BAR: Tegemoetkoming gemaakte kosten
De Brexit Adjustment Reserve (BAR) bedrijfslevenregeling geeft een tegemoetkoming voor aanpassingskosten door het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie (Brexit). De regeling bestaat uit 2 delen: een regeling voor gemaakte kosten en een regeling voor nog te maken kosten. Het gaat daarbij onder meer om kosten als opleiding, voorlichtingscampagnes en ICT-aanpassingen en niet om omzetverlies. De Tegemoetkoming gemaakte kosten is bedoeld om kosten die u al gemaakt had door de Brexit te compenseren.
De BAR: Tegemoetkoming gemaakte kosten sloot op 31 maart 2023 17:00 uur. U kunt niet meer aanvragen.
Regeling gewijzigd
De BAR Bedrijfslevenregeling wijzigde per 1 november 2022 met terugwerkende kracht. De wijzigingen staan in blauw weergegeven op de modulepagina’s waar de wijzigingen voor gelden. De regelwijziging is op 17 januari gepubliceerd in de Staatscourant.
We beoordeelden alle ontvangen aanvragen volgens de nieuwe voorwaarden.
Begrippenlijst
Bekijk de begrippenlijst van deze regeling.
Budget
Voor de BAR Tegemoetkoming gemaakte kosten was in totaal € 185 miljoen beschikbaar. Aanvragen beoordeelden wij op volgorde van binnenkomst, zolang er budget beschikbaar was.
Belangrijkste voorwaarden
Voor deze subsidie moest u aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden golden voor zowel het mkb als het niet-mkb. Een enkele keer kwam u alleen voor een module in aanmerking als u een mkb-onderneming was. Bekijk de belangrijkste voorwaarden BAR: Tegemoetkoming gemaakte kosten.
Regelhulp
Om te weten te komen of u voor tegemoetkoming in aanmerking kwam en voor welke module, stelden wij een Regelhulp beschikbaar. De Regelhulp is offline per sluitingsdatum van de regeling en dus niet meer te raadplegen.
De uitkomst van de Regelhulp is een indicatie en niet bindend, u kunt hieraan geen rechten ontlenen.
Modules
- Subsidie voorlichtingscampagne
- Subsidie voor opleidingen
- Aanpassing van ICT-infrastructuur
- Aanpassing ICT-infrastructuur energiehandelsplatformondernemingen, port-community-ondernemingen en terminal-ondernemingen
- Externe consultancy product- en procesvereisten douane
- Aanpassing ICT-infrastructuur en tijdelijke bedrijfskosten transportmaterieel transportondernemingen
Uw aanvraag inzien
De BAR Tegemoetkoming gemaakte kosten sloot op 31 maart 2023 17:00 uur. U kunt niet meer aanvragen. Wilt u uw aanvraag inzien? Klik dan op onderstaande knop.
Nog kosten te maken?
De BAR: Tegemoetkoming nog te maken kosten was voor kosten die u nog ging maken vanwege Brexit. Dit deel van de regeling is ook gesloten.
Stand van zaken
In onderstaande afbeelding ziet u hoeveel aanvragen er zijn ingediend en voor hoeveel subsidie. Ook ziet u welke modules het meest werden aangevraagd.
Na uw aanvraag
Heeft u een aanvraag ingediend en wilt u weten hoe het proces daarna verliep?
Bekijk wat er na uw aanvraag gebeurde.
Uit de praktijk
Daily Logistics Group (DLG), een grote transportonderneming, is actief in heel Europa. Ongeveer 40% van de omzet komt uit het VK. DLG heeft bedrijfslocaties in Nederland en ook 2 in het VK. CEO Joost Visbeen en Nicole Visbeen, Tradelane Manager Fresh, vertellen over de gevolgen van de Brexit voor hun bedrijf.
(Op de zijkant van een vrachtwagen die achteruitrijdt, staat: DailyFresh Logistics. Joost Visbeen:)
Vandaag zijn we in Hoek van Holland,
bij een van onze grootste activiteiten: DLG DailyFresh.
Dit is een consolidatiecentrum voor groente, fruit, bloemen en planten.
Per week resulteert dat ongeveer in 600 truckladingen naar het Verenigd Koninkrijk.
(Mensen in het centrum zijn druk aan het werk.)
Op 24 juni 2016 werden we allemaal met een soort kater wakker.
Toen werd er bekend dat het Engelse volk voor een vertrek
uit de Europese Unie had gestemd.
Ons personeel dat hier in Nederland in dienst was met een Engelse nationaliteit,
hebben wij terug moeten brengen naar het Verenigd Koninkrijk.
Tweede aspect is de informatiestroming, wat gaat daaraan veranderen?
Dat was voor ons een belangrijke zoektocht.
En het derde aspect is: hoe krijgen wij onze klanten daar nu in mee,
in het zeer moeilijke proces?
Voornamelijk in de aanloop hebben we veel moeten investeren in tijd
om klanten alle informatie goed te laten invullen.
Vroeger konden mensen een belletje plegen en een zending opgeven voor de UK
die de andere dag in de UK stond.
Daarna is er heel veel gebeurd, waarin we in 2022 heel erg ervaren
dat de kwaliteitskeuring de meeste impact heeft op de tijd.
Heel veel producten worden of afgekeurd of komen echt veel later aan
omdat de keuring niet meer aangevraagd kon worden,
waar iedereen normaal gewend was op het laatste moment te kunnen aanvragen
en nog dezelfde dag kon verschepen.
Dat is een enorme verandering.
Door die veranderingen in het proces
moesten ook alle systemen telkens aangepast worden.
Om er maar een getal aan te hangen, dan komen wij toch echt wel
in de honderdduizenden euro's dat dat heeft gekost.
Maar daarbij heeft ook ons logistiek netwerk erg last gehad van hogere kosten
doordat de keten vertraagd werd.
Wij zaten met één rederij op versienummer 38,
waar ik mee wil aangeven dat daarvoor allemaal versies zijn geweest
waar wij naartoe gewerkt hebben en versie 38 door al die jaren heen
uiteindelijk het model is geworden dat werkbaar is,
maar het is nog niet uitontwikkeld.
Dus waarin wij vroeger geen keuring hadden,
hebben we nu twee keuringen en een mogelijke derde keuring.
Dus de norm vanuit de EU is gesteld
en alles wat buiten de grens van de EU geëxporteerd wordt,
moet via die norm verzonden worden.
Is dat niet het geval, moet het op de interne markt blijven.
Het zal nooit meer zo zijn zoals het was
omdat gewoon ook de handelsstromen zijn veranderd.
Maar goed, we hebben wel weer de weg opwaarts gevonden in ons logistiek netwerk.
De BAR, de Brexit Adjustment Reserve, stelt ondernemers in staat
om van de regelingen gebruik te maken om gemaakte kosten,
maar ook toekomstige kosten die eraan zitten te komen, te compenseren.
Het zal niet de volledige kosten compenseren,
maar het is een verzachtende omstandigheid.
(Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Het beeld wordt blauw met wit. Beeldtekst: Voor meer informatie: RVO.nl/BAR-compensatie. De BAR wordt gefinancieerd door de Europese Unie. Geproduceerd door de Rijksoverheid.)
'Met de BAR kunnen we gemaakte kosten, maar ook toekomstige kosten compenseren. Het compenseert niet de volledige kosten, maar het verzacht wel.'
Publicatieplicht staatsteun
De subsidie uit de Brexit Adjustment Reserve (BAR) Bedrijfslevenregeling valt onder staatssteun. De voorwaarden voor staatsteun zijn vastgelegd in verschillende Europese staatssteunkaders. Een van de voorwaarden is de publicatie van de steun. Wij zijn daartoe verplicht als de ontvangen subsidie hoger is dan een afgesproken bedrag. Voor de BAR is dit bedrag nog niet bekendgemaakt.
Zodra dit bekend is, publiceert de Europese Commissie (EC) de volgende gegevens op haar website: uw naam, de vestigingsplaats van uw onderneming, de sector waarin u actief bent, of u een mkb’er bent of niet, het bedrag en het doel van de subsidie.
EU-Handelsprogramma
Vroeg u één of beide regelingen van de BAR Bedrijfslevenregeling aan? U kon zich ook aanmelden voor deelname aan het EU-Handelsprogramma. De aanmelding voor het EU-Handelsprogramma is sloot op 31 maart 2023.
Meer weten?
Heeft u vragen over de BAR of deze compensatieregelingen?
Wij staan voor u klaar. Neem contact op.
- Europese Unie (gefinancierd door)
- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
- Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur