Hoogspanningsverbinding 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) en netbeheerder TenneT TSO B.V. (TenneT) zijn van plan een extra 380 kV hoogspanningsverbinding aan te leggen tussen hoogspanningsstations Diemen, Lelystad en Ens. Ook wordt de locatie van 2 nieuwe hoogspanningsstations onderzocht nabij Almere/Zeewolde en nabij Lelystad. Het aanleggen van een nieuwe 380 kV-verbinding is op grond van de Elektriciteitswet een project van nationaal belang en valt hierdoor onder de projectprocedure uit de Omgevingswet.
Op deze pagina vindt u informatie over de procedure van dit project. U leest welke stappen nodig zijn voordat de bouw/aanleg van het project kan starten.
Wilt u meer informatie over de inhoud van dit project, bezoek dan de website van de initiatiefnemer: www.tennet.eu.
Projectinformatie
De minister van Klimaat en Groene Groei (KGG) coördineert de besluitvorming voor dit project en samen met de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) wordt bepaald waar de hoogspanningsverbinding komt. Het doel is om in 2025 de ontwerp-voorkeursbeslissing vast te stellen en in 2027 het projectbesluit van het tracé en de locaties van de nieuwe hoogspanningsstations. Na 2027 wordt de nieuwe verbinding gebouwd.
Waarom is het project nodig?
TenneT heeft, in het kader van haar investeringsplannen, berekend dat de huidige transportcapaciteit van de 380 kV-hoogspanningsverbinding tussen de hoogspanningsstations Diemen, Lelystad en Ens na 2030 onvoldoende is. De komende jaren moeten bestaande hoogspanningsverbindingen worden onderhouden en opgewaardeerd. Daarnaast moet de capaciteit van het elektriciteitsnet in Nederland worden uitgebreid om de leveringszekerheid te kunnen garanderen. Nieuwe hoogspanningsstations en -verbindingen zorgen voor meer transportcapaciteit en creëren lokaal meer ruimte om nieuwe aansluitingen van particulieren en bedrijven op het elektriciteitsnet mogelijk te maken.
In een korte video geeft TenneT uitleg over dit project. Naast de hoogspanningsverbinding Diemen - Ens wordt aansluitend ook tussen de hoogspanningsstations Vierverlaten - Ens een nieuwe verbinding voorzien. Het ontwerp-Programma Energiehoofdstructuur (PEH) biedt inzicht in alle nieuwe nationale energie-infrastructuur die in de toekomst nodig is, zoals hoogspanningsverbindingen en waterstofbuisleidingen. Meer informatie over PEH vindt u op de pagina: Programma Energiehoofdstructuur.
Projectfase
In onderstaande tijdlijn kunt u zien in welke fase het project zich bevindt.
Stand van zaken
Voor dit project is een Integrale effectenanalyse uitgevoerd (IEA). Hieronder vindt u de concept-IEA en alle onderzoeksrapporten op basis waarvan deze is opgesteld. De verschillende tracé-alternatieven (mogelijke routes) en locaties voor de hoogspanningsstations zijn beoordeeld op het gebied van milieu, techniek, toekomstvastheid, ruimtelijke kwaliteit, omgeving en kosten. Op basis hiervan is aangegeven welke alternatieven naar verwachting haalbaar zijn en welke niet.
Aan de regionale overheden (gemeenten, provincies en waterschappen) is gevraagd om voor 1 december 2024 advies te geven over welk tracé en welke locaties het meest gewenst zijn, op basis van de concept-IEA. Mede op basis van dit advies kiezen de minister van Klimaat en Groene Groei en de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening het tracé en de locaties voor de hoogspanningsstations. Dit doen zij in het voorjaar van 2025, in een ontwerp-voorkeursbeslissing.
Tegelijk met deze ontwerp-voorkeursbeslissing wordt de IEA ter inzage gelegd. Hierop kan iedereen dan reageren. Op dit moment kan dat nog niet. De openbaarmaking van de concept-IEA is namelijk geen formele stap in de procedure.
Op 18 oktober 2024 is het IEA deelrapport Maatschappelijke Kostprijsbepaling toegevoegd aan onderstaande documenten.
Integrale Effectenanalyse - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
IEA deelrapport Omgeving - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
IEA deelrapport Ruimtelijk kwaliteitskader - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
IEA deelrapport Technische beoordeling - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
IEA deelrapport Maatschappelijke Kostprijsbepaling - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Hoofdrapport plan-MER - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Heritage Impact Assessment - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Plan-MER deelrapport Water - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Plan-MER deelrapport Bodem - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Plan-MER deelrapport Duurzaamheid - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Plan-MER deelrapport Gebruiksfuncties - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Plan-MER deelrapport Leefomgeving en Gezondheid - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Plan-MER deelrapport Veiligheid - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Plan-MER deelrapport Cultuurhistorie en Archeologie - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Plan-MER deelrapport Landschap - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Plan-MER deelrapport Natuur - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Alternatievendocument - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Geactualiseerd participatieplan
Het ministerie van Klimaat en Groene Groei (voorheen EZK) en TenneT vinden participatie erg belangrijk. De manier waarop de participatie wordt ingezet, staat beschreven in het participatieplan. Dit plan wordt bij elke fase van het project geëvalueerd in een verslag en opnieuw vastgesteld voor de komende periode. Het participatieplan is per oktober 2023 geactualiseerd. De nieuwe versie gaat over participatie in de periode vanaf oktober 2023 tot en met de publicatie van de ontwerp-voorkeursbeslissing. Reacties op het participatieplan kunt u doorgeven via bureauenergieprojecten@minezk.nl.
Informatiepagina jaaroverzicht
Het jaaroverzicht met grote energieprojecten geeft inzicht in hoe het ministerie van Klimaat en Groene Groei hier als coördinerend ministerie mee omgaat. Het volledige, meest recente jaaroverzicht (2024) staat op de pagina: Bureau Energieprojecten: jaaroverzicht projecten.
Hieronder vindt u de informatie over dit specifieke project.
Voorgeschiedenis
Hieronder vindt u meer informatie over de voorgeschiedenis van dit project.
Van vrijdag 6 oktober tot en met donderdag 16 november 2023 lag de tweede concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau (tweede concept-NRD) voor de milieueffectrapportage (MER) ter inzage. Alle zienswijzen, reacties en adviezen, waaronder het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage, zijn meegenomen bij het vaststellen van de definitieve NRD. In de Staatscourant van donderdag 15 februari 2024 is van de vaststelling van de NRD een kennisgeving geplaatst.
In de bijbehorende Nota van Antwoord kunt u onze reactie op de ingediende zienswijzen lezen.
Vastgestelde NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Bijlage 1 - Ruimtelijk kwaliteitskader 2e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Bijlage 2 - Notitie onderzoeksalternatieven 2e concept-NRD (29 januari 2024) - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Advies NRD Commissie mer - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Inspraakbundel 2e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Nota van Antwoord 2e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Inspraakbundel 1e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Nota van Antwoord 1e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Van vrijdag 6 oktober tot en met donderdag 16 november 2023 heeft de tweede concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau (tweede concept-NRD) ter inzage gelegen voor de milieueffectrapportage (MER) voor dit project. In die periode was het mogelijk om een zienswijze in te dienen.
Waarom een tweede concept-NRD?
Van 10 maart tot en met 20 april 2023 heeft een eerste concept-NRD ter inzage gelegen. Op basis van de ingediende zienswijzen en voortschrijdend inzicht zijn in het tweede concept de te onderzoeken tracé-alternatieven aangevuld met enkele nieuwe tracévoorstellen. De onderwerpen waarop de tracés beoordeeld en vergeleken gaan worden, zijn in de tweede concept-NRD niet gewijzigd. Om iedereen de gelegenheid te geven om te reageren op de aangevulde tracé-alternatieven, is gekozen om de NRD opnieuw ter inzage te leggen.
Alle zienswijzen zijn meegenomen bij het opstellen van de definitieve Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Daarin is vastgelegd welke informatie in het MER dient te worden opgenomen. De tweede concept-NRD en de bijbehorende documenten kunt u hieronder nog raadplegen.
Tweede concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Samenvatting tweede concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Bijlage 1 - Ruimtelijk kwaliteitskader 2e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Bijlage 2 - Notitie onderzoeksalternatieven 2e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Bijlage 3 - Heritage impact assessment 2e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Inspraakbundel 2e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Van 10 maart tot en met 20 april 2023 lag de concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau (concept-NRD) ter inzage. Dit is de onderzoeksagenda voor het vervolg van het project.
Hierop zijn 684 zienswijzen binnengekomen, waaronder veel voorstellen voor aanpassingen en aanvullingen. Dit heeft geleid tot een aanpassing en uitbreiding van de onderzoeksalternatieven. Daarom is, mede op verzoek van de betrokken regionale overheden, een tweede concept-NRD opgesteld.
In deze video geeft TenneT uitleg over de concept-NRD.
De oorspronkelijke versie van de concept-NRD kunt u hieronder raadplegen.
Concept-NRD (27 februari 2023) - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Bijlage 1 - Ruimtelijk kwaliteitskader 1e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Bijlage 2 - Notitie onderzoeksalternatieven 1e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Samenvatting concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Inspraakbundel 1e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Nota van Antwoord 1e concept-NRD - HSV 380 kV Diemen, Lelystad en Ens
Van 2 september 2022 tot en met 13 oktober 2022 hebben het Voornemen en het voorstel voor participatie van dit project ter inzage gelegen. Hierin staan de plannen beschreven voor het project en hoe de omgeving daarbij wordt betrokken. Het was mogelijk om te reageren. De reacties zijn meegenomen bij het opstellen van de concept-NRD.
In onderstaande animatie wordt uitgelegd wat een concept-NRD is.