Mijn product of dienst verkopen in Portugal

Gepubliceerd op:
13 februari 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Portugal. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Portugese markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Portugese consument.  

Hulp nodig? Wij staan voor u klaar

U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Heeft u vragen over lokale wetten en regels? Of wilt u weten hoe u het beste uw marktentree maakt en waar kansen liggen? Onze adviseurs staan voor u klaar om deze en al uw andere vragen te beantwoorden.

Neem contact op

De Portugese consument

Als u uw product of dienst in Portugal wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Portugese consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: Engels wordt veel gesproken

De officiële voertaal van Portugal is Portugees. Daarnaast spreekt een groot deel van de bevolking Engels. Volgens het laatste onderzoek naar de Engelse taalvaardigheid van Portugezen uit 2019, spreekt ongeveer 60% van de bevolking Engels.

Consumentenvoorkeuren: Portugezen doen veel online onderzoek

Portugezen kiezen of ze online of fysiek shoppen, afhankelijk van het product. Boodschappen kopen ze bij voorkeur in fysieke winkels: 68% shopt het liefst in een winkel. Producten zoals kleding, schoenen en elektronica kopen ze steeds vaker online. Veel Portugese consumenten doen ook online onderzoek voordat ze iets groots kopen (73%). Klantbeoordelingen op internet vinden ze erg nuttig (62%). De online aankopen uit het buitenland komen vooral uit China, gevolgd door Spanje.

Als u zaken wilt doen in Portugal, is het belangrijk om rekening te houden met regionale verschillen. Zo verschilt de koopkracht per regio. In 2021 had de regio Lissabon het hoogste inkomen per huishouden, gevolgd door de Algarve. Het noorden van Portugal had het laagste inkomen. In 2023 waren er regionale verschillen in consumentenbestedingen. Op het vasteland van Portugal gaven consumenten gemiddeld € 6.697 per persoon uit in winkels. Op de Azoren was dit € 7.578, en op Madeira € 7.514.

Welke marketingkanalen kan ik het beste inzetten?

Wilt u als ondernemer adverteren in Portugal? Dan is het belangrijk om te weten welke advertentiemiddelen goed werken. De Portugese advertentiemarkt verschuift steeds meer naar digitaal. Tegen 2030 wordt verwacht dat 67% van de totale advertentie-uitgaven naar digitale kanalen gaat. Adverteren via zoekmachines is de populairste manier van adverteren. Sociale media en influencermarketing worden steeds belangrijker. Dit betekent dat het werken met influencers of adverteren op platforms zoals Instagram, Facebook en TikTok een goede manier kan zijn om jongere, digitale doelgroepen te bereiken.

Toch kan het afhankelijk van uw doelgroep interessant zijn om traditionele media zoals televisie en print in te zetten. Deze kanalen worden vooral gebruikt door oudere doelgroepen. Zorg dus dat u scherp heeft welke doelgroep u het liefste wilt bereiken.

Aan welke cultuurverschillen moet ik denken als ik zaken ga doen in Portugal?

Om goed zaken te doen in Portugal, is het belangrijk om rekening te houden met cultuurverschillen. Nederland en Portugal lijken in het zakelijk contact meer op elkaar dan u misschien verwacht. Toch zijn er culturele verschillen waarmee u rekening kunt houden als u in Portugal gaat ondernemen.

Zo kan het langer duren om een project op te starten. Bijvoorbeeld door bureaucreatie, maar ook omdat het tijd kost om een zakenrelatie op te bouwen. Senioriteit is belangrijk in het Portugese bedrijfsleven. 

Meer weten over de belangrijkste do's en don'ts? Lees ons artikel over de zakencultuur van Portugal.

Aan welke eisen moet mijn product voldoen als ik het in Portugal wil verkopen?

Als uw producten aan alle producteisen in de EU voldoen, mogen ze vrij worden verhandeld in alle EU-lidstaten, waaronder Portugal. Ontbreekt EU-wetgeving, maar voldoet uw product wel aan de wettelijke producteisen in Nederland? Ook dan mag u uw product gewoon verhandelen in Portugal.
Let op: Landen binnen de EU mogen wel aparte eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de taal op productlabels en gebruiksaanwijzingen.

Extra eisen aan melk en melk in zuivelproducten

Sommige landen binnen de EU hebben nationale producteisen gemaakt voor sommige voedingsartikelen. Portugal is een van deze lidstaten en stelt extra eisen aan melk en melk in zuivelproducten. Lees meer hierover in de uitleg van het Europees Parlement van september 2018: 'Mandatory origin-labelling schemes in Member States (pdf, Engelstalig)'.

Wat zijn de betalingsgewoonten in Portugal en hoe voorkom ik betalingsrisico's? 

Als lid van de Europese Unie gebruikt Portugal de euro (EUR). In de EU geldt vrij verkeer van kapitaal. Daarnaast gelden er regels voor facturen die bedrijven naar elkaar sturen:

  • Heeft u met een ander bedrijf een contract opgesteld? Dan moeten de facturen binnen 60 dagen worden betaald. Behalve als u samen een langere termijn afspreekt.
  • Heeft u geen contract opgesteld met een ander EU-bedrijf? Dan moeten facturen binnen 30 dagen worden betaald.

Lees de informatie over het betalingsverkeer in de EU om meer te weten te komen over de Europese wetgeving op dit gebied.

Populaire betalingsmethoden in Portugal: steeds meer mobiele betaalapps

In Portugal bieden bedrijven verschillende manier om te betalen aan. De meestgebruikte zijn debet- en creditcards (63%), bankoverschrijvingen (62%) en MB Way (54%).

MB Way is de mobiele betaalapp van MultiBanco, een populaire Portugese betaalmethode. Heeft u een webshop en verkoopt u ook aan Portugese consumenten? Dan is het soms handig om MultiBanco als betaalmogelijkheid aan te bieden.

Voor online winkels is de creditcard de meestgebruikte betaalmethode (95%), gevolgd door PayPal (77%).

Hoe bouw ik een netwerk op in Portugal?

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers. Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Bovendien kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.

RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Deelnemen is een goede manier om contacten te leggen. Benieuwd wat er binnenkort op de agenda staat voor Portugal? Bekijk het overzicht met evenementen.

De Nederlandse ambassade in Lissabon kan u voorstellen aan de juiste contacten. Ze organiseren regelmatig evenementen, waar u geschikte partners kunt ontmoeten. Bekijk meer informatie en de contactgegevens van de Nederlands ambassade in Portugal.

Meer weten over hoe u het beste een zakenpartner in het buitenland vindt? Lees ons artikel met tips.

Ook interessant

Ons buitenlandnetwerk biedt informatie over actualiteiten, evenementen en kansrijke sectoren in Portugal. Bekijk hiervoor de volgende websites:

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?