Marktonderzoek doen voor België

Gepubliceerd op:
9 juli 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in België. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Belgische markt, de zakelijke (betaal)gewoonten en de Belgische consument.

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek doen: zo begint u

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in België.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

Marktentreeprogramma België

Heeft u concrete plannen om de Belgische markte te betreden? Maar bent u nog zoekende naar de juiste marktentreestrategie? 

2 keer per jaar organiseren RVO en de Nederlandse ambassade in Brussel de kennisdag 'Introductie Marktentree'. In kleine groepen krijgen deelnemers waardevolle coaching. Ervaren juristen en specialisten helpen u op weg op het gebied van internationale marketing, sales en HR.

De volgende kennisdag 'Introductie Marktentree' staat gepland op 11 september 2025. Lees meer en meld u aan. 

Regionale verschillen op politiek niveau

Exporteren naar België lijkt simpel, omdat er geen douaneformaliteiten zijn. Het is wel verstandig om u in te lezen over de verschillende bestuurlijke niveaus. België is namelijk bestuurlijk anders ingedeeld dan Nederland. De regionale overheden, de gewesten en gemeenschappen hebben veel bevoegdheden op het gebied van economie, onderwijs, wetenschap en onderzoek. Ook zijn zij bevoegd voor internationale betrekkingen op de beleidsterreinen waarvoor zij verantwoordelijk zijn. 

Als ondernemer krijgt u daardoor, afhankelijk van uw situatie, te maken met verschillende regels van verschillende overheden.

Het is daarom aan te raden een tussenpersoon in te schakelen. Wij kunnen u verder helpen om contacten te leggen. U kunt ook overwegen om samen te werken met Belgische distributeurs/groothandels. Deze hebben vaak een uitgebreid netwerk en kennen de retailers goed.

De Belgische consument

Als u uw product of dienst in België wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Belgische consument. U kunt een marketingstrategie die in Nederland succesvol is niet zomaar gebruiken in België. Houd voor de Belgische doelgroepen rekening met het regionale verschil tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië en met cultuur- en taalverschillen. Het overgrote deel van de Belgische bevolking woont in steden.

Doe eerst marktonderzoek voordat u uw activiteiten in België begint. Succes zit hem in de voorbereiding.

Taal: pas aan naar de regio

Het Koninkrijk België heeft 3 officiële talen. Er wordt Nederlands (Vlaams), Frans en Duits gesproken. Ongeveer 40% van de Belgen is Franstalig. Als u uitbreidt naar België is het verstandig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar de regionale taal. Dat helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in België daarom altijd aan. 

Er zijn subtiele taalverschillen tussen het Nederlands en Vlaams. Zo is het Vlaamse 'solden' de Nederlandse 'uitverkoop'. Ook de betekenis van woorden is soms anders. Daarom is het belangrijk om teksten te laten controleren. Of neem een Vlaamse of Franstalige tekstschrijver in de arm.

Consumentenvoorkeuren: online winkelen blijft groeien

E-commerce

De e-commercemarkt blijft flink groeien in België. Er is wel een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië: de Vlaamse consumenten doen meer online aankopen. Belgen kopen online vooral via buitenlandse webwinkels. Bijvoorbeeld via Bol, Coolblue, Amazon en Carrefour Marketplace. 

Belgen willen zelf kunnen beslissen wat er met hun pakje gebeurt als ze niet thuis zijn om het te ontvangen. Ze halen over het algemeen liever een pakketje op bij een afhaalpunt dan het bij de buren te laten bezorgen.

Fysieke winkels

Ondanks de groei van e-commerce kopen Belgen nog steeds veel producten in fysieke winkels. Ze doen hun boodschappen meestal bij (grote) fysieke supermarkten zoals Colruyt en Delhaize. Kleinere winkels bezoeken ze voor incidentele aankopen of voor lastminuteboodschappen. Kledingzaken en bouwmarkten worden ook graag fysiek bezocht.

Kwaliteit is over het algemeen belangrijker dan prijs. Belgen letten ook op prijs en vergelijken prijzen, maar minder dan Nederlanders. De ervaring en het gevoel van betrouwbaarheid van een product of dienst spelen een grote rol bij een aankoop. 

Verder vinden Belgen duurzaamheid en milieuvriendelijke verpakkingen steeds belangrijker worden bij de aankoop van een product.

Enkele tips over de Belgische consumentenvoorkeuren

  • Belgen geven aan, een grote voorkeur te hebben voor een website in de eigen taal. Daarom is een meertalige website belangrijk om de Belgische consument te bereiken.
  • Geef voldoende informatie over uw product of dienst. Benoem alle productspecificaties en gebruik video's en foto's op uw website. Reviewwebsites zijn populair; Belgen willen weten of hun aankopen zullen voldoen aan de verwachtingen. 

Marketing

Om uw product of dienst effectief in België te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken. 

Digitaal adverteren

De Belgische digitale advertentiemarkt blijft groeien. Socialemedia-advertenties zijn populair, bijvoorbeeld op YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn. Influencermarketing groeit daarnaast ook snel in België. Personalisatie van advertenties, ondersteund door AI, wordt cruciaal voor effectieve marketingcampagnes in België.

Traditionele advertentiekanalen

De grootste advertentiemarkt in België is televisie en video. U kunt adverteren op Vlaamse publieke en commerciële zenders zoals VRT, VTM en EEN. In Franssprekend België kijkt men het meest naar Franse televisiezenders, zoals TF1, France 2 en RTL TVI.

Hoewel printadvertenties afnemen, blijven ze relevant om de Belgische consument te bereiken. De belangrijkste dagbladen zijn de Nederlandstalige Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad, het Franstalige L'Avenir en regionale kranten van Sud Presse. Populaire Belgische tijdschriften zijn Dag Allemaal, Humo, Knack en Libelle. 

Radio blijft in België een populair platform voor reclame. De Belgische radiomarkt wordt gedomineerd door de publieke omroepen: de Vlaamstalige VRT in het noorden en de Franstalige RTFB in het zuiden, samen met de Duitstalige BRF. 

Enkele tips voor marketing in België

  • Gebruik geen grootspraak in uw communicatie, bescheidenheid werkt beter. Houd de communicatie en aanhef formeel wanneer u de klant aanspreekt.
  • België heeft specifieke koopjesperiodes. Veel Belgen shoppen meer online in januari, juli en in de kerstperiode.
  • Adverteren via tv of radio? Gebruik geen Nederlands spotje. Stem de communicatie af op de Vlaamse markt en werk met iemand met een Vlaams accent. Dit voelt vertrouwder bij de Vlaamse consument.
  • Lees ook onze 3 tips voor e-commerce in België.

Cultuurverschillen

Om succesvol zaken te doen in België, is het belangrijk om kennis te hebben van de cultuurverschillen met Nederland. Deze verschillen worden vaak onderschat.

Nederland is een contractland en België een contactland. In België is het opbouwen van een vertrouwensband belangrijk. Besteed daarom aandacht aan uw zakelijk netwerk.

In de bedrijfscultuur van België verlopen onderhandelingen vaak op een formelere manier dan bij ons. Mede hierdoor kan het een tijd duren voordat de deal is gesloten. Trek dus niet te snel conclusies uit een gesprek, maar heb geduld.

Ook stellen Belgen beleefdheid erg op prijs. Tutoyeer niet, totdat de zakenpartner dit voorstelt. Houd het in eerste instantie op 'u' of 'vous', ook al worden er voornamen gebruikt. 

Lees meer over de zakencultuur in België

Product- en verpakkingseisen

Als uw producten aan alle producteisen in de EU voldoen, mogen ze vrij worden verhandeld in alle EU-lidstaten, dus ook in België. Ontbreekt EU-wetgeving, maar voldoet uw product wel aan de wettelijke producteisen in Nederland? Ook dan mag u uw product verhandelen in België.

Let op: Landen binnen de EU mogen wel aparte eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de taal op productlabels en gebruiksaanwijzingen.

Betalen en factureren

Als lid van de Europese Unie gebruikt België de euro (EUR) als officiële munteenheid. In de EU geldt vrij verkeer van kapitaal. Daarnaast gelden er regels voor facturen die bedrijven naar elkaar sturen:

  • Heeft u met een ander bedrijf een contract opgesteld? Dan moeten de facturen binnen 60 dagen worden betaald. Behalve als u samen een langere termijn afspreekt.
  • Heeft u geen contract opgesteld met een ander EU-bedrijf? Dan moeten facturen binnen 30 dagen worden betaald.

Meer weten over zakelijk betalen in België?

Hoe Belgische consumenten betalen: Bancontact populair

Veel Belgen betalen hun online aankopen het liefst met de debetcard via Bancontact. Bancontact is een nationale betaalmethode die veel wordt gebruikt en lijkt op het Nederlandse iDEAL. Bancontact heeft ook een mobiele app die Payconiq heet. Ook zijn de creditcard (in het Vlaams 'kredietkaart') en PayPal veelgebruikte online betaalmethoden in België. In de fashionbranche wordt ook vaker achteraf betaald met apps zoals Klarna.

Tip: Heeft u een webshop in België? Dan is het belangrijk dat u meteen duidelijk maakt met welke partners u samenwerkt voor de betaling. Zet de logo's van bijvoorbeeld Bancontact, VISA en PayPal op uw homepage. Zo straalt u betrouwbaarheid uit.

Voor fysieke aankopen blijft de debetkaart het populairst, gevolgd door contant geld en creditcards. Gebruik van contant geld neemt wel af. 

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

De Nederlandse ambassade in Brussel, het consulaat-generaal in Antwerpen en de LVVN-raad België kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in België en bekijk hun contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor België op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?