BAR: Subsidies voor visserijsector
Door de Brexit hebben vissers te maken met lagere quota en een kleiner gebied om te vissen. Er waren 3 subsidies om de visserijsector te helpen bij het omzetverlies en de financiële schade hierdoor.
![](/_next/image?url=%2Ffiles%2Ffile%2Fstyles%2Fcontent%2Fpublic%2F2023-03%2FVissersvaartuig%2520stilliggen%2520Brexit.jpg%3Fitok%3DrgDAWIeU&w=3840&q=85)
Budget
Het totale budget voor de BAR-subsidies voor de visserijsector is € 200 miljoen. Dit is verdeeld over 3 subsidies:
- Saneren van vissersvaartuigen (SVV): € 155 miljoen
- Steun voor inkomensverlies visserijsector (SIV): € 12 miljoen
- Vissersvaartuig stilliggen door Brexit (VSB): € 33 miljoen
De subsidies zijn met Europees geld betaald.
Subsidiebedrag SVV en btw
De sanering wordt gezien als overheidsingrijpen. Deze subsidie is daarom een herinvesteringsreserve.
Het bedrijfsmiddel waarin u het bedrag investeert, hoeft niet dezelfde economische functie te hebben als het gesloopte vaartuig. U mag het bedrag buiten de bedrijfswinst houden. Dit betekent dat u hier geen btw over hoeft te betalen.
Publicatie subsidiegegevens
De subsidies vallen onder staatssteun. Daarom worden de gegevens van subsidieontvangers gepubliceerd. Wilt u weten aan welke aanvragers subsidie is betaald? U kunt deze informatie vinden op de website van de Europese Commissie in de Resultaten steunverlening.
In het zoekscherm vult u achter Steunmaatregel Zaaknummer de code in van de subsidie. Voor de BAR-subsidies zijn dit:
- SVV: SA.64737
- SIV: SA.102403
- VSB: SA.104968
De subsidies in het kort
Er waren 3 subsidies voor de visserijsector die u kon aanvragen.
Saneren van vissersvaartuigen (SVV)
Wilde u uw vaartuig laten slopen door de gevolgen van de Brexit? Met de SVV kon u hiervoor een vergoeding krijgen. U kreeg een vast bedrag per bruto tonnage (BT).
De SVV in cijfers
De vangstmogelijkheden voor sommige vissoorten gaan tot en met 2026 in stappen omlaag door de Brexit. De SVV moest de vangstcapaciteit van de Nederlandse vloot (uitgedrukt in BT) naar beneden brengen. Zo past de capaciteit bij de toekomstige vangstmogelijkheden. In totaal zijn er 51 vaartuigen gesaneerd. Dit heeft gevolgen voor vismachtigingen, trackrecords en contingenten.
De 51 gesaneerde vaartuigen hadden een BT tussen 63 en 573. Ook is er motorvermogen (kW’s) gesaneerd. In cijfers spreken we over:
- 17.487 BT minder (-10,5%)
- 53.318 kW minder (-15,2%)
Er is dus naar verhouding meer vermogen gesaneerd. De nieuwe maximale vangstcapaciteit voor de Nederlandse vloot is 149.859 BT en 297.418 kW. Op dit moment gebruikt Nederland ongeveer 83.000 BT en ongeveer 192.000 kW.
We hebben de Vismachtigingen Meerjarenplan Noordzee (VMN) van de gesaneerde vaartuigen ingetrokken. Een visser heeft trackrecords nodig om deze vismachtiging aan te vragen. Trackrecords gaan over de prestatie van een vaartuig in de referentieperiode 2006 tot en met 2008 met bepaalde vistuigen. Er zijn trackrecords voor boomkorren (BT1 of BT2) en voor bodemtrawls en zegens (TR1 of TR2).
De trackrecords van de ingetrokken vismachtigingen blijven beschikbaar. Heeft u niet gebruikgemaakt van de sanering? En heeft u trackrecords? Dan mag u deze gebruiken om een nieuwe VMN-machtiging aan te vragen.
Boomkorvisserij (BT)
Voor de boomkorvisserij zijn er ruim 160.000 kW aan trackrecords. Op 1 januari 2024 was ongeveer 72.000 kW in gebruik. 88.000 kW werd niet gebruikt. Hiervan komt 58.000 kW uit de sanering.
Bodemtrawl- en zegenvisserij (TR)
Voor de bodemtrawl- en zegenvisserij zijn er bijna 50.000 kW aan trackrecords. Op 1 januari 2024 was ongeveer 32.000 kW in gebruik. 18.000 kW werd niet gebruikt. Hiervan komt 7.000 kW uit de sanering.
Met de sanering zijn in 2023 ook contingenten voor tong, schol, kabeljauw en wijting komen te vervallen.
Contingent | Vervallen hoeveelheid (% van jaarlijks te contingenteren hoeveelheid) |
---|---|
Tong | 24% |
Schol | 26% |
Wijting | 7% |
Kabeljauw | 5% |
Voor de basis-contingenten van tong en schol geldt dat 16% is komen te vervallen.
De vangstmogelijkheden van de vervallen contingenten zijn voor 2023 in beheer gegeven aan de producentenorganisaties (PO’s) waar de gesaneerde vaartuigen bij hoorden. In 2024 worden de contingenten herverdeeld over de PO’s. We doen dit op basis van de vangsten van de leden in 2023.
Steun voor inkomensverlies visserijsector (SIV)
Was u inkomsten misgelopen in het eerste kwartaal van 2021? Met de SIB kreeg u hiervoor een tegemoetkoming. U kreeg maximaal € 300.000 per vissersvaartuig en € 900.000 per aanvrager.
Vissersvaartuig stilliggen door Brexit (VSB)
Kon u door de Brexit minder dagen op zee vissen waardoor u minder ving? En heeft uw vaartuig daarom stilgelegen in 2021 en/of 2022? Met de VSB kreeg u hiervoor een tegemoetkoming. De subsidie is berekend met het aantal dagen dat uw vaartuig stillag en de gemiddelde jaaromzet van het vaartuig.
Voorwaarden na de subsidie
Ook na de subsidie is er een aantal administratieve voorwaarden waar u zich nog aan houdt. Deze gelden voor alle BAR-subsidies.
- U houdt zich minimaal 5 jaar na onze laatste subsidiebetaling aan de voorwaarde uitsluiting subsidie van het European Maritime Fisheries and Aquaculture Fund (EMFAF).
- Uit uw administratie wordt duidelijk dat u aan de voorwaarden van deze subsidie voldoet. U bewaart deze administratie minimaal 10 jaar na de beslissing op uw vaststellingsaanvraag.
- U werkt mee aan controles van de Audit Autoriteit, de Europese Commissie en de Europese Rekenkamer. Ook werkt u tot minimaal 5 jaar na de datum op de beslisbrief van uw vaststellingsaanvraag mee aan evaluaties over deze subsidie.
Alle voorwaarden gelden voor u als subsidieontvanger, ook als u met uw bedrijf stopt. Houdt u zich niet aan de voorwaarden en verplichtingen van de subsidie? Of krijgt u inbreukpunten? Dit kan gevolgen hebben voor uw subsidiebedrag. Bijvoorbeeld dat u een deel moet terugbetalen.
Extra voorwaarden voor SVV
Heeft u de subsidie Saneren van vissersvaartuigen (SVV) aangevraagd? Dan houdt u ook nog rekening met extra termijnen na de laatste subsidiebetaling. Heeft u een verbonden bedrijf? Dan gelden deze termijnen niet alleen voor u, maar voor alle uiteindelijke begunstigden (UBO). Dit zijn personen met een belang van meer dan 25% in het bedrijf.
U mag 5 jaar na onze laatste subsidiebetaling:
- de capaciteit van uw andere vaartuigen niet verhogen en geen visvergunning hiervoor aanvragen. Het gaat om de totale bruto tonnage of het totale motorvermogen. U mag wel een nieuwe scheepmotor plaatsen als u hiermee de capaciteit van het vaartuig niet verhoogt;
- geen ander vaartuig inschrijven, ook niet als dit een ander vaartuig vervangt.
Heeft u meerdere vaartuigen, en heeft u één laten slopen? Tijdens deze 5 jaren mag u wel verder vissen met uw andere vaartuigen.
Extra voorwaarde voor SIV
Heeft u de SIV aangevraagd? U mag uw vissersvaartuig minimaal 5 jaar na de laatste subsidiebetaling niet overdragen naar een land buiten de Europese Unie.
Wetten en regels
De wetten en regels die horen bij de subsidies leest u in deze publicaties:
- Saneren van vissersvaartuigen (SVV): kamerbrief Openstelling saneringsregeling visserij en publicatie in de Staatscourant van 25 juli 2022
- Steun voor inkomensverlies visserijsector (SIV) en Vissersvaartuig stilliggen door Brexit (VSB): publicatie in de Staatscourant van 12 april 2023
- Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur