5 tips over innovaties financieren en intellectueel eigendom
Financiering is de sleutel tot innovatie en groei voor innovatieve ondernemers. Weten hoe u de kans op succes aanzienlijk verhoogt als u uw intellectueel eigendom (IE) beschermt? Profiteer van de tips van Octrooicentrum Nederland: ontdek hoe u een effectief octrooionderzoek doet en leer van de ervaringen van andere ondernemers.
Vormen van financiering
Als innovatieve ondernemer wilt u uw product of dienst ontwikkelen én deze ook op markt brengen, zodat uw bedrijf groeit. Daarvoor klopt u misschien aan bij de bank voor een traditionele lening. Maar wist u dat er andere manieren zijn om uw vernieuwde product of dienst te financieren? Manieren zoals subsidies en regelingen, crowdfunding of door het aantrekken van investeerders. Het hangt af van uw onderneming, idee of product welke vorm bij u past. Als u zorgt voor een goede voorbereiding waardoor u de financieringsmogelijkheden kent, dan heeft u nou eenmaal meer kans van slagen bij het vinden van kapitaal.
Wilt u de aandacht trekken van investeerders? Dan is het vastleggen van uw eigen intellectueel eigendom én onderzoeken van bestaande octrooien vaak heel belangrijk. Hoe belangrijk, hangt sterk af van uw bedrijfsbranche, type onderneming en de investeerder die u wilt aantrekken. De ene investeerder zal dan ook meer doorvragen over intellectueel eigendom dan de andere.
Ontdek onze 5 tips waarmee u de kans op financiering vergroot.
Tip 1: Onderzoek alle beschermingsmogelijkheden
Als ondernemer legt u uw uitvinding vast met een octrooi (ook wel patent) zodat u namaak tegenhoudt. Maar er bestaan ook andere manieren om uw ideeën te beschermen:
- Octrooirecht: voor technische producten of productieprocessen.
- Auteursrecht: voor creatief werk zoals teksten, en afbeeldingen en broncode van software.
- Merkenrecht: voor logo’s, woorden (namen) van bedrijven, producten en diensten.
- Handelsnamenrecht: voor de naam van een bedrijf.
Tip 2: Bescherm uw intellectueel eigendom op tijd
Vaak is het slim om al in een vroege fase van uw innovatietraject na te denken over intellectueel eigendom. Dat blijkt ook uit onderzoek van het Europees Octrooibureau (EOB) en het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO). Start-ups die al in de vroege fase een octrooi of andere vorm van intellectueel eigendomsrecht (IE-recht) aanvragen, hebben tot 10 keer meer kans om financiering te krijgen dan start-ups die dit niet doen.
Praktijkvoorbeeld
Start-up Weco (the Wave Energy Collective) ontwikkelt innovatieve oplossingen om elektriciteit te produceren uit oceaangolven. Het bedrijf is zich zeer bewust van het belang van het beschermen van hun uitvinding, ook voor het aantrekken van investeerders. Weco heeft inmiddels 2 octrooien.
"We steken veel tijd en geld in het ontwikkelen van onze innovatie, daarom zijn we blij dat er zoiets bestaat als intellectueel eigendom. Voor investeerders geeft het ook de zekerheid dat ze investeren in iets dat niet zomaar gekopieerd kan worden."
Tip 3: Geef de techniek niet te snel prijs
Nieuwheid is een eis voor een sterk octrooi. Dus de techniek die u wilt beschermen met een octrooi, mag niet eerder openbaar gemaakt zijn dan de datum van uw octrooiaanvraag. Ook niet door u zelf. Wees daarom voorzichtig met de informatie die u prijsgeeft aan anderen. Bijvoorbeeld bij gezamenlijke R&D met andere partijen, gesprekken met investeerders of crowdfunding.
Crowdfunding is een manier om geld op te halen bij het grote publiek (de crowd). Dit gaat vaak via online crowdfundingplatforms, waar mensen in verschillende projecten of initiatieven kunnen investeren. Op deze manier krijgt u direct financiering, zonder bij banken aan te kloppen of subsidies aan te vragen. Toch is het belangrijk om goed op te letten als u crowdfunding gebruikt. Dit is ook zo ervaren door toetsenbordenontwikkelaar Wooting.
"Onze crowdfundingcampagne was een groot succes. Maar we lieten wel vrij veel van de functionaliteiten van onze toetsenborden zien. Dat maakte het lastig ons product met een octrooi te beschermen. Crowdfunding levert kapitaalinvestering op voor de ontwikkeling van hardware en zorgt voor binding met onze klanten bij de productontwikkeling. Maar we blijven nu wél scherp op wat we vooraf verklappen!"
*Up-tempo muziek speelt* Jeroen Langelaan – Wooting: Wij zijn Wooting. Wij zijn een jonge start-up uit Nederland en wij maken analoge toetsenborden voor gamers. Een analoog toetsenbord betekent eigenlijk: als je een toets indrukt, dan is die normaal gesproken alleen maar aan of uit, maar wij kunnen alle waardes ertussenin lezen, een beetje als een gaspedaal in het toetsenbord. Calder Limmen -Wooting: Gamers willen vaak een snelle reactietijd hebben van een toetsenbord. Ik hoef hem maar een heel klein beetje in te drukken en dan activeert hij al, maar ik kan hem ook verder indrukken en dan zie je dat hij steeds meer reageert op basis van mijn druk. Jeroen Langelaan – Wooting: Dit is ons nieuwste product en dit toetsenbord kan het al detecteren als je hem zelfs maar 0,1 millimeter indrukt. Dat heeft geen ander toetsenbord op de markt. Calder Limmen -Wooting: Toen we net begonnen, hadden we geen markt, we hadden geen geld en we hadden geen kennis. Toen dachten we: wat we wel kunnen doen is een 'crowdfunding'. Met uw bijdrage en onze passie samen kunnen wij de Wooting 2 maken. Dat was een groot succes, alleen hadden we toendertijd ook heel veel van de functionaliteit laten zien. Nu zijn we vijf modellen verder en dachten we: wow, oké, dit moeten we beter beschermen. Dus zijn we naar Octrooicentrum Nederland gegaan om meer advies in te winnen. Jeroen Langelaan – Wooting: Bij het eerste gesprek met de adviseur was het eerste dat ze eigenlijk zeiden: 'Hebben jullie niet eigenlijk al best wel veel gedeeld?' En dat maakt het natuurlijk voor een octrooi best wel moeilijk. Desondanks hadden ze hele slimme adviezen, bijvoorbeeld door gewoon op specifieke markten te richten, of juist op hele specifieke dingen van de techniek, dat je daar alsnog een octrooi op kan aanvragen. Calder Limmen -Wooting: Uit dat gesprek konden we concluderen dat wij wat strategischer kunnen omgaan met een octrooi. Aan de ene kant kunnen we concurrenten afschrikken door onze techniek te beschermen, maar aan de andere kant konden we een octrooi ook gebruiken om het te licenseren aan de concurrenten. Jeroen Langelaan – Wooting: Het was voor ons heel verhelderend want een octrooi is best wel een beetje spannend natuurlijk. Het heeft ons echt wel een goede basis gegeven om te kijken van: oké, voor het volgende product, dat we er dan echt vanaf het begin mee aan de slag kunnen. Niet te veel verklappen online, ja precies. Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland verschijnt in beeld. Beeldtekst: Ook een gesprek met een octrooiadviseur in jouw regio? Rvo.nl/octrooigesprek. Octrooicentrum Nederland. Laat innovatie tot haar recht komen. *Muziek eindigt*
Tip 4: Maak op tijd afspraken bij de samenwerking
Veel innovaties ontstaan in samenwerkingsverbanden. Maar voor investeerders is het vaak wenselijk dat uw intellectueel eigendom goed afgebakend is of nog liever: dat uw bedrijf de enige eigenaar is van essentieel intellectueel eigendom. Daarom verdient dit punt vanaf het begin de aandacht bij een samenwerking. Leg voorafgaand aan de samenwerking vast wat de achtergrondkennis is van de partijen: dit is de kennis die vooraf óf buiten de samenwerking om is verkregen. Die kennis telt dus niet mee als kennis die valt onder de gezamenlijk ontwikkeling.
Maak óók vooraf duidelijke afspraken over het intellectueel eigendom van de opgebouwde kennis in de samenwerking. Dit is de voorgrondkennis: alle kennis en intellectueel eigendom die is opgebouwd in het kader van de samenwerking. Naast dat het belangrijk is om te weten wie de eigenaar wordt, bepaalt u ook wie toegang krijgt tot de voorgrondkennis en welke voorwaarden daarvoor gelden.
Tip 5: Onderzoek of u inbreuk maakt op intellectueel eigendom van anderen
Freedom-to-operate (FTO) houdt in dat u uw product of dienst op de markt kunt brengen, zonder inbreuk te maken op intellectueel eigendom van anderen. Kom erachter door een FTO-onderzoek uit te laten voeren. Dit is ook interessant voor investeerders omdat zij hun risico zo laag mogelijk willen houden.
"Een FTO laat investeerders niet alleen zien dat je serieus nadenkt over je IE-rechten, het geeft ze ook een risicoanalyse waardoor ze geneigd zijn sneller in je innovatie te investeren. Lees er alles over in mijn blog."
Volg een workshop over intellectueel eigendom
RVO organiseert vaak evenementen, workshops en webinars door het hele land en in samenwerking met verschillende partners. Bekijk de agenda voor het overzicht en meld u meteen aan.
Gesprek met een octrooiadviseur
Weten hoe u intellectueel eigendom op een slimme manier inzet voor uw innovatie? Of welke beschermingsvorm het beste is voor uw product of dienst? Als u specifieke vragen heeft over het aanvragen van een octrooi, maak dan een afspraak met één van onze octrooiadviseurs. In een persoonlijk gesprek beantwoorden zij uw vragen en geven u tips voor het gebruik van intellectueel eigendom.
- Ministerie van Economische Zaken