Marketing in China

Gepubliceerd op:
13 december 2023

Of uw exportproduct succesvol is, is afhankelijk van veel verschillende factoren. Product, prijs, plaats en promotie zijn essentieel.

Zoekt u meer informatie over producten verkopen in China dan u hieronder tegenkomt? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten voor een adviesgesprek.

De Chinese economie groeide voorheen explosief, maar liep een forse klap op door de coronapandemie. In 2021 heeft de economie zich hersteld en groeit sindsdien weer geleidelijk door. China blijft een markt met vele miljoenen koopkrachtige consumenten. 

Het is een groot en divers land, met meerdere binnenlandse markten. Waar sommige regio's een sterke economische groei laten zien, kan verderop in het land een flinke daling voorkomen. Ook zijn inkomensverschillen in China erg groot.

Marketingstrategie in China

Als u een marketingstrategie maakt voor de Chinese markt, doet u er goed aan om rekening te houden met de grote verschillen tussen Nederland en China op cultureel gebied. Maar ook qua wetgeving. Zo speelt de symboliek van bijvoorbeeld kleuren, getallen en uitdrukkingen in de taal een grote rol in de Chinese cultuur. Bepaalde beelden of teksten kunnen verkeerd overkomen, zonder dat u het doorheeft. Daarnaast stellen de Chinese autoriteiten eisen aan bepaalde reclame-uitingen.

Andere taal, andere merknaam

Het begint al bij het kiezen van uw Chinese merknaam. De naam wordt in het Chinees uitgesproken en kan daardoor ineens een totaal andere betekenis hebben.

Het kiezen van een Chinese merknaam is praktisch een wetenschap. Het is belangrijk dat Chinese consumenten de letterlijke vertaling begrijpen. Taaldeskundigen en analisten werken samen om de beste karakters voor een merk te vinden. Deze karakters moeten soepel over de tong glijden en het juiste gevoel overbrengen. Hierbij moeten zij ook nog eens rekening houden met een grote hoeveelheid dialecten. Wat in het ene dialect goed klinkt kan in het andere dialect lachwekkend of ongepast klinken.

Het is dus verstandig om met een bureau te werken dat de marketingcultuur in China kent. Wilt u hier advies over? Neem dan contact op met onze adviseurs.
 

Kě kǒu kě lè?

Coca Cola is een mooi voorbeeld van een goede Chinese merknaam. Zij hebben gekozen voor 可口可乐 (kě kǒu kě lè.) De naam bevat een karakter voor 'mond' en suggereert hiermee dat het om een voedingsmiddel gaat en een karakter voor 'geluk'. Letterlijk vertaald betekent het: kan lekker zijn, kan blij zijn. De uitspraak van de naam ligt erg dicht bij het origineel en suggereert tegelijkertijd luchtigheid en blijheid.

Product: past uw product op de Chinese markt?

Zijn er al soortgelijke producten op de Chinese markt? Vult het juist een gat in de markt? Belangrijke vragen waarop u het antwoord moet weten voordat u gaat exporteren. Om u een beeld te geven van de huidige stand van zaken geven we hieronder de belangrijkste trends weer.

Gemeenschapszin

Dit is geen echte trend, maar meer een belangrijk cultureel gegeven. Gemeenschapszin is erg belangrijk in de collectivistische Chinese cultuur. Het koopgedrag van de groep, heeft sterke invloed op het koopgedrag van een individu. Dat kan het lastiger maken om nieuwe producten te introduceren. Aan de andere kant: als een product eenmaal aanslaat binnen een groep, wil iedereen het hebben.

Personaliseren

Een trend die hier haaks op staat is het personaliseren of 'customizen' van standaard goederen. Ondanks de diepgewortelde gemeenschapszin neemt de vraag naar gepersonaliseerde producten toe, vooral in grote steden.

Producteisen

Voor uw product en de bijbehorende verpakking gelden in het buitenland vaak specifieke eisen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina eisen aan uw product in China.

Prijs: de Chinese consument zoekt luxe

Luxegoederen nog steeds populair

De Chinese economie blijft groeien en de levensstandaard ligt steeds hoger. Daarom richten meer Chinezen zich op producten van hoge kwaliteit en op luxeproducten. China heeft na de VS de grootste markt ter wereld voor luxegoederen.

Statussymbolen zijn daarbij ook erg belangrijk: zij die meer te besteden hebben in China, laten die status ook graag zien. Een interessante groep daarbij is de eenkindgeneratie, mensen die geboren zijn in de tijd van de eenkindpolitiek in China (tussen 1979 en 2015). Deze groep geeft graag geld uit aan onder meer onderwijs, luxeproducten, reizen, vrijetijdsactiviteiten en consumptiegoederen. Vaak gaat het dan om het topsegment met bekende namen. Een goed voorbeeld hiervan is de explosieve stijging van het aantal verkochte luxeauto's.

