Mijn product of dienst verkopen in Bulgarije
U wilt zaken gaan doen in Bulgarije. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Bulgaarse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Bulgaarse consument.
Marktonderzoek doen
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Bulgarije.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefste samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daar subsidie voor krijgen.
De Bulgaarse consument
Als u uw product of dienst in Bulgarije wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Bulgaarse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: pas aan en bouw vertrouwen op
Bulgaars is de officiële taal, maar in de grote steden wordt Engels redelijk goed begrepen. Als u uitbreidt naar Bulgarije is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te bieden in het Bulgaars. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Bulgarije daarom altijd aan.
Consumentenvoorkeuren: online groeit, voorkeur fysieke winkels blijft
Bulgaren winkelen steeds vaker online. In 2024 deed meer dan 34% van de Bulgaarse bevolking aankopen online. Dit is een sterke stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Bij online aankopen in 2023 kocht 95% van de Bulgaren bij nationale verkopers. 27% kocht ook online bij verkopers uit andere EU-landen.
Bulgaren hebben wel nog steeds een duidelijke voorkeur voor fysieke winkels. Dit omdat ze het product willen zien of uit gewoonte. Veel Bulgaarse consumenten gebruiken vaak beide kanalen voor onderzoek en aankoop.
Ten slotte groeit de vraag naar duurzame producten.
Marketing
Om uw product of dienst effectief in Bulgarije te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.
In Bulgarije is er een groeiende trend in digitale advertenties. De grootste markt is tv- en videoreclame. Socialmedia-advertenties worden ook steeds meer ingezet, net als e-mailadvertenties. Ook blijven traditionele media zoals radio en print belangrijk om de Bulgaarse consument te bereiken.
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in Bulgarije, is het belangrijk de cultuurverschillen te kennen. Zoals de manier van communiceren en de rol die hiërarchie speelt. Het kost tijd om vertrouwen op te bouwen.
Lees meer over de zakencultuur in Bulgarije
Product- en verpakkingseisen
Als uw producten aan alle producteisen in de EU voldoen, mogen ze vrij worden verhandeld in alle EU-lidstaten, dus ook in Bulgarije. Ontbreekt EU-wetgeving, maar voldoet uw product wel aan de wettelijke producteisen in Nederland? Ook dan mag u uw product verhandelen in Bulgarije.
Let op: landen binnen de EU mogen wel aparte eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de taal op productlabels en gebruiksaanwijzingen.
Betalen en factureren
Bulgarije is lid van de Europese Unie, maar gebruikt de Bulgaarse lev (BGN) als munteenheid. In de EU geldt vrij verkeer van kapitaal. Daarnaast gelden er regels voor facturen die bedrijven naar elkaar sturen:
- Heeft u met een ander bedrijf een contract opgesteld? Dan moeten de facturen binnen 60 dagen worden betaald. Behalve als u samen een langere termijn afspreekt.
- Heeft u geen contract opgesteld met een ander EU-bedrijf? Dan moeten facturen binnen 30 dagen worden betaald.
Lees de informatie over het betalingsverkeer in de EU om meer te weten te komen over de Europese wetgeving op dit gebied. Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe Bulgaarse consumenten betalen: digitale groei, contant blijft groot
In Bulgarije is er een duidelijke trend naar digitalisering van betalingen. Het aantal pinbetalingen bij verkooppunten groeit. Vooral mobiele betalingen worden steeds populairder. Ondanks de digitale verschuiving blijven Bulgaren veel met contant geld betalen.
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
De Nederlandse ambassade in Sofia kan u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseert ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Bulgarije en bekijk de contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Bulgarije op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Bulgarije, inclusief over de export en import van specifieke goederen. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Bulgaarse economie.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Bulgarije.
- Bekijk ook internationaalondernemen.nl. Hier vindt u soms ook informatie over sectoren en zakelijke kansen in Bulgarije. Andere handelsbevorderende organisaties plaatsen hier interessante marktrapporten.
Heeft u nog vragen?
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken