Dierlijke mest vervoeren
Vervoert u dierlijke mest? U heeft een realtime Vervoerbewijs dierlijke mest (rVDM) nodig tijdens het vervoer. U weegt en bemonstert de mest en u laat deze analyseren. De gegevens van het rVDM meldt u via e-Cert.nl.
Hoe vervoeren
U meldt het vervoer van dierlijke mest met het rVDM. Voor, tijdens en na het vervoer vult u het rVDM in. Er zijn ook situaties waarbij geen rVDM nodig is. Lees meer op Vervoeren met rVDM.
Pijpleiding of transportband gebruiken
Meestal wordt dierlijke mest over de weg vervoerd, maar het kan ook met een pijpleiding of een transportband. Lees meer op Mest vervoeren met pijpleiding of Mest vervoeren met transportband.
Hoe wegen
Er zijn verschillende manieren om dierlijke mest te wegen. Bijvoorbeeld met een aanboordweegapparaat of een weegbrug. Let op dat de weeginstallatie voldoet aan de eisen van de Metrologiewet.
Aanboordweegapparaat
Heeft uw vervoermiddel een apparaat om te wegen? En is dit zo afgesteld dat het nauwkeurig weegt? Dan noemen we dit een aanboordweegapparaat. Hiermee weegt u het nettogewicht na het laden van de vracht. Het gewicht geeft u meteen na het wegen door aan rVDM met de weegmelding.
Weegbrug
Gebruikt u een weegbrug? Dan rijdt u het vervoermiddel eerst de weegbrug op zonder vracht en weegt u het vervoermiddel. Daarna rijdt u het vervoermiddel mét vracht de weegbrug op en weegt u opnieuw. U berekent het gewicht van de vracht dan zo: gewicht vervoermiddel met vracht minus gewicht vervoermiddel zonder vracht.
Voor u gaat laden heeft u in de vooraanmelding het geschat gewicht ingevuld. Direct na het wegen geeft u het gewicht door in rVDM met de weegmelding.
Container
Vervoert u vaste mest in een container en weegt u met een weegbrug? Dan mag u één keer het gewicht van de lege container bepalen. Het leeggewicht moet dan te zien zijn op de container en kan niet worden verwijderd. U berekent het gewicht van de vracht dan zo: gewicht van de gevulde container minus gewicht van de lege container.
Wanneer wegen
U weegt de mest zo snel mogelijk. Gebruikt u een aanboordweegapparaat? Dan weegt u de vracht meteen na het laden. Gebruikt u geen aanboordweegapparaat? Dan rijdt u naar een weegstation dat dicht bij het vertrekpunt ligt om daar de vracht te wegen. Het weegstation moet wel op de route liggen. U mag niet vlak voor de bestemming wegen.
Wegen als u mest importeert of exporteert
Bij export weegt u voordat de vracht de grens over gaat. Bij import mag u de vracht in het buitenland wegen. Doet u dit niet, dan moet u de vracht direct wegen als u op Nederlandse grond rijdt. Lees meer op Mest importeren en exporteren.
Bewijs van het wegen
Tijdens het vervoer heeft u een of meer weegbonnen bij u. Een weegbon komt uit een weeginstallatie. Deze bon is een papieren of een elektronisch bewijs. Bewaar na het wegen het bewijs in de administratie van het kalenderjaar. Op de weegbon staat:
- het gewicht;
- de datum en het tijdstip van wegen;
- de identificatie van de weeginstallatie;
- het kenteken van het vervoermiddel (bij een weegbrug).
Identificatie weeginstallatie
Bij een weegbrug gebruikt u het adres van de weeginstallatie. Kan dit niet? Dan mag ook het unieke keuringsnummer van de weegbrug op de weegbon gedrukt staan. Het keuringsnummer vindt u op het ijkrapport.
Bij een aanboordweegapparaat moet één van de volgende gegevens op de weegbon gedrukt staan:
- het kenteken van het voertuig, of
- het combinatienummer (bij drijfmest), of
- het unieke registratienummer van de weeginstallatie
Gaat het om een oudere goedgekeurde weegbrug? Dan heeft u een bon nodig met een uniek keuringsnummer en een voorgedrukt adres van de weeginstallatie. Voorwaarde is dat de weeginstallatie niet geüpdatet kan worden en dat de verkoper dit openbaar heeft gemaakt. U mag het weegbewijs dan afdrukken op zo'n bon.
Hoe bemonsteren
Er zijn verschillende regels voor drijfmest, vaste mest en dikke fractie na mestscheiding. En er zijn speciale regels als u in 2 ritten vervoert, of als u meerdere vrachten vervoert naar dezelfde afnemer.
Als u drijfmest vervoert moet het vervoermiddel GR-apparatuur hebben en bemonsterings- en verpakkingsapparatuur. De apparatuur voldoet aan alle eisen en zit vast aan het vervoermiddel. Het bemonsteringsapparaat neemt tijdens het laden van de vracht automatisch een monster. Het verpakkingsapparaat verpakt het daarna. Als u mest importeert neemt u bij het lossen een monster.
De inhoud van het vrachtmonster is in elk geval tussen de 650 en 1000 milliliter. Bij een volle vracht bestaat het vrachtmonster uit minimaal 5 deelmonsters. De deelmonsters worden automatisch genomen en verpakt door de voorgeschreven apparatuur.
Op de verpakking staat een unieke barcode. De GR-apparatuur koppelt dit nummer aan deze vracht. De verpakking is zo gemaakt dat deze niet zonder herkenbare beschadiging kan worden geopend. Zo kan er niets onopvallend aan het vrachtmonster worden toegevoegd of veranderd.
Een monster van vaste mest bestaat uit verschillende delen en weegt in totaal tussen de 500 en 800 gram. Als vervoerder stelt u handmatig een representatief monster samen. Bij dikke fractie na mestscheiding doet een monsternemende organisatie dit. Lees meer op Uw lab of monsternemende organisatie.
Dit zijn de voorwaarden voor het bemonsteren van vaste mest:
- Het vervoermiddel van de vaste mest heeft GR-apparatuur.
- Blijft de vracht in Nederland? U neemt de deelmonsters tijdens het laden of het lossen. Dit doet u handmatig.
- Importeert u de mest? Neem het monster tijdens het lossen. Bij export tijdens het laden.
- Een monsterverpakking bestaat uit een memopot met deksel of een safetybag. Ieder onderdeel van de verpakking heeft een unieke barcode. De GR-apparatuur koppelt dit nummer aan de vracht. De verpakking is zo gemaakt dat deze niet zonder herkenbare beschadiging kan worden geopend. Zo kan er niets onopvallend toegevoegd, afgenomen of veranderd worden.
- U stuurt de monsters met het begeleidingsformulier naar een geaccrediteerd en erkend laboratorium. U leest meer bij Welke gegevens stuurt u mee.
Monsters van dikke fractie mogen alleen genomen worden door monsternemers van een geaccrediteerde en erkende organisatie. Niet door vervoerders. Dikke fractie is vaste mest die bestaat uit koek na mestscheiding met mestcode 13 en 43. Of een mengsel waarin mestcode 13 of 43 zit. Lees meer op Dikke fractie bemonsteren.
Periodiek laten bemonsteren
Levert de leverancier een constante stroom dierlijke mest met mestcode 13, 43 of een mengsel daarvan? En is de kwaliteit van deze mest altijd hetzelfde? Lees dan meer over de voorwaarden voor dikke fractie periodiek bemonsteren.
Er zijn speciale regels voor bemonsteren als u in 2 ritten vervoert, of als u meerdere vrachten vervoert naar dezelfde afnemer.
Gesplitst vervoer
Soms kan vaste mest niet in één keer van leverancier naar de eindbestemming worden vervoerd. De container met mest blijft dan een tijdje staan. Het vervoer gaat dan in 2 ritten. U hoeft maar één keer te bemonsteren als u voldoet aan deze voorwaarden:
- Het zijn 2 afzonderlijke ritten met dezelfde vracht vaste dierlijke mest. De tweede rit is binnen een week na de eerste.
- Voor elke rit is er een rVDM. Op het eerste rVDM is de vervoerder ook afnemer van de mest, op het tweede is de vervoerder ook leverancier van de mest.
- U bemonstert bij de eerste rit. Bij de rVDM-laadmelding van de tweede rit vult u het monsternummer (pot en deksel) van de eerste rit in.
- Na bemonstering blijft de inhoud van de container hetzelfde.
- Gebruik op het rVDM opmerkingscode 46.
Mengmonster
Vervoert u binnen 7 dagen meerdere vrachten van één leverancier naar één afnemer? Dan zijn er van die vrachten meerdere vrachtmonsters. U mag hiervan een mengmonster laten maken door het laboratorium. U geeft op het begeleidingsformulier aan of het laboratorium een mengmonster moet maken. U mag een mengmonster laten maken als u voldoet aan deze voorwaarden:
- Het mengmonster bestaat uit niet meer dan 12 vrachtmonsters.
- De vrachtmonsters zijn van dezelfde vervoerder.
- De inhoud of het gewicht van elk vrachtmonster voldoet aan de eisen.
- Bij drijfmest: de kleinste vracht is maximaal 10% kleiner dan de grootste.
- Bij vaste mest: de kleinste vracht is maximaal 20% kleiner dan de grootste.
Voorbeeld: stel dat de grootste vracht 1.000 kilogram weegt en de kleinste 800 kilogram. Dan is het verschil 200 kilogram. Die 200 kilogram is 20% van het gewicht van de grootste vracht. Bij drijfmest mag u dan geen mengmonster gebruiken, bij vaste mest wel.
Bewaaradvies vrachtmonsters
Bewaar vrachtmonsters voor ze naar het laboratorium gaan het liefst op een koele, donkere plaats. Niet in direct zonlicht. Zo kunt u gasvorming voorkomen. U mag geen gaatjes in de verpakking prikken om gas te laten ontsnappen. Heeft u vrachtmonsters die extra gevoelig zijn voor gasvorming? Dan is ons advies om deze monsters te bewaren tussen 1 en 7 graden Celsius.
Hoe laten analyseren
U laat uw vrachtmonsters analyseren door een erkend en geaccrediteerd laboratorium. Dit geeft inzicht in de bemestingswaarde van de mest. Het laat bijvoorbeeld zien hoeveel stikstof en fosfaat erin zit.
Wanneer monster opsturen
U stuurt de monsters uiterlijk op de 10e werkdag na het bemonsteren naar het laboratorium. Dit laboratorium doet de analyse uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst. U, de afnemer en de leverancier ontvangen de uitslagen dan binnen 5 werkdagen nadat de analyse gedaan is. Lees meer op Mest analyseren in laboratorium.
Welke gegevens stuurt u mee
U stuurt het begeleidingsformulier op naar het laboratorium met minimaal deze gegevens:
- rVDM-nummer
- transportdatum
- nettogewicht van de vracht
- nummer(s) van de hele monsterverpakking
- mestcode(s) en percentage(s)
- mengmonster samenstellen ja/nee
- laboratoriumnummer
- naam, adres en KVK-nummer van de leverancier*
- naam, adres en KVK-nummer van de afnemer*
- naam, adres en KVK-nummer van de vervoerder
*Bij particulieren of bedrijven zonder KVK-nummer geeft u hun RVO-relatienummer door.
Analyse laten doen van dikke fractie met mestcode 13 en 43
De monsternemende organisatie stuurt het monster binnen 7 dagen na bemonstering naar het laboratorium. Daarbij worden de leverancier en het rVDM-nummer vermeld. Het laboratorium doet de analyse binnen 5 werkdagen en stuurt het analyserapport naar de leverancier.
Dit rapport stuurt de leverancier binnen 5 dagen door naar de vervoerder. Lees meer op Dikke fractie bemonsteren.
Heranalyse laten doen
Denkt u, de leverancier of de afnemer dat de analyseresultaten misschien niet kloppen? Dan kan één van u een heranalyse aanvragen bij het laboratorium dat deze analyse heeft gedaan. Verstuur de vraag voor de heranalyse binnen 10 werkdagen nadat het laboratorium u de analyseresultaten heeft gestuurd.
U en de andere partijen van een vracht mest mogen maximaal één keer een heranalyse aanvragen.
Resultaat heranalyse is anders
Verschillen de resultaten van de heranalyse duidelijk met de resultaten van de eerste analyse? De leverancier, de vervoerder en de afnemer van de mestvracht ontvangen dan een aangepast analyserapport. Hierop staat dat het om een heranalyse gaat. Het eerste analyserapport vervalt daarmee.
