Marketing Duitsland
U heeft een goed product of dienst met een scherpe prijs. Toch kunt u maar mondjesmaat klanten vinden in Duitsland. Misschien tijd om uw marketingstrategie af te stemmen op de Duitse markt? Wij helpen u op weg.
Marketing is een vak apart. Ook, of misschien zelfs juist wanneer u in het buitenland een marketingcampagne wilt opzetten. U kunt er daarom voor kiezen om met een gespecialiseerd bureau te werken.
Waar u ook voor kiest, het is goed om op de hoogte te zijn van hoe marketing in Duitsland werkt. Hieronder geven we u alvast enkele tips. Komt u er toch niet uit? Neem dan contact op met een van onze Duitsland-experts.
Verschillen Duitse en Nederlandse marketing
Als u in Nederland al een succesvolle marketingstrategie volgt, is deze niet zomaar om te zetten naar Duitsland. Ondanks de overeenkomsten tussen Nederlanders en Duitsers zijn er ook verschillen in cultuur, voorkeuren en afwegingen.
Daarnaast zijn er ook sterke regionale verschillen binnen de Duitse landsgrenzen. Denk aan de verschillen tussen het oosten en westen van Duitsland. Maar ook de verschillen tussen de hoofdstad Berlijn en een zuidelijke regio als Beieren.
In Nederland telt de prijs, in Duitsland de kwaliteit
Nederlandse marketing richt zich vaak op gevoel en beleving. Hoge kortingen en drukke reclames komen bij ons meer voor dan in Duitsland. Succesvolle marketing op de Duitse markt is voornamelijk gericht op kwaliteit en inhoud. Een Duitser wil liever alles weten over het product en de specificaties.
Bovendien zijn Duitsers minder gevoelig voor concurrentie op prijs. Een Duitse klant is best bereid meer te betalen voor kwaliteit. Een te goedkoop product kan de Duitse koper doen twijfelen over wat hij/zij er kwalitatief voor terugkrijgt.
Taal en marketing: wees gründlich!
Voor een zo breed mogelijk bereik, kunt u natuurlijk het beste gebruikmaken van de Duitse taal in uw marketinguitingen. Denk hier echter niet te makkelijk over. U kunt niet alles zomaar een-op-een vertalen. Kijk bijvoorbeeld eens bij uw Duitse concurrenten hoe zij de klant aanspreken.
Daarnaast is het belangrijk dat er geen spelfouten in uw teksten zitten. Taalfouten zijn voor Duitsers een teken van onprofessionaliteit of zelfs onbetrouwbaarheid. Kies daarom voor een professioneel vertaalbureau als u producten in het Duits op de markt brengt.
Keurmerken zorgen voor vertrouwen
Keurmerken spelen voor Duitsers een belangrijke rol. Het is een manier om te laten zien dat een product door een onafhankelijke instelling getest is op kwaliteit. Er zijn een aantal belangrijke keurmerken in Duitsland zoals TÜV en Trusted Shops.
Het soort keurmerk dat u kunt of mag voeren, is afhankelijk van welke producten u verkoopt en hoe u dit doet. Zo zijn er speciale keurmerken voor webwinkels.
Heeft u vragen over welke keurmerken er bij uw product of dienst passen? Neem dan contact op met een van onze Duitsland-adviseurs. Zij denken graag met u mee.
Marketingkanalen: waar bereikt u de Duitser?
Internet
Zoals overal in Europa is het internetgebruik in Duitsland aan een enorme opmars bezig. In 2017 maakte ruim 80% van de Duitsers gebruik van het internet. Dit cijfer stijgt al ruim tien jaar onafgebroken. De verwachting is dat daar voorlopig geen einde aan zal komen. Ook mobiel internetgebruik stijgt hard in Duitsland. In 2017 lag het percentage Duitsers dat mobiel internet gebruikte op 64%, een stijging van 10% ten opzichte van 2015.
In totaal bracht de Duitser in 2018 gemiddeld bijna 3 uur per dag online door.
Naam | Bezoeken (jaar) |
---|---|
eBay Kleinanzeigen | 528,6 miljoen (2018) |
Twitch.tv |
399,5 miljoen (2018) |
Bild.de | 389,8 miljoen (2018) |
Televisie
Televisie is en blijft een populair medium in Duitsland. Zo'n 70% van de Duitsers keek in 2017 dagelijks televisie; een cijfer dat al bijna dertig jaar stabiel is. Met ruim 3,5 uur per dag ligt het aantal uren dat de Duitser gemiddeld voor de televisie doorbracht hoger dan de tijd online. Er zit wel een duidelijk verschil tussen jongeren (14-29 jaar) en volwassenen (30-49 jaar). De eerstgenoemde groep kijkt zo'n anderhalf uur minder tv dan de laatstgenoemde.
Van alle televisiekanalen zijn de publieke zenders ZDF, ARD Dritte en ARD het populairst. Alledrie hadden in 2017 een marktaandeel van boven de 10%. Populaire commerciële zenders zijn RTL, ProSieben en Sat.1.
Naam | Marktaandeel (jaar) |
---|---|
ZDF | 13% (2017) |
ARD Dritte | 12,8% (2017) |
ARD | 11,3% (2017) |
Radio
Ook radio blijft een veelgebruikt medium in Duitsland. Gemiddeld luisterde de Duitser in 2017 zo'n 3 uur per dag naar de radio. Dat is een daling ten opzichte van de piek van 3,5 uur uit 2000, maar nog altijd ruim boven de dikke 2,5 uur uit de midden jaren '90. De laatste jaren zijn de cijfers vrij stabiel.
Duitse radiostations zijn vooral regionaal georiënteerd. Dat is terug te zien in de populairste stations. Zowel nummer 1 als 2 (Radio NRW en WDR 2) komt uit Noordrijn-Westfalen, de deelstaat met de meest inwoners. Andere populaire zenders zijn de Beierse stations Bayern 1 en Atenne Bayern.
Naam | Gemiddeld aantal luisteraars (jaar) |
---|---|
Radio NRW | 1,7 miljoen (2018) |
Westdeutscher Rundfunk 2 | 1,1 miljoen (2018) |
Südwestrundfunk 3 | 1,1 miljoen (2018) |
Tijdschriften en dagbladen
Net als in Nederland hebben Duitse kranten te maken met dalende oplagecijfers. In de afgelopen 10 jaar is de totale oplage van Duitse dagbladen gedaald van bijna 21 miljoen naar iets meer dan 14,5 miljoen. Van de Duitse kranten is Bild veruit de grootste. Ondanks de dalende verkoopcijfers geven 43,5 miljoen Duitsers aan in 2017 meerdere keren per week een krant te hebben gelezen.
Naam | Verkochte exemplaren (jaar) |
---|---|
Bild Zeitung | 1,5 miljoen (2017) |
Süddeutsche Zeitung | 333.000 (2017) |
Frankfurter Allgemeine Zeitung | 238.000 (2017) |
Ook Duitse tijdschriften hebben te maken met teruglopende verkopen. De laatste 10 jaar dalen de cijfers elk jaar. Lag het aantal verkochte tijdschriften in 2007 nog op 120 miljoen, in 2017 was dat gedaald tot 90 miljoen. Het aantal Duitsers dat aangeeft meerdere keren per week een tijdschrift te lezen, is ondanks de dalende verkopen stabiel. Sinds 2015 schommelt het cijfer rond de 30,3 miljoen.
Naam | Verkochte exemplaren (jaar) |
---|---|
ADAC Motorwelt | 14 miljoen (2017) |
Rtv | 8,9 miljoen (2017) |
Bild Am Sonntag | 8,6 miljoen (2017) |
De bovenstaande tekst en tabellen zijn gebaseerd op data van Statista.
Hoe kan RVO.nl u helpen?
Heeft u specifieke vragen over marketing in Duitsland? Of loopt u rond met andere vragen rondom uw exportplannen? RVO.nl is er om u als internationale ondernemer te helpen.
Neem eens contact op met onze Duitsland-adviseurs. Zij kunnen u helpen bij het vinden van kansen, zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.
Meer informatie
- Het Zentralverband der deutschen Werbewirtschaft (ZAW) is de Duitse belangenorganisatie voor reclame- en marketingbureaus. Zij hebben statistieken en achtergrondinformatie over adverteren in Duitsland.
- Worldpress.org heeft een overzicht van de Duitse dagbladen. Op de website van het Medienverband der freien Presse (MVFP) vindt u actuele data over de Duitse uitgeversbranche.
- Voor (Duitstalige) informatie over marketingtrends in Duitsland kunt u terecht op de website van Nielsen Werbestatistik.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken