Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf
Bent u ondernemer en wilt u op eigen of gehuurd terrein laadinfrastructuur aanleggen voor elektrische voertuigen? Dan komt u misschien in aanmerking voor de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf.
Budget en aanvraagperiode

Webinar: SPRILA in 2025
Op 11 februari vertellen we hoe de SPRILA er in 2025 uitziet. En krijgt u uitleg over de capaciteitsberekening voor aanvragen boven € 25.000.
Dit is er anders in 2025
U kunt nu ook subsidie krijgen voor:
- een duopaal bij AC-laadstations
- laadstations met geïntegreerde batterij en C-waarde groter dan 0,25
Ook dit is veranderd:
- Als mkb’er mag u de uitslag van de mkb-toets of een mkb-verklaring aanleveren.
- U krijgt minder subsidie per laadstation.
- De eis van minimaal 4 laadpunten op uw laadlocatie bij AC-laadstations vanaf 11 kW is veranderd. De voorwaarde is nu dat uw subsidie minimaal €2.500 is.
- U krijgt minder subsidie per kWh voor een batterij.
- De voorwaarden voor subsidie op een batterij zijn veranderd.
- De maximale hoeveelheid staatssteun voor grote bedrijven is 20% en voor mkb 40%.
- Er zijn voorwaarden opgenomen voor het gebruik van de laadstations of de batterij voor een periode van 2 jaar.
Let op: dit zijn niet alle veranderingen. Kijk op deze pagina voor alle details.
Budget
Hieronder ziet u hoeveel subsidie er per activiteit beschikbaar is.
Verdeling budget
Activiteit | Budget |
Aanleg van laadinfrastructuur met AC-laadstations | € 10.000.000 |
Aanleg van laadinfrastructuur met DC-laadstations voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven | € 35.402.000 |
Aanleg van laadinfrastructuur voor DC-laadstations en investeringen in een stationaire batterij voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven | € 9.000.000 |
Investeringen in een stationaire batterij voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven | € 6.550.000 |
Voor wie?
Deze regeling is voor ondernemers met een KVK-inschrijving die in Nederland gevestigd zijn en voor concessiehouders van openbaar vervoer. Een concessiehouder is een vervoerder met een vergunning voor openbaar busvervoer.
Exploitanten van laadinfrastructuur komen in aanmerking voor SPRILA Aanschaf voor laadinfrastructuur voor eigen voertuigen of voertuigen van werknemers.
Waarvoor krijgt u subsidie?
U krijgt subsidie voor een deel van de kosten voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en de aanleg hiervan. Deze laadinfrastructuur wordt geplaatst op uw terrein of het terrein dat u huurt, en dat niet te allen tijde publiek toegankelijk is. U kunt in combinatie met laadinfrastructuur subsidie aanvragen voor een stationaire batterij. Dit doet u in hetzelfde aanvraagformulier.
- Een laadpunt is de elektrische aansluiting op een laadstation. Een laadpunt kan meerdere contactpunten hebben. Zo kunnen voertuigen met verschillende soorten contactpunten (‘plugs’) het laadpunt gebruiken. Op een laadpunt kan één voertuig tegelijk laden.
- Een laadstation is een fysiek object met één of meer laadpunten.
- Een laadlocatie heeft één of meer laadstations.
De basislaadinfrastructuur is alle infrastructuur die hoort bij het laadpunt. Hierbij horen ook de hoofdaansluiting en de bekabeling waarop laadpunten worden aangesloten.
Een systeem dat elektriciteit opslaat zodat dit later is te gebruiken. Het systeem zit niet in een elektrisch voertuig en communiceert met het laadstation.
Het vermogen van het laadstation wordt bepaald door het maximum vermogen van het laadpunt. Voorbeeld: een laadstation met 2 laadpunten van elk maximaal 22 kW is een laadstation van 22 kW.
Voordat u aanvraagt is het belangrijk om te weten of uw situatie privaat is, of publiek toegankelijk.
Een private laadlocatie is niet altijd beschikbaar voor alle gebruikers van elektrisch vervoer. Als u laadinfrastructuur aanlegt die op bepaalde tijdstippen alleen beschikbaar is voor een bepaalde groep, bijvoorbeeld personeel of klanten, dan gaat het om een private laadlocatie.
Publiek toegankelijke laadlocaties zijn altijd beschikbaar voor alle gebruikers van elektrisch vervoer.
Voorbeelden van private en publiek toegankelijke laadsituaties
Voorbeelden private laadsituaties
- Een bedrijf gebruikt het eigen of gehuurde parkeerterrein om in de nacht de eigen bedrijfsauto’s te laden. Het parkeerterrein is in de nacht afgesloten voor andere gebruikers. Overdag is het terrein open en mag iedereen laden op het terrein.
- Een advocatenkantoor plaatst laadinfrastructuur op de parkeerplaatsen aan de voorkant van het kantoor. Een bord bij de parkeerplaatsen waarschuwt dat parkeren tussen 8:00 en 18:00 uur alleen is toegestaan voor werknemers en bezoekers.
- Een kantoor gaat laadinfrastructuur zetten op parkeerplaatsen achter het kantoor voor werknemers en klanten. Er staat een verkeersbord met een wegsleepregeling tijdens werkdagen voor auto’s die er niet horen te staan.
- Op een laadplein voor zwaar materieel wordt gewerkt met bedrijfsaccounts met reserveringen. Reserveren kan alleen met een bedrijfsaccount. Zo is er zekerheid op snelladen in een gekozen tijdslot.
Voorbeelden publiek toegankelijke laadsituaties
- Een parkeerterrein is in de nacht of een deel van de dag afgesloten met een slagboom. Er kan dan door niemand worden geladen. Op het moment dat de slagboom open is, mag iedereen gebruik maken van de laadinfrastructuur op het terrein. Alle gebruikers hebben op het moment dat de laadinfrastructuur beschikbaar is, gelijke toegang.
- Op de parkeerplaats van een hotel worden snelladers voor personenauto’s geplaatst. Het laadplein met de snelladers heeft slagbomen. Het laadplein is altijd voor iedereen open na betaling van de toegangskosten van 2 euro.
- Een bouwbedrijf wil op de parkeerplaatsen aan de voorkant van het kantoor laadinfrastructuur plaatsen. De laadinfrastructuur is bedoeld voor bezoekers, maar iedereen mag het gebruiken.
Een geïntegreerd systeem is een zogenaamd ‘alles-in-een laadstation’. Dit zijn laadstations voor snelladen, met de nodige elektronica, omvormers en een gebruikersmenu.
Bij een modulair systeem zijn de laadstations gekoppeld aan een losstaande installatie die het vermogen levert. Dit is de vermogenskast.
Een onderneming is elke eenheid die een economische activiteit verricht, ongeacht de rechtsvorm en wijze van financiering. Bekijk ook de wettelijke definitie op Kenniscentrum Europa Decentraal.
AC-laadstation met 2 laadpunten die tegelijkertijd een vermogen vanaf 11 kW per laadpunt kunnen leveren.
Hoeveel subsidie?
Bij Wat moet u weten voor uw aanvraag? vindt u een rekentool. Daarmee ziet u direct of u in aanmerking komt voor meer of minder dan € 25.000 subsidie. Dit is belangrijk om het moment te bepalen waarop u subsidie aanvraagt.
De maximale subsidiebedragen zijn voor het totaal van de laadinfrastructuur. Hieronder vallen de laadstations en alles wat u nodig heeft om deze te laten werken. Denk aan de hoofdaansluiting en alle kabels. Dit noemen we de basislaadinfrastructuur.
Maximale subsidiebedragen voor mkb'ers en grote bedrijven per stroomtoevoer en vermogen
Stroomtoevoer en vermogen | Subsidiebedrag groot bedrijf | Subsidiebedrag mkb |
AC-laadstation met een vermogen vanaf 11 kW | € 400 | € 800 |
AC-laadstation duopaal | € 800 | € 1.600 |
AC-laadstation met een vermogen vanaf 43 kW | € 880 | € 1.760 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 20 kW | € 1.950 | € 3.900 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 50 kW | € 4.880 | € 9.760 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 150 kW | € 12.200 | € 24.400 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 225 kW | € 15.500 | € 31.000 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 350 kW | € 18.600 | € 37.200 |
DC-laadstation met een vermogen vanaf 600 kW | € 30.600 | - |
Concessiehouders van openbaar vervoer kunnen alleen subsidie aanvragen voor laadstations vanaf een vermogen van 600 kW.
Modulair systeem bij DC-laadstations
Bij een modulair systeem is de subsidie maximaal de som van het geïnstalleerde vermogen dat één of meerdere vermogenskasten maximaal leveren.
Als aanvrager kiest u zelf een verdeling tussen laadstations. Dit gaat tot maximaal het geïnstalleerde vermogen dat de vermogenskasten maximaal tegelijkertijd leveren en het maximum aantal te realiseren laadstations.
Subsidiebedragen per kWh voor een batterij
De subsidie tot maximaal 1.000 kWh voor een stationaire of geïntegreerde batterij is:
- € 70 per kWh voor een groot bedrijf
- € 100 per kWh voor mkb
Maximum subsidiebedrag per aanvrager
De subsidie is maximaal € 350.000 per kalenderjaar. Dit is voor laadinfrastructuur zonder stationaire batterij. Voor concessiehouders van openbaar vervoer geldt geen maximaal bedrag.
Staatssteunruimte
We verlagen het subsidiebedrag als u volgens de lijst met subsidiebedragen meer subsidie zou krijgen dan toegestaan volgens de staatssteunregels. Een groot bedrijf mag maximaal 20% staatssteun krijgen. Voor een mkb’er is dit 40%.
Voorwaarden
- U bent ondernemer of concessiehouder van openbaar vervoer.
- U heeft een KVK-inschrijving.
- Uw bedrijf is gevestigd in Nederland.
- U plaatst de laadinfrastructuur in Nederland op uw eigen terrein of op terrein dat u huurt.
- Uw laadstations worden minstens 24 maanden na vaststelling van de subsidie niet opgenomen in het register van publieke laadinfrastructuur.
- U dient per locatie maximaal één aanvraag in per kalenderjaar.
- Uw subsidie per locatie is minimaal € 2.500. Dit betekent dat u als grote onderneming minimaal € 12.500 aan kosten heeft die onder de subsidie vallen, en als mkb’er minimaal € 6.250.
- Op uw locatie heeft de laadinfrastructuur in ieder geval:
- één of meer DC-laadstations met een vermogen vanaf 20 kW met minimaal één laadpunt; of
- één of meer AC-laadstations met een vermogen van minimaal 11 kW eventueel in combinatie met de basislaadinfrastructuur.
Aanvullende voorwaarden batterij
- Uw batterij wordt vooral gebruikt voor de laadinfrastructuur.
- Uw subsidie voor een batterij in combinatie met laadinfrastructuur is minimaal € 25.000.
- De benodigde netcapaciteit voor de te realiseren laadstations is meer dan 50% van het maximaal beschikbare vermogen op uw huidige aansluiting.
- De C-waarde van de hardware is maximaal 0,25. Dit geldt niet als de batterij onderdeel is van het laadstation of aangevraagd wordt door OV-concessiehouders;
- Na installatie registreert u de stationaire batterij bij energieleveren.nl of bij uw netbeheerder.
- Uw batterij blijft minimaal 24 maanden in uw eigendom nadat we de subsidie hebben vastgesteld.
Wat moet u weten voor uw aanvraag?
Subsidiebedrag bepaalt moment van aanvragen
Bepaal met de rekentool of u in aanmerking komt voor mogelijk meer of minder dan € 25.000 subsidie. Houd er zelf rekening mee dat de subsidie minimaal € 2.500 is per locatie.
Minder dan € 25.000 subsidie
Is het subsidiebedrag lager dan € 25.000? Laat dan eerst de laadinfrastructuur aanleggen en vraag daarna subsidie aan. Aanvragen moet binnen 13 weken na de datum waarop de werkzaamheden klaar zijn.
Stuurt u de aanvraag in op de dag dat of nadat het budget is overtekend (als er meer aanvragen zijn dan er geld beschikbaar is)? En is het subsidiebedrag lager dan € 25.000? Dan geldt de doorschuifbepaling. Dat betekent dat we de 1e dag waarop u kunt aanvragen in de volgende aanvraagperiode (vaak is dat het jaar daarna) als uw datum van indiening zien.
Meer dan € 25.000 subsidie
Is het subsidiebedrag hoger dan € 25.000? Dan vraagt u de subsidie aan met een niet-ondertekende offerte. Dit doet u voordat u de opdracht geeft en de werkzaamheden laat uitvoeren.
Let op: een getekende offerte zien we als een gegeven opdracht.
Rekentool
Kennispagina
Op de kennispagina Aan de slag met laadinfrastructuur: kennis en tools vindt u informatie die u op weg helpt bij uw aanvraag. Bekijk ook de Veelgestelde vragen.
Uw aanvraag voorbereiden
Wij beoordelen alleen volledige aanvragen. Zorg daarom dat u onderstaande bij de hand heeft als u aanvraagt.
- post- en bezoekadres
- IBAN-bankrekeningnummer
- naam, telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon
- KVK-inschrijfnummer
- Uitslag van de mkb-toets of mkb-verklaring, als u als mkb'er aanvraagt
- postcode van de locatie waar de laadinfrastructuur wordt aangelegd
- doelgroep van de gebruikers van de laadinfrastructuur
- factuur voor de aanleg van de laadstations, met daarin het merk, type en specificatie van de laadstations. Hieruit blijkt welk vermogen elk laadstation heeft en op welke datum de installatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd.
- de-minimisverklaring
- de hoogte van eventuele andere subsidies die u aanvroeg of ontving om laadinfrastructuur aan te leggen
- document waaruit blijkt dat de laadinfrastructuur altijd met het internet is verbonden en waarbij de communicatie verloopt volgens het Open Charge Point Protocol versie 1.6 of hoger.
- hoogte van de gemelde in aanmerking komende investeringskosten op basis van de MIA
- eHerkenning niveau 3. Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan op de website van eHerkenning. eHerkenning aanvragen duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen. Meer informatie vindt u op de pagina Mijn machtigingen.
- post- en bezoekadres
- IBAN-bankrekeningnummer
- naam, telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon
- KVK-inschrijfnummer
- Uitslag van de mkb-toets of mkb-verklaring, als u als mkb'er aanvraagt
- postcode van de locatie waar de laadinfrastructuur wordt aangelegd
- doelgroep van de gebruikers van de laadinfrastructuur
- offerte met merk, type, specificaties en installatiekosten van de laadstations. Hieruit blijkt het vermogen van elk laadstation. Uit de offerte blijkt ook dat:
- de laadinfrastructuur altijd met het internet is verbonden en de communicatie verloopt volgens het Open Charge Point Protocol versie 1.6 of hoger;
- het project uiterlijk 24 maanden na ontvangst van de subsidie kan worden afgerond.
- contract met de netbeheerder waaruit blijkt dat er genoeg netcapaciteit is op de locatie waarvoor u aanvraagt. Dit is het geval wanneer de benodigde netcapaciteit voor de laadinfrastructuur minder dan 50% van het gecontracteerde transportvermogen is.
- capaciteitsberekening in het geval de benodigde netcapaciteit meer dan 50% van het gecontracteerde transportvermogen is. Dan toont u met een berekening aan dat de benodigde netcapaciteit binnen 24 maanden na verlening gerealiseerd wordt en uw laadinfrastructuur binnen die tijd werkt.
- onderbouwing zoals een beoogde opleveringsdatum in de offerte waaruit blijkt dat u het project afrondt binnen 24 maanden na verlening van de subsidie
- hoogte van eventuele andere subsidies die u aanvroeg of ontving om laadinfrastructuur aan te leggen
- vraagt u subsidie aan voor een stationaire batterij? Dan levert u een offerte aan met opslagcapaciteit, vermogen en C-waarde van de stationaire batterij. Hieruit blijkt ook dat de batterij communiceert met het laadstation waarvoor u subsidie aanvraagt
- eHerkenning niveau 3. Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan op de website van eHerkenning. eHerkenning aanvragen duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen. Meer informatie vindt u op de pagina Mijn machtigingen.
Bepaal de laadbehoefte van de gebruikers van de laadinfrastructuur
Dit is afhankelijk van het aantal gereden kilometers, de bestemming en de thuisbasis van het voertuig.
Huidige netaansluiting en maximaal beschikbaar vermogen
Deze gegevens zijn vaak zichtbaar op de factuur van de netbeheerder als gecontracteerd vermogen voor afname of als piekvermogen bij een klein-zakelijke aansluiten (maximaal 3x 80A).
Het benodigde vermogen van de laadpunten
Bepaal welk vermogen geschikt is voor uw situatie.
Geen Milieu-investeringsaftrek in 2025
In 2025 kunt u de Milieu-investeringsaftrek (MIA) niet meer combineren met de SPRILA. Heeft u de opdracht in 2024 gegeven en MIA aangevraagd? Dit kan alleen bij een SPRILA-aanvraag lager dan € 25.000. Als u MIA heeft aangevraagd, trekken we het vaste percentage milieu-investeringaftrek van 11,25% van het subsidiebedrag af. Dit berekenen we over de investeringskosten die voor de MIA in aanmerking komen. Door staatssteunregels is het niet mogelijk om SPRILA Aanschaf met de MIA te stapelen.
Een intermediair machtigen
Doet een intermediair uw aanvraag? Dan machtigt u deze via onderstaande knop.
Na uw aanvraag
Na uw subsidieaanvraag ontvangt u een bevestiging per e-mail. U vindt deze ook in Mijn RVO. Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst per datum. We streven ernaar binnen 13 weken te beslissen over uw aanvraag. We kunnen deze termijn verlengen met nog eens 13 weken. U kunt de status van uw aanvraag ook volgen in Mijn RVO.
Verlenen wij u subsidie en is het aangevraagde bedrag hoger dan € 25.000? Dan ontvangt u 50% van het subsidiebedrag als voorschot. Is het subsidiebedrag lager dan € 25.000? Dan wordt de subsidie direct vastgesteld. U ontvangt dan direct het volledige vastgestelde subsidiebedrag.
Vaststelling aanvragen
Bij een aanvraag van € 25.000 of hoger vraagt u binnen 24 maanden na het ontvangen van het voorschot vaststelling aan. Dit doet u nadat de werkzaamheden zijn beëindigd. U ontvangt daarna het overgebleven subsidiebedrag, afhankelijk van de beoordeling van de vaststelling.
Uitstel aanvragen
Blijkt dat u, door overmacht, na aanvraag meer dan 24 maanden nodig heeft voor de aanleg? Dan kunt u één keer uitstel aanvragen van maximaal 12 maanden.
Wetten en regels
- Publicatie Staatscourant, versie geldig vanaf 31 januari 2025
- Publicatie Staatscourant, 31 januari 2025
- Publicatie Staatscourant, 1 juli 2024
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat