Mijn product of dienst verkopen in Servië
U bent van plan om zaken te gaan doen in Servië. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Servische markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Servische consument.
Marktonderzoek doen
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Servië.
Er bestaan ook verschillende openbare databanken waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daar subsidie voor krijgen.
De Servische consument
Als u uw product of dienst in Servië wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Servische consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: pas aan naar het land
Servisch is de officiële taal in het land. Servisch wordt zowel in het Cyrillische als in het Latijnse alfabet geschreven. Beide talen zijn officieel erkend, maar het Latijnse alfabet wordt vaker gebruikt in het dagelijkse leven en op het internet.
Als u uitbreidt naar Servië is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Servisch. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Servië daarom altijd aan.
Consumentenvoorkeuren: groei in online aankopen
Servische consumenten kopen hun producten voornamelijk in fysieke winkels, maar online aankopen worden steeds belangrijker. Dit is wel afhankelijk van soort product, prijs, gemak en beschikbaarheid. Grote nationale webshops zijn bijvoorbeeld Gigatron, Tehnomanija en Shoppster.
Marketing
Om uw product of dienst effectief in Servië te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.
Aan tv- en videoreclame wordt in Servië het meeste advertentiegeld uitgegeven. Maar de advertentie- en marketingmarkt in Servië laat een verschuiving zien naar digitale platforms en gerichte online campagnes. Influencermarketing, podcastadvertenties en het sturen van directe berichten nemen ook toe. Ondanks de digitale trend blijven ook printadvertenties belangrijk om de Servische consument te bereiken.
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in Servië, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen. De Servische bureaucratie kan ervoor zorgen dat zaken langer duren dan u gewend bent. Het kost ook tijd om een zakenrelatie op te bouwen in Servië. In hun omgang met zakenpartners zijn Serviërs vaak open en direct.
Lees ons artikel over de zakencultuur in Servië.
Product- en verpakkingseisen
Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Servië. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Servische eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.
Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Servië.
Betalen en facturen
In Servië wordt de Servische dinar (RSD) gebruikt als munteenheid. Binnenlandse transacties gebeuren meestal in deze munt. Internationale transacties worden regelmatig gedaan in euro (EUR) of dollars (USD).
Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken.
Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt.
Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe voorkom ik betalingsrisico's?
Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico’s. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in.
Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:
Hoe Servische consumenten betalen: digitale groei
Digitale betalingen winnen aan populariteit in Servië. Voor online winkelen kiest 65% voor betalen bij aflevering. Creditcards en debetkaarten volgen op de tweede plaats met 31%.
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
De Nederlandse ambassade in Belgrado kan u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseert ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Servië en bekijk de contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Servië op de agenda staan.
Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Servië, maar ook over de export en import van goederen specifiek. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Servische economie.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Servië.
- Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Servië. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken