Marketing in Hongkong SAR
Hongkong heeft een bevolking van 7,4 miljoen inwoners. Over het algemeen hebben de inwoners van deze voormalige Britse kolonie veel interesse in bekende internationale merken en Westerse trends. De officiële talen in deze metropoolregio zijn Cantonees en Engels.
Hongkongers hebben over het algemeen een hoog besteedbaar inkomen. Maar het consumentengedrag in Hongkong is wat veranderd sinds de coronapandemie, de wereldwijde stijging in de kosten van het levensonderhoud en de vertraagde economische groei in China. Dat is op verschillende gebieden te merken en u kunt daar rekening mee houden in uw marketingplan.
Product: steeds bewustere keuzes
Hongkongers zijn over het algemeen gevoelig voor bekende internationale merken en Westerse trends, maar ze zijn ook prijsbewust. Daarnaast hecht men ook veel waarde aan degelijkheid en kwaliteit.
In Hongkong geeft men de laatste jaren wat meer geld uit aan boodschappen en wat minder aan luxegoederen. Ook lijkt er sinds de coronapandemie een trend te zijn voor nieuwe producten die zich richten op een gezonde levensstijl. Zo is er groeiende vraag naar gezond, biologisch voedsel.
Bij de keuze voor een product heeft de Hongkongse consument ook steeds meer aandacht voor duurzame initiatieven, zoals minder plastic afval.
Prijs: goede prijs-kwaliteit is belangrijk
Hongkongers doen graag aan prijs-kwaliteitvergelijking, waarbij de beste kwaliteit tegen de laagste prijs de doorslag geeft voor een aankoop. Men zal niet gauw goedkopere producten kiezen van mindere kwaliteit. Speciale acties, kortingen en coupons zijn ook populair.
Millennials – geboren in de jaren 80 en begin jaren 90 – hebben de snelstgroeiende inkomens en het meeste te besteden. Vooral bij hen lijkt de vraag naar luxegoederen nu iets meer verschoven naar producten die zijn gericht op gezondheid en nieuwe levenservaringen.
Hongkong SAR heft geen btw en is mede daardoor een populaire bestemming voor Chinese toeristen om luxe internationale producten te kopen. De laatste jaren stimuleert Hongkong dit toerisme ook. Zo is er geen beperking meer aan het aantal keer dat een toerist mag komen en zijn er nieuwe toeristische attracties.
Plaats: e-commerce en 'omnichannel'
Consumenten in Hongkong winkelen veel online, en naar verwachting stijgt dit de komende jaren sterk. Online shopt men voornamelijk naar mode en accessoires. De grootste e-commerce platformen zijn HKTV Mall, Tmall (van AliBaba) en Fortress.
Men hecht ook steeds meer waarde aan de 'omnichannel'-ervaring - waarbij men zowel online als offline terecht kan in een winkel. Bijvoorbeeld door iets online te bestellen en het in de winkel op te halen of te ruilen.
De winkelervaring (zowel online als offline) speelt ook mee bij de prijs-kwaliteitvergelijking. Men kiest graag voor winkelgemak en goede service.
Promotie: gevoelig voor beroemdheden en influencers
In Hongkong wordt het meest geadverteerd op internet: in online video's, betaalde zoekresultaten en op sociale media. Daarnaast adverteren bedrijven ook op digitale displays en in tv-reclames.
Hongkongers zijn gevoelig voor promotie door Westerse en Aziatische beroemdheden. Influencers op verschillende sociale media zijn ook populair.
In tegenstelling tot het vasteland van China gebruikt men in Hongkong Westerse sociale media: en dan vooral Facebook, YouTube en Instagram.
De data van bovenstaande teksten komt - tenzij anders aangegeven - van Statista.
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met een van onze adviseurs. Wij denken graag met u mee.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken