Marketing in België
Welke manieren zijn er om te adverteren in België en via welke kanalen kunt u uw producten of diensten het beste aanbieden? Lees op deze pagina meer informatie over de Belgische consument, e-commerce en marketingtrends.
Hoe bereikt u de Belgische consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips voor de marketingmix prijs, product, plaats en promotie.
Heeft u vragen over onderstaande informatie? Neem contact op met onze landenadviseurs. Zij kunnen gratis onderzoek doen naar België en andere landen waarin u wilt ondernemen. Ook helpen zij u om (lokale) zakenpartners te vinden.
Marketingstrategie in België
Afhankelijk van uw budget en focusregio (Vlaanderen, Brussel of Wallonië) is het goed om te kijken welke marketingmiddelen u in België wilt inzetten. Ondanks de vele gelijkenissen met onze zuiderburen, zijn er ook veel verschillen. U kunt een marketingstrategie die in Nederland succesvol is niet zomaar gebruiken in België. Houd voor de Belgische doelgroepen rekening met het regionale verschil tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië en met cultuur- en taalverschillen.
Doe eerst marktonderzoek voordat u uw activiteiten in België begint. Succes zit hem in de voorbereiding.
De Belgische consument
Het is goed om te beseffen dat de Belgische consument per regio anders is. Het overgrote deel van de Belgische bevolking woont in steden. De steden met de meeste inwoners zijn Antwerpen, Brussel, Charleroi, Gent en Luik. Verder is het belangrijk om rekening te houden met de taal, betalingen en de voorkeuren van de Belgische consument.
Pas de taal aan
In België wordt Nederlands (Vlaams), Frans en Duits gesproken. Ongeveer 40% van de Belgen is Franstalig. Er zijn subtiele taalverschillen tussen het Nederlands en Vlaams. Zo is het Vlaamse 'solden' de Nederlandse 'uitverkoop'. Ook de betekenis van woorden is soms anders. Daarom is het belangrijk om teksten te laten controleren. Of neem een Vlaamse of Franstalige tekstschrijver in de arm.
Tip: Kijk ter inspiratie op Vlaamse websites om te kijken welke woorden zij gebruiken.
Daarnaast schept een webshop in de moedertaal vertrouwen. Het verlaagt de drempel om te bestellen. Belgen geven aan, een grote voorkeur te hebben voor een website in de eigen taal. Daarom is een meertalige website belangrijk om de Belgische consument te bereiken. Wel is een verschil te zien in de voorkeur bij leeftijdsgroepen. Voor ouderen is een website in de eigen taal belangrijker dan voor jongeren.
Bouw een band op
België is een contactenland: relaties opbouwen en warm houden is erg belangrijk. Steek tijd in het opbouwen van een relatie met uw toekomstige en bestaande klanten. Overweeg lokale socialmedia-accounts op te zetten. Op deze manier bouwt u in België een eigen community op. Dit laat zien dat u toegankelijk bent voor de Belgische consument. Gebruik geen grootspraak in uw communicatie, bescheidenheid werkt beter. Houd de communicatie en aanhef formeel wanneer u de klant aanspreekt.
Informeer de klant goed
Belgen houden over het algemeen niet zo van risico. Daarom is het belangrijk om voldoende informatie te geven over uw product of dienst. Benoem alle productspecificaties en gebruik video's en foto's op uw website. Reviewwebsites zijn populair. Belgen willen weten of wat ze kopen zal doen aan de verwachtingen. Ook mond-tot-mondreclame is voor de Belg belangrijk in het maken van een keuze.
Houd rekening met de Belgische koopjeskalender
België heeft specifieke koopjesperiodes. Veel Belgen shoppen meer online in januari en juli. Ook de kerstperiode is voor Belgen een aanleiding om vaker in webshops aankopen te doen. Het zijn vooral vrouwen en millennials die aangeven tijdens deze periodes online te shoppen.
Pas de betaalmethoden aan
35% van de Belgen betaalt zijn online aankopen het liefst met de debetcard (Bancontact). Bancontact wordt veel gebruikt, dit lijkt op het Nederlandse iDEAL. Ook zijn de creditcard (in het Vlaams 'kredietkaart') en PayPal veelgebruikte betaalmethoden in België. In de fashionbranche wordt ook betaald met Afterpaymethoden.
Heeft u een webshop? Dan is het belangrijk dat u meteen duidelijk maakt met welke partners u samenwerkt voor de betaling. Zet de logo's van bijvoorbeeld Bancontact, VISA en PayPal op uw homepage. Zo straalt u betrouwbaarheid uit.
Prijs
Nederlanders zijn heel prijsbewust en vergelijken overal de prijzen. Belgen letten ook op prijs, maar minder dan Nederlanders. Kwaliteit speelt vaker een grotere rol. Vaak wordt gedacht: 'een goedkoop product kan niet goed zijn'. Belgen houden over het algemeen niet zo van risico. Iets wat kwalitatief goed is maar wel iets duurder, is minder risicovol. De ervaring en het gevoel van betrouwbaarheid van een product of dienst spelen een grote rol bij een aankoop.
Duurdere producten
Producten met een hoog prijskaartje kopen Belgen vaak nog in een fysieke winkel. Denk aan luxeproducten en grote elektrische apparaten. Net als Nederlanders willen Belgen deze producten eerst zien, testen of er advies over vragen.
Reviews en prijs vergelijken
Al vergelijken Nederlanders vaker de prijs, Belgen doen dit ook. Belgische reviewwebsites en productvideo's op social media worden veel bekeken. Men wil weten of het product het geld waard is. Ook online marktplaatsen 2Dehands.be en 2eMeMain.be waar tweedehandsitems worden verkocht zijn populair.
Product
Kwaliteit is over het algemeen belangrijker dan prijs. Belgen willen goed geïnformeerd zijn over de producten die zij kopen. Online kopen Belgen veel kleding, schoenen en boeken. De best verkochte producten in de fysieke detailhandel zijn kleding, schoenen, luxe cosmetica en voeding.
Het inwonertal in België stijgt maar de bevolking vergrijst. Producten gerelateerd aan gezondheid, voeding en zorg doen het daarom goed in België.
Plaats
Er zijn verschillende kanalen om uw product in België aan te bieden. Online verkoop is de meest gangbare manier om te starten in het buitenland. Door de coronapandemie is de online verkoop verder gegroeid.
Belgen doen hun boodschappen meestal bij (grote) fysieke supermarkten zoals Colruyt en Delhaize. Kleinere winkels bezoeken ze voor incidentele aankopen of voor lastminuteboodschappen.
E-commerce in België
Verkoop via grote Belgische webshops
U kunt uw producten verkopen via grote webshops. Bol, Amazon en Carrefour Marketplace zijn voorbeelden van grote online winkels in België. Bij Vlaamse en Franse versies van webshops kunt u ook Vlaamse en Franse productinformatie toevoegen. Adverteren via deze webshops is ook mogelijk. Op die manier kunt u bijvoorbeeld uw producten uitlichten.
Verkoop via een eigen Belgische webshop
Zorg ervoor dat uw website geschikt is voor de Belgische consument. Dus met uitgebreide informatie in de juiste taal en over betalingsmogelijkheden. Regel een Belgische domeinnaam en een Belgisch webwinkelkeurmerk, dit geeft vertrouwen. In België zijn er verschillende webwinkelkeurmerken zoals BeCommerce, SafeShop en Unizo E-commerce.
Verkoop via social media
Social media kan ook als verkoopkanaal gebruikt worden en is groeiende. Dit wordt ook wel social selling genoemd. Afhankelijk van het product en de doelgroep is alleen via social media verkopen in België niet aan te raden. De meerderheid van de Belgen koopt liever via een website.
Verzending en bezorging
Goede communicatie
Geef Belgische consumenten zo snel mogelijk in het aankoopproces duidelijke informatie. Denk aan uw bezorgmethodes en hoeveel dit eventueel kost. Na hun online bestelling verwachten Belgen dat u ze op de hoogte houdt. Vermeld daarom in de bevestigingsmail van elke bestelling duidelijk dat de geplaatste bestelling gevolgd kan worden. Stuur een Track & Trace-code. Is het pakje onderweg of werd het bezorgd? Bevestig dat ook even via e-mail.
Bezorgingsopties
Bezorging gaat in België via koeriers zoals bpost, DHL en DPD. bpost is vergelijkbaar met het Nederlandse PostNL.
Belgen willen zelf kunnen beslissen wat er met hun pakje gebeurt als ze niet thuis zijn om het te ontvangen. Ze halen over het algemeen liever een pakketje op bij een afhaalpunt dan het bij de buren te laten bezorgen. Als webshop kunt u daar makkelijk op inspelen door met de juiste pakjesbezorger samen te werken. Zo heeft bpost een online platform waar uw klanten hun bezorgvoorkeuren kunnen registreren.
Meer weten over e-commerce in België?
- Lees onze 3 tips voor e-commerce in België.
- In het e-commerceartikel van de KVK leest u waarmee u rekening moet houden als u met uw webshop de Belgische markt wilt betreden.
Promotie
Er zijn veel manieren om uw product of dienst onder de aandacht te brengen van de Belgische consument. Aan televisiereclames en online advertenties wordt in België het meeste geld uitgegeven. Kopieer Nederlandse reclame niet één-op-één naar de Belgische markt.
Adverteren op de Belgische televisie en radio
De Belgische publieke zenders zijn de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT), Radio-Télévision Belge de la Communauté française (RTBF) en de Belgischer Rundfunk (BRF). Een, VTM en VIER zijn de populairste Vlaamse televisiezenders. In Franssprekend België kijkt men het meest naar Franse televisiezenders, zoals TF1, France 2 en France 3. Populaire Franstalige televisiezenders zijn RTL TVI en La Une. Het Centrum voor Informatie over de Media houdt actuele overzichten bij.
Radio blijft in België een populair platform om reclame op te maken. De Belgische radiomarkt wordt gedomineerd door de publieke omroepen: de Vlaamstalige VRT in het noorden en de Franstalige RTFB in het zuiden, samen met de Duitstalige BRF.
Adverteren via tv of radio? Gebruik geen Nederlands spotje. Pas de communicatie aan en vraag iemand met een Vlaams accent. Dit voelt vertrouwder bij de Vlaamse consument.
Adverteren in Belgische kranten
België geeft kranten uit in het Nederlands, Frans en Duits. Daarnaast wordt er ook gebruikgemaakt van andere talen voor de internationale bevolking van Brussel. Meer dan de helft van de bevolking leest een krant, maar dit aantal neemt af. De belangrijkste dagbladen zijn de Nederlandstalige Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad, het Franstalige L’Avenir en regionale kranten van Sud Presse. Een overzicht van dagbladen vindt u op Worldpress.org.
Adverteren in Belgische tijdschriften
Afhankelijk van de doelgroep kunt u ook advertenties plaatsen in tijdschriften of de online platformen waar deze tijdschriften te lezen zijn. Populaire Belgische tijdschriften zijn Dag Allemaal, Humo, Knack en Libelle.
Verkoopt u b2b, dus aan bedrijven? Dan zijn vakbladen ook een goed medium om te adverteren. U kunt dan de juiste, specifieke doelgroep aanspreken.
Online adverteren
Er zijn verschillende manieren om in België online reclame te maken voor uw product of dienst.
De best bezochte Belgische websites zijn Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, De Standaard en online marktplaatsen 2Dehands.be en 2eMeMain.be. Ook de apps van deze kranten zijn populair. Dit zijn dus goede plekken om online te adverteren.
Belgen gebruiken vooral de zoekmachine Google. U kunt adverteren met behulp van Google Ads. Ook kunt u Vlaamse en Franse zoekwoorden gebruiken (search advertising) op uw site of in productinformatie.
Social media wordt in België steeds meer gebruikt om informatie op te zoeken over producten. Facebook, Instagram en X zijn de meest gebruikte platformen. Adverteren op social media kan voor meer verkeer zorgen naar uw product of website.
Grote webwinkelplatforms hebben eigen advertentiemogelijkheden zoals banner displays en sponsored products.
Andere vormen van marketing in België
Net als in Nederland kunt u in België ook adverteren op straat. Denk aan reclameposters in bushokjes of op andere openbare plekken zoals stations. Reclamepost via de brievenbus kan ook. De Belg laat zich overigens eerder overhalen tot aankoop bij een webshop door reclame via de brievenbus dan een Nederlander.
Meer weten?
- Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in België. De KVK biedt meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.
- Lees meer over reclamecodes in België op de website van JEP.
Adverteren in België?
Onze adviseurs denken graag met u mee.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken