakken heeft leidingen voor bekabeling, óf
  2. Minimaal 10% van alle parkeervakken heeft een laadpunt.
  3. Is het gebouw in eigendom of gebruik bij een overheidsinstantie? Dan heeft minimaal 50% van alle parkeervakken uiterlijk 1 januari 2033 voorbekabeling om laadpunten te plaatsen.
  4. Het gebouw heeft fietsparkeerplaatsen voor minimaal 10% van de maximale, of 15% van de gemiddelde gebruikerscapaciteit van het gebouw.

Adviezen oplaadpunten

Als u oplaadpunten aanlegt, neem de volgende adviezen dan mee:

Gebruik door derden

Oplaadpunten worden vaak op dezelfde manier geschikt gemaakt voor gebruik door derden (bijvoorbeeld bezoekers), als gebeurt voor publiek toegankelijke oplaadpunten. Ook als een oplaadpunt niet op een terrein staat dat voor elk publiek toegankelijk is. Bijvoorbeeld een parkeergelegenheid van een bedrijf dat alleen voor medewerkers en bezoekers toegankelijk is. Maar er zijn meerdere manieren om zo'n oplaadpunt geschikt te maken voor betaald gebruik door bezoekers. Bijvoorbeeld met een slim metersysteem en een ad-hoc betaalmogelijkheid, of met authenticatiesoftware voor roaming.

Load balancing

Ook wordt geadviseerd om de oplaadpunten geschikt te maken voor ‘smart charging’ en ‘load balancing’. Oplaadpunten met een load balancing-functionaliteit kunnen tegen relatief beperkte kosten voorkomen dat verzwaring van de elektriciteitsaansluiting nodig is als het  aantal oplaadpunten uitbreidt.

Databeveiliging

Naast een beveiligde meetinrichting is het belangrijk dat de oplaadpunten en de installaties beschikken over professionele waarborgen voor databeveiliging en cybersecurity. Hiermee kan inbraak of verstoring van het elektriciteitssysteem worden voorkomen.

Informatie voor bedrijven en gemeenten

Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) biedt informatie voor gemeenten en bedrijven die laadpalen willen plaatsen. Zo is er een startgids voor bedrijven en een basisset met eisen die gemeenten gebruiken voor de publieke laadpunten.

Informatie voor VvE’s

Wilt u een oplaadpunt plaatsen op het terrein van een VvE? Dan vindt u veel nuttige informatie op vveladen.nl. Een stappenplan en een juridische toolkit helpen VvE’s op weg bij het plaatsen van laadpunten. Heeft u financiering nodig? Via de SVVE komen VvE’s in aanmerking voor subsidie voor een oplaadpuntenadvies of voor de installatie van basislaadinfrastructuur.

Installatie

Voor de installatie van een oplaadpunt biedt het ISSO Kleintje Elektrisch Vervoer alle benodigde praktische kennis. Het installeren van een oplaadpunt is in alle gevallen maatwerk. Het advies is om hiervoor hulp te vragen aan een erkend installateur. Deze is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen en kan daarom goed inschatten wat de beste mogelijkheid is. Ook een laadpaal-aanbieder heeft alle kennis in huis.

Zoekt  u een laaddienstverlener of laadpuntexploitant? In Nederland zijn veel daarvan aangesloten bij eViolin. Op de website van eViolin vindt u een overzicht. U kunt ook eenvoudig via internet een bedrijf in de buurt zoeken. U maakt hieruit zelf een keuze.

In opdracht van:
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Bent u tevreden over deze pagina?