Delta Rhine Corridor
De Delta Rhine Corridor is het initiatief om ondergrondse buisleidingen aan te leggen tussen Rotterdam en de Duitse grens bij Venlo, via de industrie in Moerdijk. Dat gebeurt in 2 afzonderlijke projecten die op elkaar aansluiten. Het eerste project voorziet in buisleidingen voor het transport van waterstof en CO2 van Rotterdam tot Boxtel. Het tweede project voorziet in het transport van CO2 van Boxtel tot de Duitse grens bij Venlo. De modaliteiten ammoniak en gelijkstroom worden niet meer meegenomen in de procedure.
Op deze pagina vindt u informatie over de procedure van dit project. U leest welke stappen nodig zijn voordat de bouw/aanleg van het project kan starten.
Wilt u meer informatie over de inhoud van dit project, bezoek dan de websites van de initiatiefnemers: www.gasunie.nl en www.delta-rhine-corridor.nl.
Stand van zaken
Op 27 juni 2024 hebben de ministers de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van het project. Sindsdien is duidelijk geworden dat het combineren van verschillende onderdelen te ingewikkeld is. Hierdoor zou het project te veel vertraging oplopen. De ruimte die nodig was voor de buisleidingen en stroomkabels paste op veel plekken niet in de buisleidingenstrook. Daardoor zouden veel extra onderzoeken en afspraken nodig zijn. Ook de samenwerking tussen partijen en afhankelijkheid van nieuwe regels zijn grote drempels.
Op 5 december 2024 hebben de ministers besloten om de Delta Rhine Corridor verder te ontwikkelen voor waterstof- en CO₂-buisleidingen. Deze beslissing is belangrijk om ervoor te zorgen dat de industrie op tijd kan verduurzamen.
Gevolgen van de beslissing
Deze keuze betekent dat de diepe aanlanding van windenergie op zee via een andere route moet lopen. Dat vraagt waarschijnlijk om een nieuwe planstudie. TenneT denkt dat de stroomkabels daardoor pas na 2040 klaar zullen zijn. Het ministerie van Klimaat en Groene Groei overlegt met TenneT of het mogelijk is om via een andere procedure de realisatie eerder te starten.
Ammoniak hoort niet meer bij de plannen, en een herbruikbare buisleiding wordt ook niet toegevoegd. Door dit besluit is er zekerheid voor de markt. De projectorganisatie kan nu verder met de volgende stappen voor waterstof- en CO₂-buisleidingen.
Onderbouwing
Het besluit en de motivatie is te lezen in de kamerbrief.
Nieuwe planning
- 2031-2032: realisatie waterstof- en CO2-buisleidingen tussen Rotterdam en Boxtel waar het aangesloten wordt op het landelijk waterstofnetwerk en op het CO2-tracé naar Venlo;
- 2032-2033: realisatie van de CO2-leiding tussen Boxtel en de Duitse grens bij Venlo, aansluitend op de CO2-leiding van Rotterdam naar Boxtel.
Waarom de Delta Rhine Corridor?
Het kabinet ziet een aantal uitdagingen op het gebied van klimaat, economie, leveringszekerheid van energie, energieonafhankelijkheid van andere landen en het vervoer van gevaarlijke stoffen. Daarom zijn de buisleidingen van de Delta Rhine Corridor nodig in Nederland en tussen Nederland en Duitsland.
- Klimaat: In 2030 moet Nederland 55% minder CO2 uitstoten, vergeleken met 1990. Dit kan door over te gaan op hernieuwbare energie.
- Energie: Voor het energiesysteem van Nederland zijn duurzaamheid, leveringszekerheid en energie-onafhankelijkheid cruciaal. Ontwikkelingen zoals de Russische inval in Oekraïne spelen hierin een rol.
- Economische waarde industrie: Voor het behoud van de economische waarde van de grote industrieclusters is het verduurzamen van bedrijfsprocessen waarvoor nu fossiele grond- en brandstoffen worden gebruikt essentieel.
- Vervoer van gevaarlijke stoffen: Met realisatie van de Delta Rhine Corridor worden geen bewegingen via spoor, weg en water verminderd. Wel voorkomen de buisleidingen een toename van bewegingen via die infrastructuur.
Projectinformatie
De Delta Rhine Corridor loopt door Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. De ondergrondse buisleidingen worden zoveel mogelijk ontwikkeld in de buisleidingenstrook uit het Programma Energie Hoofdstructuur. De buisleiding voor waterstof wordt gepland van Rotterdam tot Boxtel en sluit daar aan op het landelijke waterstofnetwerk. Deze waterstofleiding wordt samen met een CO2-buisleiding onderzocht in één projectprocedure voor de zogenoemde DRC West. In een tweede project wordt een CO2-buisleiding van Boxtel naar Venlo onderzocht, de zogenaamde DRC Oost, met mogelijk een connectie naar Chemelot, Gasunie is initiatiefnemer van beide project.
Voor de ontwikkeling van gelijkstroomkabels wordt een aparte procedure gestart. Op dit moment wordt uitgezocht wat daarvoor de meest efficiënte optie is.
In de buisleidingenstrook blijft ruimte beschikbaar voor een toekomstige ammoniakbuisleiding, mochten initiatiefnemers in een latere fase alsnog besluiten tot aanleg daarvan.
Projectfase
In mei 2023 is het project van start gegaan met de publicatie van het Voornemen en voorstel voor participatie.
De volgende stap is de gelijktijdige publicatie van een aangepast Voornemen en voorstel voor participatie en concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau. Hierin staat beschreven welke milieueffecten onderzocht worden om een zorgvuldige afweging te kunnen maken voor een route. Zodra bekend is op welke termijn deze worden verwacht wordt dat hier aangegeven.
Informatiepagina jaaroverzicht
Het jaaroverzicht met grote energieprojecten geeft inzicht in hoe het ministerie van Klimaat en Groene Groei hier als coördinerend ministerie mee omgaat. Het volledige, meest recente jaaroverzicht (2024) staat op de pagina: Bureau Energieprojecten: jaaroverzicht projecten.
Hieronder vindt u de informatie over dit specifieke project.
MIEK project
De Delta Rhine Corridor werd in november 2021 opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (MIEK) van de Nederlandse overheid. Het MIEK beschrijft die infrastructuurprojecten die het kabinet wil oppakken om versneld bij te dragen aan het verduurzamen van de industrie. Meer informatie over het MIEK vindt u op de website van de Rijksoverheid: Grote energieprojecten voor duurzame energie.