Duurzame aankopen

Aankopen worden vaak impulsief gedaan, maar Chinese consumenten maken ook steeds vaker weloverwogen keuzes. Zij zijn bereid meer geld uit te geven aan duurzame producten die hen een goed gevoel geven.

Prijsbewust

Bij de aankoop van luxegoederen is het statussymbool en de kwaliteit belangrijker dan de prijs, maar bij de dagelijkse aankopen is vooral de prijs belangrijk. Vooral Chinezen die minder te besteden hebben, winkelen zeer prijsbewust.
 

Plaats: grote steden en e-commerce

Het kiezen van het juiste distributiekanaal is niet makkelijk. Inzicht in de consument kan u helpen een juiste beslissing te nemen. Dingen waar u aan kunt denken zijn: Wie gaat er over de aankopen binnen een gezin? Hoe betalen Chinezen voor goederen? En in welk soort winkels kopen zij deze goederen het liefst?

Grote steden

In grote steden als Peking, Shanghai en Tianjin heeft men over het algemeen een hoger besteedbaar inkomen per hoofd van de bevolking en is de koopkracht sterk. Hier vinden dus ook de meeste aankopen plaats. Een winkel openen of een partnerschap aangaan in een grote stad kan daarom veel voordelen hebben. Daarnaast is offline of fysieke aanwezigheid in China belangrijk voor de klantervaring.

E-commerce

Bent u als bedrijf niet fysiek aanwezig in China? Dan kunt u uw producten online verkopen via een platform. China heeft meer dan 1 miljard internetgebruikers, waarvan meer dan 80% online aankopen doet. Het overgrote deel doet dat met de mobiele telefoon.

De zoektocht naar een product begint in China – net als in Nederland – meestal op internet. Naast Baidu (de Chinese Google) zoeken Chinezen op e-commerceplatforms als Taobao, JD, microblogsite Weibo en de social app WeChat. Voor elk westers kanaal is in China een alternatief, zorg dat u hiervan goed op de hoogte bent.

Daarbij neemt de verkoop via verschillende socialmediakanalen een speciale plek in. Ook meer dan een miljard Chinezen gebruiken social media. Vooral twintigers en dertigers zijn online te vinden.

In onderstaand RVO-rapport 'Cross-border E-commerce Guidebook' vindt u meer informatie over hoe de Chinese e-commercemarkt eruitziet. Dit Guidebook uit 2019 is nog steeds actueel.

Promotie: reclame en adverteren

Content in het Mandarijn

Zoals hierboven omschreven, is het internet een belangrijk kanaal voor uw marketing. Houd er wel rekening mee dat 98% van de zoekopdrachten uitgevoerd wordt in Mandarijn. Engelse en Nederlandse content zijn nauwelijks zichtbaar voor de Chinese gebruiker. China is praktisch een aparte internetregio. U begint dus helemaal opnieuw met het opbouwen van uw merk.

Social media: sterk ontwikkeld in China

Gemeenschapszin is erg belangrijk in China en de Chinezen zijn grootgebruikers van social media. Het is dus handig om social media op te nemen in uw marketingplan. Ook hier betreedt u echter een geheel nieuwe wereld. U kunt kiezen uit tal van platformen, waar we in Nederland niet bekend mee zijn. Deze platformen zijn technische hoogstandjes en doen zeker niet onder voor de sociale kanalen die wij in Nederland kennen. 

De populairste social app is WeChat. Die wordt niet alleen gebruikt om te chatten, maar ook voor financiële dienstverlening, games, winkelen, dating en taxi-diensten. Enkele andere veelgebruikte apps zijn instant messaging app Tencent QQ, microblogsite Weibo, video-app Youku Tudou en Tiktok-alternatief Douyin.

Televisie, radio en dagbladen

De meeste woningen hebben televisie. Er zijn ruim 3.000 lokale, regionale en nationale tv-zenders. Chinese Central TV (CCTV) was lange tijd China's grootste mediabedrijf, maar ondervindt momenteel enorme concurrentie van digitale spelers als Baidu. China heeft bijna 2.000 dagbladen, waaronder grote dagbladen als People's Daily (krant van de Communistische Partij), China Daily (officiële Engelstalige krant) en Global Times (geleid door de overheid).

Meer weten?

Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in China. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Heeft u vragen?

Onze adviseurs helpen u gratis verder.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?