Mijn product of dienst verkopen in Kroatië
U wilt zaken gaan doen in Kroatië. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Kroatische markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Kroatische consument.
Marktonderzoek doen
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Kroatië.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefste samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daar subsidie voor krijgen.
De Kroatische consument
Als u uw product of dienst in Kroatië wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Kroatische consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: pas aan en bouw vertrouwen op
Kroatisch is de officiële taal, maar veel Kroaten spreken ook een woordje Engels, Duits of Italiaans. Dit is afhankelijk van de regio.
Als u uitbreidt naar Kroatië kan het nuttig zijn om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te bieden in het Kroatisch. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Kroatië daarom altijd aan.
Consumentenvoorkeuren: online winkelen wint aan populariteit
De e-commercemarkt in Kroatië groeit snel. Meer dan 70% van de online bevolking kocht in 2023 goederen of diensten via internet. Millennials zijn de meest actieve online shoppers. Gratis verzending en de exacte afleverlocatie kunnen kiezen zijn belangrijke factoren voor Kroatische e-commercegebruikers.
Hoewel Kroaten steeds vaker online winkelen, is er nog steeds een duidelijke voorkeur voor fysieke winkels.
Marketing
Om uw product of dienst in Kroatië te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken. Adverteren op digitale platforms werkt goed. Vooral als u inzet op gepersonaliseerde en doelgroepgerichte marketing. Digitale banners worden het meeste gebruikt. Daarnaast groeit socialmedia- en influencermarketing in Kroatië. Toch blijven traditionele media zoals radio, televisie en print belangrijk. Voor effectieve advertentiecampagnes in Kroatië is een mix van digitale en traditionele kanalen aan te raden.
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in Kroatië, is het belangrijk om de cultuurverschillen te kennen. Zoals de rol die kleding en hiërarchie binnen een bedrijf speelt. Ook zijn er verschillen per regio.
Lees meer over de zakencultuur in Kroatië
Product- en verpakkingseisen
Als uw producten aan alle producteisen in de EU voldoen, mogen ze vrij worden verhandeld in alle EU-lidstaten, dus ook in Kroatië. Ontbreekt EU-wetgeving, maar voldoet uw product wel aan de wettelijke producteisen in Nederland? Ook dan mag u uw product verhandelen in Kroatië.
Let op: landen binnen de EU mogen wel aparte eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de taal op productlabels en gebruiksaanwijzingen.
Betalen en facturen
Als lid van de Europese Unie gebruikt Kroatië de euro (EUR) als munteenheid. In de EU geldt vrij verkeer van kapitaal. Daarnaast gelden er regels voor facturen die bedrijven naar elkaar sturen:
- Heeft u met een ander bedrijf een contract opgesteld? Dan moeten de facturen binnen 60 dagen worden betaald. Behalve als u samen een langere termijn afspreekt.
- Heeft u geen contract opgesteld met een ander EU-bedrijf? Dan moeten facturen binnen 30 dagen worden betaald.
Lees de informatie over het betalingsverkeer in de EU om meer te weten te komen over de Europese wetgeving op dit gebied. Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe Kroatische consumenten betalen: online met creditcard
Er is in Kroatië een groeiende voorkeur voor digitale betalingsmethoden. Consumenten kiezen steeds meer voor online en mobiel bankieren.
In 2024 werd 66% van de online aankopen in Kroatië met creditcards betaald, vooral met Visa en Mastercard. Kroaten gebruiken ook digitale portemonnees en binnenlandse bank- en creditcards om online af te rekenen.
Fysieke winkels accepteren vooral bankoverschrijvingen (80%), gevolgd door betaling op rekening (63%) en contante betaling (51%). Mobiele betalingen worden minder vaak gedaan in fysieke winkels.
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
De Nederlandse ambassade in Zagreb en de consulaten kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Kroatië en bekijk hun contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Kroatië op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Ook interessant
Ons buitenlandnetwerk biedt informatie over actualiteiten, evenementen en kansrijke sectoren in Kroatië. Bekijk ook internationaalondernemen.nl. Hier vindt u soms ook informatie over sectoren en zakelijke kansen in Kroatië. Naast het buitenlandnetwerk plaatsen ook andere handelsbevorderende organisaties hier interessante marktrapporten.
Andere bronnen
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Kroatië, maar ook over de export en import van goederen specifiek. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Kroatische economie.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Kroatië.
- Het Kroatische Bureau van de Statistiek biedt statistieken over de economie, demografie en meer.
Heeft u nog vragen?
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken