Tips invullen en afronden rVDM
Vervoert u mest met het realtime Vervoersbewijs dierlijke mest (rVDM)? Gebruik dan onze tips voor het invullen en afronden van vervoer. Zo doet u alle meldingen goed en op tijd. En voorkomt u dat u achteraf iets moet aanpassen.
Hoe doet u rVDM-meldingen?
Meldingen voor het rVDM doet u in e-CertNL of in de rVDM-app. In de handleiding van e-CertNL leest u hoe elke melding werkt.
Tips voor leveranciers en afnemers
Vervoert u de mest niet zelf? Dan heeft het rVDM voor u maar een paar stappen. Het belangrijkste is dat u goed voorbereid bent en dat u afgerond vervoer op tijd bevestigt.
Om mest aan of af te voeren heeft u verschillende accounts nodig. Bijvoorbeeld een relatienummer bij ons en meestal een account bij e-CertNL. Alles hierover leest u op Wat heeft u nodig voor het rVDM?.
Als de mest is gelost, bevestigt u het rVDM binnen 7 dagen. U krijgt hiervoor automatisch een bericht. Zowel de leverancier als de afnemer bevestigen het rVDM. Particulieren en kleine bedrijven zonder KVK-nummer hoeven het vervoer niet te bevestigen.
Klopt er iets niet in het rVDM? Dan kunt u het vervoer afwijzen. De vervoerder kan dan het rVDM aanpassen en opnieuw een bevestiging vragen.
Hoe u vervoer bevestigt of afwijst, leest u in de handleiding Bevestigen of afwijzen van e-CertNL.
Tips voor vervoerders
Als vervoerder doet u de meeste meldingen bij het rVDM. Hieronder vindt u tips voor de vooraanmelding, tijdens het vervoer en na het vervoer. En aandachtspunten bij storingen en het gebruik van apparatuur.
Wilt u alle aandachtspunten in één overzicht hebben? Bekijk dan de checklist.
Vooraanmelding
In de vooraanmelding vult u belangrijke gegevens over het vervoer in. Hieronder vindt u tips om de vooraanmelding goed in te vullen. Toch iets misgegaan? Dan leggen wij uit wat u kunt doen.
Vul altijd de postcode in van de plaats waar de mest wordt gelost. Rijdt u niet naar het adres van het bedrijf van de afnemer? Maar bijvoorbeeld naar een perceel? Vul dan de postcode in van de straat die het dichtst bij de loslocatie ligt.
Voldoet u aan de voorwaarden voor maatwerk vervoer? En hoeft u niet te wegen of te bemonsteren? Let dan op welke soort vervoer u kiest. Zit er GR-apparatuur op het vervoermiddel? Kies dan ‘Maatwerk vervoer met GR-GPS’. Zit er geen GR-apparatuur op het vervoermiddel? Kies dan ‘Maatwerk vervoer zonder GR-GPS’.
Er zijn ook andere vormen van maatwerk vervoer. Meer hierover en de voorwaarden voor elke soort vervoer vindt u op rVDM voor maatwerk vervoer.
Heeft u een vooraanmelding verkeerd ingevuld? Dan kunt u sommige gegevens tijdens het vervoer nog aanpassen. Om andere gegevens te veranderen, kunt u het vervoer afwijzen of achteraf een wijzigingsverzoek doen. Alles hierover leest u op Gegevens van het rVDM veranderen.
Tijdens het vervoer
Weegt en bemonstert u de mest? Let dan op deze punten.
Bij standaard vervoer weegt u een vracht mest zo snel mogelijk na het laden. Dat doet u met een aanboordweegapparaat of een weegbrug. Direct daarna geeft u het gewicht van de vracht door in de weegmelding. Deze melding doet u op e-cert.nl, met uw BMS of met de rVDM-app.
Een laboratorium kan mestmonsters alleen analyseren als ze in goede staat zijn. Ga daarom zorgvuldig om met monsters: zorg dat de verpakking niet lekt en dat de monsters niet te warm worden.
Een handig overzicht van alle regels vindt u in onze flyer Een mestmonster aanleveren bij een laboratorium: waar moet u aan voldoen?
Na het vervoer
Mest gelost? Dan zijn er nog 2 punten om extra op te letten.
Uiterlijk 10 werkdagen nadat u de mest bemonstert, stuurt u het mestmonster naar een laboratorium. Raakt een monster verloren tijdens het vervoer of onderweg naar het laboratorium? Meld dit dan in e-CertNL. Dat doet u binnen 30 dagen na het vervoer.
Wijst een leverancier of afnemer een transport af? Of doet u dat zelf? Dan krijgen alle 3 de partijen daarvan bericht via e-mail. Zorg ervoor dat u de gegevens van het transport zo snel mogelijk verbetert.
Apparatuur en storing
Als u gaat rijden, wilt u niet nog voor verrassingen komen te staan. Daarom een paar aandachtspunten bij het gebruik van apparatuur. En u leest wat u doet bij storing.
Zijn de gegevens van uw opslagen, apparatuur of voertuigen veranderd? Bijvoorbeeld door een bedrijfsoverdracht? Dan geeft u dat door aan ons. Anders kloppen de gegevens in de vooraanmelding niet. Hoe u dit doorgeeft, leest u op Intermediaire zaken regelen.
Heeft u een voertuig met GR-apparatuur langere tijd niet gebruikt? Controleer dan voordat u weer gaat rijden of de apparatuur nog werkt. Zo weet u zeker of het vervoer door kan gaan. Werkt uw apparatuur niet? Kijk dan hieronder bij de tip over storing wat u kunt doen.
Is uw bemonsterings-, verpakkings- of GR-apparatuur stuk of heeft het een storing tijdens het vervoer? Dan meldt u dit als defect in het rVDM-systeem of met uw bedrijfsmanagementsysteem (BMS). Dit doet u alleen voor deze 3 soorten apparatuur. Voor alle andere apparatuur hoeft u een defect niet te melden.
Daarnaast neemt u contact op met de leverancier van de apparatuur. Deze weet dan ook dat er een storing is en kan deze oplossen. Ook legt u de storing vast in uw administratie. Als u bewijsstukken heeft, bewaart u die ook. Zo kunt u bij een controle de informatie laten zien.
U mag uw mestvervoer wel afmaken. De meldingen die uw GR-apparatuur normaal gesproken verstuurt, doet u dan zelf tijdens het vervoer in e-CertNL.
U mag kapotte apparatuur niet gebruiken voor een volgend transport. Werkt de apparatuur weer? Geef dit dan ook door in e-CertNL.
Is er een storing in het rVDM-systeem? Of heeft u ineens geen bereik? Dan meldt u vervoer aan met de rVDM Offline app. Heeft u een bedrijfsmanagementsysteem (BMS) dat meldingen kan versturen tijdens een storing? Dan mag u het BMS blijven gebruiken. Het papieren VDM gebruikt u niet meer.
In de app vult u de gegevens van het vervoer in, net als bij een vooraanmelding. De Offline app stuurt de gegevens later automatisch door naar het rVDM-systeem. Alles over de Offline app leest u op Wat doet u bij een rVDM-storing?.
Tips voor particulieren
Wilt u mest laten aanvoeren? Of heeft u hobbydieren en wilt u de mest wegbrengen? Hieronder leest u hoe dat werkt.
Wilt u als particulier dierlijke mest laten aanvoeren? Dan schakelt u daarvoor een mestvervoerder in. De vervoerder houdt zich aan de regels van het rVDM. U hoeft zelf geen meldingen te doen tijdens of na het vervoer.
Wel heeft u een relatienummer bij ons nodig. U krijgt zo’n nummer als u voor het eerst met uw DigiD inlogt in Mijn RVO. Lees meer hierover op Agrarische registratie bij ons en Mijn dossier. De vervoerder heeft dit relatienummer nodig om het vervoer te melden.
Heeft u hobbydieren en laat u de mest van deze dieren ergens anders naartoe brengen? Of brengt u de mest zelf weg? Dan heeft u geen rVDM nodig. U mag de mest zelf vervoeren of u schakelt een vervoerder in.
Laat u de mest vervoeren door een professioneel vervoerder? Dan is voor het vervoer een vrachtbrief nodig. Meer informatie over vrachtbrieven vindt u op de website van Ondernemersplein.
Een administratie bijhouden is niet verplicht. Maar het is wel verstandig zelf bij te houden hoeveel mest u op uw grond gebruikt, en hoeveel u laat wegbrengen. Dan kunt u dat bij een controle makkelijk laten zien.
- Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur