Dierlijke mest vervoeren

Laatst gecontroleerd op:
16 juli 2024
Gepubliceerd op:
11 juni 2020

Vervoert u dierlijke mest? U heeft een realtime Vervoerbewijs dierlijke mest (rVDM) nodig tijdens het vervoer. U weegt en bemonstert de mest en u laat deze analyseren. De gegevens van het rVDM meldt u via e-Cert.nl.

Hoe vervoeren

U meldt het vervoer van dierlijke mest met het rVDM. Voor, tijdens en na het vervoer vult u het rVDM in. Er zijn ook situaties waarbij geen rVDM nodig is. Lees meer op Vervoeren met rVDM.

Pijpleiding of transportband gebruiken

Meestal wordt dierlijke mest over de weg vervoerd, maar het kan ook met een pijpleiding of een transportband. Lees meer op Mest vervoeren met pijpleiding of Mest vervoeren met transportband.

Hoe wegen

Er zijn verschillende manieren om dierlijke mest te wegen. Bijvoorbeeld met een aanboordweegapparaat of een weegbrug. Let op dat de weeginstallatie voldoet aan de eisen van de Metrologiewet.

Aanboordweegapparaat

Heeft uw vervoermiddel een apparaat om te wegen? En is dit zo afgesteld dat het nauwkeurig weegt? Dan noemen we dit een aanboordweegapparaat. Hiermee weegt u het nettogewicht na het laden van de vracht. Het gewicht geeft u meteen na het wegen door aan rVDM met de weegmelding.

Weegbrug

Gebruikt u een weegbrug? Dan rijdt u het vervoermiddel eerst de weegbrug op zonder vracht en weegt u het vervoermiddel. Daarna rijdt u het vervoermiddel mét vracht de weegbrug op en weegt u opnieuw. U berekent het gewicht van de vracht dan zo: gewicht vervoermiddel met vracht minus gewicht vervoermiddel zonder vracht.

Voor u gaat laden heeft u in de vooraanmelding het geschat gewicht ingevuld. Direct na het wegen geeft u het gewicht door in rVDM met de weegmelding. 

Container

Vervoert u vaste mest in een container en weegt u met een weegbrug? Dan mag u één keer het gewicht van de lege container bepalen. Het leeggewicht moet dan te zien zijn op de container en kan niet worden verwijderd. U berekent het gewicht van de vracht dan zo: gewicht van de gevulde container minus gewicht van de lege container.

Wanneer wegen

U weegt de mest zo snel mogelijk. Gebruikt u een aanboordweegapparaat? Dan weegt u de vracht meteen na het laden. Gebruikt u geen aanboordweegapparaat? Dan rijdt u naar een weegstation dat dicht bij het vertrekpunt ligt om daar de vracht te wegen. Het weegstation moet wel op de route liggen. U mag niet vlak voor de bestemming wegen.

Wegen als u mest importeert of exporteert

Bij export weegt u voordat de vracht de grens over gaat. Bij import mag u de vracht in het buitenland wegen. Doet u dit niet, dan moet u de vracht direct wegen als u op Nederlandse grond rijdt. Lees meer op Mest importeren en exporteren.

Bewijs van het wegen

Tijdens het vervoer heeft u een of meer weegbonnen bij u. Een weegbon komt uit een weeginstallatie. Deze bon is een papieren of een elektronisch bewijs. Bewaar na het wegen het bewijs in de administratie van het kalenderjaar. Op de weegbon staat:

  • het gewicht;
  • de datum en het tijdstip van wegen;
  • de identificatie van de weeginstallatie;
  • het kenteken van het vervoermiddel (bij een weegbrug).

Identificatie weeginstallatie

Bij een weegbrug gebruikt u het adres van de weeginstallatie. Kan dit niet? Dan mag ook het unieke keuringsnummer van de weegbrug op de weegbon gedrukt staan. Het keuringsnummer vindt u op het ijkrapport.

Bij een aanboordweegapparaat moet één van de volgende gegevens op de weegbon gedrukt staan:

  • het kenteken van het voertuig, of
  • het combinatienummer (bij drijfmest), of
  • het unieke registratienummer van de weeginstallatie

Gaat het om een oudere goedgekeurde weegbrug? Dan heeft u een bon nodig met een uniek keuringsnummer en een voorgedrukt adres van de weeginstallatie. Voorwaarde is dat de weeginstallatie niet geüpdatet kan worden en dat de verkoper dit openbaar heeft gemaakt. U mag het weegbewijs dan afdrukken op zo'n bon.

Hoe bemonsteren

Er zijn verschillende regels voor drijfmest, vaste mest en dikke fractie na mestscheiding. En er zijn speciale regels als u in 2 ritten vervoert, of als u meerdere vrachten vervoert naar dezelfde afnemer.

Bewaaradvies vrachtmonsters

Bewaar vrachtmonsters voor ze naar het laboratorium gaan het liefst op een koele, donkere plaats. Niet in direct zonlicht. Zo kunt u gasvorming voorkomen. U mag geen gaatjes in de verpakking prikken om gas te laten ontsnappen. Heeft u vrachtmonsters die extra gevoelig zijn voor gasvorming? Dan is ons advies om deze monsters te bewaren tussen 1 en 7 graden Celsius.

Hoe laten analyseren

U laat uw vrachtmonsters analyseren door een erkend en geaccrediteerd laboratorium. Dit geeft inzicht in de bemestingswaarde van de mest. Het laat bijvoorbeeld zien hoeveel stikstof en fosfaat erin zit.

Wanneer monster opsturen

U stuurt de monsters uiterlijk op de 10e werkdag na het bemonsteren naar het laboratorium. Dit laboratorium doet de analyse uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst. U, de afnemer en de leverancier ontvangen de uitslagen dan binnen 5 werkdagen nadat de analyse gedaan is. Lees meer op Mest analyseren in laboratorium.

Welke gegevens stuurt u mee

U stuurt het begeleidingsformulier op naar het laboratorium met minimaal deze gegevens:

  • rVDM-nummer
  • transportdatum
  • nettogewicht van de vracht
  • nummer(s) van de hele monsterverpakking
  • mestcode(s) en percentage(s)
  • mengmonster samenstellen ja/nee
  • laboratoriumnummer
  • naam, adres en KVK-nummer van de leverancier*
  • naam, adres en KVK-nummer van de afnemer*
  • naam, adres en KVK-nummer van de vervoerder

*Bij particulieren of bedrijven zonder KVK-nummer geeft u hun RVO-relatienummer door.

Analyse laten doen van dikke fractie met mestcode 13 en 43

De monsternemende organisatie stuurt het monster binnen 7 dagen na bemonstering naar het laboratorium. Daarbij worden de leverancier en het rVDM-nummer vermeld. Het laboratorium doet de analyse binnen 5 werkdagen en stuurt het analyserapport naar de leverancier.

Dit rapport stuurt de leverancier binnen 5 dagen door naar de vervoerder. Lees meer op Dikke fractie bemonsteren.

Heranalyse laten doen

Denkt u, de leverancier of de afnemer dat de analyseresultaten misschien niet kloppen? Dan kan één van u een heranalyse aanvragen bij het laboratorium dat deze analyse heeft gedaan. Verstuur de vraag voor de heranalyse binnen 10 werkdagen nadat het laboratorium u de analyseresultaten heeft gestuurd.

U en de andere partijen van een vracht mest mogen maximaal één keer een heranalyse aanvragen.

Resultaat heranalyse is anders

Verschillen de resultaten van de heranalyse duidelijk met de resultaten van de eerste analyse? De leverancier, de vervoerder en de afnemer van de mestvracht ontvangen dan een aangepast analyserapport. Hierop staat dat het om een heranalyse gaat. Het eerste analyserapport vervalt daarmee. 

Het laboratorium meldt dit ook aan ons. Wij berekenen daarna de gegevens met de nieuwe uitslag. En we leggen dit vast in het rVDM-register met opmerkingscode 53. Met deze code geven we aan dat het gaat om de uitslag van een heranalyse. 

Resultaat heranalyse is hetzelfde

Verschilt het resultaat van de heranalyse minimaal met de eerste analyseresultaten? Het laboratorium stuurt dan geen nieuw analyserapport. De aanvrager krijgt van het laboratorium een bericht waarin staat dat het eerste rapport blijft gelden.

Flyer: Een mestmonster aanleveren bij een laboratorium: waar moet u aan voldoen?

Valt uw transport onder standaard vervoer in het rVDM? Of onder maatwerk kalvergier naar Stichting Mestverwerking Gelderland (SMG)? In deze flyer leest u welke regels voor u gelden als u een mestmonster wilt laten analyseren. En ook wat u doet als uw bedrijfsmanagementsysteem (BMS) geen begeleidingsformulier (automatisch) opstuurt. Of als u geen BMS heeft.

Veelgestelde vragen

Wilt u meer weten? Wij hebben voor u de Veelgestelde vragen over dierlijke mest vervoeren verzameld.

In opdracht van:
  • Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
Bent u tevreden over deze pagina?