Informatieplicht energiebesparing
Voor de informatieplicht moet u eens in de 4 jaar rapporteren. Of u moet rapporteren hangt af van de aard van de activiteiten op de locatie en het energiegebruik op de locatie per jaar. Rapporteren doet u aan uw omgevingsdienst. U leest op deze pagina alle informatie die u nodig heeft om aan de slag te gaan.
Wat houdt de informatieplicht in?
Geldt de energiebesparingsplicht voor u? Dan moet u eens in de 4 jaar in ons loket rapporteren welke energiebesparende maatregelen u heeft uitgevoerd. Dit doet u via de informatie- of onderzoeksplicht. De recente uiterste indieningsdatum was 1 december 2023. Diende u nog geen rapportage in? Doet u dit dan zo snel mogelijk.
Via de informatieplicht energiebesparing rapporteert u altijd over uw gebouwmaatregelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de isolatie van de gebouwschil.
Rapporteert u over de activiteitsgebonden maatregelen, zoals energiezuinige productkoeling of efficiëntie elektromotoren? Dan moet u rapporteren via de informatieplicht energiebesparing of via de onderzoeksplicht energiebesparing.
Als uitgangspunt voor uw rapportage gebruikt u de Erkende Maatregelenlijst energiebesparing (EML). Op deze lijst staan energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder. Per erkende maatregel geeft u aan of:
- u die wel of niet heeft uitgevoerd
- u een alternatieve maatregel heeft uitgevoerd
Vastgoedeigenaar met een portefeuilleaanpak?
Bent u vastgoedeigenaar en doet u mee aan de portefeuilleaanpak? Dan moet u wel voor al uw gebouwen en de activiteiten in de gebouwen voldoen aan de informatieplicht. U rapporteert dan de adres- en energiegebruiksgegevens van uw gebouwen. En u voegt uw door het bevoegd gezag goedgekeurde portefeuilleroutekaart als bijlage bij.
Heeft uw gebouw, afhankelijk van de gebruiksfunctie, energielabel A++ of A+++ of beter? Dan voldoet u aan de voorgenomen wettelijke eindnorm (Renovatiestandaard) voor utiliteitsbouw in 2050. Dat geeft u in uw informatieplichtrapportage aan. Voor alle gebouwmaatregelen, behalve de maatregel ‘energiebeheer- en registratiesysteem (EBS)’, vult het systeem automatisch ‘volledig uitgevoerd’ in. Is een gebouwmaatregel echter toch niet uitgevoerd? Dan moet u dit alsnog doen.
DGMR is het bureau dat het Rijk hielp bij het opstellen van de Erkende maatregelenlijst (EML) voor gebouwen. Zij onderzochten vanaf welk energielabel we kunnen aannemen dat alle erkende maatregelen voor gebouwen uitgevoerd zijn. Dit blijkt het geval voor bovengenoemde labels van de renovatiestandaard.
De zogenoemde drijver van de inrichting is nu nog formeel verantwoordelijk voor het indienen van de rapportage voor de informatieplicht. Dit blijft zo tot de volgende uiterste indieningsdatum van 1 december 2027 voor alle inrichtingen die op 1 december 2023 een informatieplicht hadden. De reden hiervoor is dat er overgangsrecht van kracht werd bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet (op 1 januari 2024).
In onderstaande download leest u wie in het geval van verhuur-huur situaties de rapportage voor de informatieplicht moet invullen.
Vanuit de energiebesparingsplicht - het uitvoeren van de maatregelen - is de eigenaar van het gebouw, tenzij contractueel anders is afgesproken, verantwoordelijk voor het uitvoeren van de gebouwmaatregelen. De organisatie die de activiteiten uitvoert, heeft de energiebesparingsplicht voor de activiteitgebonden maatregelen. Hoewel wettelijk gezien de drijver de informatieplichtrapportage moet indienen, ligt het voor de hand dat degene die de maatregelen uitvoert ook de rapportage hierover indient.
Voor sommige bedrijfstakken is het logischer dat de gebouweigenaar óók de informatieplichtrapportage indient voor de activiteitgebonden maatregelen van zijn huurder(s). Dit als er zeer beperkt sprake is van activiteitgebonden maatregelen. Het betreft vooral voor bedrijfstakken waarvoor de gemeente onder de Omgevingswet de (milieu)regels bepaalt. Dit zijn bijvoorbeeld kantoren of winkels.
Ontbreekt de rapportage?
Te verwachten is dat bovengenoemde partijen rapporteren. Ontbreekt de rapportage toch? Dan schrijft de omgevingsdienst de drijver van de inrichting aan. Bekijk voor meer uitleg hierover de website van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Heeft u vragen over bijvoorbeeld de begrenzing van uw inrichting? Of over de drijver van die inrichting? Neem dan contact op met uw omgevingsdienst.
U kunt ook een intermediair machtigen die voor u rapporteert. Gebruik hiervoor onderstaand machtigingsformulier. Schakelt u een intermediair in, dan hoeft u geen eHerkenningsmiddel aan te vragen. Wel blijft u zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de rapportage. Het bewijs van uw machtiging aan de intermediair hoeft u niet op te sturen. U moet deze machtiging wel kunnen tonen.
Let op: het gaat hier niét om ketenmachtiging. Het idee bij ketenmachtiging is dat een onderneming een tussenpersoon/intermediair machtigt om namens de onderneming zaken te doen. De intermediair komt hierbij op het eLoket binnen met het KVK-nummer van de onderneming. Deze werkwijze is niet nodig voor de informatieplichtrapportage, omdat de intermediair in het formulier in eLoket zelf aangeeft dat hij de rapportage namens een andere onderneming indient.
Machtigde u een intermediair om namens u te rapporteren? Dan is de door de intermediair ingediende rapportage pas voor u zichtbaar nadat de intermediair u voor het dossier autoriseerde. Via het tabblad Autoriseren in eLoket geeft de intermediair u toegang tot uw rapportage. Hierna is het ook voor u mogelijk om via hetzelfde tabblad het dossier te accepteren. Na uw acceptatie vindt u uw rapportage terug onder het tabblad Mijn aanvragen. Deze werkwijze voor autoriseren staat ook uitgelegd in de Handleiding informatieplicht energiebesparing. Deze vindt u op Mijn RVO.
De voorbereiding op uw rapportage
Deze video beschrijft alle stappen voor het indienen van de rapportage Informatieplicht. Zorg dat u zich goed voorbereidt. Op rvo.nl/energiebesparingsplicht vindt u meer informatie en het stappenplan om te controleren of u een informatieplicht heeft. Voor het indienen van uw rapportage heeft u twee dingen nodig;
Maandfacturen of een eindafrekening van een recent en representatief jaargebruik.
Een eHerkenningsmiddel niveau 2+ of hoger met een machtiging RVO-diensten niveau 2+.
Let op! Als u nog geen eHerkenning heeft of de uwe is niet op het juiste niveau, dan regelt u dat via eHerkenning.nl. Zo'n aanvraag kan even duren, zorg dus dat u dit tijdig doet.
Om uw rapportage in te dienen, start u op rvo.nl/energiebesparingsplicht. Op deze webpagina klikt u in het blok Informatieplicht op de knop 'Direct rapporteren'. U komt op de webpagina van Mijn RVO en klikt op indienen-slash-bewerken. U logt dan in, in eLoket van RVO.
Als u bent ingelogd, controleert u of de dienst eLoket van RVO is aangevinkt. Als dat niet zo is, vink het alsnog aan. De applicatie werkt het beste als alle diensten aangevinkt zijn.
U komt nu op de homepagina. Als u hier voor de eerste keer inlogt, verschijnt er een pop-up scherm waarin u uw profiel invult en uw gegevens opslaat.
Op de homepagina klikt u op 'nieuwe aanvraag' en daarna op 'Informatieplicht energiebesparing 2023'.
U komt dan op de introductiepagina terecht. Hier ziet u vier tabbladen. Dit zijn de hoofdstukken die u van links naar rechts doorloopt. Dat gaat het makkelijkst als u telkens op 'volgende' klikt.
Bij sommige onderwerpen staat een informatie-icoon met de letter 'i'. Als u daarop klikt, krijgt u meer informatie over dat onderwerp. U kunt rustig even uit het proces stappen, u kunt alle ingevulde gegevens opslaan.
U vindt uw conceptrapportage onder 'mijn aanvragen'.
In het hoofdstuk 'Introductie' geeft u aan of u indiener bent of een intermediair en hoe u de rapportage wilt indienen. Als u een rapportage opstelt voor meer dan vijf locaties, raden we aan om een XML-gegevensbestand in te lezen. Vanaf nu wordt de route ‘handmatig invullen’ gevolgd.
Klik op 'Volgende', controleer de gegevens van uw organisatie en vul de gegevens in van de contactpersoon. Geef aan of uw bedrijf aan de EED-auditplicht moet voldoen. En of u toestemming geeft aan het bevoegd gezag om te zien dat u begonnen bent met het opstellen van de rapportage. Het bevoegd gezag kan op dit moment de inhoud van uw rapportage nog niet inzien. Klik op 'Volgende'.
En voeg hier een locatie toe.
In het hoofdstuk 'Formulier' beantwoordt u alle vragen over de activiteiten, het energiegebruik en de gebouwen op de betreffende locatie. Op basis van de antwoorden op deze vragen stellen we een rapportage op maat voor u samen. Klik op 'EML genereren, stap 1'.
Dat brengt u bij de Erkende maatregelenlijst. Deze lijst is het uitgangspunt voor het rapporteren. De lijst is verdeeld in drie onderdelen: Gebouwen, Faciliteiten en Processen. Elk onderdeel heeft verschillende categorieën.
Op basis van eerdere gegevens zijn de categorieën al ingevuld. Controleer de antwoorden en pas aan waar nodig. Sommige antwoorden kunt u niet meer aanpassen. Klik daarna op 'EML genereren, stap 2'.
Dit genereert, op basis van uw antwoorden, de op maat gemaakte Erkende maatregelenlijst. U geeft per maatregel de status aan. Rechts naast een maatregel ziet u een indicator. Als deze groen is, heeft u alle antwoorden voor deze maatregel ingevuld.
Als u klaar bent, klikt u op 'Volgende'.
Als u voor nog een locatie wilt indienen, klikt u op de knop Overzicht locatie/ nieuwe locatie toevoegen. U doorloopt hetzelfde formulier opnieuw.
Heeft u alle locaties waarvoor u rapporteert toegevoegd? Klik dan op Volgende. Dit brengt u bij het laatste hoofdstuk, 'Controleren'. Is alles ingevuld? Dan gaat u verder door de 'verklaring en ondertekening' te lezen en aan te vinken. Vervolgens klikt u op 'Verzenden'.
Uw rapportage is nu ingediend en u ontvangt een bevestigingsmail met een referentienummer. Uw ingediende rapportage vindt u terug onder mijn aanvragen.
Rapporteer uw uitgevoerde energiebesparende maatregelen uiterlijk 1 december 2023. Ga aan de slag en maak werk van energie besparen.
Bekijk deze video waarin we laten zien hoe u de rapportage indient. In ieder geval heeft u 2 zaken nodig: Maandfacturen of een eindafrekening van een recent en representatief jaargebruik. Een eHerkenningsmiddel niveau 2+ of hoger met een machtiging RVO-diensten niveau 2+.
Rapporteren doet u via Mijn RVO. Hier vindt u ook de handleiding voor het invullen van de rapportage.
U kunt alvast het volgende doen:
- Gebruik het stappenplan om te weten welke plichten voor u van toepassing zijn en welke milieuregels gelden.