Het laboratorium meldt dit ook aan ons. Wij berekenen daarna de gegevens met de nieuwe uitslag. En we leggen dit vast in het rVDM-register met opmerkingscode 53. Met deze code geven we aan dat het gaat om de uitslag van een heranalyse.
Resultaat heranalyse is hetzelfde
Verschilt het resultaat van de heranalyse minimaal met de eerste analyseresultaten? Het laboratorium stuurt dan geen nieuw analyserapport. De aanvrager krijgt van het laboratorium een bericht waarin staat dat het eerste rapport blijft gelden.
Flyer: Een mestmonster aanleveren bij een laboratorium: waar moet u aan voldoen?
Valt uw transport onder standaard vervoer in het rVDM? Of onder maatwerk kalvergier naar Stichting Mestverwerking Gelderland (SMG)? In deze flyer leest u welke regels voor u gelden als u een mestmonster wilt laten analyseren. En ook wat u doet als uw bedrijfsmanagementsysteem (BMS) geen begeleidingsformulier (automatisch) opstuurt. Of als u geen BMS heeft.
Veelgestelde vragen
Wilt u meer weten? Wij hebben voor u de Veelgestelde vragen over dierlijke mest vervoeren verzameld.
Log in op Mijn RVO en ga naar Mijn dossier. Onder Registraties vindt u Transporten dierlijke mest. Hier ziet u uw geregistreerde vervoersbewijs. Wilt u alles bekijken van de ingestuurde rVDM's? Dan gaat u onder Registraties naar Samenvatting transporten dierlijke mest.
Het vervoer komt in Mijn dossier nadat wij klaar zijn met de berekening. Mist u een rVDM in Mijn dossier? Kijk dan op de website van e-CertNL bij Vooraanmelding.
Ja, de vrijstelling voor het leveren aan particulieren is voor vaste mest en voor drijfmest. Het mag dus allebei. Lees meer op rVDM voor maatwerk vervoer.
Nee. Het kenteken mag u niet met de hand bijschrijven. Het moet door het weegwerktuig gegenereerd worden.
In de melding staan deze gegevens:
- datum en tijdvak (maximaal 2 uur) waarin de geplande bemonstering is;
- locatie waar het monster genomen wordt;
- identificatienummer van de monsternemer;
- naam, adres en KVK-nummer leverancier, afnemer en vervoerder.
Lees meer op Hoe dikke fractie bemonsteren en analyseren.
U kunt de monstername tot 15.00 uur melden op de werkdag voor de bemonstering. Tot 3 uur voor de geplande tijd kunt u de melding veranderen of intrekken. De locatiegegevens voor de bemonstering kunt u niet veranderen. Lees meer op Hoe dikke fractie bemonsteren en analyseren.
Een monovergister die van een andere onderneming is, zien wij onder voorwaarden als onderdeel van uw veehouderij. Vervoert u mest van uw bedrijf naar die vergister? Dan is een Vervoersbewijs dierlijke mest niet nodig. Ook wegen, bemonsteren en analyseren hoeft niet. Dit geldt ook voor het digestaat dat uit de vergister komt en dat u op uw bedrijf gebruikt.
U houdt zich aan deze voorwaarden:
- Het gaat om een monovergister.
- U bent verantwoordelijk voor het gebruik van de vergister.
- U bent de belangrijkste leverancier van mest voor de vergister.
- De vergister staat op hetzelfde erf als uw stallen en heeft dezelfde UBN-locatie.
- U verwerkt uw eigen mest in de vergister. Het digestaat gebruikt u vooral op uw eigen bedrijf.
- U mag mest niet forfaitair aanvoeren of afvoeren. Uw veehouderij is altijd de leverancier of afnemer bij aan- of afvoer van mest en digestaat.
- U houdt een duidelijke administratie bij van de vergister. Lees meer op Digestaat als mest gebruiken.
Tijdens het afdraaien van de transportband plaatst de monsternemer een bak, emmer of kruiwagen onder de band. De monsternemer schept of schraapt de mest over de hele breedte van de transportband. Dat doet zij of hij met een (hand)schep in 1 beweging. De monsternemer herhaalt dit zeker 8 keer. De grepen moeten allemaal even groot zijn en gelijk verdeeld over de vracht. Dat betekent: de draaitijd van de band is vooraf bekend en er zit steeds even veel tijd tussen de grepen.
- Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur