5 tips over innovaties financieren en intellectueel eigendom
Financiering is de sleutel tot innovatie en groei voor innovatieve ondernemers. U verhoogt de kans op succes vaak flink als u uw intellectueel eigendom (IE) beschermt. Maak gebruik van de tips van Octrooicentrum Nederland. Ontdek hoe u met IE meer kans krijgt op financiering en leer van de ervaringen van andere ondernemers.

Vormen van financiering
Als innovatieve ondernemer wilt u uw product of dienst ontwikkelen én ook op markt brengen, zodat uw bedrijf groeit. Daarvoor klopt u misschien aan bij de bank voor een traditionele lening. Maar wist u dat er andere manieren zijn om uw vernieuwde product of dienst te financieren? Manieren zoals subsidies en regelingen, crowdfunding of het aantrekken van investeerders. Het hangt af van uw onderneming, idee of product welke vorm bij u past. Als u zorgt voor een goede voorbereiding waardoor u de financieringsmogelijkheden kent, heeft u meer kans van slagen bij het vinden van kapitaal.
Wilt u de aandacht trekken van investeerders? Dan is het vastleggen van uw eigen intellectueel eigendom én onderzoeken van bestaande octrooien vaak heel belangrijk. Hoe belangrijk, hangt sterk af van uw bedrijfsbranche, type onderneming en de investeerder die u wilt aantrekken. De ene investeerder zal dan ook meer doorvragen over intellectueel eigendom dan de andere.
Ontdek onze 5 tips waarmee u de kans op financiering vergroot.
Tip 1: Gebruik gratis checklists
Om het u makkelijk te maken, hebben wij verschillende checklists voor financiering ontwikkeld. Deze vindt u in onze brochure 'De basis van intellectueel eigendom' bij hoofdstuk 4. De brochure gaat over slim investeren in uw unieke positie in de markt. Met deze informatie creëert u een sterke pitch en een goed onderbouwd businessplan voor investeerders.
Download de brochure hieronder.
Praktijkvoorbeeld
Manus Digital Hands is een innovatief Nederlands bedrijf dat geavanceerde datahandschoenen ontwikkelt voor uiterst precieze hand- en vinger-tracking. De technologie wordt gebruikt in onder andere virtual reality, film, robotica en motion capture. Het beschermen van intellectueel eigendom is voor de Nederlandse start-up iets waar ze heel zorgvuldig mee omgaan. Maarten Witteveen, medeoprichter en CTO van Manus: "Een investeerder vraagt altijd naar je IP-strategie, je moet hier gewoon een goed antwoord op hebben."
Manus over het belang van intellectueel eigendom
*Hiphop beat speelt* Maarten Witteveen - CTO/Co-Founder MANUS: Ik heb nog nooit meegemaakt dat een investeerder niet naar IP vraagt of je beschermingsstrategie, hoe je dat voor elkaar hebt, dat je niet makkelijk kopieerbaar bent. Dus het komt altijd aan bod, je moet er een goed antwoord op hebben. *Hiphop beat speelt* Maarten Witteveen - CTO/Co-Founder MANUS: MANUS maakt datahandschoenen. Handschoenen waar sensoriek in verwerkt zit dat de bewegingen van de mens vastlegt. En dat gebruiken we voor verschillende markten. Overal waar je menselijke interactie wil digitaliseren, dat is waar MANUS voor gebruikt wordt. Nu nog heel niche, maar je ziet dat dat in steeds meer markten en steeds meer uitgebracht wordt. Ook al is het een niche product, zijn wij marktleider in dat segment. *Hiphop beat speelt* Maarten Witteveen - CTO/Co-Founder MANUS: Toen we in 2014 in de accelerator HighTechXL terechtkwamen, zat daar ook iemand van Octrooicentrum Nederland die in een panel zat voor de voorbespreking voor de pitch. Die begon al meteen hele kritische vragen te stellen waar