- Bent u de eigenaar van een gebouw met huurder(s)? Dan kunt u het beste voor dat gebouw de Wetchecker energiebesparing invullen. Kies dan bij uw bedrijfsactiviteit voor 'dienstverlening'. En vervolgens 'verhuur en handel van onroerend goed'.
- Gebruik de Erkende Maatregelenlijst (EML) om meer weten over de maatregelen die u kunt nemen.
- Schaf tijdig een eHerkenningsmiddel niveau 2+ of hoger aan met machtiging RVO-diensten niveau eH2+. Dit heeft u nodig om in te loggen in eLoket. Heeft u al wel eHerkenning maar niet het juiste niveau of de juiste machtiging? Neem dan op tijd contact op met de leverancier van uw eHerkenningsmiddel of met de machtigingenbeheerder in uw organisatie. Als uw organisatie een beheermodule heeft, is aanpassing van de machtiging direct mogelijk.
- Rapporteert u over meer dan 5 locaties? Maak dan gebruik van het handige hulpmiddel XML-upload. Bekijk voor meer informatie de pagina XML-upload informatieplicht energiebesparing.
Heeft u het stappenplan al doorlopen? Hiermee ziet u na het invullen van een aantal gegevens welke plichten voor u gelden en welke EML eventueel voor u van toepassing is.
De EED-auditplicht
Naast de informatieplicht, kunt u ook te maken krijgen met de onderzoeksplicht en de Europese rapportageverplichting volgens de Richtlijn Energie-Efficiëntie (EED). Grote ondernemingen moeten vierjaarlijks een energie-audit uitvoeren en hierover aan ons rapporteren. Dit is de EED-auditplicht.
Wetchecker energiebesparing
De Wetchecker energiebesparing geeft ook uitsluitsel over mogelijke andere wettelijke verplichtingen over energiebesparing en CO2-reductie, bijvoorbeeld de energielabel C-plicht voor kantoorgebouwen.
Inspiratie uit de praktijk
Hannover Leasing automatiseert op dit moment de informatie van metingen om huurders over hun energiegebruik te adviseren. "Die afstemming met huurders is van groot belang. In een van onze panden bleek dat de extra verwarming of koeling in vergaderruimten na gebruik niet werd uitgezet. Dan kun je met een kleine inspanning een groot resultaat bereiken."
Beoordeling, toezicht en handhaving
De omgevingsdiensten hebben de taak om de rapportages te beoordelen. Zij doen dit namens het bevoegd gezag. Ook zijn ze verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving op de informatieplicht. De omgevingsdiensten of bevoegde gezagen kunnen rapportages ophalen die u heeft ingediend via Mijn RVO. De omgevingsdienst beoordeelt uw rapportage. Indien uw rapportage onverhoopt niet voldoet, zal de omgevingsdienst u vragen om de rapportage te verbeteren en aan te vullen.
Voor de meeste bedrijven en instellingen is de gemeente het bevoegd gezag voor de energiebesparingsplicht. Zo ook voor de informatieplicht. De provincies zijn verantwoordelijk voor locaties met een milieubelastende activiteit uit afdeling 3.3 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Dit gaat om de zogenoemde complexe bedrijven. Er zijn nog 2 uitzonderingen:
- Het bevoegd gezag voor mijnbouwlocaties is het ministerie van Klimaat en Groene Groei.
- Het bevoegd gezag voor de meeste defensielocaties is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Rubriceringscode voor toezicht
In uw rapportage staan rubriceringscodes. Deze codes maakt het systeem automatisch op basis van de door u ingediende gegevens. Met deze codes kunnen de omgevingsdiensten hun toezichthoudende activiteiten prioriteren. Lees de toelichting over de rubriceringscodes.
Wetgeving
- Informatieplicht energiebesparing activiteiten: artikel 5.15a, Besluit activiteiten leefomgeving
- Informatieplicht energiebesparing gebouwen: artikel 3.84a, Besluit bouwwerken leefomgeving