Marktonderzoek doen voor Thailand

Laatst gecontroleerd op:
24 september 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Thailand. Maar hoe bereikt u uw klant? Wat zijn de meest voorkomende betalingsgewoonten? En hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Thaise markt.  

Vragen? Neem contact op

Marktonderzoek: zo begint u

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier vindt u informatie over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Wij bieden ook informatie per sector. Daarnaast bieden wij marktstudies die dieper ingaan op specifieke sectoren in een land. Bekijk het overzicht met marktstudies over Thailand.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u hiervoor subsidie krijgen.

De Thaise consument

Als u uw product of dienst in Thailand wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Thaise consument. Het is verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: Engels is de handelstaal

De officiële taal is Thai. De kennis van Engels is beperkt, maar wordt zowel binnen het toerisme als de zakenwereld gebruikt. Een zakenrelatie wordt formeel aangesproken met 'Khun', gevolgd door de voornaam.

Consumentenvoorkeuren: de vraag stijgt

Ongeveer de helft van de Thaise bevolking leeft in de stad en die trend zet door. De Thaise bevolking geeft elk jaar meer uit aan consumentenbestedingen. In 2025 wordt verwacht dat de totale uitgaven ruim boven de $ 300 miljard uitkomen. De komende jaren blijven de bestedingen stijgen met gemiddeld 5% per jaar.

E-commerce en sociale media bepalen voor een groot deel het consumentengedrag in Thailand. Onder meer cosmetica, schoonheidsproducten en kleding zijn populaire artikelen. Steeds vaker worden deze goederen via sociale mediaplatforms aangeboden en verkocht. Ook groeit in Thailand de vraag naar lokale en duurzame producten, met name op het gebied van textiel.

Marketing

In 2025 zullen de Thaise uitgaven voor advertenties op sociale media naar verwachting $ 671,5 miljoen bedragen. De komende jaren is de verwachting dat bijna driekwart van de totale advertentiemarkt zich op mobiele apparaten richt.

Social media zijn belangrijk

Het gebruik van social media in Thailand groeit snel. Het aantal gebruikers zal de komende jaren stijgen naar boven de 60 miljoen (op een bevolking van ruim 71 miljoen). Facebook wordt het meest gebruikt. Andere populaire sociale mediaplatforms zijn Instagram, YouTube en LINE.

Deze apps worden niet alleen massaal gebruikt als communicatiemiddel, maar ook voor aan- en verkopen via internet: 69% van de Thaise consumenten winkelt regelmatig op sociale media. TikTok is uitgegroeid tot het populairste platform voor online aankopen.

Cultuurverschillen

Om goed zaken te doen in Thailand, is het belangrijk om rekening te houden met cultuurverschillen. Thaise bedrijven kunnen kiezen uit veel internationale zakenpartners. Als u de cultuur begrijpt en erop inspeelt, kan dat u helpen op de Thaise markt.

De Thaise zakencultuur wordt onder meer gekenmerkt door een vaak respectvolle manier van communiceren en formele verhoudingen. 

Meer weten? Lees ons artikel over de zakencultuur van Thailand

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Thailand. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Thaise eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Thailand.

Betalingsgewoonten

De officiële Thaise valuta is de Thaise baht (THB). Er bestaan bankbriefjes van 10 tot 1.000 baht. Ook in Thailand komen steeds meer digitale betalingen en cashloze transacties voor. Steeds meer Thaise inwoners kopen online, en digitaal betalen wordt ook steeds toegankelijker.

Atradius geeft in de Payment Practices Barometer meer informatie over zakelijke betalingsgewoonten in Azië.

Meer weten? Lees ook ons artikel met tips voor internationale betalingen

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers. Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Bovendien kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.

RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Deelnemen is een goede manier om contacten te leggen. Benieuwd wat er binnenkort op de agenda staat voor Thailand? Bekijk het overzicht met evenementen.

De Nederlandse ambassade in Bangkok kan u voorstellen aan de juiste contacten. Ze organiseren regelmatig evenementen, waar u geschikte partners kunt ontmoeten. Bekijk meer informatie en de contactgegevens van de Nederlands ambassade in Thailand.

Meer weten over hoe u het beste een zakenpartner in het buitenland vindt? Lees ons artikel met tips.

Ook interessant voor u

Ons buitenlandnetwerk biedt informatie over actualiteiten, evenementen en kansrijke sectoren in Thailand. Bekijk hiervoor de volgende websites:

Hulp nodig? Wij staan voor u klaar

U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Heeft u vragen over lokale wetten en regels, hoe u het beste uw marktentree kunt maken of waar kansen liggen? Onze adviseurs staan klaar om al uw vragen te beantwoorden.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?