Marktonderzoek doen voor Turkije

Gepubliceerd op:
4 juli 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Turkije. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Turkse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Turkse consument.

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek doen

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Turkije.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

De Turkse consument

Als u uw product of dienst in Turkije wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Turkse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: pas aan naar het land

Turks is de officiële taal in het land. Als u uitbreidt naar Turkije is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Turks. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Turkije daarom altijd aan. 

Consumentenvoorkeuren: groei in online aankopen

De Turkse e-commercemarkt groeit snel. Online kopen Turken veel kleding, schoenen en accessoires. De grootste online winkels in Turkije zijn Trendyol.com, Hepsiburada.com en Migros.com.tr.

Hoewel online winkelen als praktischer en goedkoper wordt beschouwd, zien Turken fysieke winkels als veiliger en minder problematisch. Voor kleding, schoenen en levensmiddelen gaan ze dus ook naar fysieke winkels.

Marketing

Om uw product of dienst effectief in Turkije te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken. 

De digitale advertentiemarkt groeit in Turkije. Digitale displayadvertentes en zoekmachineadvertenties worden veel ingezet. Ook het gebruik van socialemedia-advertenties, influencer marketing en direct messaging-advertenties groeit. Buitenreclame blijft ook een populair kanaal voor reclame.

Naast digitale kanalen blijft traditionele televisiereclame relevant om de Turkse consument te bereiken. 

Cultuurverschillen

Om succesvol zaken te doen in Turkije is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen. 

De Turkse bedrijfscultuur is grotendeels formeel, en de dresscode daarom ook. Voor mannen betekent dit meestal een pak met das. Voor vrouwen is bijvoorbeeld een rok of jurk tot over de knieën of een nette broek aan te raden.

Bezoekers krijgen vaak koffie of thee aangeboden. Het is niet netjes om dit te weigeren. Neem ook de tijd om de zaken te bespreken. Haast komt niet goed over. Een klein relatiegeschenk bij eerste kennismaking is gebruikelijk in Turkije. Overhandig dit aan het einde van het gesprek. 

Lees ons artikel over de zakencultuur in Turkije.

Product- en verpakkingseisen

Zorg ervoor dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar Turkije. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Turkse eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.

Meer weten? Lees ons artikel over exportregels en producteisen in Turkije.

Betalen en factureren

In Turkije wordt de Turkse lira (TRY) als officiële munteenheid gebruikt. De wisselkoers van de lira kan flink schommelen. Buitenlandse betalingen worden vaak in euro’s of US-dollars gedaan. 

Beginnende exporteurs wordt aangeraden als betalingsvoorwaarde bij goederentransacties een onherroepelijk accreditief (Letter of Credit, L/C) te gebruiken. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. De betalingstermijn is meestal 60 of 90 dagen na leverdatum. Voor het openen van een L/C kan men terecht bij de vestigingen van Nederlandse banken. 

Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt. 
Lees ook onze 5 tips voor internationale betalingen

Hoe voorkom ik betalingsrisico's?

Tijdens het zakendoen zijn er verschillende betalingsrisico’s. Zo kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in. 

Vereniging evofenedex waarschuwt voor betalingsrisico's, zoals:

Hoe Turkse consumenten betalen: digitale betaingen populair

Het gebruik van digitale betalingen groeit snel in Turkije. Turken geven vaak de voorkeur voor elektronische betaalmethoden. Online wordt het vaakst betaald met credit- en debetkaarten. Het gebruik van digitale portemonnees groeit.

In fysieke winkels wordt vaak met credit- en debetkaarten of contant geld betaald. 

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waarop u kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

De Nederlandse ambassade in Ankara, het consulaat in Istanboel, de LVVN-raad Turkije en het IA-netwerk Turkije kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Turkije en bekijk de contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Turkije op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?