WBSO: Na uw aanvraag
Hebben wij uw WBSO-aanvraag goedgekeurd? Dan ontvangt u een speur- en ontwikkelingsverklaring (S&O-verklaring) met uw fiscale voordeel. Op deze pagina leest u meer over het proces na uw aanvraag.
De stappen na uw WBSO-aanvraag
Hieronder leest u wat u kunt verwachten na uw WBSO-aanvraag.
Beoordeling
Wij beoordelen uw aanvraag aan de hand van de voorwaarden. Is het nog niet helemaal duidelijk of uw aanvraag aan de voorwaarden voldoet? Dan kunnen onze adviseurs aanvullende vragen stellen. Als wij uw aanvraag (gedeeltelijk) toekennen, ontvangt u een S&O-verklaring met uw fiscale voordeel.
Beoordelingstermijn
Zelfstandigen zonder personeel ontvangen de beoordeling binnen 3 maanden na het indienen van de aanvraag. Ondernemingen met personeel ontvangen de beoordeling binnen 3 maanden vanaf de aanvraagperiode. Heeft u gekozen voor een WBSO-aanvraag met werkelijke kosten en uitgaven? Dan is de beoordelingstermijn 8 weken langer.
Hebben wij u aanvullende vragen gesteld? Beantwoord deze dan zo snel mogelijk. De afhandelingstermijn kan worden verlengd met de wachttijd op uw aanvullingen.
Bezwaar en beroep
Is uw WBSO-aanvraag geheel of gedeeltelijk afgewezen en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u bij ons een bezwaarschrift indienen. Kies onder Direct regelen voor Bezwaar via eLoket.
Na ontvangst van de S&O-verklaring kunt u het voordeel van de WBSO verrekenen in uw aangiftes loonheffing of uw aangifte inkomstenbelasting.
U houdt vanaf de start van het project een S&O-administratie bij. Daarin maakt u de S&O-werkzaamheden inzichtelijk. Ook noteert u welke uren (eventueel ook kosten en uitgaven) aan S&O zijn besteed.
Vóór uw aanvraag maakte u een inschatting van de benodigde uren (en eventueel de kosten en uitgaven). Bij het doen van de mededeling realisatie meldt u het precieze aantal S&O-uren (en eventuele kosten en uitgaven) dat u heeft gerealiseerd. Dit doet u uiterlijk op 31 maart in het volgende jaar. U meldt uw realisatie in het aanvraagportaal.
Wij kunnen controleren of de gegevens die u in uw aanvraag heeft verstrekt, overeenstemmen met de praktijk.
Digitale communicatie
Berichtenbox
Heeft u een Berichtenbox aangevraagd voor al uw overheidsberichten? Dan sturen we de beschikkingen naar uw Berichtenbox. Alle berichten vindt u ook in het aanvraagportaal.
Aanvraagportaal
De communicatie met ons vindt plaats via het aanvraagportaal. Als er een bericht voor u klaarstaat in het aanvraagportaal, ontvangt u een (notificatie) e-mail met als afzender noreply@rvo.nl. Houd uw mailbox in de gaten. En markeer ons e-mailadres als betrouwbaar, zodat de mails niet in uw spambox terechtkomen.
Tip: gebruik een algemeen e-mailadres voor uw WBSO-aanvraag en geef meerdere medewerkers toegang tot dit e-mailadres.
U kunt vragen van ons online beantwoorden. Dit doet u in het aanvraagportaal bij 'Mijn aanvragen'. Klik bij uw taken (rechtsboven) op 'Verzoek aanvullende informatie' om de vragen te beantwoorden.
Veelgestelde vragen
Bekijk hieronder de veelgestelde vragen over het proces na uw aanvraag.
Houd in het lopende jaar een administratie bij, waarin u de gerealiseerde kosten en uitgaven verantwoordt. Als u meerdere S&O-projecten heeft, houdt u per project een administratie bij van uw kosten en uitgaven. Deze administratie moet klaar zijn op het moment dat u de mededeling doet. Op S&O-administratie bijhouden vindt u een 'invoermodel kosten en uitgaven', waarin u de gerealiseerde kosten en uitgaven kunt opnemen.
Meld binnen 3 maanden na afloop van het kalenderjaar (dus uiterlijk 31 maart) de gerealiseerde S&O-uren en eventuele kosten en/of uitgaven. Hierbij geldt onder andere:
- De gerealiseerde kosten en uitgaven die u meldt, moeten betaald zijn op het moment dat u de mededeling doet.
- U kunt alleen kosten en uitgaven melden die u in de aanvraag heeft opgenomen en die wij hebben toegekend. Dit geldt niet per aanvraag, maar per project.
Is het totale aantal uren en/of het totale bedrag aan gerealiseerde kosten en uitgaven lager dan het aantal toegekende uren en/of bedrag aan kosten en uitgaven? Dan ontvangt u een correctie-S&O-verklaring.
Naast een kosten/uitgavenadministratie, moet u ook een uren- en projectadministratie bijhouden. Meer informatie over de S&O-administratie leest u op S&O-administratie bijhouden.
- Bent u genoodzaakt uw onderneming te beëindigen (bedrijfsbeëindiging/faillissement)? Dan bent u verplicht om binnen één maand de gerealiseerde uren en eventuele kosten en uitgaven aan ons door te geven. Neem zo snel mogelijk contact met ons op via wbso@rvo.nl. Wij zetten in het aanvraagportaal de Mededelingstaak voor u klaar.
- Staat in uw WBSO-aanvraag een verouderde handelsnaam of statutaire naam? Neem dan contact op met de Kamer van Koophandel (KVK). Wij gebruiken namelijk de informatie uit het Handelsregister van de KVK.
- Wijzigt uw bedrijfsvorm? Neem dan contact met ons op via wbso@rvo.nl. Samen met u bekijken we de mogelijkheden.
- Verandert de naam van uw onderneming en blijven het KVK-nummer en RSIN-nummer gelijk? Dit heeft geen gevolgen voor uw WBSO-aanvraag.
- Heeft u een nieuw contactpersoon of een ander contactpersoon bij dezelfde intermediair? Dit kunt u zelf wijzigen in het aanvraagportaal bij het tabblad 'Mijn gegevens'.
- Heeft u een aanvraag ingediend en wilt u deze intrekken? Dit kunt u zelf wijzigen in het aanvraagportaal. Log in op het aanvraagportaal, open de aanvraag en kies rechtsboven in uw scherm onder 'Taken' voor 'Aanvraag intrekken'.
- Wilt u een een ingediende aanvraag wijzigen? Dit is niet mogelijk. U kunt geen projecten toevoegen en/of uren of kosten ophogen. Een grote wijziging betekent vaak dat u een nieuwe aanvraag moet indienen. Dien een nieuwe aanvraag in:
- voor een nieuw S&O-project;
- als de inhoud van uw S&O-project verandert (beschrijf bij uw aanvraag de wijzigingen bij 'Update project');
- als u andere kosten en/of uitgaven gaat doen dan dat u heeft aangevraagd (dit geldt niet per aanvraag, maar per project);
- als u verwacht meer uren, kosten en/of uitgaven te gaan maken dan u in totaal heeft aangevraagd;
- als uw project doorloopt na 31 december (aanvraag voor het volgende jaar).
- Het minimum aantal uren dat u bij een vervolgaanvraag moet invullen, is één uur. Benoem in het aanvraagformulier de wijzigingen bij 'Update project'.
- Wijzigt uw adres? Geef dit dan door aan de KVK. Wij gebruiken de adresgegevens van de KVK.
S&O-uren
U mag binnen één aanvraag schuiven met de S&O-uren tussen de toegekende projecten. Daarnaast mag u ook niet-gerealiseerde S&O-uren uit bijvoorbeeld de eerste aanvraag gebruiken voor projecten die in de 2e, 3e of 4e aanvraag zijn toegekend. Niet-gerealiseerde S&O-uren mag u nooit gebruiken voor projecten in eerdere aanvragen, maar alleen voor projecten in latere aanvragen.
Kosten en uitgaven
Voor projecten met kosten en/of uitgaven mag u schuiven tussen de toegekende bedragen van kosten en/of uitgaven. Daarnaast mag u ook niet-gerealiseerde bedragen van kosten en/of uitgaven uit bijvoorbeeld de eerste aanvraag gebruiken voor projecten met kosten en uitgaven die in de 2e, 3e of 4e aanvraag zijn toegekend. Niet-gerealiseerde kosten en uitgaven mag u nooit gebruiken voor projecten met kosten en uitgaven in eerdere aanvragen, maar alleen voor projecten met kosten en uitgaven in latere aanvragen.
Voorbeeld
Een ondernemer heeft WBSO aangevraagd voor project A. De aanvraag is gedaan voor de periode januari tot en met december. Het aantal begrote uren is 1.000. Wij hebben dit project goedgekeurd en een S&O-verklaring afgegeven. In juni gaat een nieuw project (project B) van start met 500 begrote uren.
- Situatie 1: Project A wordt eind mei na 300 uur stopgezet. Wat moet u dan aanvragen?
U dient een nieuwe aanvraag in voor project B met minimaal 10 uur (u mag namelijk de niet-gerealiseerde S&O-uren uit de voorgaande S&O-verklaring gebruiken). - Situatie 2: Project A loopt op schema. Ook de begrote uren zijn goed ingeschat. Wat moet u dan aanvragen?
U dient een nieuwe aanvraag in voor project B met 500 uur. U neemt project A niet op in deze aanvraag, want hiervoor heeft u al een S&O-verklaring tot en met december gekregen. - Situatie 3: Voor project A heeft u te weinig uren begroot. De totale jaarbegroting voor project A is nu 1.200 uur. Wat moet u dan aanvragen?
U dient een nieuwe aanvraag in met hierin zowel project A als project B. Voor project A vraagt u nu aanvullend 200 uur aan. Voor project B vraagt u 500 uur aan.
Let op: er kunnen nooit S&O-uren voor project B vóór juni worden geschreven. U kunt de uren van project B ook nooit gebruiken in de periode januari - mei, ook niet voor project A.
Meer weten?
- Lees meer over het proces na uw aanvraag in de Handleiding WBSO.
- Ministerie van Economische Zaken