wij als naïeve ondernemers totaal geen ervaring of antwoorden op hadden. Maar wat wel een soort van eye opener was van: oké, hier moeten we echt iets mee. Dit is iets dat belangrijk is, en waar zoekt een investeerder dan naar? Dat was al meteen heel waardevol. Daarbij ook, als we iets van adviseurs hoorden of iets getoetst wilden hebben, dan hebben we er altijd goed gebruik van kunnen maken. *Futuristische muziek speelt* Maarten Witteveen - CTO/Co-Founder MANUS: Dus naast octrooirecht en hoe je dat allemaal kunt beschermen, kijken we ook naar hoe we onze trade secrets veilig kunnen stellen. Dus qua je programmatuur van firmware en software, hoe je dat veilig stelt, dat het niet ge-reverse-engineerd of ge-decompiled kan worden. We kijken naar supply chain, merkrecht en allerlei zaken die MANUS uniek maken en zorgen dat we op die manier beschermd zijn. *Futuristische muziek speelt* Maarten Witteveen - CTO/Co-Founder MANUS: Wat ik andere ondernemers mee zou willen geven is dat je goed nadenkt over welke middelen je voor welk doel inzet. Een octrooi bemachtigen is één aspect, maar daarna het ook onderhouden, in welke regio's uitbrengen, en het daarna ook handhaven als dat nodig is. Dat is weer een heel ander verhaal. *Futuristische muziek speelt* We zien een korte montage van een MANUS-handschoen die ingepakt wordt en beelden van het ingepakte eindproduct. *Outrotune* Logo Rijksoverheid verschijnt in beeld. Beeldtekst: Meer weten over intellectueel eigendom? Neem contact op met een adviseur van Octrooicentrum Nederland.
Tip 2: Regel de bescherming op tijd
Vaak is het slim om al in een vroege fase van uw innovatie alle beschermingsvormen op een rij te zetten. Er zijn namelijk verschillende manieren om uw ideeën te beschermen:
- Octrooirecht: voor technische producten of productieprocessen
- Auteursrecht: voor creatief werk zoals teksten, en afbeeldingen en broncode van software
- Merkenrecht: voor logo’s, woorden (namen) van bedrijven, producten en diensten
- Handelsnaamrecht: voor de naam van een bedrijf
- Bedrijfsgeheimen: voor vertrouwelijke informatie
Heeft u een overzicht van alle beschermingsmogelijkheden? Dan kunt u een betere afweging maken welke beschermingsvormen u wilt gebruiken en wanneer u dat wilt regelen.
Tip 3: Geef de techniek niet te snel prijs
Nieuwheid is een eis voor een sterk octrooi. Dus de techniek die u wilt beschermen met een octrooi, mag niet eerder openbaar gemaakt zijn dan de datum van uw octrooiaanvraag. Ook niet door u zelf. Wees daarom voorzichtig met wat u aan anderen vertelt over uw idee. Bijvoorbeeld bij gezamenlijke R&D met andere partijen, gesprekken met investeerders of crowdfunding.
Crowdfunding is een manier om geld op te halen bij het grote publiek (de crowd). Dit gaat vaak via online crowdfundingplatforms, waar mensen in verschillende projecten of initiatieven kunnen investeren. Op deze manier krijgt u direct financiering, zonder bij banken aan te kloppen of subsidies aan te vragen. Toch is het belangrijk om goed op te letten als u crowdfunding gebruikt. Dit is ook zo ervaren door toetsenbordenontwikkelaar Wooting.
"Onze crowdfundingcampagne was een groot succes. Maar we lieten wel vrij veel van de functionaliteiten van onze toetsenborden zien. Dat maakte het lastig ons product met een octrooi te beschermen. Crowdfunding levert kapitaalinvestering op voor de ontwikkeling van hardware en zorgt voor binding met onze klanten bij de productontwikkeling. Maar we blijven nu wél scherp op wat we vooraf verklappen!"
*Up-tempo muziek speelt* Jeroen Langelaan – Wooting: Wij zijn Wooting. Wij zijn een jonge start-up uit Nederland en wij maken analoge toetsenborden voor gamers. Een analoog toetsenbord betekent eigenlijk: als je een toets indrukt, dan is die normaal gesproken alleen maar aan of uit, maar wij kunnen alle waardes ertussenin lezen, een beetje als een gaspedaal in het toetsenbord. Calder Limmen -Wooting: Gamers willen vaak een snelle reactietijd hebben van een toetsenbord. Ik hoef hem maar een heel klein beetje in te drukken en dan activeert hij al, maar ik kan hem ook verder indrukken en dan zie je dat hij steeds meer reageert op basis van mijn druk. Jeroen Langelaan – Wooting: Dit is ons nieuwste product en dit toetsenbord kan het al detecteren als je hem zelfs maar 0,1 millimeter indrukt. Dat heeft geen ander toetsenbord op de markt. Calder Limmen -Wooting: Toen we net begonnen, hadden we geen markt, we hadden geen geld en we hadden geen kennis. Toen dachten we: wat we wel kunnen doen is een 'crowdfunding'. Met uw bijdrage en onze passie samen kunnen wij de Wooting 2 maken. Dat was een groot succes, alleen hadden we toendertijd ook heel veel van de functionaliteit laten zien. Nu zijn we vijf modellen verder en dachten we: wow, oké, dit moeten we beter beschermen. Dus zijn we naar Octrooicentrum Nederland gegaan om meer advies in te winnen. Jeroen Langelaan – Wooting: Bij het eerste gesprek met de adviseur was het eerste dat ze eigenlijk zeiden: 'Hebben jullie niet eigenlijk al best wel veel gedeeld?' En dat maakt het natuurlijk voor een octrooi best wel moeilijk. Desondanks hadden ze hele slimme adviezen, bijvoorbeeld door gewoon op specifieke markten te richten, of juist op hele specifieke dingen van de techniek, dat je daar alsnog een octrooi op kan aanvragen. Calder Limmen -Wooting: Uit dat gesprek konden we concluderen dat wij wat strategischer kunnen omgaan met een octrooi. Aan de ene kant kunnen we concurrenten afschrikken door onze techniek te beschermen, maar aan de andere kant konden we een octrooi ook gebruiken om het te licenseren aan de concurrenten. Jeroen Langelaan – Wooting: Het was voor ons heel verhelderend want een octrooi is best wel een beetje spannend natuurlijk. Het heeft ons echt wel een goede basis gegeven om te kijken van: oké, voor het volgende product, dat we er dan echt vanaf het begin mee aan de slag kunnen. Niet te veel verklappen online, ja precies. Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland verschijnt in beeld. Beeldtekst: Ook een gesprek met een octrooiadviseur in jouw regio? Rvo.nl/octrooigesprek. Octrooicentrum Nederland. Laat innovatie tot haar recht komen. *Muziek eindigt*
Tip 4: Maak op tijd afspraken bij de samenwerking
Veel innovaties ontstaan in samenwerkingsverbanden. Maar investeerders willen graag dat uw intellectueel eigendom goed afgebakend is of nog liever: dat uw bedrijf de enige eigenaar is van essentieel intellectueel eigendom. Daarom verdient dit punt vanaf het begin de aandacht bij een samenwerking.
Tip 5: Onderzoek of u inbreuk maakt op intellectueel eigendom van anderen
Freedom-to-operate (FTO) houdt in dat u uw product of dienst op de markt kunt brengen, zonder inbreuk te maken op intellectueel eigendom van anderen. Kom erachter door een FTO-onderzoek uit te laten voeren. Dit is ook interessant voor investeerders omdat zij hun risico zo laag mogelijk willen houden.
Foto van octrooiadviseur Yp Kroon
"Een FTO laat investeerders niet alleen zien dat je serieus nadenkt over je IE-rechten, het geeft ze ook een risicoanalyse waardoor ze geneigd zijn sneller in je innovatie te investeren. Lees er alles over in mijn blog."
Volg een workshop over intellectueel eigendom
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseert vaak webinars, evenementen en workshops door het hele land en in samenwerking met verschillende partners. Bekijk de agenda voor het overzicht en meld u meteen aan.
Gesprek met een octrooiadviseur
Weten hoe u intellectueel eigendom op een slimme manier inzet voor uw innovatie? Of welke beschermingsvorm het beste is voor uw product of dienst? Als u specifieke vragen heeft over het aanvragen van een octrooi, maak dan een afspraak met één van onze octrooiadviseurs. In een persoonlijk gesprek beantwoorden zij uw vragen en geven u tips voor het gebruik van intellectueel eigendom.
- Ministerie van Economische Zaken