Marketing in Japan

Gepubliceerd op:
24 oktober 2012
Laatst gecontroleerd op:
3 augustus 2020

Japan is met ruim 125,4 miljoen inwoners in 2021 een interessante afzetmarkt voor Nederlandse ondernemers. Japanners hebben daarbij ook veel te besteden met een koopkracht van $ 40.704 in 2021. Bekijk de marketingtrends en ontdek hoe u uw product het beste in de Japanse markt kunt zetten.

De economische crisis en natuurrampen als de aardbeving bij Fukushima, hebben de Japanse economie lang ontregeld. Inmiddels is Japan weer op de goede weg. Er is de laatste jaren een langzame maar stabiele economische groei.

Een reclamecampagne beginnen en de markt betreden in Japan is niet makkelijk als buitenstaander. Neem bij voorkeur een lokale partner in de arm die de Japanse cultuur goed begrijpt. Hoe bereikt u de Japanse consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips.

Producten verkopen in Japan: wat kenmerkt de markt?

Japan is erg dichtbevolkt. Veel inwoners wonen in de stad en zijn hoogopgeleid. De hardwerkende Japanners wonen vaak alleen en zijn vaak forensen. Zij kiezen daarom voor gemak en tijdsbesparing. Japanners geven het meeste uit aan huisvesting, daarna aan voedsel en dranken.

Behoefte aan specialistische producten

Geen land vergrijst zo snel als Japan. Daardoor is er een grote vraag naar specialistische producten, zoals medische apparatuur en geneesmiddelen.

Kwaliteit belangrijker dan prijs

Japanse consumenten waarderen producten van hoge kwaliteit. Ze betalen daar graag voor. Japanners zijn merkbewust en West-Europese kwaliteitsmerken doen het dan ook goed in het land. Een recente ontwikkeling is wel dat jongere consumenten vaker voor goedkoop gaan.

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?

U kunt verschillende kanalen gebruiken om uw product in Japan te verkopen.

Detailhandel

De detailhandel is nog steeds belangrijk, alhoewel de omzet in 2019 daalde. Japanners, zeker de jongere generatie, houden van een goede winkelervaring. Prachtige warenhuizen en winkelcentra tekenen het Japanse landschap als het gaat om detailhandel. Ook kleine 'gemakswinkels' zoals 7-Eleven zijn wijd verspreid. Supermarktketens zijn aanwezig, maar spelen een veel minder grote rol dan in Europa.

E-commerce in opmars

De Japanse e-commercemarkt is de 3e grootste ter wereld en groeiende. Twee derde van de bevolking koopt inmiddels met enige regelmaat online. Vooral de jongere generatie koopt online. De belangrijkste webwinkel is Rakuten, dat samen met Yahoo en Amazon het overgrote deel van de markt in handen heeft. De producten die het meest online gekocht worden zijn vakantieverblijven, voedsel, kleding voor vrouwen, elektronica en kaarten voor evenementen.

Business to business (B2B)

Wilt u zakendoen in de B2B-sector? Hier liggen zeker kansen: het aandeel van de B2B-sector ten opzichte van de consumentenmarkt stijgt al jaren.

Marketing: verover de Japanse markt

Adverteren in Japan is relatief duur, maar er zijn veel mogelijkheden.

Internetreclame belangrijkst

Meer dan 90% van de Japanse bevolking gebruikt internet, en het grootste deel daarvan is dagelijks online. Internetreclame heeft in 2019 televisiereclame ingehaald als grootste advertentiemarkt. Online reclame is cruciaal. Zet in op search advertising, maar ook op mobiele reclame en advertenties op sociale netwerken.

Televisiereclames werken goed, radio minder

Televisie blijft populair in Japan, bijna alle Japanners kijken regelmatig tv. Het gaat om gemiddeld 1,5 uur per dag. Wanneer u inzet op televisiereclames, kan dat dus zeker lonen. Minder dan een derde van de Japanners luistert naar de radio. Dit is wel een goedkopere optie, bijvoorbeeld om regio's te bereiken.

Traditionele media minder populair

70% van de Japanse huishoudens leest een krant. Japanners lezen dus nog steeds kranten en tijdschriften, maar er is al jaren een duidelijk dalende trend. U vindt een overzicht van de Japanse dagbladen op Worldpress.org.

Wilt u meer weten over producten verkopen en marketing in Japan? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.

Andere vormen van marketing

Gebruik van mascottes

In Japanse reclames wordt veelvuldig gebruikgemaakt van mascottes. Deze zijn vaak in de stijl van Japanse anime-stripfiguren. Wordt een mascotte populair, dan vergroot dat de bekendheid van een bedrijf enorm. Ook de overheid zet mascottes in, bijvoorbeeld voor de politie en de verschillende prefecturen (regio's) in Japan. Voorbeelden van mascottes zijn de panda van Rakuten, of de beer Kumamon van de Kumamoto-prefectuur.

Bekende Japanners

Een andere veelvoorkomende vorm van reclame is het inzetten van bekende Japanners om een product te promoten. Japan Airlines had bijvoorbeeld een succesvolle campagne met de Japanse tennisser Kei Nishikori. Ook artiesten, komieken en tv-persoonlijkheden worden regelmatig ingezet voor reclamecampagnes.

Reclame in het openbaar vervoer

De effectiviteit van reclame in het openbaar vervoer moet u niet onderschatten. De vele forensen in Japan maken deze vorm van marketing erg lonend. U kunt gebruikmaken van flyers, posters, stickers en video's.

Hoe kan RVO u helpen?

Heeft u specifieke vragen over marketing in Japan? Of loopt u rond met andere vragen rondom uw exportplannen? Wij zijn er om u als internationale ondernemer te helpen.

Cultuurverschillen

U kunt een marketingstrategie die in Nederland succesvol is niet zomaar gebruiken in Japan. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Heeft u vragen over marketing in Japan? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs kunnen u helpen bij het vinden van kansen, zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.

Meer weten?

  • Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in Japan. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.
  • De Japan Advertising Agencies Association (JAAA) heeft een ethische code gepubliceerd.
  • Dentsu, een van de grootste adverteerders van Japan, heeft het Engelstalige rapport Information Media Trends in Japan 2018 (pdf) gepubliceerd over de advertentiemarkt van Japan.

De data in bovenstaande teksten komt van Statista.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?