Resultaten van visserijfondsen en -subsidies
De visserij- en aquacultuursector zijn veel bezig met innovaties, verduurzaming en verbeteringen. Van de Europese Unie krijgt Nederland geld om projecten te ondersteunen, duurzame investeringen mogelijk te maken en onderzoek te doen. Ook zijn er subsidies die Nederland helemaal met nationaal geld betaalt. Bent u benieuwd hoe dit geld wordt uitgegeven?
Wat gebeurt er met het Europese geld?
In Nederland is er het European Maritime Fisheries and Aquaculture Fund (EMFAF). We schrijven regelmatig over de resultaten van dit fonds. Bijvoorbeeld over mooie projecten die zijn uitgevoerd met subsidies, of werkzaamheden die zorgen voor een duurzamere visserij.
Ook delen we wat er bereikt is met het vorige fonds, het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV).
21 oktober 2024 - Gegevens van de visserij- en aquacultuursector zijn erg belangrijk om meer te weten over visbestanden en beleid voor de sector te maken. Bijvoorbeeld technische gegevens over de inzet van vissersvaartuigen en hun vangsten. Maar wat gebeurt er met deze gegevens? Bekijk hier hoe data wordt verzameld en wat er daarna mee gebeurt.
Uitleg afkortingen
In de afbeelding staan een aantal afkortingen van organisaties:
- WUR: Wageningen University & Research
- LVVN: Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
- ICES: International Council for the Exploration of the Sea
- CECAF: Fishery Committee for the Eastern Central Atlantic
- SPRFMO: South Pacific Regional Fisheries Management Organisation
- STECF: Scientific Technical and Economic Committee for Fisheries
Subsidie uit het EMFAF
WUR verzamelt gegevens en werkt deze uit in opdracht van het ministerie van LVVN. Daarvoor krijgt het project subsidie uit het EMFAF.
25 maart 2024 - De palingstand is laag. Dat is een probleem, want deze vissen hebben een belangrijke functie. Ze eten bijvoorbeeld exoten zoals rivierkreeften en grondeltjes. Zo krijgen deze soorten niet de overhand. En de paling hoort ook bij Nederland.
Er is een Europese Aalverordening om meer paling in Nederlandse wateren te krijgen. Het project Uitzet glas- en pootaal is een van de acties die Nederland doet om deze verordening uit te voeren. Hiervoor krijgt het project subsidie uit het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV) en het European Maritime Fisheries and Aquaculture Fund (EMFAF).
Een verslaggever van de NOS heeft een kijkje genomen bij het project. Kijk mee naar het interview op de website van de NOS.
16 oktober 2023 - Het is belangrijk om in beeld te hebben welke vis en hoeveel er wordt gevangen, zodat er goed beleid kan worden geschreven. Alle beheerde vissoorten die Nederlandse vissers vangen moeten aan land worden gebracht. Dit heet de aanlandplicht.
Een deel van deze vissen is niet geschikt voor consumptie, waardoor er onnodige verspilling is. Met het onderzoeksprogramma Fully Documented Fisheries (FDF) wordt onderzocht of de aanlandplicht in de toekomst kan worden vervangen door een registratieplicht. Zo zorgen we voor een duurzamere Europese visserij.
FDF: zo werkt het
FDF is een principe waarbij vangsten van de visserij volledig worden gedocumenteerd. Vaak gebeurt dit met een Electronic Monitoring (EM) systeem dat werkt met camera’s en sensoren. De beelden worden na de visreis handmatig geanalyseerd. Welke soorten zijn gevangen? Is de grootte ongewenst of geschikt voor menselijke consumptie?
Onderzoek naar automatische herkenning
Het beoordelen van de beelden kost veel tijd en personeel. Onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) werken samen met de visserijsector aan de verdere ontwikkeling van het EM-systeem. Het onderzoeksprogramma zet in op automatische beeldherkenning. De analyse kost zo minder mankracht en is ook nauwkeuriger, zelfs zo nauwkeurig dat verschillende ondersoorten herkend worden. Ook kan het systeem het gewicht en de grootte per vis bepalen.
De eerste 2 prototypes zijn succesvol getest aan boord. Er volgen nog meer testen aan boord van andere kotters.
Mogelijkheden in de toekomst
De onderzoekers willen het systeem verder ontwikkelen zodat het in de praktijk door de hele sector kan worden gebruikt. Dit biedt veel mogelijkheden voor de toekomst, zoals een automatische registratie waarbij de visser niet zelf een logboek hoeft bij te houden. En waardoor niet alle vissen aan land hoeven te worden gebracht. Een automatische vangstregistratie die direct digitaal beschikbaar is zorgt ook voor meer transparantie. Zo helpt het project mee aan een duurzamere sector.
Subsidies uit het fonds
Het project heeft bijna € 3 miljoen gekregen van het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV). Dit geld is voor onderzoek, ontwikkeling en analyse. Het eerste onderzoeksprogramma eindigt in 2023. Inmiddels is het vervolg FDF 2 gestart met subsidie uit het nieuwe visserijfonds, het European Maritime Fisheries and Aquaculture Fund (EMFAF).
Meer weten?
Bekijk voor meer informatie de video op de website van de Europese Commissie of lees het artikel van de WUR.
16 oktober 2023 - De laatste jaren zien vissers steeds minder kreeften in de Oosterschelde. Om ervoor te zorgen dat het kreeftenbestand op de lange termijn niet in gevaar komt is er informatie nodig. Kennis is belangrijk voor een duurzaam beheer en de toekomst van deze visserij. Met het project LobStAR werken onderzoekers samen met vissers aan een innovatief en toekomstbestendig kennissysteem.
Waarom is de kennis nodig?
Het kreeftenbestand is het aantal kreeften in een bepaald gebied. Met gegevens kan worden bepaald hoe groot dit bestand is en hoeveel kreeft kan worden opgevist. Hoeveel kreeften worden gevangen en op welke plek precies in de Oosterschelde? Zijn het mannetjes of vrouwtjes en hoe oud zijn ze? Samen met de kennis uit de sector helpt deze informatie om goed beleid te maken.
Waarom dit project?
De kreeftenvissers willen een visplan om het kreeftenbestand te beheren. Het verzamelen van de gegevens kost nu veel werk en geld. Om de hoeveelheid kreeften in de toekomst goed te kunnen inschatten, ontwikkelen onderzoekers van Wageningen University Research (WUR) samen met kreeftenvissers een innovatief kennissysteem. Een methode waarbij de vissers zelf op een efficiënte en praktische manier gegevens verzamelen.
De Vereniging van Beroepsvissers Oosterschelde, Westerschelde en Voordelta (OWV) helpt bij het visplan.
Vangsten registreren met de CatchCam
Het is voor vissers lastig om aan boord iedere kreeft te meten en andere gegevens te registreren. Daarom hebben de deelnemers van het project de CatchCam ontwikkeld. De gevangen kreeft wordt onder een camera gelegd. De camera maakt een foto en registreert de locatie van de vangst. Met automatische beeldherkenning kan de computer later het geslacht en de grootte bepalen.
De toekomst van het systeem
Onderzoekers kijken of het mogelijk is om de automatisch geregistreerde vangstinformatie aan boord vast te leggen in een database. De vissers kunnen deze database zelf beheren. Ook willen de onderzoekers een applicatie ontwikkelen. Deze geeft overzichten van de ontwikkeling van het kreeftenbestand.
Dit effectief en praktisch ontworpen kennissysteem is bedoeld voor gebruik op de lange termijn. Hiermee kan de sector het kreeftenbestand in de toekomst goed bijhouden. En kan de OWV dit systeem na het project eenvoudig en met beperkte kosten gebruiken.
Subsidie voor het project
Om dit project te kunnen uitvoeren krijgen de deelnemers € 852.485 subsidie het Europese Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV). Hiervan komt 75% van de Europese Unie, de rest is nationaal betaald. U leest meer over het project op de website van de WUR.
Vangsten registreren met de CatchCam
Het is voor vissers lastig om aan boord iedere kreeft te meten en andere gegevens te registreren. Daarom hebben de deelnemers van het project de CatchCam ontwikkeld. De gevangen kreeft wordt onder een camera gelegd. De camera maakt een foto en registreert de locatie van de vangst. Met automatische beeldherkenning kan de computer later het geslacht en de grootte bepalen.
28 mei 2023 - Traditioneel wordt mosselzaad met sleepnetten van de bodem geschraapt. In het mosselconvenant is afgesproken om deze methode in de Waddenzee af te bouwen. Daarom investeren steeds meer mosselkwekers in een mosselzaadinvanginstallatie (MZI), een duurzaam alternatief omdat de bodem minder verstoord wordt. Deze innovatie wordt verder gestimuleerd door subsidie van de Europese Unie.
In 2021 konden mosselvissers de subsidie Investeren in mosselzaadinvanginstallaties (MZI) aanvragen voor de investering in een MZI. Hiermee hebben 38 mosselvissers hun bedrijf verduurzaamd. In totaal hebben zij bijna € 2 miljoen subsidie gekregen. Het budget was eerst € 1 miljoen. Omdat er veel interesse was is het verhoogd naar € 2 miljoen. Lees meer in het artikel op de website Europa om de hoek.
Wilt u weten wat er nog meer gebeurt met het Europese geld? U leest dit op de website Europa om de hoek.
Openbaarmaking subsidiegegevens
Elk jaar publiceren wij minimaal 4 keer de subsidiegegevens van EMFAF-projecten en -investeringen. Omdat wij deze subsidies betalen met geld van de EU moeten we de gegevens openbaar maken. Zo zijn we transparant.
In de openbaarmaking leest u wie subsidie heeft ontvangen en hoeveel. De gegevens van natuurlijke personen en vaartuigen verwijderen wij 2 jaar na de eerste publicatie
De laatste update van de openbaarmaking is van 30 juni 2024.
Prioriteiten
Nederland richt zich binnen het EMFAF op 3 prioriteiten. Welke dit zijn, leest u in de brochure Voor een duurzame Noordzee. Binnen deze prioriteiten selecteren wij de projecten en investeringen. In de grafiek hieronder ziet u hoeveel geld er voor elke prioriteit beschikbaar is. En welk deel hiervan voor de projecten en investeringen is.
Openbaarmaking EFMZV
Bent u benieuwd naar de subsidiebedragen van het vorige fonds? Deze bekijkt u op Openbaarmaking EFMZV-subsidies.
Wat gebeurt er met geld voor nationale subsidies
In Nederland worden er ook subsidies helemaal met nationaal geld betaald en uitgevoerd. We delen deze resultaten ook graag met u.
1 juli 2024 - Vernieuwen in je eigen bedrijf is belangrijk. Dit jaar heeft Antwan Krijger zijn plannen doorgezet en heeft zijn vaartuig een grote verandering ondergaan. Hij vertelt meer over wat deze investering betekent voor zijn bedrijf.
Grote transformatie van een vaartuig
4 jaar geleden is Antwan voor zichzelf begonnen. Met zijn vaartuig YE-44 Dennis vist hij op garnalen. Dit jaar heeft hij het vaartuig verbouwd. Dit is door de helft geslepen en uit elkaar getrokken. Tussen de 2 delen is een verlenging geplaatst. De verbouwing heeft 3,5 maand geduurd. Dit was ook een spannende periode, omdat het vaartuig bijvoorbeeld kan kapseizen op de werf.
Antwan blikt hierop terug: "Het was een heel bijzondere gebeurtenis. Ik was er tijdens de hele verbouwing bij en heb zoveel mogelijk meegewerkt. Je herkent het schip ook even niet meer terug, omdat het een stuk langer is geworden. Het heeft nu een heel ander model."
Brandstof besparen door een betere stroomlijning
Het vaartuig is na de verbouwing gestroomlijnder. Hierdoor wordt veel brandstof bespaard. Ook is het vaartuig stabieler en veiliger. In slecht weer schommelt het vaartuig anders, op een langzamere manier.
Hierover zegt Antwan: "Het was eerst een vrij kort schip, nu is het een beetje ovaal en zit er meer model in. Je ziet dat het gestroomlijnder is en dat het schip stabieler is. Het werkdek is ook ruimer, dat werkt voor de bemanning ook een stuk makkelijker. En de manier waarop het schip schommelt is totaal anders geworden."
Subsidie voor investering
Antwan had al langer het idee om een keer de aanpassingen te doen, maar dit is ontzettend prijzig. Hij vertelt hoe hij over de subsidie hoorde: "We waren met scheepswerf Padmos in gesprek over onze ideeën, zij wees ons op de subsidie Minder energieverbruik in de visserij. Daarmee kon het financieel wel en hebben we dit gedaan."
Samen met de PO Delta Zuid (nu Nederlandse Vissersbond/CPO Nederlandse Vissersbond) heeft Antwan de aanvraag gedaan. De PO helpt vaker met aanvragen en kon hierdoor helpen bij de aanvraag en het verzamelen van de aanvraag.
"Het is belangrijk om te investeren en met de tijd mee te gaan. Als er dan een regeling is die daarbij past, moet je de kans pakken."
30 april 2024 - Het visserijbedrijf V.O.F. B. Marijs & Zn. uit Arnemuiden investeerde vorig jaar in nettenrollen. Wij spraken hierover met Klaas Marijs. Hij vertelde meer over de voordelen van hun investering en de plannen voor het bedrijf.
Het vissersbedrijf van de familie Marijs
1967: de vader en oom van Klaas startten het bedrijf samen op. Nu, bijna 60 jaar later, zit het nog steeds in de familie. In 2016 is het bedrijf in tweeën opgesplitst. Samen met 3 broers zet Klaas een van de bedrijven voort. Ze hebben het vorig jaar uitgebreid en varen nu met 2 vaartuigen op zee.
Multifunctioneel vissen met nettenrollen
De TX-43 vaart sinds vorig jaar met nettenrollen. Hiermee werd het vaartuig multifunctioneel. Het kan nu vissen met single rig en twinrig, en zo verschillende soorten vis vangen.
Klaas vertelt hierover: "Is de tongvisserij goed? Dan kun je daarop gaan vissen. Is de inktvisvisserij beter? Dan kies je voor die visserij. Doordat je multifunctioneel bezig bent geeft dat ook een stukje bedrijfszekerheid. Zo sta je altijd wat sterker."
Grote besparing door investering
Vissen met nettenrollen is niet alleen meer flexibel, maar ook duurzamer. Het brandstofverbruik is met ongeveer 40% omlaag gegaan, dat is een grote besparing. De broers hebben plannen om in de toekomst ook nettenrollen te plaatsen op hun andere vaartuig, de ARM-22.
"Wij willen als visserman op een zo gunstig mogelijke en energiezuinige manier een visje boven water halen, een gezond product", zegt Klaas. "Dat is je doelstelling als visser. Heel simpel. En natuurlijk wil je het bedrijf gezond draaiende houden."
Nadenken over innovaties in de visserij
De besparing met de nettenrollen is al een mooie vooruitgang. Het kan nog duurzamer, maar veranderingen zijn niet eenvoudig. Klaas denkt samen met andere vissers en organisaties na over mogelijke innovaties. Hiervoor is hij lid van het Visserij Innovatie Netwerk (VIN).
Subsidie voor investering
Voor de investering heeft het bedrijf de subsidie Minder energieverbruik in de visserij gekregen. Hiermee konden vissers investeren in innovatieve onderdelen om brandstof, energie en geld te besparen.
Klaas vertelt ons meer over hoe hij de aanvraag heeft ervaren. Met de boekhouder en de werf dachten ze na over de technische en de financiële kant van de investering. De aanvraag zelf was gelukkig niet heel moeilijk. Van tevoren was duidelijk wat ze allemaal moesten aanleveren. Hierdoor kon hij samen met de boekhouder de aanvraag snel en makkelijk doen.
"Ik vond dit een hele mooie regeling, we zijn er als bedrijf ontzettend blij mee."