5 Tips voor het doen van marktonderzoek

Gepubliceerd op:
28 juli 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in een nieuwe markt. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel geven we u 5 tips hoe u meer over de markt te weten komt, zakenpartners vindt en eventuele betalingsrisico’s voorkomt.

Neem contact op voor advies

Tip 1: Begin met deskresearch

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten. Maar ook de regionale verschillen in een land.

  • Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Lees per land meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies.
  • Daarnaast bieden wij ook informatie per sector aan, en vaak ook marktrapporten. Deze marktrapporten zijn gemaakt door professionele bureaus in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en ambassades. Ze bieden een schat aan details over een bepaalde sectorkans aan. Denk aan een schets van de lokale situatie, een beeld van de kansen voor Nederlandse ondernemers en suggesties voor samenwerkingen.
  • En bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen. Deze verschillende openbare databanken kunt u zelf naar nuttige informatie zoeken. 

Tip 2: Doe veldonderzoek

Ondernemers en experts zeggen allemaal hetzelfde: lokaal een sector bezoeken is belangrijk als u zakelijk succes wilt hebben in een bepaald land. Denk aan de volgende tips:

  • Praat met mensen uit uw doelland. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Krijg een idee van het hele ecosysteem waar u zich in begeeft.
  • Werk samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. Joost Wouters, oprichter en 'SeaEO' van The Seaweed Company: "De lokale teams weten hoe het reilt en zeilt daar. Als je geen lokaal team hebt dat gelijkwaardig is: doe het dan niet. Want dan krijg je ook geen lokale betrokkenheid."
  • Een tijdje in een land wonen, maakt dat u het land nog beter leert kennen. Linda Klunder - mede-oprichter van Kumasi Drinks: "Het maakt eigenlijk niet uit of je wilt ondernemen in West-Afrika, Amerika of Azië: als je er woont, begrijp je de uitdagingen van het ondernemen veel beter."

U kunt ook van tevoren een haalbaarheidsstudie voor een project of investering doen om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daar subsidie voor krijgen.

"Ga naar het land toe. Probeer een goed gevoel te krijgen bij de omgeving, de mensen en bij het land. Lokale aanwezigheid is belangrijk voor het succes van je bedrijf."

Alwin Quispel
LVVN-raad Ethiopië (voorheen Business Development Coach bij RVO)

Tip 3: Bouw een netwerk op en vind betrouwbare zakenpartners

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers. Wij denken op allerlei manieren met u mee om in contact te komen met mogelijke zakenparrtners:

"Je moet een vertrouwensband opbouwen, dus regelmatig persoonlijk met mensen afspreken en intensief reizen."

Coen Everts
Verantwoordelijk voor commerciële activiteiten van East-West Seed in West-Afrika

Maak gebruik van onze dienstverlening

RVO kan nog meer voor u doen. Wij voorzien u graag van landeninformatie op maat. Wij doen dat door middel van onze eigen expertise en databanken, en in samenwerking met het buitenlandnetwerk van ambassades, consulaten en NBSO's.

Een greep uit de informatie waar wij u mee kunnen helpen bij uw deskresearch:

  • actuele markttrends;
  • mogelijke verkoopkanalen voor uw product of dienst;
  • welke partijen en organisaties een rol kunnen spelen;
  • producteisen en exportregels;
  • de zakencultuur, oftewel de do’s-and-don’ts;
  • subsidie- en financieringsmogelijkheden.

Wij gaan graag met u in gesprek om uw specifieke behoefte te bespreken en u aan antwoorden te helpen. Helemaal gratis!

Neem contact op

Tip 4: Onderzoek welke wetten en regels er gelden

Het proces van exporteren vereist veel uitzoekwerk en voorbereiding. Om problemen met uw producten aan de grens te voorkomen, is het bijvoorbeeld belangrijk van tevoren goed te onderzoeken welke regels er gelden. Dit kan afhankelijk van uw product, dienst of het land waar zakendoet verschillen. 

Check welke eisen er voor uw product gelden. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook aan de verpakking en etikettering van uw product. 

Access2Markets is een handige tool van de Europese Commissie die u daarbij helpt. Hierin vindt u per land en per product, informatie over onder meer:

  • verpakkingseisen
  • producteisen
  • registratieproces
  • etiketteringsregels
  • verboden goederen

Heeft u nog nooit eerder met Access2Markets gewerkt? Ons stappenplan helpt u op weg

Verkoopt uw bedrijf geen fysieke producten, maar dienstverlening? Dan zijn er weer andere zaken waar u rekening mee moet houden. Bekijk onze pagina over diensten verlenen in het buitenland

Check of er handelsbelemmeringen zijn of sancties gelden

Daarnaast is het goed om te checken of er handelsbelemmeringen zijn zoals importbeperkingen of importverboden. En of er internationale sancties gelden die ervoor zorgen dat u geen zaken kunt doen met het land. 

Kijk in de sectie handelsbelemmeringen van Access2Markets om te controleren of er geen belemmeringen zijn voor het land waar u wilt ondernemen. Dit overzicht wordt voortdurend bijgewerkt. De Sanctions Map van de EU biedt per land een overzicht van de sancties die er gelden.

Gelden er sancties of handelsbelemmeringen en wilt u meer weten over hoe u hier het beste mee om kunt gaan? 

"Kopieer je Nederlandse concepten niet 1-op-1 naar het buitenland. Je moet per land je 'blueprint' heroverwegen en waar nodig aanpassen."

Lisa Haenitsch
RVO-adviseur internationale handelsbevordering duurzame mobiliteit

Tip 5: Verdiep u in internationale betalingen en factureren

Internationale betalingen zijn een belangrijk onderdeel in het exportproces. Controleer in welke valuta internationale transacties gedaan worden in het land waar u zaken wil doen. 

Lees onze 5 tips voor het doen van internationale betalingen.

Beginnende exporteurs krijgen vaak het advies om als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.

Lees op de website van evofenedex hoe de Letter of Credit in de praktijk werkt.

Houd bij het zakendoen ook rekening met verschillende betalingsrisico’s. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win van te voren financieel advies in. Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Meer weten?

Er zijn meer bronnen die u kunnen helpen in uw onderzoek:

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Onze adviseurs denken graag met u mee.

Ik wil gratis advies

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?