Aanvragen subsidie DEI+
Op deze pagina kunt u uw subsidie Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) aanvragen en beheren. Volg de stappen en bekijk hoe u de subsidie voorbereidt, aanvraagt en wat u na uw aanvraag moet doen.
-
Uw aanvraag voorbereiden
U vraagt subsidie aan in ons digitale aanvraagportaal. Met de knop 'Uw aanvraag direct regelen' onder Aanvragen komt u met eHerkenning bij het aanvraagportaal. Sla tussendoor op als u later verdergaat.
Bereid uw aanvraag goed voor. Verzamel zoveel mogelijk al uw gegevens voordat u de aanvraag invult.
Machtig een intermediair
- Treedt u op als intermediair of penvoerder? Dan stuurt u bij de aanvraag ook een of meerdere machtigingen mee.
- Als intermediair gebruikt u uw eigen inloggegevens voor eHerkenning.
- U bent intermediair als u namens de penvoerder handelt. Bijvoorbeeld als de penvoerder u inhuurt als subsidieadviseur of om een deel van de activiteiten uit te voeren.
- Vraagt u aan voor een dochter- of zusterbedrijf? Ook daarvoor bent u dan intermediair.
- Een groep heeft maar één eHerkenningsmiddel. De penvoerder stuurt het aanmeldings- en machtigingsformulier van alle andere deelnemers mee.
- Als penvoerder machtigt u een intermediair om voor het samenwerkingsverband zaken te regelen via de knop 'Machtigen intermediair'.
- Dit formulier geldt alleen voor de penvoerder en niet voor andere projectdeelnemers.
Machtig uw intermediair met het machtigingsformulier via de onderstaande knop:
Machtig een deelnemer samenwerkingsverband
- Alle deelnemers aan een samenwerkingsverband machtigen een van de deelnemers als penvoerder om de subsidie aan te vragen. Dit doet u hieronder via de knop 'Machtigen penvoerder'. Kies in het formulier ‘TSE - Topsector Energie’.
- Iedere deelnemer ondertekent het formulier. De penvoerder stuurt het mee met de subsidieaanvraag.
- Heeft u een buitenlandse partner in uw samenwerkingsverband? Dan vult die het formulier 'Machtigen penvoerder (in Engels)’ in.
- De naam van de gemachtigde penvoerder en de projectnaam op het formulier ‘Machtigen penvoerder’ moeten gelijk zijn aan die op het aanvraagformulier.
Machtig of wijzig een penvoerder via de onderstaande knoppen:
Log in met eHerkenning
- U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig.
- Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan op de website van eHerkenning. Het kan een paar dagen duren voor u uw herkenningsmiddel heeft.
- Heeft u een eHerkenningsmiddel met een lager betrouwbaarheidsniveau? Dan moet u uw eHerkenning aanpassen. U heeft eHerkenning 3 en de juiste machtiging nodig om te kunnen aanvragen. Houd rekening met een aanschaftijd van ongeveer 2 weken.
Wilt u meer weten over inloggen? Via de onderstaande knop vindt u meer informatie over inloggen:
Bijlagen bij uw aanvraag
De aanvraagformulieren vindt u op ons digitale aanvraagportaal. Daar voegt u de bijlagen toe.
Gebruik de volgende formats voor uw aanvraag:
Toon aan dat uw onderneming niet in moeilijkheden is
U krijgt geen subsidie als uw onderneming in moeilijkheden is. Ook samenwerkingsverbanden waarin één van de deelnemende ondernemingen in moeilijkheden is, krijgen geen subsidie.
De verklaring dat u geen onderneming in moeilijkheden bent, is verplicht voor elke onderneming in uw samenwerkingsverband. Stuur deze mee met uw aanvraag. Met onderstaand beslisschema beoordeelt u of uw onderneming in moeilijkheden is.
Aanvragen
De regeling is open vanaf 28 januari 2025, 09:00 uur tot 28 augustus 2025, 17:00 uur. U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig.
Na uw aanvraag
Heeft u al een aanvraag gedaan voor een subsidie? Met de blauwe knoppen dient u na de goedkeuring van uw subsidie (de brief met uw beschikking) de voortgangsrapportage of een projectwijziging in. Ook vraagt u hiermee vaststelling van uw subsidie aan.
Wij beoordelen uw aanvraag
Wij beoordelen de aanvragen voor deze subsidie op volgorde van binnenkomst. Is uw aanvraag compleet? Dan is de beoordelingstermijn 8 weken. Die kunnen we eenmalig verlengen met 8 weken.
U ontvangt onze beslissing
Keuren wij uw aanvraag goed? U ontvangt een brief (subsidiebeschikking) met daarin de details over de betaling. Hierin staan ook uw verplichtingen als subsidieontvanger.
U stuurt ons uw voortgangsrapportage
Heeft uw project subsidie gekregen en duurt het project langer dan 12 maanden? Dan levert u eenmaal per jaar een voortgangsrapportage in. Hiervoor gebruikt u het formulier dat staat op het online aanvraagportaal. De data waarop u moet rapporteren, staan in de brief met uw beschikking.
Als uw project wijzigt
U heeft subsidie ontvangen voor een (meerjarig) project. U bent daarom verplicht om belangrijke wijzigingen in uw project direct te melden. Voor sommige wijzigingen moet u ons vooraf om toestemming vragen. Doet u dit niet? Dan loopt u het risico dat u geen subsidie ontvangt voor de gewijzigde projectonderdelen. Soms krijgt u dan zelfs geen subsidie meer voor het hele project.
De beoordelingstermijn hiervan is 8 weken. Die kunnen we eenmalig verlengen met 8 weken.
U vraagt vaststelling aan
Na afloop van uw project dient u een verzoek tot vaststelling van uw subsidie in. Daarmee verrekenen wij te weinig of te veel ontvangen subsidie. Informatie over de werkwijze voor de aanvraag van de vaststelling kunt u vinden in onze Subsidiespelregels.
De beoordelingstermijn hiervan is 13 weken. Die kunnen we eenmalig verlengen met nog eens 13 weken.
Voor subsidieaanvragen tussen de € 25.000 en € 125.000 zijn de spelregels op 27 februari 2023 gewijzigd. U verklaart met het vaststellingsformulier over alle kosten en opbrengsten van uw project. Wij bepalen op basis van de werkelijke kosten min de opbrengsten uw vaststelling.
Bijlagen bij uw vaststelling
Met uw vaststellingsaanvraag stuurt u mee:
- Controleverklaring over projectsubsidie vanaf € 125.000
- Eindrapportage
- Voor DEI+: Vergassing van reststromen geldt:
- Tot 5 jaar na de subsidievaststelling geeft u ons de gegevens over uw project
- Dit doet u jaarlijks voor 1 mei
- Onderdeel van deze gegevens is een conformiteitsbeoordelingsverklaring
Gebruik voor uw eindrapportage het volgende format:
Veelgestelde vragen
Een bijlage is maximaal 20 Mb. De bijlage mag één van deze soorten zijn:
- doc
- docx
- txt
- xls
- xlsx
- jpg
- jpeg
U kunt maximaal 99 bijlagen uploaden.
U dient uw aanvraag in via het eLoket. Het voordeel hiervan is dat u uw aanvraag alleen kunt indienen als die compleet is. Met een toets vooraf weet u dan of u aan bepaalde formele eisen van de regeling voldoet. Wilt u toch via e-mail of op papier een aanvraag indienen? Neem dan contact op met onze klantenservice (088-042 42 42). Als uw aanvraag niet compleet is, dan wijzen wij die af.
Ja, dat kan. U moet een andere organisatie autoriseren, zodat die uw aanvraag ook in haar overzicht te zien krijgt. De organisatie die u wilt autoriseren moet over een eigen eHerkeningsmiddel beschikken van niveau 1 of hoger. Zie voor verdere instructies de download:
Als u de begroting gebruikt voor een haalbaarheidsstudie (§4.2.17 Topsector Energiestudies), dan kiest u voor de velden voor Fundamenteel onderzoek (FO). U vult dan op de deelnemerstabbladen de kosten in onder kolom L. In cel K180 vult u daarna een maximale subsidie van 50% in.
Is een onderzoeksorganisatie deelnemer in uw project? Dan moet u een getekende samenwerkingsovereenkomst hebben voordat u het project start. U verklaart in eLoket dat u daarvan op de hoogte bent. Wij zullen die overeenkomst bij u opvragen. In deze samenwerkingsovereenkomst staan:
- afspraken over de manier waarop u omgaat met de bijdrage in de kosten;
- deling in de risico’s en uitkomsten;
- verspreiding van de resultaten;
- toegang tot en de regels voor de toewijzing van intellectuele eigendomsrechten;
- dat uw project mag starten nadat u uw subsidieaanvraag bij ons indient. Uiterlijk 6 maanden na de datum van verlening moet het project starten.
Ligt de startdatum van het project vóór de dagtekening van de beschikking? Dan hebben wij de ondertekende samenwerkingsovereenkomst al tijdens de behandelperiode nodig. Let op: houd daar rekening mee bij de planning van uw project.
- Is de startdatum van het project gelijk aan de indieningsdatum? Dan vragen wij de getekende samenwerkingsovereenkomst op via uw aanvraag in eLoket. Gaat het om een tenderregeling? En ontbreekt de getekende samenwerkingsovereenkomst? Dan wijzen wij uw aanvraag af. U voldoet dan niet aan de verplichtingen van de subsidieregeling. Is de beoordeling van de subsidieaanvragen op volgorde van binnenkomst? Dan vragen wij de samenwerkingsovereenkomst op. Is die niet beschikbaar? Dan wijzen wij uw aanvraag af. U voldoet dan niet aan de verplichtingen van de subsidieregeling.
- Is de startdatum later, maar nog wel vóór de dagtekening van de beschikking? Dan vragen wij de getekende samenwerkingsovereenkomst op tijdens de beoordelingstermijn. Levert u de getekende samenwerkingsovereenkomst niet op tijd in? Dan wijzen wij uw aanvraag af. U voldoet dan niet aan de verplichtingen van de subsidieregeling.
- Ligt de startdatum na de datum van subsidieverlening? Dan vragen wij in de beheerfase van uw project naar de getekende samenwerkingsovereenkomst. Is die er na de startdatum niet? Dan stoppen wij de betaling van de voorschotten. Laat u ons binnen 3 maanden daarna nog geen getekende overeenkomst zien? Dan moeten wij het project stopzetten. Wij geven dan geen subsidie.
Voor overige samenwerkingen is het ook verstandig een overeenkomst af te sluiten. Een voorbeeldovereenkomst vindt u bij de Subsidiespelregels.
- Ministerie van Klimaat en Groene Groei